José de la Riva Agüero

José Mariano de la Riva Agüero y Sánchez Buraca (3 de mayu de 1783Lima – 21 de mayu de 1858Lima) foi un militar y políticu peruanu. Figura prócer de la independencia hispanoamericana, foi Presidente de Perú en 1823. Foi'l primer Xefe d'Estáu peruanu en llevar el títulu de Presidente de la República y en llucir la banda presidencial bicolor como distintivu del poder qu'exercía, anque esti poder fora de facto, esto ye, nacíu d'un golpe d'estáu y non por voluntá popular espresada n'eleiciones.

José de la Riva Agüero
Presidente de Perú

28 febreru 1823 - 23 xunu 1823
← ensin valor - José Bernardo de Tagle (es) Traducir
Vida
Nacimientu Lima3 de mayu de 1783[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Llingua materna castellanu
Muerte Lima21 de mayu de 1858[1] (75 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Familia
Fíos/es José de la Riva Agüero y Looz Corswarem
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, oficialmemorialista
Trabayos destacaos Manifestación histórica y política de la revolución de América (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación gran mariscal del Perú (es) Traducir
Lluchó en Guerra de la Independencia Española
Guerra de Independencia de Perú (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Criollu perteneciente a una familia aristocrática limeña, foi un decidíu partidariu de la causa independentista dende bien tempranu. Tuvo n'España en tiempos de la invasión napoleónica, afiliándose a les loxas masóniques que daquella llaboriaben a favor de la independencia d'América. En 1810 tornó al Perú, y dende entós y hasta la llegada del Llibertador José de San Martín foi la principal figura de les combalechadures anticoloniales en Lima, dirixendo la Loxa de los Copetudos. Collaboró con San Martín antes y dempués del so apuerto al Perú. Establecíu'l Protectoráu, foi nomáu Presidente (Prefeutu) del departamentu de Lima. Tres el primer golpe d'estáu de la historia republicana peruana, foi nomáu Presidente de la República, siendo'l primera peruanu n'ocupar tan alta maxistratura (28 de febreru de 1823). Quixo terminar la independencia de Perú ensin el concursu de tropes foranes y pol esfuerciu de los mesmos peruanos, entamando la Segunda Campaña d'Entemedios, pero fracasó. Les desavenencies col Congresu y la llegada de Bolívar determinaron el fin del so gobiernu y la so deportación a Guayaquil, primero, y a Europa dempués, onde moró hasta 1828, volviendo entós a América. Pasó primero a Chile y depués retornó al Perú en 1833, siendo escoyíu diputáu a la Convención que la reincorporó al exércitu col títulu de Gran Mariscal. Partidariu del presidente Luis José de Orbegoso foi ministru plenipotenciario en Chile y mientres la Confederación Perú-Boliviana foi Presidente del Estáu Nor Peruanu. Tres el fin d'aquella entidá política pasó otra vegada al Ecuador. Cuando retornó en 1843 retirar a la vida privada.

Nacencia y Primeros Años editar

El so padre foi l'español José de la Riva Agüero y Basso della Rovere, miembru de la distinguida familia italiana Della Rovere, Caballeru de Carlos III y superintendente de la Real Casa de Moneda de Lima; quien s'instaló nel Perú en 1777. La so madre foi María Josefa Sánchez-Buraca y Román de Aulestia, limeña, perteneciente a la nobleza colonial de Perú.

Heredó de la so familia materna'l títulu de Marqués de Montealegre de Aulestia.

Foi bautizáu na Parroquia de San Marcelo de Lima en 1784.

Viaxó a España pa completar la so educación xuvenil y empecipiar la so carrera naval, pero los acontecimientos derivaos de l'ascensión napoleónica llamaron la so atención y treslladóse por un tiempu a Francia, en viaxe de recréu. Nuevamente de vuelta en Madrid, foi condecoráu cola Orde de Carlos III (1807); y, movíu pol ardor nacionalista que provocó la invasión napoleónica (1808), apuntar nel exércitu español y participó en delles aiciones iniciales contra los franceses, en Guipúzcoa, Burgos y Córdoba.

Conspirador en Lima editar

 
Portada de la Manifestación histórica y política de la revolución d'América.

Pelos años de la so estancia n'España, afiliar a una loxa americana que trabayaba pola independencia d'América. Nomáu contador y xuez conservador del ramu de suertes y lloteríes del Tribunal Mayor de Cuentes de Lima (1810), volvió al Perú, vía Buenos Aires, yá decidíu a sofitar el movimientu independentista. Nel intre del so viaxe supo tornar l'acoso de les autoridaes: en Montevidéu foi prindáu anque por curtiu tiempu; en Buenos Aires tuvo de fuxir furtivamente, pos s'enteró que-y diben a obligar a tornar a España; daqué similar asocedió-y en Mendoza.

Yá en Lima rellacionar con diversos grupos de patriotes y caltuvo activa correspondencia colos de Chile y de Buenos Aires, onde yá s'instalaron Xuntes de Gobiernu. Dirixía la Loxa de Lima que funcionaba na so casa, asitiada na cai de Santa Teresa (güei quinta corte del baldrayu Puno) o na del conde de la Vega del Ren, en callar Botica de San Pedro (güei cuarta corte del baldrayu Miró Quesada). Tuvo implicáu en casi toles combalechadures limeñes, polo que foi constantemente xixiláu poles autoridaes y, eventualmente, escorríu, salvándo-y la intervención de poderosos parientes y amigos.

En 1816 escribió una Manifestación histórica y política de la revolución d'América, publicada anónimamente en Buenos Aires en 1818 na cual esponía ventiocho causes que xustificaben la insurxencia contra'l réxime virreinal.

Contactos con San Martín editar

Riva Agüero tuvo daquella en contactos intensos con José de San Martín, quien depués d'afitar la independencia de Chile yá entamaba pasar al Perú. Unvió datos pervalibles sobre la situación de les fuercies realistes y contribuyó a definir el plan d'operaciones del Exércitu de los Andes d'atacar pola mariña central de Perú, y nun llindase a desembarcar en Arica (sur peruanu) pa enfusar nel Alto Perú, como yera'l plan orixinal. Por tou lo dicho, la figura de Riva Agüero foi fundamental pal llogru de la emancipación de l'América española.

Daquella, un mensaxeru de San Martín foi prindáu con correspondencia que diba dirixida a Riva Agüero y otros patriotes limeños, n'abril de 1819. El virréi Joaquín de la Pezuela ordenó entós el confinamientu de Riva Agüero en Tarma (sierra central de Perú), ente que se disponía un barcu que lu conduxera a España, pero l'apelación llegal y l'esbarafuste causáu pola llegada de la Espedición Llibertadora de San Martín motivó que s'abandonara tal midida severa.

Entá en tal trance, Riva Agüero siguió llaboriando a favor de la causa independentista, convenciendo a munchos oficiales por que desertaren de les tropes realistes. Precisamente, foi unu de los qu'influyeron nel pasu del célebre Batallón Numancia a les files patriotes. De la mesma promovió la organización de guerrilles por que cortaren los accesos de Lima. Contribuyó tamién a producir la división y el desalcuerdu ente los mesmos xenerales españoles ya introdució nel exércitu realista espíes dobles.

Prefeutu de Lima sol Protectoráu editar

Prestigiado con tantos servicios emprestaos a la causa patriota, Riva Agüero presentóse ante José de San Martín nel cuartel de Huaura. Participó depués na marcha sobre Lima, onde entró'l 9 de xunetu de 1821, recibiendo entós el grau de Coronel de milicies. Cuando s'entamó'l gobiernu del Protectoráu de San Martín, foi designáu toreru (prefeutu) del departamentu de Lima, el 3 d'agostu de 1821. Tuvo decidida actuación na recueya de los recursos pa la prosecución de la guerra independentista, pero perdió l'enfotu de San Martín por haber promovíu la espulsión del ministru Bernardo Monteagudo (25 de xunetu de 1822), personaxe odiáu pol so monarquismo y les midíes severes que dictara contra los residentes españoles de Lima. Sicasí y magar que San Martín escoyó a otru Prefeutu de Lima, Riva Agüero caltener nel despachu, hasta dempués del retiru del Llibertador.

Foi en xineru de 1822, que San Martín lo nomó beneméritu de la Orde del Sol.

Presidente de Perú editar

 
José de la Riva Agüero, primer Presidente de Perú.

El Congresu instaláu per San Martín el 20 de setiembre de 1822 asumió la suma del poder públicu y a otru día encargó'l Poder Executivu a un grupu de trés diputaos, que se denominó la Suprema Xunta Gubernativa, presidida por José de La Mar. Esta Xunta propúnxose atacar a los realistes concentraos nel centru y el sur peruanu, entamando dos exércitos, pero los desastres sufiertos pol Exércitu del Sur” en Torata y Moquegua exacerbaron a la opinión pública qu'esixó la constitución d'un gobiernu unipersonal.

Dicha situación dio orixe al primer golpe militar de la historia republicana peruana. L'Exércitu del Centru”, que se topaba acantonáu nel fundo Balconín, cerca de Lima, solicitó al Congresu la disolución de la Xunta Gubernativa (26 de febreru de 1823). A esti episodiu la historia conocer como'l Motín de Balconín. Ante la negativa del Congresu, les tropes avanzaron amenazadoramente escontra la capital. El Congresu tuvo entós que claudicar y ordenó el cese de la Xunta Gubernativa (27 de febreru de 1823). Momentáneamente tomó'l poder José Bernardo de Tagle, Marqués de Torre Tagle, hasta que'l Congresu escoyó a Riva Agüero como Presidente de la República (28 de febreru de 1823). Pocos díes dempués el mesmu Congresu xubir a Gran Mariscal y dispunxo qu'utilizara la banda bicolor como distintivu del poder executivu qu'alministraba (4 de marzu de 1823). Dende entós tolos Presidentes de Perú llucieron felicidá banda presidencial.

Llabor gubernamental editar

Mientres el so gobiernu como Presidente de la República (de febreru a xunu de 1823), Riva Agüero punxo en marcha una gran actividá pa poner al Perú en condiciones de terminar por cuenta propia la guerra de la Independencia. La so obra gubernativa concretar nos siguientes puntos:

  1. Emponer a un llabor d'organización y meyoramientu del Exércitu poniendo gran enfotu n'aumentar los sos efectivos con elementos peruanos. Al mandu de él punxo al xeneral Andrés de Santa Cruz. Ordenó al comandante Antonio Gutiérrez de la Fuente formar fuercies de reserva nes provincies del norte, en Trujillo, según al coronel Ramón Castilla la creación del cuartu Escuadrón de Húsares.
  2. Formó la primer escuadra peruana, que'l so mandu encargó al Vicealmirante Jorge Martín Guisse. Creó la Escuela Naval. Estableció un permanente bloquéu de la mariña pa defendela de les incursiones realistes.
  3. Recoyó'l papel moneda emitida sol Protectoráu de San Martín y que la so circulación quedó prohibida.
  4. Unvió misiones diplomátiques a la Gran Colombia, Chile y Arxentina pa solicitar l'ayuda inmediata d'estos países pa consolidar el procesu d'independencia. L'ayuda que más precisaba Riva Agüero yera la de Bolívar, nomando con tal fin como'l so Ministru Plenipotenciario ante'l Llibertador al xeneral Mariano Portocarrero. Portocarrero apautó con Bolívar en Guayaquil un auxiliu de 6.000 homes, forníos y pagos pol Perú, y conforme a esti pactu, empezaron a llegar al Callao les primeres tropes grancolombianas (abril de 1823). Xunto con elles llegó, en calidá d'Unviáu Estraordinariu de Bolívar, el xeneral Antonio José de Sucre, pero que'l so verdaderu oxetivu yera preparar el terrén por que Bolívar fuera llamáu al Perú. Riva Agüero unvió tamién a Chile al diplomáticu José de Larrea y Lloreo, quien llogró consiguir un emprestu del gobiernu chilenu y una ayuda n'homes y materiales pa la siguir la guerra contra los españoles. Ante l'Arxentina encargó la representación de Perú al Vicealmirante Manuel Blanco Encalada, ensin resultancies positives.
  5. Los comisionados Diego Paroissien y Juan García del Río llograron la contratación con Inglaterra d'un emprestu por 1.200.000 llibres esterlines, el primeru de la historia republicana de Perú. Ello dexó a Riva Agüero disponer de los fondos necesarios pa la so obra gubernativa.
  6. Entamó la Segunda Campaña d'Entemedios, embarcándose les tropes del 14 a 25 de mayu de 1823, camín de los puertos del sur, dende onde entamaba atacar a los españoles qu'entá apoderaben tol sur peruanu. Esta espedición la comandaba el xeneral Andrés de Santa Cruz y como xefe d'estáu mayor diba l'entós coronel Agustín Gamarra. Yera la primer vegada que se ponía n'aición un exércitu formáu íntegramente por peruanos. Santa Cruz desembarcó les sos fuercies en Iquique, Arica y Pacocha y avanzó sobre'l Alto Perú. Los patriotes llograron de primeres delles victories. Gamarra ocupó Oruro y Santa Cruz La Paz. Pero la reaición de los realistes nun se fixo esperar. El virréi La Serna unvió al so xeneral Gerónimo Valdes por qu'atacara a Santa Cruz, produciéndose la batalla de Zepita (25 d'agostu de 1823), a veres del llagu Titicaca. Los patriotes quedaron dueños del campu, pero ensin llograr una victoria decisiva. Darréu, Santa Cruz ordenó la retirada escontra la mariña, siendo escorríu bien de cerca poles fuercies de La Serna y Valdes, quien despectivamente denominaron a esta campaña como la campaña del talón”. Santa Cruz nun paró hasta llegar al puertu d'Ilo onde s'embarcó con 700 sobrevivientes. La campaña terminó, pos, en total fracasu pa los patriotes.

Bracéu col Congresu. Destitución editar

 
José de la Riva Agüero

Al quedar Lima desguarnecida, el xefe realista José de Canterac avanzó dende la sierra contra la capital. Riva Agüero ordenó entós el treslláu de los organismos del gobiernu y les tropes de la nueva República Peruana a la Fortaleza del Real Felipe del Callao, el 16 de xunu de 1823. El día 19 les fuercies españoles ocupaben Lima.

Nel Callao españó la discordia ente'l Congresu y Riva Agüero. El Congresu resolvió que se treslladaren a Trujillo los poderes Executivu y Llexislativu; creó amás un Poder militar que confió al xeneral venezolanu Antonio José de Sucre (que llegara al Perú en mayu de dichu añu), y acreditó una delegación pa solicitar la collaboración personal de Simón Bolívar na guerra contra los españoles (19 de xunu de 1823). Aína, el mesmu Congresu concedió a Sucre facultaes iguales a les de Presidente de la República mientres durara la crisis, y el día 23 de xunu dispunxo que Riva Agüero quedara exonerado del mandu supremu.

Fin del so gobiernu y destierru editar

Riva Agüero nun acató tal disposición congresal y embarcóse a Trujillo con parte de les autoridaes. Caltuvo'l so invistidura de Presidente, decretó la disolución del Congresu (19 de xunetu de 1823) y creó un Senáu integráu por diez diputaos. Formó tropes ya intentó reforzales colos restos de la Segunda Campaña d'Entemedios. Ente qu'en Lima, el Congresu foi nuevamente convocáu pol presidente provisional Torre Tagle, el 6 d'agostu del mesmu añu. Esti Congresu reconoció a Tagle como Presidente de la República, siendo ésti'l segundu ciudadanu n'adoptar dichu títulu, dempués de Riva Agüero. Suplió pos l'anarquía nel Perú, al esistir coles mesmes dos gobiernos.

Riva Agüero empezó a axustar una tregua colos españoles col fin d'oponese a l'autoridá del gobiernu de Lima, según a Bolívar y a Sucre. Como nun paecía tar dispuestu a llograr un entendimientu col restu de los patriotes, foi necesariu recurrir a encomalo n'ares de la unificación del país. El mesmu Bolívar abrió campaña en contra so, pero primero que se desamarrara la guerra, Riva Agüero foi prindáu polos sos propios oficiales encabezaos pol coronel Antonio Gutiérrez de la Fuente (25 de payares de 1823), quien desobedeciendo la orde de fusilalo, unviar al destierru a Guayaquil.

Estadía n'Europa editar

Pero Riva Aguero nun arrenunció a la so vocación llibertaria, y pasó a Europa onde, ensin conocer entá la capitulación d'Ayacucho, buscó'l sofitu d'Inglaterra de ciertos planes sos pa destruyir el poder español nel Perú, "si llegara Bolívar a sumir". Inclusive señaló entós que yera necesariu neutralizar la influencia que'l sistema republicanu daría a Estaos Xuníos.

En xunetu de 1826 casóse cola princesa belga Carolina Arnoldina Irene de Looz Corswarem, perteneciente a una casa que fuera soberana d'un ducáu pequeñu nel antiguu Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. La boda realizar nel Castiellu de Boulez de Brabante. Daquella corrieron rumores nos medios diplomáticos internacionales de que se aprestaba a salir de Bruxeles aldu escontra América al mandu de una espedición d'aventureros, al envís de coronase él o coronar a un príncipe alemán o al infante Francisco de Padua. Lo cierto ye que tal espedición nun se produció y Riva Agüero abandonó Europa en 1828, retornando a América. Alegó tar apináu de deldes, razón pola que yá nun podía permanecer nel vieyu continente. Establecer en Santiago de Chile.

Torna al Perú editar

 
Efixes de la Riva Agüero nel Panteón de los Próceres en Lima.

Namái dempués que'l gobiernu peruanu punxo'l cumplir al resolución llexislativu que suspendía'l so proscripción (16 de mayu de 1831), Riva Agüero pudo retornar a la so patria. Desembarcó nel Callao el 22 d'ochobre de 1831 xunto cola so rubia esposa y foi recibíu con muestres d'apreciu de parte de la población. Consiguió que judicialmente se -y exonerase de les responsabilidaes derivaes de la so conducta política en 1832, pero coles mesmes afalaba l'ambición de recuperar el poder. Foi escoyíu diputáu por Lima a la Convención Nacional de 1833, pero pocu dempués foi acusáu de tar arreyáu nuna combalechadura contra'l gobiernu d'Agustín Gamarra y tuvo de colar nuevamente al destierru, a Guayaquil.

En 1833 el gobiernu convocó a los colexos eleutorales pa la eleición del Presidente de la República qu'habría d'asoceder a Gamarra en vista del términu del so mandatu. De la mesma, estos colexos eleutorales teníen d'escoyer a los diputaos al Congresu estraordinariu, que la so llabor seria la calificación de les actes eleutorales y proclamación del Presidente. Candidatos a la presidencia resultaron los xenerales Pedro Pablo Bermúdez, Domingo Nieto, Luis José de Orbegoso y Riva Agüero, n'ausencia. Les eleiciones llevar a cabu pero la votación esvalixóse. Riva Agüero trunfó en Lima, anque nes sos Memories atribuyóse falazmente el trunfu a nivel nacional. El Congresu estraordinariu, por tanto, tenía de dar# en la calificación y escrutiniu de les actes de los colexos eleutorales. Sicasí, la xunta del Congresu estraordinariu atayóse. A los diputaos que llograron aportar a Lima'l gobiernu tuvo que liquida-yos les sos dietes.

Esa situación, según el bracéu ente l'Executivu cola Convención Nacional apocayá instalada, determinaría, pa solucionar la crisis, dáu'l términu del periodu de Gamarra ensin tener socesor, que la Convención Nacional escoyera a un Presidente provisional. El designáu foi Luis José de Orbegoso, quien asumió la presidencia'l 21 d'avientu de 1833.

Yá de vuelta del so destierru, Riva Agüero sofitó al gobiernu de Orbegoso. Llogró que s'aprobara'l so reincorporación al Exércitu peruanu en 1834, consiguiendo recuperar el so rangu de Gran Mariscal. Tuvo na campaña contra los gamarristas o bermudistas descontentos cola eleición de Orbegoso, guerra civil que remató col “Abrazu de Maquinhuayo”.

Tres el golpe d'estáu de Felipe Santiago Salaverry de 1835, Riva Agüero foi desterráu a Chile. Ellí foi acreditáu como ministru plenipotenciario pol gobiernu de Orbegoso, n'ochobre de 1835. Presentó los sos credenciales el 31 d'avientu y llogró que se desconociera la misión qu'ellí desempeñaba Felipe Pardo y Árgoma en nome de Salaverry. Entemecer en problemes de política chilena que lo obligaron a suscribir esplicaciones públiques, y cuando dio términu a la so misión el 31 de xunetu de 1836, topar en preparación la Primer Espedición Restauradora en contra de la Confederación Perú-boliviana encabezada por Andrés de Santa Cruz.

Retornó al Perú y foi designáu Presidente provisional del Estáu Nor-Peruanu, el 11 de xunetu de 1838, en reemplazu de Orbegoso. Exerció precariamente la so autoridá hasta que llegó a Lima la noticia de la derrota de los confederaos de Santa Cruz na batalla de Yungay, en xineru de 1839. Ello significó'l fin de la so carrera pública.

Últimos años editar

Una vegada más partió al destierru a Guayaquil. Ellí permaneció hasta 1843. Nuevamente tornó a Lima, y estremáu yá de toa actividá pública, dedicar a los llabores agrícoles. Mientres los sos últimos años redactó los sos Memories (en dos volúmenes), que se publicar póstumamente sol seudónimu de P. Pruvonena (anagrama de “vn peruanu”). Finó'l 21 de mayu de 1858 y foi soterráu nel Cuartel de San Llinu, del Campusantu Presbíteru Maestru, pa depués ser treslladáu al mausoléu de la familia Riva Agüero y Osma.

Descendencia editar

De la so unión cola princesa belga Carolina Arnoldina Irene de Looz Corswarem (Niel, 1807-Bruxeles, 1889), tuvo cinco fíos: José, Carolina, Carlos, Alfonso y Andrés.

  1. José de la Riva Agüero y Looz Corswarem (Bruxeles, 1827-Lima, 1881) foi canciller de la República de Perú ente 1872 y 1875, sol gobiernu de Manuel Pardo y Lavalle, y ye recordáu por haber alcordáu'l Tratáu d'alianza defensiva ente Perú y Bolivia en 1873. Esti José foi al empar padre d'Enrique de la Riva Agüero y Riglos, que foi tres veces Canciller y Primer Ministru de la República, y güelu del notable polígrafu José de la Riva Agüero y Osma, VI marqués de Montealegre de Aulestia.
  2. Carolina (Santiago, 1829-Bruxeles, 1889), soltera.
  3. Carlos (Valparaíso, 1831-?), solteru.
  4. Alfonso o Alphonse (Lima, 1834-Bruxeles, 1904), miembru de la guardia del papa y oficial del Exércitu belga. Casáu con Jeanne van de Velde (1871), hermana de Arthur van de Velde, ministo belga en Londres.
  5. Andrés o André (Lima, 1837-Gante, 1905), chambelán secretu de Lleón XIII y primer chambelán del príncipe de Mónaco. Casáu con Joséphine de Hemptinne, fía del industrial belga Joseph, conde de Hemptinne. La so única fía foi la pintora postimpresionista Caroline Stiénon du Pré, esposa del compositor Ludovic, barón Stiénon du Pré.

Un añu dempués de la muerte del mariscal, dificultaes financieres obligaron a la so familia a treslladase a Bélxica, onde s'establecería permanentemente la mayoría de los sos fíos. La so vilba retirar a la comuña flamenca de Niel, al norte del país, morando nel antiguu castiellu del mesmu nome asitio de los Looz Corswarem, ente que los fíos menores terminaríen adoptando la nacionalidá belga (1872).

Obres y escritos diversos editar

  • Llixera idea del abandonu en que se topa'l Tribunal de Cuentes de Perú (1813), folletu.
  • Manifestación histórica y política de la revolución d'América (Buenos Aires, 1818), más conocíu como'l folletu de “les 28 causes” o ventiocho razones que según l'autor xustificaben la emancipación de les colonies hispanoamericanes.
  • Orixe de que los mandones y tiranos de Perú considérenme enemigu d'ellos (1820), folletu que se caltuvo inéditu.
  • Esposición alrodiu de la so conducta pública nel tiempu en qu'exerció la presidencia de la República de Perú (Londres, 1824).
  • Suplementu de la Memoria empobinada a la Representación Nacional de Perú por D. José de la Riva-Agüero, ex-presidente d'aquella República (Santiago de Chile, imprenta Republicana, 1829).
  • Representación a les Cámares Representatives de Perú por don José de la Riva-Agüero, Gran Mariscal y ex-presidente d'aquella República (Santiago de Chile, imprenta Republicana, 1830).
  • Memories y documentos pa la historia de la independencia de Perú y causes del mal ésitu que tuvo ésta [1] (París, 1858), memories históriques y escoyeta de diversos documentos, en dos volúmenes, que robló col seudónimu de P. Pruvonena (anagrama de “vn peruanu”). Obra na que collaboraron los canónigos Mariano José de Arce y José Nicolás Garay. Foi publicada dempués del so fallecimientu.

Árbol xenealóxicu editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8. José de la Riva Agüero y López de Cajigal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Manuel de la Riva Agüero y Noja
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9. Manuela de Noja y Rivas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. José de la Riva Agüero y Basso della Rovere
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Juan Angel Basso della Rovere Massa
 
 
 
 
 
 
 
10. Bartolomé Basso della Rovere Battaglieri
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Francisca Battaglieri Ceresola
 
 
 
 
 
 
 
5. Francisca Basso della Rovere Boagni Massa Bataglieri y Mendari
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Juan Bautista Boagno
 
 
 
 
 
 
 
11.María Antonia Boagno Mendari
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. Blanca María Mendavi
 
 
 
 
 
 
 
1. José Mariano de la Riva Agüero y Sánchez Buraca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12. Jerónimo Sánchez d'Aguilar
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Diego Antonio Sánchez d'Aguilar y Fonseca Buraca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13. Antonia de Fonseca y Buraca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. María Josefa de Sánchez Buraca y Román de Aulestia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. Miguel Román de Aulestia y Cedreros
 
 
 
 
 
 
 
14. José Toribio Román de Aulestia y Gómez-Buraca, II marqués de Montealegre de Aulestia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Francisca Gómez-Buraca de Montealegre, I marquesa de Montealegre de Aulestia
 
 
 
 
 
 
 
7. Josefa Román de Aulestia y Aulestia Cabeza de Vaca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. Manuel de Aulestia Cabeza de Vaca
 
 
 
 
 
 
 
15. Josefa Leonarda de Aulestia Cabeza de Vaca y Solares
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. Juana Rosa de Solar Ortiz
 
 
 
 
 
 


Predecesor:
José Bernardo de Torre Tagle
Encargáu del Poder Supremu
Presidente de la República de Perú
28 de febreru de 1823 a 23 de xunu 1823
 
Socesor:
Antonio José de Sucre
Xefe Militar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6qc2sxh. Apaez como: José de la Riva Agüero. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
Bibliografía *

Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 1 y 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.

  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A., 1985.
  • De la Ponte Candamo, José Agustín: Historia General del Perú. Tomu VI. La Independencia. Lima, Editorial CARICOTE S.A., 1993.
  • Quiroz Chueca, Francisco: De la colonia a la República Independiente. Incluyida en: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 14, QUI-SAL. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-163-3
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Sestu Tomu. Tercer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1981. ISBN 84-499-4818-5
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

tamién hai editar