L'úteru[1] ye l'órganu de la xestación y el mayor de los órganos del aparatu reproductor femenín de la mayoría de los mamíferos, incluyendo los humanos. Ye un órganu muscular, buecu, en forma de pera, infraperitoneal, asitiáu na maxana menor de la muyer que, cuando adopta la posición en anteversión, sofítase sobre la vexiga urinaria per delantre, tando'l rectu por detrás. Agospia a la blástula, que s'enllanta nel endometriu, dando empiezu a la xestación, que na especie humana dura unos 280 díes.

Útero

L'úteru nel aparatu reproductor femenín d'un ser humanu.
Llatín [TA]: uterus
TA A09.1.03.001
Arteria ovárica
uterina
Vena Uterines
Linfa Cuerpu y cervix de los nódulos linfáticos iliacos internos, ganglios paraaórticos
Precursor Conductos de Müller
Sinónimos
Matriz
Enllaces esternos
Gray [1]
[editar datos en Wikidata]

Función editar

La función principal del úteru ye recibir al cigotu pa la so implantación y nutrición, per mediu de vasos sanguíneos especialmente desenvueltos pa esi propósitu. El güevu fertilizáu conviértese depués nun embrión que se desenvuelve nun fetu, pa depués nacer una cría de la especie determinada.

Morfoloxíes nos mamíferos editar

Ente les distintes especies de mamíferos puede reparase que l'úteru toma una de cuatro formes básiques:

Anatomía del úteru na muyer editar

 
Pisu de la maxana de la muyer. Vense les rellaciones anatómiques ente vexiga, úteru, rectu y sacru. Dibuxu semiesquemático (añu 1858).

L'úteru consta d'un cuerpu, una base o fondu (Ismu), un pescuezu o cérvix y una boca. Ta suspendíu na maxana y asítiase cola base empobinada escontra riba y escontra alantre, y el pescuezu empobináu un pocu escontra tras. Ta conectáu cola natura per mediu del cérvix; en cada unu de los sos llaos hai un ovariu que produz óvulos o güevos que lleguen a él al traviés de les trompes de Falopio. Cuando nun hai embaranzu, l'úteru mide unos 7,6 cm de llargor, 5 cm d'anchor. Anque l'úteru ye un órganu muscular tien un revestimiento de material glandular blandiu que mientres la ovulación faise más trupu, momentu nel cual ta llistu pa recibir un óvulu fecundáu. Si nun se produz la fecundación, esti revestimiento espulsar mientres la menstruación.

Rexones editar

L'úteru ta formáu por dos zones distintes en forma y en función que son:

  • El cuerpu uterín, al que tán xuníes pelos llaos les trompes de Falopio. Ta separáu del pescuezu uterín o cérvix pol ismu uterín.
  • El pescuezu o cérvix uterín comunicar col ismu nel so estremu cimeru, ente que l'estremu inferior termina faciendo que se mueva palantre na porción cimera de la natura, lo que vien en denominase portio" o "focico de tenca. El furu cervical esternu por aciu el cual el cérvix desagua na natura, adquier forma distinta según la paridá, eventu que puede visualizase por aciu la colposcopia, o exame cervical direutu.

Capes editar

 
Úteru humanu. Corte amosando pescuezu uterín, cuerpu y trompa de Falopio. Dibuxu semiesquemático.

L'úteru ta recubiertu parcialmente por peritonéu no fondero uterín, na so porción posterior y más alta. Pelos llaos presenta los lligamentos redondos y per delantre a la vexiga.

La paré del úteru presenta a la seición trés capes de célules que son de fora a dientro:

  • Serosa o perimetrio, correspuende al peritonéu na parte posterosuperior, y al texíu laxo que s'estiende pelos llaos del úteru no que se denomina parametrios.
  • Miometrio, formáu principalmente por texíu muscular llisu. La capa más interna del miometrio ye una zona de transición que se engruesa na adenomiosis.
  • Endometriu, ye una capa mucosa y celular epitelial especializada que s'anueva en cada ciclu menstrual de nun haber fecundación. Ye la porción esparnada mientres la menstruación o periodu a lo llargo de los años fértiles de la muyer. N'otros mamíferos el ciclu menstrual pue tar separáu unu del otru per dellos díes y hasta seis meses.

Soporte editar

L'úteru ta sosteníu principalmente pol diafragma coxal. Secundariamente, recibe sostén de lligamentos y el peritonéu por aciu del lligamentu anchu del úteru.[2]

L'úteru sostener na so posición por dellos lligamentos peritoneanos, son dellos pero los más importantes son dos, unu pa cada llau del úteru:

Nome Dende Hasta
Lligamentu utero-sacru Cervix posterior Güesu sacru
Lligamentos cardinales Cervix llateral Escayos isquiáticas
Lligamentu pubocervical[2]

Otros lligamentos cercanos al úteru, como:

  • el lligamentu anchu, *el

lligamentu redondu, *el lligamentu suspensorio del ovariu y *el lligamentu infundibulopélvico tienen poca participación nel soporte del úteru.

Regación y drenaxe linfáticu editar

L'úteru ta irrigado poles arteries uterines, cañes de l'arteria hipogástrica y inervado polos plexos hipogástrico cimeru y inferior. Tamién ta irrigado por ramos provenientes de les arteries ováriques, cañes de l'arteria aorta

El drenaxe linfáticu diríxese principalmente a los ganglios linfáticos ilíacos internos y esternos, escontra los paraórticos.

Patoloxíes editar

 
Cara anterior del úteru mientres ye suturada siguida d'una Cesárea.

L'úteru ye propensu a les infeiciones. La endometritis ye una inflamación del revestimiento mucoso del úteru que puede afectar tanto al pescuezu como al cuerpu del órganu, o a dambos. El cáncer y los tumores fibrosos del úteru son abondo frecuentes, al igual que la endometriosis, que consiste na apaición de revestimiento uterín per fora del órganu femenín. L'adenomiosis ye la anidación del endometriu na capa muscular del úteru, el miometrio.

Por ser l'órganu de la menstruación, l'úteru ta propensu a alteraciones que causen hemorraxa uterina disfuncional y hiperplasia endometrial.

Leiomioma, comúnmente conocíu como miomatosis uterina, ye'l engrosamiento del cuerpu uterín, xeneralmente entamáu, formando tumores, que son benignos nun 80%. alteriando la so anatomía y n'ocasiones provoca hemorraxes disfuncionales o que nun correspuenden al periodu menstrual, patoloxía que presenten les muyeres dempués de los 40 años, bien raru en muyeres nueves.

El cáncer d'endometriu apaez con más frecuencia en muyeres mayores de 55 años y tiende a tar fuertemente acomuñáu a la obesidá, diabetes y hipertensión.

La extirpación del úteru denominar histerectomía.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: úteru
  2. 2,0 2,1 The Maxana University College Cork