Asturian Mining Company

L'Asturian Mining Company foi, nel sieglu XIX, la primer empresa n'España en llograr, con ésitu, fierro calidable utilizando coque como combustible y axente reductor del mineral de fierro, nun altu fornu.[1]

Asturian Mining Company
Direición España
Cambiar los datos en Wikidata

La empresa, con casa social en Londres y la fundición en Mieres, tuvo una vida efímera.

Entamos editar

Tamién conocida como la Compañía Anglu-Asturiana y como la Compañía Minera Asturiana, foi fundada'l 17 de setiembre de 1844 en Londres con un capital social de 5 millones de francos, apurríu por capitalistes y financieros británicos, franceses y españoles, como José Safont, José de Salamanca y Mayol, futuru marqués de Salamanca, y Juan José García-Carrasco, conde de Santa Olalla. El so primer presidente foi'l banqueru inglés Gedeon Colquhoum.

L'oxetivu principal de la nueva empresa yera la fundición del fierro, siendo'l mineru un oxetivu secundariu.[2]

La creación de la empresa realizóse dempués de confirmar que n'Asturies esistíen mines de carbón y de fierro pa montar una industria siderúrxico, col impulsu de los británicos John Joseph Kelly y l'inxenieru John Manby. John J. Kelly yera'l vicecónsul del Reinu Xuníu n'Asturies dende 1831 y fíu de John Kelly, vicecónsul tamién, n'Asturies y Santander.

Los primeros pasos de la compañía fueron la compra de les sos concesiones a les fracasaes Asturian Coal and Iron Company y Compañía Francesa de Mines. A lo llargo de la so curtia hestoria l'Anglu-Asturiana tuvo mines de fierro, de carbón (de piedra) y d'azogue, na zona central d'Asturies, según caleros.

Fundición editar

Na vega de Sueros, ente la villa de Mieres y l'aldega d'Ablaña, na marxe derecha del ríu Caudal la Asturian Mining Company construyó una fundición pa llograr fierro según los métodos ingleses (con coque de carbón), hasta la fecha ensin utilizar n'España.

La eleición del allugamientu xustificar pola so cercanía a mines de fierro, de carbón y canteres de caliar coles que llograr el mineral de fierro, el carbón pal llogru del coque y los fundentes pal altu fornu. Asina mesmu atopábase próxima a la carretera de Castiella. La empresa, amás, llograra, al traviés de Manby y Kelly, dos concesiones pa la construcción de les llinies ferriales dende Mieres a Avilés y a Lleón.

La fundición cuntaba con un altu fornu, de los dos proyeutaos por Manby, y 16 fornos de coque. Amás, según Pascual Madoz, la que denomina «fábrica grande de La Robellada» tenía:

[...] una magnífica máquina de vapor de fuercia de 60 caballos, reverberos, tisoria , cilindru y demás máquines necesaries, movides por otra de vapor d'igual fuercia que l'anterior; constando amás d'un cubilete pa moldería, fornos de cal continuo, lladriyu, koc, azogue y demás instrumentos necesarios

Empezó a fundir a mediaos de 1848,[3] convirtiéndose nel segundu fornu altu d'España n'utilizar coque. El primeru pertenecía a la Sociedá Palentín-Lleonesa de Mines, en Sabero (Lleón), que lo llograba de mala calidá.[4] El terceru foi'l de la Fábrica d'armes de Trubia, nel conceyu d'Uviéu.

La puesta en marcha del altu fornu supunxo l'empiezu de la hestoria siderúrxica nel conceyu de Mieres, que s'enllargó mientres un periodu cimeru a los cien años. El fin d'esa dómina algamar cola constitución d'Uninsa, que supunxo'l zarru de Fábrica de Mieres y el valtamientu de les sos instalaciones.[5]

Disolución editar

Por un Real Decretu, de 26 de xunu de 1849, negóse-y l'autorización por que pudiera siguir coles sos operaciones, quedando disuelta y suxeta a lliquidación.[lower-alpha 1] Unu de los motivos de la disolución foi'l fechu de que los accionistes nun habíen desembolsado la totalidá del capital social d'alcuerdu a la llei de Comerciu vixente. Na mesma situación atopábase la empresa Ferrocarril de Llangréu, pero'l gobiernu non solo nun la eslleió, sinón que la financió, en sofitu del Duque de Riánsares, maríu de la reina madre.

Según Germán Ojeda, la Asturian Mining Company taba llamada a ser la principal industria siderúrxico española, por allugamientu y por instalaciones. Y, sorprendentemente, foi eslleida por incumplir «una llexislación que xeneralmente non se cumplía» incluyida la compañía de Ferrocarril de Llangréu, con concesiones caducaes llegalmente», pero ayudada con privilexos estraordinarios».

Otru factor determinante nel so fracasu foi la paralización de la concesión de la llinia ferrial de Mieres a Avilés por Santu Firme, necesaria pal suministru de materies primes y pa la salida de los productos. Esti fechu foi atribuyíu a les presiones del duque de Riánsares, que llogró, darréu, la concesión del ferrocarril Llangréu-Xixón.

Ver tamién editar

Notes editar

Referencies editar

  1. Mañana Vázquez, Ramón (2006). Jerónimo Ibrán y Mulá (1842-1910). Uviéu: KRK Ediciones, páx. 32. ISBN 978-84-96476-90-5. «En 1844, constitúi la Asturian Coal and Mining Company, que monta un fornu altu y 36 fornos de coque. Foi —convien repitilo— el primer fornu «alto» que funcionó con coque de carbón n'España.»
  2. Pérez Lorenzo, Rafael (1998). Asturies ya Inglaterra (1814-1913): un sieglu de rellaciones comerciales ya iniciatives empresariales conxuntes. Uviéu: Real Institutu d'Estudios Asturianos, páx. 243. ISBN 84-89645-13-2.
  3. Ojeda, Germán (1985). Asturies na industrialización española, 1833-1907. Uviéu: Universidá d'Uviéu, Serviciu de Publicaciones, páx. 60. ISBN 84-323-0521-3. Consultáu'l 4 de mayu de 2010.
  4. Quirós Llinares, Francisco (1972). La Sociedá Palentina-Lleonesa de mines y los primeres altos fornos al cok d'España, en Sabero (1847 - 1862). Uviéu: Departamentu de Xeografía de la Universidá d'Uviéu. D.L. M. 17256-1972.
  5. Fernández Díaz, Melchor (dir.); Rodríguez Muñoz, Javier (1998). Asturies al traviés de los sos conceyos. Uviéu: Editorial Prensa Asturiana, páx. 634. ISBN 84-87730-96-5.

Bibliografía utilizada editar