El Arenas Club ye un club de fútbol español de la ciudá de Getxo, Vizcaya, que milita na Segunda División B d'España, tercer categoría del fútbol nacional. Foi fundáu en 1909 y rexistráu na so primer xunta del 17 de mayu de 1910, so la denominación de «Arenas Foot-ball Club».[1] El so primer equipu apuesta los sos partíos como llocal nel Estadiu de Gobela, con capacidá de 1.200 espectadores.

Arenas Club
Situación
Estáu España
Datos
Tipu club de fútbol
Fundáu en1909
Entrenador Javier Olaizola (es) Traducir
Categoría Segunda Federación
Instalaciones
Estadiu Campo Municipal de Gobela (en) Traducir
Uniforme
Titular
Alternativu
Tercera

Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

L'Arenas ye un club históricu, yá que foi unu de los diez clubes fundadores del Campeonatu Nacional de Lliga en 1929 y ye unu de los quince vencedores del Campeonatu d'España —actual Copa del Rei— en 1919, habiendo alcanzáu trés subcampeonatos en 1917, 1925 y 1927.[2] Magar ello, namái apostó los siete primeres temporaes en Primer División hasta 1935.[1][3]

Historia editar

  Pa un completu desarrollu vease Historia del Arenas Club

Fundación y primeros años editar

El foot-ball apaeció na zona residencial de la burguesía bilbaina de Getxo mientres la primer década del sieglu xx. Esti deporte,[4] importáu direutamente del entós Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda por mozos estudiantes y emigrantes de la llocalidá vasca, foi asitiándose nos emerxentes barrios de Neguri y Les Arenas.[5] Los venceyos comercial y económicu esistentes ente Vizcaya ya Inglaterra dexaron que munchos fíos de l'alta burguesía fueren estudiar a aquel país y practicaren el que yera yá una de les actividaes más asitiaes.[6][7]

 
Pedro Vallana, unu de los meyores futbolistes del club.

Foi estableciéndose rápido y en 1901 asocediéronse los primeros partíos de fútbol en Les Arenas. Los terrenes del Campu de Santoxenia o'l vecín Campu de Lamiako onde'l Athletic Club xugaba fueron los escenarios onde los entusiastes équipiers[n. 1] partir pa la so práutica.[1] Magar ello, nun foi hasta la creación de la Federación Española de Clubes de Football en 1909[8] cuando se vio un impulsu definitivu na zona que dio cola creación de les sos primeres sociedaes.[1]

La yá estendida afición en diverses árees de tola península —bien notable en Vizcaya—, y l'irrupción del ente federativu, dieron cola fundación del Arenas Foot-Ball Club. Entá novel el país nos procesos burocráticos pal so regularización nun foi hasta'l 17 de mayu de 1910, fecha de la so primer xunta direutiva, na que'l club foi declaráu llegalmente establecíu.[9] Afincaos nel Campu de Lamiako abandonáu pol Athletic y con Pedro de Gaztañaga como presidente vieron como surdía al tiempu'l Algorta Foot-Ball Club na so mesma llocalidá. Foi'l primera rival de los areneros xunto colos yá citaos athleticos y los conformantes del Club Deportivo Portugalete, quien más esperimentaos ganen asiduamente a los getxotarras provocando una crisis nel foot-ball local que favorecería la fusión colos algorteños. Constituyíu asina'l 11 d'abril de 1912 como Arenas Club, n'honor al barriu y al llugar de procedencia de la mayoría de los integrantes, Feliciano Etxebarría foi electu presidente y aprobáronse los colores del uniforme: camisa rojinegra y calzón blancu.[n. 2] Tres ello inscribióse en 1913 na Federación Rexonal del Norte,[n. 3] na so segunda categoría.

Vencedor nel so primer añu del campeonatu rexonal correspondiente y polo que recibió la Copa Athletic, xubió de categoría pa enfrentase colos meyores equipos de la rexón como'l yá citáu Athletic Club, el Santander Racing Club, el Real Unión Club de Irún y la Real Sociedad de Foot-Ball,[1] nel so estrenáu Campu de Jolaseta.[9][n. 4] El club consigue notables resultaos y llogra'l subcampeonatu —el cual na so primer categoría brindaba una plaza clasificatoria pal Campeonatu d'España— por detrás de los roxiblancos del Athletic Club, gran dominador del fútbol vasco mientres la década y col qu'empezó a forxar una notable rivalidá.

La etapa dorada nel Campeonatu d'España editar

Dichos enfrentamientos tuvieron el so máximu focu nel tornéu rexonal. Los areneros hubieron d'esperar hasta l'añu 1917, yá so la so definitiva denominación de Arenas Club de Getxo,[n. 5] pa superar a los sos vecinos bilbainos nel Campeonatu del Norte, del que yeren escamplaes dominadores. Na accidentada[n. 6] cuarta edición del mesmu proclamóse campeón con xugadores como José María Jáuregui, Pedro Vallana, Monacho Careaga, Chacho o los hermanos José María y Florencio Peña ente otros,[10] frenando la supremacía del Athletic Club. Los roxiblancos non yá yeren tricampeones rexonales sinón que vencieren el campeonatu nacional tres veces consecutives.

Na Copa del Rei de Fútbol 1917 l'Arenas desfacer en semifinales del Real Sporting de Xixón, y na final atopar col Real Madrid. Tres un primera 0-0, apostóse'l partíu de desempate'l 15 de mayu de 1917 nel Campu del Español de Barcelona. L'Arenas adelantrar con un gol de Suárez a los 20 minutos que darréu igualó'l francés René Petit, yá na segunda parte. El Madrid tuvo una gran oportunidá d'adelantrase por cuenta de un penalti que detuvo'l porteru vizcaín Jáuregui, pero'l partíu acabó n'empate. Sicasí, na prórroga un gol del madridista Ricardo Álvarez supunxo que con un 2-1 definitivu, la Copa fuera pa Madrid. L'alliniación del Arenes subcampeón taba formada por Jáuregui; Vallana, Ormaechea; Uriarte, Barturen, José María Peña; Careaga, Chacho, Muñoz, Suárez y Florencio Peña.

Dos años dempués, en 1919, l'Arenas repitió títulu de campeón rexonal adelantrándose a los sos rivales del Athletic. Esa vegada foi Campeón de Vizcaya, una y bones los equipos guipuzcoanos formaren el so propiu campeonatu. En semifinales de la Copa del Rei de Fútbol 1919, l'Arenas desfacer del Racing de Madrid y na final atopar col Futbol Club Barcelona.

La final apostóse'l 18 de mayu de 1919 nel estadiu Martínez Campos de Madrid, feudu del Racing. El partíu tuvo disputadísimo. Adelantróse l'Arenas con un gol de Félix Sesúmaga, pero'l barcelonista Paulino Alcántara empató al filu del descansu. Na segunda parte adelantróse'l Barça con un gol de Viñals. Y a diez minutos del final, Sesúmaga de nuevu, empató'l partíu. Mientres la prórroga impúnxose la meyor forma física de los areneros, qu'arollaron al Barça con tres goles, obra de Sesúmaga, Florencio Peña y Ibaibarriaga, estableciendo'l definitivu 5-2 final. Este sería l'únicu títulu nacional de la historia del Arenas. Llograron esti ésitu los Jáuregui; Vallana, Careaga; Uriarte, Arruza, José María Peña; Ibaibarriaga, Pagaza, Sesúmaga, Barturen y Florencio Peña.

En 1920 trés xugadores del Arenas (Pagaza, Sesúmaga y Vallana) participaron nos Xuegos Olímpicos d'Amberes 1920 como integrantes de la histórica seleición española d'aquella Olimpiada. Supunxo'l debú de la seleición, y unu de los sos mayores ésitos, al llograr la medaya de plata. Pagaza y Félix Sesúmaga fueron integrantes del primer once de la historia de la seleición española y Sesúmaga el máximu goliador d'España naquel campeonatu con 4 goles. A lo llargo de los siguientes años, debutaron cola seleición dellos xugadores más del Arenas: José Mari Peña, Yermo, Jáuregui, Robus y Cilaurren.

Entá siendo mientres los años 20 unu de los equipos piqueros del fútbol español, l'Arenas atopóse cuasi siempres cola estorbisa del Athletic de Bilbao, que cerraba a los areneros el pasu al Campeonatu d'España al imponese nel Campeonatu Vizcaín. Solo en 1922, 1925 y 1927 pudo l'Arenas imponese al Athletic.

Na Copa del Rei de Fútbol 1922 el Real Madrid cruciar nel camín de los areneros en cuartos de final, cortando en secu la so participación nel Campeonatu d'España. En 1925 l'Arenas pudo participar de nuevu, al abrir el Campeonatu d'España a los subcampeones de los torneos rexonales. Nesta ocasión l'Arenas algamó la final n'esaniciando al Celta de Vigo en semifinales. La final apostar contra'l Barcelona un 10 de mayu en Sevilla. El Barcelona adelantróse rápido nel marcador por 2-0 a los 20 minutos de partíu y l'Arenas nun foi capaz de remontar, fallando'l so delanteru Sesúmaga inclusive un penalti.

En 1927 volvió l'Arenas a tener una participación destacada nel Campeonatu d'España. En semifinales esanició al Barcelona por 4-3 nun partíu nel que destacó'l areneru Yermo, que marcó 3 goles. La final enfrentó al Arenas con Real Unión de Irún un 15 de mayu de 1927 y vencieron los fronterizos por 1-0, marcáu na prórroga. Esta sería la cuarta y postrera final de Copa apostada pol Arenas. El so once tuvos formáu por Jáuregui; Plantada, Críspulo; Laña, Urresti, Fidel; Anduiza, Rivero, Yermo, Gurruchaga y Robus.

L'Arenas en Primer División editar

L'Arenas foi unu de los diez equipos escoyíos pa formar parte de la Primer División d'España 1928/29 na acabante crear Lliga española de fútbol. Esi honor llogrólo polos sos cuatro finales de Copa alcanzaes y pol títulu de Copa que ganara en 1919. El vicepresidente del Arenas, José María Acha Larrea, tuvo un papel bien importante na fundación del Campeonatu de Lliga, polo que'l restu de clubes regaláron-y un bustu de bronce en reconocencia al so llabor. Esi bustu exhibióse nel campu de Gobela hasta la so baltadera y anguaño ye guardáu con celu nes oficines del Club ante la imposibilidá de volver asitialo nel nuevu estadiu. El so debú en Lliga produció un 10 de febreru de 1929 ante'l Athletic de Madrid, que-y ganó por 2-3. L'Arenas acabó la primer temporada en 5ª posición, na metá de la tabla. Meyor foi la temporada siguiente, la 1929-30, na que l'Arenas acabó en 3ᵉʳ llugar, la meyor clasificación de la so historia.

Progresivamente l'Arenas foi debilitándose a midida que los sos meyores xugadores diben retirándose ensin atopar reemplazos equiparables nos mozos que los sustituyíen. Nun fútbol cada vez más profesionalizáu, l'Arenas tenía dificultaes pa competir con equipos de grandes ciudaes como Madrid, Barcelona o Bilbao. Al 5º llugar de les temporaes 1930-31 y 1931-32, siguió la 7ª plaza de la temporada 1932-33, y finalmente el 10º y últimu llugar na temporada 1933-34. L'ampliación de la Primer división a 12 equipos evitó'l descensu del Arenas, pero esti peracabóse finalmente la temporada 1934-35, cola 12ª plaza. El postreru partíu de la so historia en Primer apostar en Chamartín frente al Real Madrid.

En total, l'Arenas xugó 7 temporaes consecutives en Primer división y ocupa el 45º puestu na Clasificación histórica de la primer división española de fútbol con 107 puntos consiguíos.

El cayente del Arenas editar

Tres la temporada del so descensu, l'Arenas cuayó una bona campaña na Segunda División d'España 1935/36. Raspió l'ascensu, pero escapóse-y na última xornada de Lliga al perder frente al Murcia FC. Amás, llogró un meritoriu trunfu na Copa Vasca, tornéu rexonal nel que participaben los equipos vascu-navarros. Imponer naquel tornéu a Real Sociedad, Real Unión, Barakaldo Club de Fútbol, Deportivo Alavés, Osasuna y al so gran rival el Athletic Club, qu'esi mesmu añu proclamóse Campeón de Lliga, y al que venció na final por 2-1.

Sicasí aquel equipu qu'entá tenía potencial pa tornar a Primer división viose atayáu pol españíu de la Guerra Civil pel branu de 1936. Dempués de la guerra, l'Arenas, que siguió na Segunda División, nun volvió tener el nivel d'antes. En 1944 baxó a Tercer División, ensin que dende entós tornara a la Segunda División, anque en 1956 y 1960 tuvo a puntu de faelo.

L'Arenas alternó la Tercer División y la Rexonal Preferente mientres les últimes seis décades, cola esceición de la temporada 1979-80 na que xugó na Segunda división B, categoría a la que tuvo cerca de tornar en 2000, 2006, 2013 y 2014. Ye, dempués del Real Murcia Imperial, el club que más temporaes xugó na Tercer División española.

Nel añu 2015 consiguió l'ascensu a la Segunda división B onde milita anguaño.

Uniforme editar

L'Arenas Club vistió siempres uniforme de rayes verticales coloraes y negres con contaes esceiciones debíu al diseñu del patrocinador. De la mesma, dalgún complementu del uniforme como los calzones o les medies sufrieron llixeres variaciones de color,[n. 7] ente que por cuenta de les insuficientes y pocu correutes cróniques de la dómina desconoz si estos fueron tamién los colores que vistieron dende la so formación en 1909 y hasta la fusión de 1912.[11]

  • Uniforme titular: camiseta a colorada y negra, pantalón negru y medies con rayes horizontales coloraes y negres.
  • Uniforme alternativu: camiseta blanca con franxa colorada y negra, pantalón blancu y medies blanques.
Primeru
Actual

Datos del club editar

Denominaciones editar

Mientres la so historia, la entidá vio cómo la so denominación variaba bien llixeramente por diversu circunstancies hasta l'actual d'Arenas Club de Getxo, vixente dende 1917. El club fundar col nome d'Arenas Foot-Ball Club hasta la fusión trés años dempués como Arenas Club.

De siguío se listan les distintes denominaciones de les que dispunxo'l club mientres la so historia:

  • Arenas Foot-ball Club: (1909-12) Nome na so fundación.
  • Arenas Club: (1912-17) Fusión col Algorta Foot-Ball Club.
  • Arenas Club de Getxo: (1917-84) Añadir el so orixe xeográficu pa representar a toles llocalidaes vecines.
  • Arenas Club de Getxo: (1984-Act.) Llixera variación a la so denominación n'eusquera.

Palmarés editar

L'Arenas Club atropa numberosos trofeos tanto nacionales como rexonales. Ente ellos destaca por importancia una Copa d'España en 1919,[12] tando cerca de llograla n'otros trés causes con dos talos subcampeonatos. A ella suman trés Campeonatu Rexonales del Norte, dos Campeonatos Rexonales de Vizcaya y una Copa Vasca como máximes distinciones.[13]

Consideráu como unu de los clubes históricos del fútbol español y vascu nes primeres décades del sieglu xx, ye unu de los quince clubes vencedores d'un tornéu de máxima categoría del panorama nacional. Na Primer División, de la que foi unu de los clubes conformantes nel so primer edición, participó un total de siete temporaes nes que s'enfrentó a x rivales distintos. Nella ocupa la cuadragesimosexta posición histórica y un tercer puestu como meyor resultancia producida na campaña 1929-30. Completa los sos rexistros con seis temporaes na Segunda División, cuatro na Segunda División "B" —na que milita anguaño—, sesenta y un na Tercer División y nueve en categoría rexonal.

Nota: en negrina competiciones vixentes anguaño.

  Competición nacional Títulos Subcampeonatos
Tercer División d'España (0) 1944-1945, 1962-1963, 2012-2013 (Grupu)
Copa d'España (1) 1918-1919 1916-1917, 1924-1925, 1926-1927. (3)


  Competición rexonal Títulos Subcampeonatos
Campeonatu del Norte (3) 1916-1917, 1918-1919, 1921-1922 1914-1915, 1917-1918, 1920-1921. (3)
Campeonatu de Vizcaya (2) 1924-1925, 1926-1927 1922-1923, 1923-1924, 1925-1926, 1928-1929. (4)
Copa Vasca (1) 1935-1936

Rivalidaes editar

Nos sos primeros años tuvo gran rivalidá col Athletic Club tantu nel Campeonatu Rexonal como nos despachos pola incorporación de los xugadores locales.[5] Ente ellos sobresalieron los nomes de Félix Sesúmaga, Pedro Vallana y Francisco Pagaza, y otros como Guillermo Gorostiza, José María Peña, Leonardo Cilaurren, Tomás Zarraonandia —hermanu de Telmo Zarra— y Raimundo Pérez Lezama. Bastante ye que, dambos clubes son los únicos de Vizcaya n'apostar la Primer División d'España, máxima categoría del fútbol español.

Bibliografía editar

  • Antonio Valencia y Gotzon Toral (2009). Cien años d'Arenas Club 1909-2009. Sauver Marketing Consulting.

Filmografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Portal dixital LaFutbolteca (ed.): «Entamos del Arenas Club». Consultáu'l 9 de xunetu de 2017.
  2. Portal dixital BDFutbol (ed.): «Primer División 1929-30». Consultáu'l 24 d'agostu de 2017.
  3. Antonio Valencia y Gotzon Toral, 2009, p. 79-80.
  4. «Historia del Xuegu». Sitiu oficial de la FIFA. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de xunetu de 2012.
  5. 5,0 5,1 Diariu El Correo. «L'Arenas entra na lleenda». Consultáu'l 1 de setiembre de 2017.
  6. The Football Association (2013). «The FA 1863-2013» (inglés). Consultáu'l 1 de payares de 2015.
  7. «The History Of English Football». The English Football Archive. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de xineru de 2007. Consultáu'l 20 de setiembre de 2006.
  8. Diariu Marca (ed.): «En 1913 nació "una nueva Federación dafechu distinta"». Consultáu'l 6 de setiembre de 2013.
  9. 9,0 9,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Historia del Arenas
  10. Antonio Valencia y Gotzon Toral, 2009, p. 40-41.
  11. Antonio Valencia y Gotzon Toral, 2009.
  12. Páxina oficial del Arenas (ed.): «rei-1919/ Copa d'España 1919». Consultáu'l 12 d'agostu de 2017.
  13. Páxina oficial del Real Madrid (ed.): «real-madrid/palmares/futbol Palmarés del Real Madrid». Consultáu'l 11 de xunu de 2017.

Notes editar

  1. Vocablu adoptáu del francés pa refereirse a los futbolistes na éopca y etimológicamente "miembru d'un equipu deportivu", yá que entá nun esistía la pallabra castellana fútbol (referir a él col so vocablu inglés football), nin por tanto'l so designación de futbolista.
  2. Desconozse si primeramente'l club yá tenía dichos colores como representativos.
  3. L'anovada federación española tomó la decisión de subdividir el territoriu xeográficamente y establecer unos campeonatos rexonales que dieren accesu al Campeonatu d'España.
  4. Campu del Real Club de Jolaseta, de nuevu abandonáu pol Athletic Club quien pasó a xugar nel Campu de San Mamés.
  5. Una forma de faer estensible la representación del club al restu de barrios de Getxo como Neguri, Algorta, Romu o Santa María.
  6. Por diversu irregularidaes, quedaron anulaos los resultaos de tolos partíos salvo los enfrentamientos direutos ente Arenas, Athletic y Real Unión.
  7. Los clazones fueron nos sos entamos de color blancu.

Enllaces esternos editar