Palaciu ye'l edificiu utilizáu como residencia del xefe d'Estáu o otru magnate.

Palaciu de Teodoricu'l Grande en Rávena, representáu nos mosaicos de San Apolinar el Nuevu (sieglu VI).
Palais de Citar de París, vistu dende tras, cruciando'l ríu Sena, cola Sainte Chapelle al llau derechu (ilustración de Les Très Riches Heures du Duc de Berry, 1410).
Galería de los espeyos del Palaciu de Versalles (1678-1694)
Palaciu de Narayanhiti , Nepal
Gran Palaciu de Bangkok (1782)
Palaciu da Regaleira, Sintra, Portugal (arquiteutu Luigi Mannini, 1904-1910).
Palaciu de La Moneda, Santiago de Chile.
Palácio da Alvorada, Brasilia (arquiteutu Óscar Niemeyer, 1958).

Surdieron na Edá Antigua, col entamu de la historia, en toles civilizaciones; allugando acontecimientos y protagonizando procesos políticos, sociales y económicos de trescendencia histórica.

Nel Antiguu Réxime européu los palacios yeren les residencies reales, les de la nobleza y del altu cleru; anque tamién de los burgueses arriquecíos. Construyíense, amoblaben y decoraben colos criterios del gustu artísticu más esixente y el mayor luxu, contribuyendo a afitar los estilos artísticos de cada dómina.

Na Edá Contemporánea munchos palacios fueron tresformaos pa otros usos, como parllamentos o museos. El términu emplégase tamién davezu pa denominar nueves construcciones d'edificios públicos especialmente luxosos que funcionen como finxos urbanos; sía como quier el so usu, siendo un casu estremu les luxoses estancies palaciegues qu'en realidá son pasiellos del Metro de Moscú, construyíu na dómina estalinista con esplícita referencia a los palacios zaristes.

Etimoloxía editar

La pallabra "palaciu" provién de la llatina Palatium, y esta del topónimu d'una de les siete colina de Roma, el Palatium o Palatinus Mons ("Monte Palatín"). El palaciu orixinal sobre'l Monte Palatín yera la residencia del emperador romanu, ente que el Capitolium o Mons Capitolinus ("Capitoliu" y "Monte Capitolino") yera la sede del Senáu y los nucleos relixosos de Roma. Anque la ciudá creció más allá de los siete llombes, el Palatín siguió siendo l'área residencial más prestixosa. César Augusto vivió ellí nuna vivienda intencionalmente modesta (la Domus Augustea, construyida sobre la cabaña de Rómulo[1] y xunto al Lupercal[2] —la cueva onde la lloba dio de mamar a Rómulo y Remu—),[3] distinguida de la de los sos vecinos namái por dos árboles de lloréu flanqueando la entrada frontera, como un símbolu de trunfu dau pol Senáu. Los sos socesores, especialmente Nerón, col so Domus Aurea ("Casa Dorada"), ampliaron la residencia y los xardinos hasta que tomaron toa'l visu de la llomba. Palatium convertir en sinónimu de residencia del emperador y, por metonimia, designaba a la institución imperial en sí.

Yá na Edá Media, l'usu de la pallabra llatina palatium col sentíu de "gobiernu" rescampla nun comentariu de Pablo'l Diáconu, escritu en 790 y que narra fechos de los años 660: Huic Lupo, quando Grimuald Beneventum perrexit, suum palatium commendavit ("Cuando Grimuald poner en camín a Beneventum, encamentó'l so palaciu a Lupo").[4] Nesa mesma dómina Carlomagno alicó l'usu del términu como residencia imperial na so "palaciu" de Aquisgrán, del cual solo sobrevivió la capiya. Primeramente, los reinos xermánicos, como l'ostrogodu, pero especialmente'l visigodu y el francu, desenvolvieren cada unu'l so respeutivu officium palatinum con distintos cargos en redol al rei; los "palatinos" merovinxos dieron orixe a les figures llexendaries de los paladines.

Palas yera'l nome que se daba a la residencia de gobiernu en delles ciudaes xermániques de l'Alta Edá Media. Los poderosos príncipes eleutores agospiar en palacios (Paläste), evidencia de la descentralización del poder nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. D'una manera similar, na mayoría de les monarquíes feudales, anque primeramente namái fuera'l rei quien se dexaba llamar a la so morada palaciu, tal denominación foi emulada pola nobleza y el cleru.

En Francia y en idioma francés hai una clara distinción ente palais ("palaciu") y château ("castiellu"). El palais siempres foi urbanu, como'l Palais de Citar de París (que foi'l palaciu real y agora ye la Suprema Corte de Xusticia), o'l Palais des Papes d'Avignon ("Palaciu de los Papes"). En contraste, el château siempres foi de carauterístiques rurales, sosteníu pola so demesne,[5] inda cuando nun tuviera fortificáu. El Palaciu de Versalles, residencia del rei de Francia, y con él la fonte del poder, ta alloñáu de la ciudá, y siempres foi denomináu en francés como Château de Versailles, ente que la denominación Palais acutar pal edificiu urbanu del Louvre en París. Esa distinción nun ye avezada n'otros idiomes o países, como n'Inglaterra y en idioma inglés, onde s'utilicen de forma intercambiable términos de conteníu inicial bien diversu (palace, castle, manor o house). Tampoco n'España y los sos idiomes; por casu, la nobleza gallega a partir del sieglu XV tresformó castiellos y torres en palacios (vocablu cognáu de "palaciu" n'idioma gallegu), siendo dambes tipoloxíes arquiteutóniques eminentemente rurales. Nun se definen pola so implantación sinón pola so función, militar la de castiellos y residencial o cortesana la de palacios y palacios.

Palacios por civilizaciones editar

Civilizaciones históriques editar

 
Palaciu de Mari
 
Palaciu de Persépolis
 
Palaciu de Knossos
 
Ruines de la Domus Aurea
 
Canopus de la Villa Hadriana
 
Restos del Palaciu de Rávena
 
Carlomagno guarda la construcción del Palaciu de Aquisgrán
 
Santa María del Naranco, palaciu del rei Ramiro II d'Asturies
 
Complexu palaciegu y relixosu d'Angkor Wat
 
Palazzo Ducale de Venecia
 
Palaciu de Pedro I el Cruel nos Reales Alcázares de Sevilla
 
Ciudá Prohibida de Beixín
 
Palacios Reales de Abomey, Benín
 
Palaciu del rei Martín l'Humanu en Poblet
 
Les "Cases Nueves de Moctezuma" (el Palaciu de Moctezuma II en Tenochtitlán), representaes nel Códiz Mendoza
 
La "piedra de los dolce ángulos", nel muriu del palaciu del Inca Roca en Cuzco
 
L'Alhambra de Granada, col Palaciu de Carlos V

Próximu Oriente antiguu editar

Dende la nacencia de la civilización, apaecieron el palaciu y el templu como manifestaciones arquiteutóniques de la dualidá del poder (poder políticu y poder relixosu). En dambos casos, nacen cola historia, esto ye, cola escritura; siendo la emisión, receición y caltenimientu de cartes y tou tipu de documentos nun archivu una de les funciones de los palacios dende'l so orixe. Otra bien importante foi la custodia de too tipu d'almacenes (d'alimentos, de materies primes pa la construcción y l'artesanía, de mercancíes pal comerciu esterior o provenientes d'él, d'armes), y especialmente la del ayalga (l'almacén de les mercancíes más prestixoses: metales preciosos y xoyes). A la burocracia cada vez más complexa que xeneraben les cancilleríes y tesoreríes (n'Exiptu, col nome d'escribes) sumábase'l restu de los oficios palaciegos denominaos pola so función nel serviciu domésticu de la casa del rei, que terminó convirtiéndose nuna corte regia d'altos funcianarios anoblecíos (como'l coperu qu'apaez na narración bíblica de la historia de José n'Exiptu, onde se describen detalles bien significativos de la vida palaciega).

Lo relativamente efímero de los materiales utilizaos na so construcción provocó que de los palacios sumeriu y exipciu malapenes quedaren más que restos arqueolóxicos, lo qu'oldea, nel casu d'Exiptu, cola mayor duración de los materiales utilizaos nos edificios relixosos y les tumbes; que la so concepción (como casa del dios o casa pa la eternidá) dexa faese una idea de cómo seríen aquellos.

Grecia editar

  • Palacios cretenses o palacios minoicos, palacios micénicos, palacios griegos, palacios helenísticos.[9] La civilización cretense, pela so parte, foi interpretada como una "civilización de palacios", dáu'l predominiu absolutu de la so presencia física nos xacimientos. Na Grecia continental, destaca la condición defensiva de les ciudaes micéniques, arrodiaes de muralles. El megaron ye la construcción que representa'l centru políticu, económicu y social d'eses ciudaes, y —nel so aspeutu formal arquiteutónicu— ye'l precedente del templu griegu.

Roma editar

Nel Altu Imperiu fuéronse asocediendo delles construcciones en redol al monte Palatín que sirvieron de residencia imperial y centru alministrativu:

Dellos emperadores escoyeron redolaes alloñaes de la ciudá de Roma, siguiendo l'ideal bucólicu que la poesía y la preceptiva arquitectónica (Vitruvio) afitaben pal descansu y los placeres d'una supuesta "vida campestre":

Nel Baxu Imperiu, la institución imperial convertir nel Apoderáu (de dominus -"señor"-), y el palaciu imperial pasa a denominase como Sacrum Palatium ("palaciu sagráu").

Diocleciano construyó un Palaciu en Spalatum como residencia pa los sos últimos años (abdicó en 305).

Constantino'l grande treslladó la capital de Roma a Constantinopla, fundando'l Gran Palaciu de Constantinopla. Roma pasó a ser principalmente la ciudá del papa.

Nes provincies romanes, amás de los palacios helenísticos d'Oriente, hubo otros edificios de calter palacial: unos venceyaos a l'alministración (praetorium); y otros pertenecientes a les families arriquecíes del orde senatorial, especialmente en redolaes rurales (villae). La corte imperial d'Augusto moró en Tarraco ente'l 29 y el 26 antes de Cristu (guerres cántabres); ente que nos momentos finales del imperiu la corte de Gala Placidia moró en Barcino. En dambes ciudaes hubo d'haber dalgún edificiu usáu como palaciu.

Edá Media europea y otres civilizaciones editar

Palacios bizantinos editar

Amás del Gran Palaciu de Constantinopla, edificáronse otros:

Palacios visigodos editar
Palacios carolinxos, asturianos y otonianos editar
Palacios islámicos editar

La espansión del Islam significó la construcción de nuevos espacios políticos nuna amplia franxa del Vieyu Mundu, ente l'Atlánticu y l'Índicu. Los Palacios islámicos o palacios musulmanes nun se llinden a los palacios árabes (en Arabia o nel restu del mundu árabe), sinón qu'inclúin los de zones islámiques non árabes, como l'Imperiu turcu otomanu y l'Imperiu moghul de la India. Polo xeneral, nos palacios árabes o musulmanes hai un marcáu contraste ente l'austeridá del esterior frente a la riqueza del interior (estructura llaberíntica de salones, galeríes, pórticos, arcos de ferradura y mixtilíneos, artesonados, mocárabes, patios, fontes, xardinos), carauterizáu polo que pasó a convertise nun tópicu lliterariu: el "luxu oriental" y la sofisticación propios de Les mil y una nueches. Esa traza implicó'l so calter efímeru, pola naturaleza de los sos materiales de construcción.[23]

Nin del doráu techu / almírase fabricáu / del sabiu moru, en xaspe sofitáu
Fray Luis de León, Oda a la vida retirada

Mientres la Reconquista, nos reinos cristianos peninsulares realizáronse edificios d'un estilu bien peculiar, el mudéxar, qu'utilizaba elementos arquiteutónicos islámicos. La pallabra "alcázar" (del árabe qasr) caltúvose como denominación de los palacios reales de los reis de Castiella.dizse que los abruxaben y faíen muncha comida

Palacios de la India editar
Palacios tibetanos editar
Palacios chinos editar
Palacios xaponeses editar
Palacios del sureste asiáticu editar
Palacios africanos editar
Palacios de l'América precolombina editar

Otros palacios de la civilización occidental editar

 
Palazzo Pitti, Florencia
 
Grand Place de Bruxeles, arrodiada de palacios, ente ellos el Broodhuis o Maison du Roi y el Stadhuis o Conceyu.
 
Palaciu de Fahpur Sikri, del emperador mogol Akbar
 
Kremlin de Moscú
 
Xardinos y Palaciu de Versalles
 
Salón del Tronu del Palaciu Real de Madrid
 
Palaciu de Sanssouci
 
Castle Howard
 
Palaciu Nacional (Méxicu)
 
Interior del Castiellu de Pierrefonds
 
Interior del Castiellu de Neuschwanstein
 
Palaciu Imperial de Tokiu
 
Palaciu de Westminster, Londres
 
Palaciu de l'Asamblea Nacional d'Hungría, Budapest

Dende la Baxa Edá Media, el desenvuelvo de les ciudaes europees manifestar nuna notable arquiteutura civil qu'incluyía palacios reales, episcopales y nobiliarios; y tamién palacios municipales y cases palaciegues de burgueses arriquecíos nos principales focos urbanos (especialmente Flandes ya Italia). A partir de la Edá Moderna los palacios de ciertes ciudaes europees constitúin modelos y denominaciones carauterístiques, afaciendo les socesives innovaciones formales de los estilos artísticos de cada periodu (el Renacimientu, el Barrocu y el Neoclasicismu). Cola espansión colonial, el modelu de palaciu européu estender pol restu del mundu.

Les ciudaes italianes y flamenques editar

Flandes ya Italia fueron los dos nucleos principales del desenvuelvo urbanu medieval, que s'enllargó mientres la Edá Moderna. En particular, caúna de les grandes ciudaes italianes desenvolvieron modelos de palazzo bien peculiares de caúna.

Les capitales de les grandes monarquíes europees editar

Les ciudaes capitales de les monarquíes que formaron los estaos modernos agospiaron impresionantes palacios, tantu de les cases reales como de l'aristocracia que s'atraía a la corte permanente (por oposición a la corte itinerante medieval).

Londres editar

La city de Londres creció en redol al poder del rei d'Inglaterra que simbolizaba la Torre de Londres (otres residencies reales construyéronse pela redolada, como'l Palaciu Savoy, destruyíu nes revueltes de 1381), ente que'l poder del parllamentu inglés manifestar na cercana Westminster. La reconstrucción urbana tres el quema de Londres de 1666 y la so pujanza económica cola revolución industrial y l'espansión del imperiu británicu convirtieron a esta metrópolis na ciudá más importante del mundu, lo que determinó la condición palaciega de munchos de los sos edificios, incluyíos dalgunos bien carauterísticos, como los clubs.

París editar

El París medieval creció en redol a la fortaleza-palaciu real de la isla de Citar. Mientres l'Antiguu Réxime, munchos otros palacios construyir na ciudá, a iniciativa regia o de particulares. La crecedera urbana mientres el sieglu XIX (enanche de Haussmann) dexó la construcción de palacios al gustu burgués, como'l qu'habitó la reina exiliada d'España Sabela II, llamáu Palaciu de Castiella.

Madrid editar

Na Baxa Edá Media Madrid yera una ciudá de segundu orde, pero que se beneficiaba de la presencia esporádica de la corte itinerante gracies a que l'Alcázar yera una escala obligada na rede de residencies reales de la Corona de Castiella. Inclusive un palaciu particular, la Torre de los Lujanes (na redolada de la Plaza de la Villa, xunto a la Casa de Cisneros), foi escoyíu como residencia-prisión de Francisco I de Francia, prindáu na batalla de Pavía. L'allugamientu central de la ciudá determinó la so la so eleición como corte permanente por Felipe II. L'Alcázar convertir na residencia oficial real, la burocracia asitiar nél y n'otros edificios (como'l Palaciu de los Conseyos, el Palaciu de Santa Cruz o'l Palaciu del Marqués de Grimaldi) y a una distancia relativamente próxima creóse una rede de Reales Sitios como residencies de recréu, ente los que s'estableció un circuitu ritualizado de desplazamientos (xornaes reales)[28] en distintes estaciones del añu; pero inclusive cuando Felipe V pasó una llarga temporada en Sevilla, les instituciones de poder permanecieron en Madrid. La quema del Alcázar motivó la so reconstrucción colos criterios propios del palaciu borbónicu de Versalles (que yá se procuró asonsañar a pequeña escala nel Palaciu de la Granxa). Pela so parte, l'aristocracia enllenó Madrid de palacios particulares (Palaciu de Liria, Palaciu de Villahermosa, Palaciu de Buenavista), a los que nel sieglu XIX el Nuevu Réxime lliberal añadió la iniciativa d'una oligarquía formada tantu pola alta nobleza tradicional como pola burguesía arriquecida y anoblecida (Palaciu del Marqués de Salamanca, Palaciu de Llinares, Muséu Cerralbo, Muséu Lázaro Galdiano); que caracterizó l'arquiteutura de la exa urbana del Paséu de la Castellana. Les instituciones parllamentaries agospiar en dos talos palacios (Palaciu de les Cortes o del Congresu y Palaciu del Senáu). Nel Parque del Retiru construyéronse pabellones col nome de palacios (Palaciu de Cristal, Palaciu de Velázquez -nun tien de confundir se cola Casa de Velázquez, na redolada del Palaciu de la Moncloa-).

Lisboa editar

Palacios d'otres ciudaes europees editar

Alemaña editar

La condición descentralizada del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu manifestar na construcción de cortes palaciegues n'edificaciones de distintes denominaciones (Residenz -"residencia"- Hof -"corte"-, Schloss -"castiellu"-, etc.) pa los príncipes eleutores (Kurfürsten) y otros aristócrates de l'alta nobleza y l'altu cleru (Fürsten -"príncipes"-) qu'actuaben na práutica como soberanos independientes; ente que la condición d'emperador del Sacru Imperiu, electiva, recayó dende finales de la Edá Media nos Archiduques d'Austria de la casa d'Habsburgu, que calteníen la so corte en Viena. Delles ciudaes teníen la condición de ciudá llibre o ciudá imperial (freie Städte y Reichsstadt), con bien distintos graos d'autonomía, anque nun llegaron a algamar el grau d'independencia de les ciudaes-estáu italianes o de los cantones suizos. La unificación alemana del sieglu XIX determinó la capitalidad de Berlín mientres l'Imperiu alemán (Deutsches Reich ente 1871 y 1918).

España editar

Amás de los grandes palacios reales y de los palacios madrilanos, en numberoses ciudaes españoles, inclusive en pequeñes poblaciones (como'l Palaciu de Cogolludo, el Palaciu del Marqués de Santa Cruz, el Palaciu Ducal de Lerma o'l Palaciu Real de Olite), hai palacios o inclusive conxuntos de numberosos palacios (como los conxuntos monumentales de Cáceres, Úbeda, Villaviciosa o Espinosa de los Monteros); que respuenden a la configuración social del Antiguu Réxime n'España. Un casu peculiar son los palacios d'indianos o cases d'indianos, los suntuosos edificios que llevantaron a finales del sieglu XIX y empiezos del XX los indianos arriquecíos, a la vuelta de la so emigración, nes sos poblaciones d'orixe, especialmente del norte peninsular. En Canaries caltién el llugar qu'ocupaba una cueva-palaciu prehispánicu (la Cueva de Chinguaro). En Galicia son carauterístiques les residencies palaciegues de tipu eminentemente rural denominaes palacios.

Francia editar

Amás de les residencies real y aristocráticu conocíes como Châteaux de la Loire, en Francia hai ensame de palais urbanos y châteaux rurales que respuenden a la peculiar configuración histórica del Antiguu Réxime en Francia. Les rexones perifériques (Bretaña, Normandía, Borgoña, Provenza, Aquitania), con de centros de poder autónomos hasta la so incorporación al reinu de Francia carauterizar por caltener instituciones particularistes como los Parlements, espresaos n'edificios palaciegos.

Con un criteriu historicista neogóticu, Viollet -y-Duc reconstruyó'l Castiellu de Pierrefonds como palaciu pa Napoleón III.

Reinu Xuníu editar

Les residencies palaciegues rurales de l'aristocracia inglesa, primeramente en estilu Tudor (Hunsdon House, Oxburgh Hall, Owlpen Manor, East Barsham Manor) y isabelín (Hardwick Hall, Burghley House, Wollaton Hall, Longleat House) reflexaron darréu l'ideal arquiteutónicu del palladianismo (Wilton House, Holkham Hall, Woburn Abbey, Saltram House, Wentworth Woodhouse), y otros estilos (Palaciu de Blenheim -l'únicu edificiu que lleva'l nome palace amás de los venceyaos a la familia real, que foi construyíu pal Duque de Marlborough-, Castle Howard, Flete House, Compton Castle, Trafalgar House, Montacute House, Groombridge Place, Knole House). D'una manera notable, desenvolvieron un estilu propiu de paisaxismu (el xardín inglés), estremáu del geometrismo de los xardinos versallescos. Tamién se desenvolvió una arquiteutura palaciega en redolaes urbanes, amás del de la ciudá de Londres.

N'Irlanda, Carton House, Westport House, Powerscourt House, Frescati House, Leinster House.

N'Escocia atópense residencies regias: el Palaciu de Holyrood (el palaciu real de los reis d'Escocia dende'l sieglu XV) y el Castiellu de Balmoral (residencia de los reis d'Inglaterra dende la reina Victoria).

Rumanía editar

Mientres el réxime comunista de Ceaușescu llevantóse, con criterios estéticos propios de l'arquiteutura soviética o arquiteutura estalinista, un xigantescu complexu d'edificios (el Casal Popuruli o "Casa del Pueblu"), anguaño denomináu Palaciu del Parllamentu Rumanu.

Referencies editar

 
Metro de Moscú (1935), d'estilu monumental y palaciegu.
  1. Casa Romuli o Tugurium Romuli -en:Casa Romuli-
  2. en:Lupercal
  3. Secretos na llomba del Palatín, Celtiberia, 22 d'avientu de 2007
  4. Historia gentis Langobardorum, Llibru V, xvii (testu en Wikisource). Vease tamién Grimoaldo I de Benevento -en:Grimoald I of Benevento- y Lupo de Friuli -en:Lupus of Friuli-
  5. Cassell's Latin Dictionary, Marchant & Charles. Fonte citada en en:Demesne.
  6. De los palacios sumerios (Eridu, Kiš, Tell Brak, Ur, Yšnunna) ye tamién pocu lo caltenío, con esceición del palaciu de Mari, reconstruyíu y ampliáu a lo llargo de la so historia.Artehistoria «Sicasí, son munchos más numberosos los exemplos d'arquiteutura civil nel arte mesopotámico. Quedaron bastantes restos que nos dexaron llevantar planos de los palacios reales de Ugarit, el palaciu real de Ebla o'l palaciu real de Buyukkale. Estos edificios presenten como elementu común la organización de les estancies al traviés de distintos patios, esquema que se va siguir hasta'l mundu romanu». L'arquiteutura civil nel arte antiguo.
  7. Dominique Charpin, Jane Marie Todd, Reading and Writing in Babylon, Harvard University Press, 2011, ISBN 0674049683
  8. Palacios exipcios :
    • Apenes caltenemos restos d'edificios de calter civil procedentes del mundu exipciu, una y bones les cases y los palacios taben construyíos en materiales perecederos, ente que tumbes y templos llevantar en piedra. Sí nos quedaron muestres de les cases de Deir el-Medineh, toes elles construyíes en lladriyu y con unes dimensiones de 10 por 3 metros. En cuanto al urbanismu, conocemos con bastante exactitú la ciudá de Tell el-Amarna, ciudá de nueva planta fundada por Akhenatón nun llanu desértico de la vera derecha del ríu Nilu. –– Consultar:
    L'arquiteutura civil nel arte antiguo
    • El primer complexu destináu a residencia oficial y al exerciciu del poder central, esto ye, el Palaciu del faraón o del príncipe, asume un particular aspeutu arquiteutónicu nes acabadures del cuartu mileniu e.C. y caltener mientres casi tol terceru. Eficaces y de gran guapura son les imáxenes en perspeutiva d'esos monumentales edificios, reproducíes nes tapes de los sarcófagos de fines de la IV dinastía (2620-2500 a.C). Una idea del asocedese d'habitaciones y de patios interiores, topar inclusive nes construcciones de la primer dinastía, como na tumba d'Aha y, entá ye más, na d'Udimu (escontra'l 2900 a.C). –– Consultar: Castiellos exipcios
  9. Palacios helenísticos :
  10. Epístola 1, 2, 4. Citáu por J. Gouyon, Toulouse, la première capital du rouyame wisigoth, en G. Ripoll y J. M. Gurts (eds.), Sedes Regiae (ann. 400-800), Barcelona, 2000, p. 239; citáu de la mesma por Ramón Texa, y Silvia Acerbi, palaciu visigodu-y-el circu-de-Toledo-hipotesis-de-localizacion-Reti-Medievali-Rivista-XI El palaciu visigodu y el circu de Toledo, hipótesis de llocalización. Reti Medievali Rivista, XI, 2010.
  11. Luis Lorente Toledo, San Pedro Mártir el Real, conventual y universitariu: sieglos XIII-XIX, Toledo, Universidá de Castiella-La Mancha, 2002, ISBN 8484272079, p. 15.
  12. Pedro de Rojas, verde%22&hl=es&sa=X&ei=xFc_T8OZCoWEhQeK69HkBQ&ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage&q=%22monasteriu%20de%20san%20pedro%20el%20verde%22&f=false Historia de la Imperial, nobilísima, ínclita y esclariada ciudá de Toledo, 1630, vol. 2, p. 830.
  13. Mayte Penelas, La conquista d'Al-Andalus, CSIC, 2002 ISBN 8400080653, p. 13.
  14. José Pijoán, Historia del Arte, Salvat, 1963, vol. 2, pg. 90
  15. Verberie en Free Oise.
    • (774-787), cerca de Maguncia, xunto al Rin. Adopta una forma de villa romana, con gran hemiciclu na parte oriental. El salón del tronu tenía forma absidada, con importante tamañu. Otros palacios de Carlomagno
    • Artehistoria
  16. Añales del Imperiu Carolinxu, años 800-843, Akal, 1997, ISBN 844600450X.
    • Günther Binding: Deutsche Königspfalzen. Von Karl dem Großen bis Friedrich II. (765–1240). Darmstadt 1996. Fonte citada en de:Ingelheimer Kaiserpfalz
  17. * Oríxenes de la nación española: Estudios críticos sobre la historia del reinu d'Asturies, Institutu d'Estudios Asturianos, 1975, ISBN 8400041682, vol. 3, p. 98.
    • El rei Alfonso II el Castu d'Asturies treslladó al empiezu del so reináu (791-842) la capitalidad del reinu a la ciudá d'Uviéu onde empecipió un estensu programa constructivu dotando a la ciudá d'ilesies, monesterios, palacios y una muralla defesiva qu'arrodiaba tol conxuntu incluyendo nesa cortil el Monesteriu de San Vicente, fundáu en tiempos del so padre'l rei Fruela I, y que foi l'orixe de la ciudá. Les noticies documentales son bien escases y xenériques. Ye citada nel testamentu del rei Alfonso II conteníu nel Liber Testamentorum calteníu na Catedral de San Salvador d'Uviéu. Apaez tamién citada en diverses donaciones como la del palaciu-fortaleza d'Alfonso III el Magno pol rei Alfonso VI de Llión al cabildru de San Salvador en 1057 y na de la reina Urraca l'Asturiana d'otros palacios y edificios tamién a San Salvador en 1161. Uviéu. Muralla.
  18. Enrico Castelnuovo (dir.), Arte y historia na Edá Media I. Tiempu, espaciu, instituciones, Akal, 2009, ISBN 8446024950, vol. 1, pg. 572.
  19. Íbidem, p. 573.
  20. Íbidem, p. 572.
  21. Hans-Georg Uhl: Die Kaiserpfalz Goslar. 2. Auflage. Stadtverwaltung, Goslar 1958. Fonte citada en en:Imperial Palace of Goslar.
  22. Nuna ocasión el sultán Mahmud (...) mandó construyir un palaciu comestible fechu de halva (una pasta duce de sésamu). Ala al-Din (...) fizo que s'edificara un palaciu de cristal. Ulug Beg (...) encargó una torre de cerámica de China (...) munchos otros palacios y cámares de prestar musulmanes construyíes con lladriyu y yelsu resultaron ser tan pocu duraderes como aquelles. Robert Irwin, Vida palatina en Arte islámico, AKAL, 2008, ISBN 8446025248, páxs. 103 y ss.
  23. Qingxi Lou, Gensheng Chen, L'arquiteutura tradicional de China, 五洲传播出版社, 2001, ISBN 7801138244, p. 18.
  24. Japanese palaces are different from all other palaces in the world. They are quite simple and plain in architectural treatment, and yet they fully express elegance. European palaces, on the contrary, are characterized by rich decoration. Hideto Kishida (1954) Japanese architecture.
  25. Blier, Suzanne Preston (1998). Ancient African palaces too, such as those of Mali, Ethiopia, and Kanem, were characterized by mobility. The royal arts of Africa: the majesty of form.
  26. [1] [2]
  27. Ignacio Ezquerra, Xornaes reales, rede viaria y espaciu cortesanu en tiempu de Felipe IV: les prevenciones camineres del doctor Juan de Quiñones, alcalde de Casa y Corte
  28. Vease:
  29. http://www.augsburger-gedenktage.de/Fugger/Stadtpalast.htm Fuggerhäuser]

Enllaces esternos editar