Ayuda:Cómo lleer una ficha de taxón

Esti artículu desplica cómo lleer una ficha de taxón (enantes denominada taxobox, del inglés, caxa taxonómica). Puedes atopar más información sobre les fiches de taxón nesta páxina y nel Wikiproyeutu:Taxonomía.

Les fiches de taxón son tables qu'amuesen la clasificación científica anguaño aceutada d'un organismu o grupu d'organismos y pueden incluyir una imaxe representativa, el so estáu de caltenimientu, la so distribución xeográfica, la so distribución temporal (si identificóse nel rexistru fósil), una llista de taxones de rangu inferior, etc.

A mou d'exemplu, amuésase a la derecha una ficha de taxón típica d'una especie, la del lleopardu de les nieves «Leopardo de las nieves» (castellán), de la wikipedia en castellán.

1. El títulu de la ficha ye'l nome común n'asturianu pal taxón, si lu hai. En casu contrariu amosaríase'l nome científicu.
2. Una imaxe d'un individuu de la especie en cuestión y un pie de semeya opcional.
3. Pa munches especies, esta llinia informa sobre l'estáu de caltenimientu de la especie (un indicador de la probabilidá que tien esa especie de siguir sobreviviendo). Nel exemplu, el lleopardu de les nieves ta nun estáu de «en peligru d'estinción»: esto quier dicir que s'atopa comprometida la esistencia y supervivencia de dicha especie a nivel global. Para especies amenaciaes como esta, Wikipedia básase na llista colorada de la Xunión Internacional pal Caltenimientu de la Natura.
4. La seición esencial de la ficha de taxón presenta la clasificación científica anguaño aceutada del taxón descritu nel artículu. Ésta ye la xerarquía de grupos, denomada «taxonomía», a los que pertenez el taxón al que se dedica l'artículu. Nos casos au la taxonomía seya incierta, aldericada o en revisión, esta seición va intentar representar prudencialmente el consensu actual de los científicos.
5. A la esquierda de la clasificación asítiense los «rangos» o categoríes taxonómiques de los taxones, que se nomen a la derecha. Una especie ye un conxuntu d'individuos rellacionaos que comparten una forma asemeyada y puen reproducise ente sigo. Ésta inclúyese nun xéneru (un grupu d'especies rellacionaes), que de la mesma s'inclúi nuna familia (un grupu de xéneros rellacionaos) y asina socesivamente. De normal los siete «rangos mayores» van apaecer, pero nos casos más pormenorizaos como equí, tamién van amosase rangos menores (o categoríes entemedies). Por casu, ente la familia y el xéneru alcuéntrase una subfamilia.
a) La especie apaez en forma embrivida. Percima de la especie apaecen los taxones a los que pertenez, como s'indica de siguío.
b) El xéneru Panthera contién aprosimao la metá de los grandes felinos; los más conocíos son el tigre, el lleón, el lleopardu y el xaguar.
c) Felidae ye la familia de mamíferos depredadores xixilosos con un cuerpu espodáu, oyíu agudu y escelente vista. La subfamilia de los panterinos (Pantherinae) estrémense del restu de los félidos pola osificación parcial del güesu hioides, una de les carauterístiques que dexa ruxir a la mayoría de les especies d'esta familia.
d) Carnivora ye un orde de mamíferos placentarios qu'inclúi alredor de 260 especies vivientes, que pertenecen a una llinia evolutiva d'animales afechos a la inxesta principalmente de carne. Los feliformes (Feliformia) son un suborde del de los carnívoros qu'inclúi a los felinos, hienes, mangostes, civetes y otres formes rellacionaes.
y) Mammalia ye la clase de los mamíferos, de la que se conocen unes 5486 especies actuales. Los mamíferos son vertebraos amniotas homeotermos (de sangre caliente»), con pelo y glándules mamaries productores de lleche cola qu'alimenten a les críes. Los placentarios (Placentalia) son una infraclase de mamíferos que se caractericen porque les críes son reteníes nel úteru maternu mientres llargu tiempu au s'alimenten por una llibradura alantoica.
f) Chordata ye filu del reinu animal carauterizáu por cinco sinapomorfies, la más destacada d'estes ye la presencia d'una cuerda dorsal o notocordiu. Los vertebraos (Vertebrata) son un subfilu bien diversu de cordaos qu'entiende a los animales con escayu dorsal o columna vertebral compuesta de vértebres.
g) Animalia ye'l reinu de los animales, que son pluricelulares, xeneralmente capaces de locomoción y qu'actúen d'alcuerdu a la so redolada.
6. El nome binomial ye'l nome científicu anguaño aceutáu pa una especie. Consiste nel nome del xéneru siguíu por un axetivu o epítetu específicu. Los nomes binominales adoutáronse por que nengún organismu tuviera'l mesmu nome qu'otru; esto ye bien ventaxosu, yá que significa, por casu, que los científicos pueden utilizar el nome Panthera uncia pa referise al lleopardu de les nieves ensin cayer en tracamundios o ambigüedaes. Los biólogos cunten con códigos de nomenclatura pa garantizar la cohesión. Los nomes binominales escríbense en llatín, o n'otros llinguaxes trescritos al llatín (esto tien el so orixe na ciencia del sieglu XVIII, cuando se popularizó'l sistema binominal; naquella dómina la mayor parte de les espublizaciones científiques facíense en llatín). Nel casu del lleopardu de les nieves, panthera remanez del llatín y esti de la mesma del griegu pan, tou, y thēr, animal de presa, y uncia remanez del francés antiguu once, nome col que se conocía al llobu cerval européu.
7. Per debaxo del nome binominal alcuéntrase la personalidá qu'escoyó esi nome, esto ye, la primer persona n'espublizar el nome xunto con una descripción del organismu (o una referencia a tal descripción). Nesti casu, el nome Panthera uncia usólu per primer vegada el naturalista alemán Johann Christian Daniel von Schreber (1739-1810) na so obra Die Säugethiere in Abbildungen nach der Natur mit Beschreibunge (Descripción ya ilustración de la naturaleza de los mamíferos). Si la especie en cuestión pertenez na actualidá a un xéneru distintu del descritu orixinalmente, faise constar el nome del autor orixinal ente paréntesis anexáu al nome actual de la especie (nesti casu Panthera uncia foi asignada primeramente al xéneru Felis).
8. Mapa de distribución xeográfica.
9. Sinonimia. Equí indícase la esistencia de más d'un nome científicu pal mesmu taxón.

La ficha de taxón puede contener tamién informaciones adicionales, como la llista d'elementos adscritos a la categoría de rangu taxonómicu inferior al de la ficha (subespecies d'una especie, especies d'un xéneru, xéneros d'una familia, etc.).

#El color de la ficha de taxón indica'l tipu d'organismu que se describe: