Academia Aragonesa de la Llingua

L'Academia Aragonesa de la Llingua (aragonés: Academia Aragonesa d'a Luenga; en castellanu y oficialmente Academia Aragonesa de la Lengua) ye una institución científica de caráuter oficial y pública, creada pola Llei 3/2013, de 9 de mayu, d'usu, proteición y promoción de les llingües y modalidaes llingüístiques propies d'Aragón[1] como autoridá llingüística del aragonés y del catalán. Sustitúi a l'Academia d'a Luenga Aragonesa y a l'Academia Aragonesa d'o Catalán, creaes cola anterior llei d'usu, proteición y promoción de les llingües propies d'Aragón, academies que nun se constituyeron.

Academia Aragonesa de la Llingua
institución pública
Llocalización
País España
Autonomía Aragón
Sede Zaragoza
Direición España
Historia
Fundación9 mayu 2013
Organigrama
Presidente Javier Giralt Latorre (1r ochobre 2021)
Participación empresarial
Formáu por Institutu del Aragonés
Institutu Aragonés del Catalán
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Los sos estatutos foron aprobaos pol Gobiernu d'Aragón el 10 d'abril de 2018, publicándose nel Boletín Oficial d'Aragón el 20 d'abril de 2018[2].

Tien personalidá xurídica propia y exerce les sos funciones con autonomía orgánica, funcional y presupuestaria, col envís de garantizar la so oxetividá y independencia.

Estructura editar

L'Academia ta compuesta por dos institutos: l'Institutu del Aragonés (n'aragonés, Instituto de l'Aragonés) y l'Institutu Aragonés del Catalán (en catalán, Institut Aragonès del Català), que podrán proponer al Plenu de l'Academia les normes d'usu correutu del aragonés y del catalán d'Aragón, respeutivamente.

Competencies editar

Según la Llei 3/2013 y los sos propios estatutos, ye finalidá de l'Academia Aragonesa de la Llingua:

  • Establecer les normes referíes al usu correutu de les llingües y modalidaes llingüístiques propies d'Aragón, polos sos institutos;
  • Asesorar, polos sos institutos, a los poderes públicos y instituciones sobre temes rellacionaos col usu correutu de les llingües y modalidaes llingüístiques propies y cola so promoción social;
  • Desendolcar aquelles xeres que nel ámbitu de la so competencia-y encargue'l Gobiernu d'Aragón.

Académicos editar

Según los sos estatutos, l'Academia Aragonesa de la Llingua podrá tener hasta un máximu de 30 académicos de númberu, y un númberu indetermináu d'académicos correspondientes y académicos d'honor. Los académicos habrán ser persones de reconocíu prestixu nel ámbitu de la filoloxía, lliteratura y llingüística, preferentemente doctores, y con preferencia de nativos, que cuenten con una llarga trayeutoria na práutica y nel fomentu de los valores llingüísticos y lliterarios propios de la comunidá aragonesa, y na que tán representaes les llingües y modalidaes llingüístiques propies d'Aragón.

Na actualidá tien 15 académicos de númberu, que son los siguientes[3]:

Xunta de Gobiernu editar

La primer Xunta de Gobiernu tuvo elixida l'1 d'ochobre de 2021, colos siguientes miembros:[4]

La Xunta de Gobiernu de l'Academia complétase con dos vocales escoyíos pol Institutu del Aragonés y otros dos pol Institutu Aragonés del Catalán. El 21 de marzu de 2022 contituyéronse los plenarios de los dos institutos, qu'elixeron a los siguientes vocales[5]:

Institutu del Aragonés y Institutu Aragonés del Catalán editar

Según los Estatutos de l'Academia[2], ésta ta compuesta por dos institutos: l'Institutu del Aragonés y l'Institutu Aragonés del Catalán, que s'encargarán de proponer les normes del usu correutu del aragonés y del catalán d'Aragón. Tamién tienen, ente otres, les competencies d'inventariar y actualizar el léxicu, estimular el so usu, el deprendimientu y difusión de la llingua, la de collaborar na formación del profesoráu o la d'asesorar a los poderes públicos y instituciones sobre temes rellacionaos con estes dos llingües.

Los Plenarios de los institutos constituyéronse'l 21 de marzu de 2022[5], día en que tamién s'elixeron los cargos de les sos Comisiones Permanentes, que son los siguientes:

Comisión Permanente del Institutu del Aragonés editar

Comisión Permanente del Institutu Aragonés del Catalán editar

Véase tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar