Ariana Campero Nava (21 de setiembre de 1986Cochabamba) ye una médica, ex viceministra y política boliviana. Ocupó'l cargu de ministra de salú de Bolivia dende'l 23 de xineru de 2015 hasta'l 29 de mayu de 2018 mientres el tercer gobiernu del presidente Evo Morales Ayma.

Ariana Campero
Vida
Nacimientu Cochabamba21 de setiembre de 1986 (37 años)
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Estudios
Estudios Escuela Latinoamericana de Medicina (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu médicapolítica
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Ariana Campero nació na ciudá de Cochabamba el 21 de setiembre de 1986. Fixo los sos estudios primavos y secundarios nel colexu Maryknoll de Cochabamba. Siguió los sos estudios cimeros ingresando a la carrera de medicina de la Escuela Llatinoamericana de Medicina de L'Habana, Cuba, graduándose como médica. Cabo mentar que Campero pertenez a unu de los primeros grupos d'estudiantes bolivianos que fueron becaos a Cuba mientres el primer gobiernu d'Evo Morales (2006-2010). Campero tornó a Bolivia en 2011.

Una vegada en Bolivia, Campero foi destinada a trabayar nel área del bonu Juana Azurduy como médica comuñal nel conceyu d'Aiquile del Departamentu de Cochabamba. Foi tamién por diez meses asesora del ex ministru de salú Juan Carlos Calvimontes.

Vida política editar

El 30 d'abril de 2014, Campero foi posesionada como viceministra de Salú de Bolivia pol ministru de salú d'esi entós Juan Carlos Calvimontes reemplazando a Martín Maturano. Ocupó'l cargu hasta'l 23 de xineru de 2015.[1][2][3][4]

El 23 de xineru de 2015, el presidente Evo Morales Ayma la posesionó como ministra de salú de Bolivia. Cabo mentar que mientres la posesión del ministeriu pa la xestión 2015, Campero foi la ministra más nueva del gabinete del tercer gobiernu d'Evo Morales Ayma, con tan solo 28 años d'edá.[5][6][7]

Viceministros editar

Cargu Nome Periodu
Viceministra de Salú y Promoción Carla Parada 2015-2017
Viceministru de Salú y Promoción Álvaro Terraces Peláez 2017-Actualidá

En xunetu de 2015, el Comité Cívicu Potosinista (COMCIPO), declaró y pidió ante los medios de comunicación del país, l'arrenunciu de la ministra Nava, col motivu de que nun se taría implementando nel país polítiques de salú destinaes al bienestar de la población polo xeneral, cuantimás de la ciudá de Potosí.[ensin referencies]

Mientres la so xestión como ministra, n'ochobre de 2015, llanzóse'l programa universal de lactancia o tamién llamáu programa de subsidiu prenatal, coles mires d'apurrir productos alimenticios a toles muyeres embarazaes de Bolivia a partir del cuartu mes de xestación.

El 14 d'ochobre de 2015, Campero foi designada presidente de la Organización Rexonal Andina de Salú polos ministros de Salú de Colombia, Perú, Chile, Ecuador y Venezuela. Esto coles mires d'esaniciar la enfermedá de la rabia de la rexón.[8]

Caxa Nacional de Salú editar

El 12 d'avientu de 2016, la ministra Campero posesionó al nuevu xerente xeneral de la Caxa Nacional de Salú (CNS) Juan Jordan. La midida traxo de resultes la protesta de los trabayadores de la CNS, quien s'aguantaron a la nueva autoridá posesionada, pidiendo'l so arrenunciu.

Juan Jordan solo pudo permanecer como xerente de la CNS por 2 meses por cuenta de les constantes protestes de los trabayadores. Ye entós que'l 16 de febreru de 2017 y por ordenes del Vicepresidente de Bolivia Álvaro García Linera, la ministra Campero posesionó a Juan Carlos Meneses como'l nuevu xerente xeneral de la Caxa Nacional de Salú, en reemplazu de Jordan. [9]

Crítiques y discutinios editar

Campero, con un ascensu políticu malo d'esplicar, foi oxetu de burlla, crítica, pero tamién acoso sexual per parte d'opositores, oficialistas y periodistes.

Acoso de Carlos Bru editar

A pesar de que Campero forma parte del gabinete ministerial del gobiernu de Evo Morales, foi duramente criticada por altes autoridaes y polítiques de la so mesmu partíu del Movimientu al Socialismu.

El 25 de marzu de 2015, la ministra Campero foi afrellada verbalmente per parte del candidatu a l'alcaldía de Yacuiba Carlos Bru, cola siguiente frase:

"Cama adientro, xefe; la ministra tamién, cama adientro, patrón enriba"
candidatu a la alcaldia de Yacuiba, Carlos Bru, (25 de marzu de 2015). [10]

Pero al empar el 28 de marzu de 2015, 3 díes dempués, la ministra Campero respondiólu a Carlos Bru col siguiente comunicáu na so cuenta twitter:

"Nin callada nin sumisa, esta ministra ta contra'l patriarcáu, que pena por machistes nes nueses files, la llucha sigue"
Ministra de salú Ariana Campero, (28 de marzu de 2015). [11]

Agresión verbal de Alvaro García Linera editar

El 5 de payares de 2015, mientres la entrega oficial de 71 ambulancies a la ciudá de Potosí, la ministra Campero foi nuevamente afrellada verbalmente, pero esta vegada por una alta autoridá del país como'l vicepresidente de Bolivia Alvaro García Linera, quien-y dixo lo siguiente:

"Conozo esos novios, home ye home. Primero cásate ministra, nun ye asina nomás, el noviu (pidi) pruebita d'amor, pero ye primeru poniendo'l matrimoniu, depués te va dexar cola to pruebita d'amor colgando"

Chancies homofóbicas de Evo Morales editar

El 16 de payares de 2015, el Presidente de Bolivia Evo Morales Ayma, mientres la entrega oficial de 34 ambulancies pa la ciudá de Trinidad, dixo lo siguiente:

"Beni ye tan grande xeográficamente hai que planiar, ministra de Salú. Ende namorando, nun quiero pensar que ye lesbiana, mire compañera ministra. Perdone, compañera, a ver escúcheme"

Por cuenta de l'actitú tomada pol Presidente Evo Morales, foi criticáu duramente poles redes sociales y sociedá polo xeneral. El LGBT y la Rede de Muyeres Lesbianes de Bolivia quien se refirieron a la tema de la siguiente manera:

"Resúltanos totalmente vergonzosu que los discursos tean tiñíos de homofobia, entá ye más viniendo del presidente del Estáu Plurinacional de Bolivia, promotor de los Derechos Humanos en Llatinoamérica y el mundu; con esti tipu de declaraciones namái sema burlla, estereotipu, odiu, segregación y violencia escontra una población grande ya importante. Los sos aseveraciones demuestren una total desinformación y desconocimientu de la población que tien una diversa orientación sexual ya identidá de xéneru en Bolivia, dexando al descubiertu'l so homofobia que se xustifica con una supuesta inorancia"
LGBT, (17 de payares de 2015). [14]

Pero esi mesma nueche del 16 de payares de 2015, por aciu un comunicáu de prensa'l ministeriu de comunicación, el presidente Evo Morales Ayma pidió esculpes a la ministra polos sos comentarios arramaos en Trinidad:

"Respetamos la diversidá, y asina lo dicimos na nuesa CPE. Esculpo humildemente y bonalmente. Nun foi la mio intención ofender a naide"
Presidente de Bolivia Evo Morales Ayma, (nota del ministeriu de comunicación, 16 de payares de 2015). [15]

El 19 de payares de 2015, Ariana Campero aceptó les sides del presidente Evo Morales Ayma na so cuenta de facebook.[16]

Llevantu de Amalia Pando y Roxana Lizárraga editar

En setiembre de 2016 el Tribunal Nacional d'Ética Periodística (TNEP) falló parcialmente en contra de les periodistes Amalia Pando y Roxana Lizárraga por emitir, el 23 de marzu, criterios ya información infundada sobre un presuntu estáu de xestación de l'autoridá. La institución pidió rectificar les sos declaraciones.

En setiembre de 2016 la periodista Amalia Pando pidió en cumplimientu d'un fallu del Tribunal d'Ética sides públiques poles declaraciones sobre la ministra de Salú, Ariana Campero, en redol a un supuestu embaranzu. En contrapartida, Pando pidió a Campero esculpase a nome de Gobiernu pola revelación d'un informe confidencial sobre la salú de Cusi, que foi espuestu por Calvimontes n'avientu de 2014.

Al traviés de la so cuenta Twitter, Campero respondió a Pando al traviés de la so cuenta de twitter que satirizar sides confirma violación a ética y principios de llibertá d'espresión. [17]

Sacerdote Eduardo Pérez editar

El 19 d'abril de 2017, el comunicador social, sacerdote xesuita y direutor de radio FIDES, Eduardo Pérez Iribarne, nel so programa de televisión y radio díxo-y a la Ministra de Salú, Ariana Campero: “¡escúlpeme, señora, nun m'atrevo a llamala médica, nun m'atrevo! Va Ser porque soi un maric*n, pero nun m'atrevo a llama-y médica, prefiero llamala Ministra de Salú. ¿Por qué ta de ministra? Nun sé, cuntáronme chismes, pero nun quiero espublizar porque son chismes” ,[18] [19]

Periódicu d'Alasita de Pagina Siete editar

El 26 de xineru de 2018, por aciu la so cuenta de twitter, Ariana Campero denuncio al periódicu paceño "Pagina Siete" por dos notes sacaes na edición especial del periódicu yá mentáu pola Feria de la Alasita, onde se ponía nel titular "Ministra nun sumió, taba buscando la so titulo" y n'otra pagina poníase un afiche editáu de la película boliviana "Les Malcogidas" coles cares de les ministres.

"Nenguna fiesta, nenguna chancia xustifica'l machismu, la violencia, la misoxinia y la falta de respetu. El periódicu Páxina7 tien de respetar a les muyeres y retratase. #NadaJustificaLaViolencia."
"Esixo retractación de Páxina7. La sida y retractación tien de ser dirixida a la mio persona nel titular y la redaición, utilizando les mesmes carauterístiques qu'utilizó'l periódicu pa bilordiame y discriminame, nenguna fiesta los exime de la Llei 045."

Diputáu Rafael Quispe editar

El 27 de xineru de 2018, na Asamblea llexislativa, el diputáu Rafael Quispe apello a la ministra Campero lo siguiente: “Dellos parllamentarios pidieron l'arrenunciu d'usté, yo nun lu pido l'arrenunciu señor Ministra, más bien pído-y que vaya a la Universidá Mayor de San Andres (UMSA), inscríbase, concluya los sos estudios y yo comprometo a pagar la so matrícula”. [22][23]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. http://www.paginasiete.bo/sociedad/2014/5/1/ariana-campero-xuro-ayeri-como-viceministra-salú-20343.html
  2. http://www.erbol.com.bo/noticia/social/30042014/posesionan_ariana_campero_como_viceministra_de_salú
  3. http://www.minsalud.gob.bo/105-dra-ariana-campero-asume-como-nueva-viceministra-de-salú-y-promocion
  4. http://anbolivia.blogspot.pe/2014/04/posesionan-ariana-campero-como.html
  5. http://www.presidencia.gob.bo/fuente/gabinete.php
  6. http://www.eldiario.net/noticias/2015/2015_01/nt150124/politica.php?n=52&-nuevu-gabinete-ministerial
  7. http://www.soldepando.com/presidente-morales-renovo-mas-de-la metá-de-el so-gabinete-al-empecipiar-tercer-mandatu/
  8. https://www.youtube.com/watch?v=uxryf8Iw3KI
  9. http://www.la-razon.com/sociedad/CNS-Gobiernu-posesiona-Juan_Meneses_Copa-xerente-CNS-auditoria_0_2657134334.html
  10. «Yacuiba: candidatu del MAS pide ministra cama adientro, patrón enriba» (castellanu). eju.tv (25 de marzu de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  11. «Ministra llamenta actitú machista de candidatu» (castellanu). la-razon.com (28 de marzu de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  12. «El Vice aconseya a Ministra que se case antes de tener fíos» (castellanu). paginasiete.bo (5 de payares de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  13. «Evo Morales a la so ministra de Salú: "Nun quiero pensar que ye lesbiana"» (castellanu). la-razon.com (16 de payares de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  14. «Critiquen a Evo que dixo a Ministra: Nun quiero pensar que ye lesbiana» (castellanu). paginasiete.bo (17 de payares de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  15. «Morales pide esculpes pol so comentariu sobre la orientación sexual de la ministra Campero» (castellanu). la-razon.com (16 de payares de 2015). Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  16. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 19 de payares de 2015. Consultáu'l 19 de payares de 2015.
  17. «Pando pide esculpes a la ministra Campero y esíxe-y similar aición por casu Cusi - La Razón». Consultáu'l 5 d'ochobre de 2016.
  18. http://www.erbol.com.bo/noticia/politica/19042017/cuestionamiento_del padre_perez_desamarra_critiques_d'el_mas
  19. http://www.paginasiete.bo/nacional/2017/4/20/dichos-padre-perez-causen-indignacion-executivu-135017.html
  20. (26 de xineru de 2018). Consultáu'l 28 de xineru de 2018.
  21. (26 de xineru de 2018). Consultáu'l 28 de xineru de 2018.
  22. http://www.paginasiete.bo/nacional/2018/1/28/campero-diz-fixo-llabor-comuñal-carnetizacin-168039.html
  23. http://eju.tv/2018/01/quispe-suxure-a-campero-nun arrenuncie-ente-a-la-umsa/

Enllaces esternos editar