Árees autónomes de la República Popular China

Les árees autónomes de la República Popular China, de manera similar a les antigües «naciones titulares» de la Xunión Soviética, son un númberu d'árees acomuñaes con una o delles minoríes étniques chines que fueron designaes como autónomes dientro de la República Popular China (RPC). Estes árees tán reconocíes na Constitución de la RPC y dáse-yos nominalmente una serie de derechos que nun se conceden a otres divisiones alministratives. El grau real d'autonomía d'estes rexones cuestiónase, por cuenta de qu'anque la so autoridá recái na Constitución y na Llei d'Autonomía Rexonal de 1984, riquen, p'aprobar llexislación, que los sos líderes llogren antes l'aprobación previa del Congresu Nacional del Pueblu (NPC) . Esta esixencia nun se riquir pa les provincies, que pueden aprobar les sos lleis ensin aprobación previa. Por esta razón, sostúvose que les rexones autónomes, ello ye que son «menos autónomes».[1]

Mapa que recueye en verde toles zones autónomes designaes pol gobiernu chinu.

Les zones autónomes pueden atopase dende'l primeru (o cimeru) al terceru de los niveles de les divisiones alministratives de la RPC, de la manera siguiente:

Nivel Tipu Chinu Pinyin Númberu (marzu 2011)
Provincia Rexón autónoma 自治区 zìzhìqū 5
Prefeutura Prefeutura autónoma 自治州 zìzhìzhōo 30
El Condao Condáu autónomu 自治县 zìzhìxiàn 117

Anque nun se nomen como zones autónomes, dellos asentamientos de tercer nivel y ciertes árees que s'identifiquen con ciudaes-condáu y distritos-condáu esfruten de la mesma autonomía que les zones autónomes. Nel cuartu nivel («municipal»), tamién esiste un sumu étnicu (Evenki) y más de 270 cantones étnicos, pero nun se consideren autónomos y nun esfruten de les lleis relatives a les grandes árees autónomes de les minoríes étniques.

A midida que estes zones autónomes diben siendo creaes pola República Popular China, la República de China —en Taiwán, que gobernó la China continental antes de la creación de la RPC— nunca les reconoció calteniendo como oficial la organización territorial esistente antes de la creación de la RPC.

Nomenclatura editar

Los nomes de la mayoría de les zones autónomes de la República Popular China fáense venceyando ente sigo:

  • un tipu de división alministrativa;
  • la pallabra autónoma/o»;
  • el nome o nomes de la minoría o minoríes étniques dominantes;
  • el nome d'una zona xeográfica.

Por casu:

Nivel División alministrativa + «Autónoma/a» + Nome de la minoría étnica + Resultáu
1 Rexón Autónoma Zhuang Guangxi Rexón autónoma zhuang de Guangxi
2 Prefeutura Autónoma Dai y Jingpo Dehong Prefeutura autónoma dai y jingpo de Dehong
3 Condáu Autónomu Tujia Shizhu El Condao autónomu tujia de Shizhu
3 Bandera (banner) Autónoma Evenki Evenki Sumu étnicu de Evenki

Nel nome chinu de la zona alministrativa, el nome de la nacionalidá va siempres col sufixu -族 («nacionalidá»), nun siendo que sían d'aplicación los dos condiciones siguientes: la división atópase en Xinjiang (o «ye» Xinjiang); el nome de la nacionalidá ta compuestu por más d'una sílaba. Esta distinción nun se reflexa na traducción al español y al inglés.

Delles zones autónomes tienen más d'una minoría específica, que tienden a ser llistaes nel nome de la prefeutura, creando nomes bastantes llongures. Dos distritos autónomos utilizar la denominación, más simple, de «distintes nacionalidaes» nos sos nomes, en llugar de numberar tolos grupos étnicos designaos:

Alministrativa Nacionalidá Xeográfica Nome completu
Prefeutura autónoma Tujia y miao Enshi Prefeutura autónoma tujia y miao de Enshi
Condáu autónomu Lahu, va, blang y dai Shuangjiang El Condao autónomu lahu, va, blang y dai de Shuangjiang
Condáu autónomu Delles nacionalidaes (miao, yi y gelao) Longlin Condáu autónomu de delles nacionalidaes de Longlin
Condáu autónomu Delles nacionalidaes (dong, yao y miao) Longsheng Condáu autónomu de delles nacionalidaes de Longsheng

Unes poques zones autónomes ruempen el patrón de la nomenclatura regular, porque'l nome de la nacionalidá yá ta contenida nel nome xeográficu, o porque nun hai nengún nome xeográficu:


Alministrativa Nacionalidá Xeográfica Nome completu
Rexón autónoma (tibetana) Tibet Rexón autónoma del Tíbet
Rexón autónoma (mongol) Mongolia Interior Rexón autónoma de Mongolia Interior
Condáu autónomu Dongxiang El Condao autónomu Dongxiang
Bandera autónoma Evenki Bandera autónoma Evenki
Bandera autónoma Oroqen Bandera autónoma Oroqen

== Fundamentu xurídicu ==.

Les rexones autónomes, les prefeutures, condaos, y les pancartes son cubiertos pola seición 6 del capítulu 3 (artículos 111 a 122) de la Constitución de la República Popular China, y, con más detalle, na llei de la República Popular China sobre autonomía rexonal nacional» (chinu: 中华人民共和国民族区域自治法). La Constitución establez que'l líder de gobiernu de cada unu de les zones autónomes debe de ser de la etnia que s'especifica na zona autónoma (tibetanu, güigur, etc.). La Constitución tamién garantiza una serie de derechos qu'inclúin: la independencia de les finances; la independencia de la planificación económica; la independencia de les artes, la ciencia y la cultura; la organización de la policía llocal; y l'usu de la llingua llocal. Amás, el líder de gobiernu de cada comunidá autónoma conozse como «presidente», a diferencia de les provincies, onde son conocíos como «gobernador».

Demografía editar

De les cinco rexones autónomes, namái la rexón autónoma del Tíbet tien una mayoría absoluta (> 50%) del grupu étnicu designáu, esto ye, los tibetanos. Xinjiang tien una mayoría relativa (<50%) del grupu étnicu designáu, los güigur, anque esto ye aldericáu polos defensores de la independencia güigur, qu'afirmen que la población china han en Xinjiang viose seriamente sobrestimada. Los trés rexones autónomes restantes tienen mayoría absoluta de chinos de la etnia han, la etnia mayoritaria de China.

Historia editar

Les rexones autónomes, prefeutures, condaos y banderes estableciéronse dempués de tomar de posesión comunista, siguiendo les práutiques soviétiques. De primeres, la nomenclatura d'estes zones autónomes foi daqué confusa, con rexones qu'apaecíen en provincies, prefeutures, condaos y conceyos. Finalmente, normalizóse la nomenclatura según les convenciones utilizaes na actualidá.

La primer rexón autónoma que s'estableció foi la de Mongolia Interior, creada nel territoriu en poder comunista en 1947, dos años antes del establecimientu de la mesma República Popular China. Xinjiang tresformar de provincia a rexón autónoma en 1955 y Guangxi y Ningxia siguir en 1957. A lo último, la rexón autónoma del Tíbet establecióse oficialmente en 1965.

Referencies editar

  1. Justin J. Stein, “Taking the Deliberative Turn in China: International Law, Minority Rights, and the Case of Xinjiang,” Journal of Public and International Affairs, Volume 14/Spring 2003: 13-14.

Enllaces esternos editar