Antonio Gutiérrez de la Fuente

políticu peruanu

Antonio Gutiérrez de la Fuente (8 de setiembre de 1796 – 14 de marzu de 1878Lima) foi un militar y políticu peruanu. Lluchó pola independencia de Perú. Foi Xefe Supremu de Perú por un curtiu periodu ente xunu y setiembre de 1829. Foi amigu y aliáu del mariscal Agustín Gamarra a quien sirvió como vicepresidente nel so primer gobiernu constitucional, y como tal, ocupó interinamente el poder en dos causes: de setiembre a payares de 1829 y de setiembre de 1830 a abril de 1831. Tamién ocupó'l poder provisionalmente en dos oportunidad en 1839, mientres la presidencia interina de Gamarra, previa al so segundu gobiernu constitucional. Foi tamién Ministru de Guerra (1839-1841 y 1854-1855), Presidente del Senáu (1848-1849), Alcalde de Lima (1863-1866 y 1868-1869), ente otros cargos públicos que desempeñó.

Antonio Gutiérrez de la Fuente
alcalde de Lima (es) Traducir


Presidente de Perú


Vicepresidente de Perú

Vida
Nacimientu 8 de setiembre de 1796[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima14 de marzu de 1878[1] (81 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Síntesis biográfica editar

Los sos padres fueron l'español Luis Gutiérrez d'Oteru y Martínez del Campo y la tarapaqueña Manuela de la Fuente y Loayza. En 1809 viaxó a la Capitanía Xeneral de Chile a completar los sos estudios. Apuntar nel exércitu español en 1813 al producise la reaición realista contra'l gobiernu establecíu polos patriotes chilenos. En 1817 foi prindáu poles tropes de San Martín y unviáu prisioneru a Buenos Aires. Retornó al Perú, onde foi convencíu por Torre Tagle de sumase a la causa patriota tres la proclamación de la independencia de Trujillo (1820). Apuntóse aína nel Exércitu Llibertador de José de San Martín. Depués sirvió a órdenes del Presidente José de la Riva Agüero, a quien traicionó y prindó, pa sumase a Bolívar (1823). Foi nomáu Prefeutu de Trujillo. Encamentóse-y la Comandancia de la Mariña, polo que nun pudo tar nes batalles de Junín y Ayacucho (1824). Foi nomáu depués Prefeutu d'Arequipa (1825 - 1828). Participó viviegamente nel movimientu pol derrocamientu del Presidente José de La Mar y asumió la Presidencia Provisional de la República col títulu de Xefe Supremu, hasta que'l Xeneral Agustín Gamarra tomó posesión del cargu (1829). Foi nomáu Vicepresidente y como tal ocupó interinamente el mandu en dos causes en que s'ausentó Gamarra de la capital.

Espulsáu por un motín promovíu pola esposa de Gamarra (1831), retornó en 1834. Lluchó a órdenes del Presidente Orbegoso mientres la guerra civil ente orbegosistas y gamarristas. Nuevamente desterráu, pasó a Chile, dende onde tornó cola Espedición Restauradora que foi combatir la Confederación Perú-Boliviana. Sol segundu gobiernu d'Agustín Gamarra (1839-1841) exerció interinamente el poder en dos causes na so condición de vicepresidente. Depués participó na anarquía civil que siguió a la muerte de Gamarra, y foi xubíu a Gran Mariscal. Desterráu en 1843, volvió al Perú en 1844 y exerció diversos cargos públicos. Foi Senador, Presidente del Senáu, Prefeutu de La Libertad, Ministru de Guerra.

Desterráu una vegada más en 1855, retornó años dempués p'aniciar definitivamente en Lima. Foi Alcalde de Lima en dos oportunidad (1864 - 1866 y 1868 - 1869) y Senador por Tarapacá (1872 - 1878). Finó en 1878.

Nes files realistes (1813-1820) editar

Gutiérrez de La Fonte tenía 13 años d'edá cuando en 1809 treslladar a la ciudá de Concepción na Capitanía Xeneral de Chile, col propósitu de completar los sos estudios. Españó pocu dempués la revuelta patriota que condució a la proclamación de la independencia de dichu país (Patria Vieya).

Al producise la reaición de los españoles, La Fonte pasó a Chillán ya incorporóse al exércitu realista col grau d'Alférez (1813). Yera yá capitán cuando combatió na Batalla de Talcahuano (1817), pero cayó mancáu y foi fechu prisioneru polos patriotes de San Martín, que-y lo treslladaron al depósitu de les Sópites, cerca de Buenos Aires, pero llogró fugar escontra Montevidéu y Rio de Janeiro, pasando depués al Perú.

El 18 de mayu de 1819 presentar en Lima ante'l virréi Joaquín de la Pezuela, siendo destináu al Reximientu de Dragones de Perú col grau de Sarxentu Mayor, pa defender la ciudá de Lambayeque.

Nes files patriotes (1820-1824) editar

 
Antonio Gutiérrez de la Fuente. Grabáu de Evaristo San Cristóval.

Topar en Trujillo cuando'l 29 d'avientu de 1820 el Marqués de Torre Tagle proclamó la independencia en dicha ciudá, cabeza de la Intendencia del mesmu nome. Entamó entós la retirada escontra Lima; pero foi deteníu por un destacamentu de patriotes, comandados por José Andrés Rázuri, y de vuelta a Trujillo, foi convencíu por Torre Tagle pa sirvir a la causa llibertadora. En mayu de 1821 incorporar en Huaura al exércitu patriota que comandaba José de San Martín y foi reconocíu nel so grau militar. Participó depués na marcha sobre Lima, el primer sitiu del Callao y la campaña de Ica (1822); pero nun se topó nel desastre de La Macacona por pasar a Lima en comisión.

Pola so llarga esperiencia de viaxes foi comisionado pa dir a Buenos Aires a formar unes tropes d'ataque contra les fuercies realistes del Alto Perú. Pero retrasó la so partida y namái un añu dempués, promovíu yá al rangu de Teniente Coronel, salió camín de Chile y Río de la Plata pa solicitar ayuda económica y l'organización de coordinaes operaciones militares nel sur de Perú.

De regresu al Perú (1823), tomó parte nel pronunciamientu del exércitu contra la Xunta Gubernativa y na presión exercida sobre'l Congresu pa llograr la eleición de Riva Agüero. Siguió a este a Trujillo y, promovíu a la clase de Coronel, asumió'l mandu d'un Reximientu de Húsares. Col apuerto de Bolívar y les fuercies grancolombianas al Perú surdió la disputa ente los patriotes peruanos pol gobiernu.

La Fonte treslladar a Huaraz p'alcordar colos emisarios de Bolívar una negociación a nome del so xefe Riva Agüero. Pero depués traicioneramente encabezó l'alzamientu que depunxo y prindó a Riva Agüero (25 de payares de 1823). Sicasí, desobedeció les órdenes de fusilalo y llindóse a desterralo. En méritu a esta aición recibió l'ascensu a Xeneral de Brigada y asumió en 1824 la Prefeutura de Trujillo.

Prefeutu de Trujillo y d'Arequipa editar

Como Prefeutu de Trujillo contribuyó conducentemente a la organización de la campaña llibertadora. Mientres ésta desenvolvíase na sierra, él tuvo que pasar a Lima y Ica como Comandante xeneral de la mariña, con cuenta de torgar la retirada del exércitu realista, y por eso nun se topó nes decisives batalles de Junín y Ayacucho.

Depués tomó posesión de la prefeutura d'Arequipa (15 de mayu de 1825 al 19 de payares de 1828), al mandu de la cual topábase cuando Bolívar dio-y la medaya creada pa honrar a quien s'estremaren polos servicios emprestaos a la independencia, y l'ascensu a Xeneral de División (1825). Favoreció la fundación del Colexu Nacional de la Independencia Americana y de la Universidá Nacional de San Agustín d'Arequipa.

Xefe Supremu de Perú (1829) editar

A la so solicitú foi tresferíu al exércitu, cuando s'empecipió la Guerra cola Gran Colombia. Pero primero qu'apurrise de llenu a la defensa nacional, tenía otros planes. Xunto con Agustín Gamarra (xefe del Exércitu del Sur) y Andrés de Santa Cruz (embaxador en Chile y depués presidente de Bolivia), formó una especie de triunviratu que la so misión foi promover la cayida del presidente de Perú José de La Mar.

La Fonte retrasó la so partida escontra la frontera cola Gran Colombia, alegando que se-y debía someter a xuiciu de residencia. Salió por fin d'Arequipa, pero al so pasu por Lima depunxo al vicepresidente Manuel Salazar y Baquíjano, encargáu del mandu n'ausencia del presidente La Mar, y asumió'l gobiernu col títulu de Xefe Supremu (5 de xunu de 1829). Pero nun quixo permanecer nel poder y convocó al Congresu, que aprobó indirectamente'l golpe d'estáu, al escoyer como Presidente al Mariscal Gamarra y como vicepresidente a La Fonte (1º de setiembre de 1829).

Encargáu del mandu ente 1829-1831 editar

 
El Mariscal Agustín Gamarra, amigu y aliáu de La Fonte.

Por ausencia del presidente Gamarra tocó-y exercer el mandu en dos oportunidad:

El so aparente contubernio con comerciantes estranxeros pa introducir mercancíes al Perú en perxuiciu de los productores nacionales causó malestar en Lima, lo qu'aprovechó la so adversaria, la famosa Mariscala (esposa del presidente Gamarra) pa encabezar una asonada contra él. La Fonte tuvo que fuxir sigilosamente escapándose polos techos de delles cases, escorríu por un pelotón de tropa. Llegáu al Callao, xubir al navío Saint Lewis de bandera d'Estaos Xuníos (16 d'abril de 1831).

A bordu, l'oficial de guardia preguntó-y l'oxetu de la so visita, recibiendo por contestación que pidía asilu... Iguáu tou, baxaron a la cámara y preparáron-y llueu los auxilios que naturalmente había menester un individuu que navegara tola nueche a cielu descubiertu. Sentaos a la mesa, faciéndo-y el comandante los honores, rodó la conversación sobre un tópicu consiguiente a la escena.
- ¡Ah, bien, xeneral! dixo'l señor Sloat . Apocayá más d'un añu que yo fondié nesti puertu a la que usté colaba a Lima a deponer al Vice presidente [Salazar y Baquíjano]. D'estes coses dexen discípulos.[2]

La Fonte partió escontra venezuela.

Na guerra civil de 1834 editar

 
Grabáu de La Fonte.

En xineru de 1834 tornó al país, al empecipiase'l gobiernu provisional de Luis de Orbegoso. Como xefe d'estáu mayor participó na debelación de la revolución del xeneral Pedro Pablo Bermúdez que como xefe de los gamarristas usurpó'l poder. Topar na Batalla de Huaylacucho (17 d'abril de 1834) y nel Abrazu de Maquinhuayo (24 d'abril de 1834), que punxo fin a la revuelta. Pero puestu foi acusáu de conspirar contra'l gobiernu y foi deportáu a Guayaquil.

Intentó depués volver, presentándose na rada del Callao con ánimu d'esplicar la so conducta. El sarxentu Magüeta sulevar nes Fortaleza del Real Felipe invocando'l so nome (1º de xineru de 1835). Pero esti motín foi encaloráu rápido, de cuenta que La Fonte, güérfanu de sofitu, siguió'l so viaxe camín de Chile.

Na guerra contra la Confederación Perú-Boliviana editar

Atopar en Chile cuando'l gobiernu d'aquel país entamó la “Primer Espedición Restauradora” contra la Confederación Perú-Boliviana. La Fonte apuntar nella encabezando al grupu d'emigraos peruanos enemigos del proteutor Andrés de Santa Cruz. Los restauradores desembarcaron n'Islay y darréu ingresaron a la ciudá d'Arequipa, onde una Xunta del Pueblu proclamó a La Fonte como Xefe Supremu (17 d'ochobre de 1837), cargu qu'exerció solo nominalmente. Acorrexaos poles tropes confederaes de Santa Cruz, los restauradores viéronse obligaos a roblar el Tratáu de Paz de Paucarpata (17 de payares de 1837). La Fonte retornó a Chile al igual que'l restu de la espedición chilenu-peruana.

Siendo desaprobado el Tratáu de Paucarpata pol gobiernu chilenu, unvióse una “Segunda Espedición Restauradora”, sol mandu del xeneral chilenu Manuel Bulnes. La Fonte se enroló nesta nueva espedición, pero yá non como xefe de los peruanos pos como tal diba'l so vieyu amigu Agustín Gamarra.

La espedición desembarcó en Rancón el 7 d'agostu de 1838 y La Fonte foi nomáu Comandante de la vanguardia na mariña central; dende esa posición intervieno nel combate de Portada de Guías y na ocupación de Lima. Investido Gamarra como presidente provisional, nomó a La Fonte como Xeneral en Xefe del Exércitu Peruanu y destacar a Trujillo pa entamar los batallones que formaríen dichu exércitu.

Nel segundu gobiernu de Gamarra editar

Tres el trunfu de los restauradores na batalla de Yungay (20 de xineru de 1839) La Fonte foi unviáu a ocupar Lima, misión que cumplió ensin mayor inconveniente. En dicha ciudá exerció provisionalmente el mandu supremu en dos causes:

Foi Ministru de Guerra del 12 d'avientu de 1839 al 21 de mayu de 1840; pero llanzóse aína como candidatu a la Presidencia de la República, n'oposición a Gamarra. Ésti foi ratificáu nel gobiernu, empecipiando asina'l so segundu periodu constitucional, y La Fonte siguió sol so serviciu. Aportó a Direutor de la Casa de Moneda (ochobre de 1839) y Comandante Xeneral de los departamentos d'Arequipa y Moquegua mientres les aiciones empobinaes contra la revolución rexeneradora” empecipiada pol coronel Manuel Ignacio de Vivanco n'Arequipa (1841).

Cuando Gamarra coló sobre Bolivia, La Fonte quedó en Lima como Xeneral en Xefe y Comandante militar de los departamentos del Norte. Dempués de la batalla de Ingavi y la muerte de Gamarra (18 de payares de 1841), coló al Sur pa reorganizar les fuercies peruanes y refugar la invasión boliviana. Promovió depués la celebración d'un tratáu de paz con Bolivia (7 de xunu de 1842).

Mientres l'anarquía de 1842-43 editar

Efectuáu en Lima'l pronunciamientu del xeneral Juan Crisóstomo Torrico, La Fonte sofitó l'autoridá del xeneral Juan Francisco de Vidal, segundu vicepresidente del Conseyu d'Estáu; y al trunfar la so causa na batalla d'Agua Santo (17 d'ochobre de 1842), foi darréu xubíu al rangu de Gran Mariscal y nomáu Ministru de Guerra. Tresferíu al ministeriu de Facienda (15 d'avientu), atender hasta que Manuel Ignacio de Vivanco instauró'l gobiernu del Direutoriu (15 de marzu de 1843) y, dau entós de baxa, salió nuevamente desterráu a Chile.

So los gobiernos de Castilla y Echenique editar

La Fonte volvió al Perú al ser restablecíu l'orde constitucional (agostu de 1844), que daría pase a los gobiernos socesivos de Ramón Castilla (1845 - 1851) y de José Rufino Echenique (1851 - 1855).

Escoyíu Senador per Lima (1845-1853), presidió'l Senáu nes llexislatures de 1848 y 1849. Transitoriamente exerció, mientres el mesmu ralu, la prefeutura del Departamentu de La Libertad, la gobernación del Callao y la Comandancia Xeneral de la Marina (24 d'abril de 1847); y el Ministeriu de Guerra (7 de febreru de 1854 al 5 de xineru de 1855).

Tuvo al llau de Echenique mientres la guerra civil qu'españó en 1854. Tres la derrota del bandu gobiernista na batalla de La Palma (5 de xineru de 1855) viose obligáu a emigrar, una vegada más, a Chile.

Los sos últimos años editar

 
Antonio Gutiérrez de la Fuente. Semeya del archivu Courret.

Cuando tornó definitivamente al Perú tres dos años de destierru, yera yá un home d'avanzada edá. Aun así ocupó los cargos siguientes:

  • Presidente del Supremu Conseyu de Guerra establecíu nel Callao p'asesorar al gobiernu peruanu mientres el conflictu con España;

Finó'l 14 de marzu de 1878, na ciudá de Lima. Tenía entós 81 años d'edá.

Xuiciu editar

L'historiador Rubén Vargas Ugarte foi bien severu con Gutiérrez de la Fuente, a quien acusó de complotarse con Gamarra pa provocar los reveses peruanos na campaña terrestre de la Guerra contra la Gran Colombia, solo col fin subalternu de provocar la cayida del presidente La Mar.

…la historia verdadera nun puede eximir de culpa a esti mal home que semó tanto de males na nueva república peruana. Foi zaguín, falsu de calter y cobarde. Con Gamarra preparó les coses por que'l Perú perdiera la guerra contra l'Ecuador (sic), creyendo ver nello la ruina del presidente La Mar, a quien odiaben enconadamente, y nun dexaron de intrigar hasta derroca-y por un golpe de mano'l 15 de xunu de 1829, tando'l presidente dirixendo la guerra contra'l país del norte. La Fonte, na so desapoderada ambición de mandu, apatayó tolos derechos constitucionales; la so actuación como políticu ye incalificable, sicasí haber investido la banda presidencial de Perú… Toa'l so carrera facer más bien nos cuarteles y los sos graos nun los llogró precisamente nel campu de batalla. Bolívar fíxo-y xeneral de brigada pol solu fechu d'apoderase en Trujillo de la persona del presidente Riva Agüero, ensin tomar en cuenta que nin siquier participara na campaña d'Ayacucho.[3]

Descendencia editar

Casóse con Mercedes Subirat y Cossío, fía del español Juan de Subirat y Crominals y nieta del comandante xeneral Fernando de Cossío. Ente los sos fíos tuvieron:

  • Santa Cruz Gutiérrez de la Fuente y Subirat, casáu con Carolina Isabel Hoyle Moreno (1833-1856).
  • Máxima Amalia Gutiérrez de la Fuente y Subirat, casada con José Antonio Barrenechea (1829-1889), canciller de la República.

Árbol xenealóxicu editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Juan Gutiérrez d'Oteru
 
 
 
 
 
 
 
8. Pedro Gutiérrez d'Oteru y Verde
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Juliana Verde
 
 
 
 
 
 
 
4. Tomás Gutiérrez d'Oteru y Gómez de la Helguera
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Lázaro Gómez de la Helguera
 
 
 
 
 
 
 
9. Josefa Gómez de la Helguera y Sáinz de la Maza
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. María Sáinz de la Maza
 
 
 
 
 
 
 
2. Luis Gutiérrez d'Oteru y Martínez del Campo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Miguel Martínez del Campo y Zorrilla
 
 
 
 
 
 
 
10. Juan Martínez del Campo y García del Escajal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Catalina García del Escajal Santayana
 
 
 
 
 
 
 
5. Josefa Martínez del Campo y Gómez de Helguera
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. Juliana Gómez de Helguera Guerra
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Antonio Gutiérrez de la Fuente
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Juan de la Fuente y Haro
 
 
 
 
 
 
 
12. Juan Basilio Agustín de la Fuente Haro y López d'Ayer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Juana López d'Ayer y Guevara
 
 
 
 
 
 
 
6. Josef Basilio de la Fuente Haro y Loayza
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26. Gaspar Jacinto de Loayza Valdez y Ondegardo, III señor del Aveséu de Ayala
 
 
 
 
 
 
 
13. Teresa de Loayza y Fernández de Cordova
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
27. Mayor Fernández de Córdova y Morales
 
 
 
 
 
 
 
3. Manuela de la Fuente y Loayza
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. Juan de Loayza Valdez y Fernández de Córdova, IV señor del Aveséu de Ayala
 
 
 
 
 
 
 
14. Bartolomé Luis de Loayza Valdez y Quiroga, V señor del Aveséu de Ayala
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Catalina Felipa de Quiroga y Osorio
 
 
 
 
 
 
 
7. María Jacinta Nicolasa de Loayza y Portocarrero Calderón
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. Francisco Portocarrero y Calderón
 
 
 
 
 
 
 
15. Valeriana de Portocarrero Calderón y Saláu de Araujo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. Manuela Salgado de Araujo
 
 
 
 
 
 

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
José de La Mar
Presidente Constitucional
Xefe Supremu de Perú
7 de xunu de 1829 a 1 de setiembre de 1829
 
Socesor:
Agustín Gamarra
Presidente provisional
Predecesor:
Miguel Pardo
Alcalde Metropolitanu de Lima
18 de marzu de 1863 a 8 de xineru de 1866
 
Socesor:
Antonio Salinas y Castañeda
Predecesor:
Antonio Salinas y Castañeda
Alcalde Metropolitanu de Lima
8 de xineru de 1868 al 27 de marzu de 1869
 
Socesor:
José María de la Ponte y Oyague

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6sr2mmt. Apaez como: Antonio Gutiérrez de la Fuente. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Távara, Santiago. Citáu en: Tauro del Pino 1973, p. 76.
  3. Vargas Ugarte 1984, tomu VII, ente les páxs. 152 y 153.

Bibliografía editar

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 1 y 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Dende San Martín hasta Augusto B. Leguía. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Tauro del Pino, Alberto:
- Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 9. JAB/LLO. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-158-8
- Perú: Dómina Republicana. Tomu I. Lima, Ed. PEISA, 1973. Tomu 34 de la Biblioteca Peruana publicada col auspicio del Gobiernu Revolucionariu de Perú.
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Séptimu Tomu. La República (1825-1833). Segunda Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1984.
  • Dellos autores: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8