A Peroxa

conceyu gallegu de la provincia d'Ourense

A Peroxa[4] ye un conceyu de la provincia d'Ourense (Galicia, España). Pertenez a la Contorna d'Ourense.

A Peroxa
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'A Peroxa Manuel Seoane Rodríguez
Nome oficial A Peroxa (es)[2]
A Peroxa (gl)[3]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 42°26′20″N 7°47′36″W / 42.438888888889°N 7.7933333333333°O / 42.438888888889; -7.7933333333333
A Peroxa alcuéntrase n'España
A Peroxa
A Peroxa
A Peroxa (España)
Superficie 54.52 km²
Altitú 511 m
Llenda con Carballedo, Pantón, Nogueira de Ramuín, O Pereiro de Aguiar, Coles y Vilamarín
Demografía
Población 1779 hab. (2023)
- 897 homes (2019)

- 922 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.58% de provincia d'Ourense
0.07% de Galicia
0% de España
Densidá 32,63 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aperoxa.es
Cambiar los datos en Wikidata

Parroquies editar

  • San Salvador de Armental
  • San Cibrao de Armental
  • Beacán
  • Carracedo
  • Celaguantes
  • Graíces
  • Gueral
  • Mirallos
  • Los Peares
  • San Ginés de la Peroja
  • Santiago de la Peroja (sede del conceyu)
  • Souto
  • Toubes
  • Villarrubín

Al conceyu puede llegase dende Gustei, esviándose de la N-525 d'Ourense a Santiago, o bien dende'l mesmu Ourense en direición a Oira, siguiendo la marxe derecha del ríu Miño y entrando na Peroja por Barra de Miño.

Evolución demográfica editar

Población en 2006: 2438 persones según el Padrón municipal d'habitantes (2.502 en 2004).

Evolución de la población d'A Peroxa - dende 1900 hasta 2011 -
 1900  1930  1950  1981  2004  2007  2010  2011
 6.564  7.416  5.929  4.227  2.502  2.300  {{{7}}}  {{{8}}}
Fontes: INE e IGE

(Los criterios de rexistru censal variaron ente 1900 y 2011, y los datos del INE y del IGE pueden nun coincidir.)

Descripción xeográfica editar

El relieve del conceyu presenta una morfoloxía claramente estructurada en tres unidaes: un sector de baxu monte, entendíu ente los 600 y los 800 metros d'altitú, que s'estiende poles parroquies de Souto, Mirallos, Toubes, Armental y parte de Celaguantes. Equí, la topografía ye bastante accidentada, formada per numberoses llombes foliaes pola erosión. A midida que baxamos n'altitú, ente los 400 y los 600 metros, atopamos cola segunda metá. Esta, qu'entiende les parroquies de Gueral, Villarrubín y A Peroxa, apaez configurada por superficies de aplanamento, conocíes como "Os Chaos" (pandos). A lo último, la tercer unidá xeográfica ta formada peles tierres de valle que se disponen xunto a los ríos Barra y Miño, los dos principales cursos fluviales que, xunto col Búbal y el regueru de Lentomil, drenan el términu municipal. El clima oceánicu con matices meridionales, favorez una vexetación variada, anque predominen les especies arbóreas típiques (pinu, carballo, castañal y amieiros nos valles), ente que la mayor parte de los montes solo tienen carba.

Historia editar

La presencia nel conceyu d'antiguos pobladores, manifiéstase al traviés de la esistencia de restos de castros (especie d'asentamientos caractarísticos de los pobladores Celtes) y de delles muertes arqueolóxiques qu'atestigüen la presencia d'asentamientos paleolíticos. Más tarde, la construcción de la vía romana "Aquas Flavias-Lucus", que pasaba poles proximidaes del conceyu, fixo posible la formación de nuevos nucleos de población.

Mientres el medievu, foi significativa la presencia del Conde de Ribadavia, que llegó a apoderar la mayor parte de les parroquies qu'integren el conceyu. Tamién foi importante'l señoríu exercíu nestes tierres pol Obispáu d'Ourense, qu'alministró Villarrubín y Toubes, ente que la parroquia de San Cibriá de Armental perteneció al señoríu de don Pedro Losada y la de Beacán al monesteriu benedictín de San Esteban de Ribas de Sil.

Les escesives cargues fiscales a que taben sometíos los llabradores de la zona, provocó, sobremanera nes parroquies de Graices y El Souto, la creación de potentes organizaciones agraries de calter revolucionariu (agrarismo), que teníen como finalidá suprimir el sistema feudal y combatir los abusos de los señoríos, que caltuvieron los sos privilexos al traviés del cobru de cuantiosas rentes n'especies, hasta finales del añu 1920.

Cultura, monumentos y turismu editar

Dende la dómina medieval caltener en A Peroxa, les ruines d'un castiellu que primero perteneció a un antiguu gobernador llocal y más tarde pasu a ser propiedá del Conde de Ribadavia. Ta asitiáu mui cerca del nucleu de A Peroxa, n'unu de los más formosos panorames de la provincia d'Ourense y foi mientres siglo cabeza de xurisdicción y capital del estáu de Tarreces.

Esti castiellu-fortaleza que sufrió cientos d'ataques nos sos mil llargos años d'historia foi destruyíu nel sieglu XX pa la construcción de la ilesia de A Peroxa. Anguaño ta en vía de reconstrucción esta edificación que soportó la Guerra de los Irmandiños y más tarde los exércitos de la Santa Hermandá.

La situación d'esti castiellu ye bien interesada, yá que ta asitiáu sobre un castru, nel que s'asitiaron los primeros pobladores. Mientres la dominación romana llegaron numberoses families a la península instalándose en llugares privilexaos y como nun yera menos tamién en A Peroxa.

Foi la familia Tarreces la que s'asitió equí y fueron ellos quien ordenaron la construcción del castiellu pa faelo plaza fuerte des les sos tierres que tomaba una estensión llegando hasta Sarria, Chantada, Villamarín, etc., llogrando que'l castiellu fuera capital del condáu, llugar d'alministración y centru de defensa. Nun puede datase con exactitú la construcción del castiellu, créese que foi nel añu 793 mientres el reináu d'Alfonsu II, lo que sabemos por escritos de la dómina ye qu'una de les razones que dio llugar a la construcción del castiellu, fueron les continues incursiones de los musulmanes en Galicia; esto provocó que se poblara de fortaleces y la familia Tarreces nun foi una esceición.

Nel sieglu XIII el Castiellu de la Peroja pasa a ser llugar d'estancia del Adelantado Mayor de Galicia, hasta eses feches tuvo en manes de los amos de les tierres, la familia Tarreces. Unu de los adelantraos foi Pedro Ruiz Sarmiento en 1370, títulu dau pol rei Enrique II, empezando equí la dinastía de los Sarmiento.

Estos traíen como escudu d'armes sobre Campu d'Oru trelce roeles coloraos, que güei figuren na ilesia de la parroquia de Graíces, enriba del retablu mayor. Y trelce roeles colloraos son los que tien l'escudu actual del Conceyu de la Peroja.

Nel añu 1920 foi adquiríu por D. Artemio Fernández Quintela quien vendió la piedra de la Torre del homenaxe, qu'entá se caltenía de pies, pa la construcción de l'actual ilesia de la Peroja.

Anguaño atópase en víes de reconstrucción sobre una llomba onde s'acolumbra unu de los panorames más formosos de la provincia.

Falando d'arquiteutura relixosa, destácase la ilesia de San Ginés, que cunta con una formosa torre barroca con doble balconada. Tamién tienen ciertu interés les ilesies parroquiales de Villarrubín y Armental, según el retablu de la ilesia de la San Vicente de Graíces, nel que trabayó l'escultor Ourensán de fines del sieglu XVI y principios del XVII, Alonso López.

Ye de destacar l'abondosa cantidá de cases señoriales y palacios esistentes. Asina, son llamatives la casa fidalga de La Torre (Graíces), les señoriales de Souto y Cinconogueiras y los Palacios de Turbisquedo (convertíu nuna formosa Casa de Turismu Rural), Redondelle (Sanu Xe), Ansariz (Armental) y Lo de Láncara.

Fiestes editar

A lo llargo del añu tienen llugar un total de 28 fiestes parroquiales, onde s'entemecen tradición y modernidá. Ente les más interesantes vamos citar les siguientes:

  • Romería de la Virxe de la Salú (Mirallos) el terceru domingu de setiembre, nuna formosa ermita allugada nel monte de San Nicolás.
  • Romería de la Virxe de Santu Amparo (Carracedo) el segundu domingu de setiembre, nel Campu del Amparu, nuna pequeña capiya.
  • Romería de la Virxe del Rosario (Villarrubín) el primer domingu d'ochobre.
  • Romería de la Virxe de les Nieves (Graíces) la primer selmana d'agostu.
  • Romería de San Benitu en Xan Xes, o 11 de xunetu.

Na Peroja tien llugar los díes 13 y 27 de cada mes la Feria. Ye conocida dientro y fora de la provincia pola so carne ao caldeiro de vitela, platu ellaboráu d'igual manera que fai cientos d'años, acompañáu con bonu vinu de la Ribeira Sacra y la so copa de llicor característicu tamién de la zona.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. «Decreto 332/1996, de 26 de julio, por el que se aprueba el Nomenclátor correspondiente a las entidades de población de la provincia de Ourense» (en gallegu). Diario Oficial de Galicia. 29 agostu 1996. 
  4. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.