Amanita ponderosa

especie de fungu

El gurumelo, de nome científicu Amanita ponderosa, ye una especie d'fungu basidiomicetu comestible bien apreciada, endémica de la zona central y oeste d'Andalucía, especialmente n'Huelva y sur d'Estremadura (España) y en Alentejo (sur de Portugal). Créese que'l nome común gurumelo vien de la so apariencia antes de salir de la tierra, yá qu'anicia un montículo de sable sedáu, un pequeñu grumu o grumuelo. Pero probablemente venga de la deformación de la pallabra portuguesa "cogumelo" que significa fungu o cogorda.

Amanita ponderosa
Clasificación científica
Reinu: Fungi
División: Basidiomycota
Clas: Agaricomycetes
Subclas: Agaricomycetidae
Orde: Agaricales
Familia: Amanitaceae
Xéneru: Amanita
Especie: A. ponderosa
Malençon & R. Heim, 1942
Sinonimia
  • Amanita curtipes var. ponderosa (Malençon & R. Heim) M.L. Castro
Consultes
[editar datos en Wikidata]
Amanita ponderosa
Carauterístiques micolóxiques
 
Himeniu con llámines
 
 

El sombreru ye aplanáu

o convexu
 
Les llámines son llibres
 
El pie tien aniellu y volva
 
Espores de color rosa
 
Comestibilidá: comestible
[editar datos en Wikidata]

Carauterístiques editar

Volva grande, abolsada y de llarga duración. Pie compactu, mestu y macizu que s'acovana cola maduración de la cogorda. El sombreru ye hemisféricu na so etapa nueva, evolucionando a la convexidá y darréu a planu conforme madura, con un diámetru que bazcuya ente los 6 y 18 cm. Dellos exemplares, de forma escepcional, superaron los 20 cm y 1 kg de pesu. Cutícula blanca que se modificar en tonos ocres y arrosaos dependiendo del solazu. Llámines prietas, llibres y de color blancu cremosu que tienden a escurecese col tiempu. La so carne ye blanca, trupa y compacta, que s'arroxar rápido a la corte y con un golor carauterístico a tierra moyada, que facilita la so identificación.

Hábitat editar

Ye una especie endémica del suroeste de la península Ibérica. Cogorda de primavera. Tradicionalmente en zones d'encines y sufreres ente jares y jaguarzos. Afixéronse perfeutamente al pinu y al ocalitu. Huelva, Badayoz, Cáceres, Córdoba y Sevilla son les provincies españoles de máxima productividá, pero tamién s'atopó nos montes de Sicilia, Peloritanos[2].  

Especies asemeyaes editar

Pa la persona inesperta cabo'l peligru de tracamundiu cola Amanita phalloides na so variedá blanca; anque si reparar na so forma, golor y testura, son bien distintes. La Amanita verna, que ye de color blancu, crez nos mesmos sitios y la mesma dómina de la Amanita ponderosa.

Una carauterística bien distintiva del Gurumelo ye que, al gatuñar la so superficie, adquier un color rosado bien carauterísticu.

Magar la calidá culinaria de la Amanita ponderosa encamiéntase que nun seya recoyida por persones que nun conozan perfeutamente esta especie.

Recueya editar

Pa la recueya d'esta cogorda utilízase un pinchu con forma de cayáu qu'acaba con una punta plana pa facilitar escargatar na tierra, y utilízase una cesta de blima pa echalos y que se vaya llimpiando la tierra conforme vas recoyendo más cogordes. Estes cogordes puedes atopales tantu debaxo de tierra, como col so sombreru fora. Pa sacala de la tierra tien d'escargatase n'unu de los llaos onde s'atope en gurumelo, hasta que'l furacu llegue aproximao a la fin del tarmu, y depués faer palanca col pinchu dende'l llau opuestu.

Mirar la seición de Recueya de fungos antes de buscar.

Comestibilidad editar

Cogorda comestible catalogada como d'escelente calidá y alimentu de 5 tenedores. Nes zones de producción ye consideráu como un manxar. Al caricote con unos granos de sal, y unes fueyes de poléu manifiesta la magnificencia del so sabor. Revueltos con ajete y güevu, en potaxe de fabes con perdiz, rustíos y picaos n'ensalada, guisaos con un pocu de vinu solera y como cualquier aficionáu o profesional de la cocina pueda imaxinar, ye un productu que va ameyorar toles comíes.

Gastronomía editar

Plato típicu del Andévalo (Huelva) y de tola Sierra de Aracena y Picos de Aroche polo xeneral

Platu Típicu de Villanueva del Fresno (Badayoz)

Platu Típicu de Valencia del Mombuey, Valencita (Badayoz)

Intereses editar

En Paymogo, llocalidá del Andévalo d'Huelva, celébrase añalmente la Feria Gastronómica del Gurumelo, al ser un productu puramente típicu de dicha llocalidá, pudiendo ser tastiáu en distintos platos, como los yá nomaos enantes na comestibilidad d'esta cogorda. Ye un manxar bien demandáu y d'altu valor. Tamién se celebra añalmente, dende 2007, la xornada tresfronteriza del gurumelo na llocalidá de Villanueva del Fresno, provincia de Badayoz, bien próxima a Portugal.

Referencies editar