Ayurveda (sánscritu आयुर्वेद, [ajuɽveiə]) ye'l nome de la "medicina tradicional" de la India que tien como oxetivu común la unificación de cuerpu-mente y espíritu, proclamando que la enfermedá y la salú son el resultáu de la confluencia de tres aspectos principales de la esistencia o doshas.[1]

Ayurveda
medicina familiar (es) Traducir, Cure (en) Traducir y terapia alternativa (es) Traducir
Medicina alternativa
Cambiar los datos en Wikidata
Imaxe del médicu Dhanwantari, avatar del dios Visnú y como él, representáu con cuatro brazos. Los hinduistes creen nel orixe divín de la medicina ayurvédica.

Nome sánscritu editar

  • āyurveda, nel sistema AITS (alfabetu internacional de treslliteración del sánscritu).[2]
  • आयुर्वेद, n'escritura devanágari del sánscritu.
  • Pronunciación:
    • /áiur vedá/ en sánscritu clásicu[3]
    • /áiur véda/ n'inglés y español
  • Etimoloxía: el términu sánscritu aiur-veda ye un tat purusha —compuestu de términos—[4] formáu por āyuh [áiuj]: ‘duración de la vida'[2] y vedá: ‘verdá, conocencia'.[3]

Historia editar

Nun se conoz dende cuándo se practica la medicina ayurvédica nel subcontinente índicu. Nos cuatro VedesRigveda, Samaveda, Yajurveda y Atharvaveda, perantiguos testos épicos y mitolóxicos d'ente mediaos y fines del II mileniu e.C. — nun se menta nengún tipu de medicina. Nel más recién, el Atharvaveda, datáu a principios del I mileniu e.C. méntense 14 oraciones pa pidir a los dioses que curen les enfermedaes.

Los testos ayurvédicos recueyen les doctrines médiques del periodu posvédico, posterior al sieglu VII e.C. Son d'autoría diversa, dende unu atribuyíu al dios Dhanu Antari, el avatar el de la medicina, hasta otros d'autores apenes conocíos.

Tres texto antiguos apaecen frecuentemente como les bases de la medicina ayurvédica:

Base doctrinal de la medicina ayurvédica editar

La medicina ayurvédica describe los pañchamabhutas o ‘cinco elementos (fundamentales)':

  1. bhumi: ‘tierra'
  2. yala: ‘agua'
  3. agní: ‘fueu'
  4. vaiú: ‘aire'
  5. akasha:éter'

Los trés doshas editar

Una de les bases de la medicina ayurvédica son los doshas —pallabra sánscrita que significa ‘humores' o ‘aires vitales'—, que nes obres modernes traduzse como ‘temperamentos' o ‘biotipos'. La medicina ayurvédica clasifica tres humores, combinaciones de dos elementos:

  • vātta: ‘aire', representa la unión del aire y l'éter
  • pitta:fiel', representa la unión del fueu y l'agua
  • kapha:‘flema' representa la unión de l'agua y la tierra.

En cada persona preséntense los trés doshas, esistiendo como predominante unu o dos, anque en sentíu ideal los trés doshas tendríen de presentase n'igual proporciones nun mesmu ser humanu. Cada dosha apurre al individuu carauterístiques físiques y mentales particulares.[6]

El Caraka-samhita define los doshas de la siguiente manera:

Dosha vata

Vata ye lo non untuoso, fríu, llixeru, sutil, movible y aspru. Les persones que tienen un predominiu d'esti dosha presenten complexón delgada (resúlta-yos fácil baxar de pesu), estructura ósea amenorgada, piel sensible, seco y aspro, de color claru, pelo seco, venes bien pronunciaes. Son ansiosos y tienen trestornos del sistema nerviosu.

Dosha pitta

Les persones que tienen un predominiu d'esti dosha presenten estructura ósea mediana (tienen tanta facilidá p'aumentar de pesu como pa perdelo), piel sensible, dacuando grasosa, pelo fino de tonos nidios y venes tresllúcides. Carecen metabolismu aceleráu, problemes gastrointestinales, problemes nerviosos y de tensión.

Dosha kapha

Les persones que tienen un predominiu d'esti dosha presenten complexón grande (gran enclín al aumentu de pesu y a tener mayor fuercia físico), piel grasosa, pelo grueso y grasoso, de color escuru. El so calter ye predominantemente pacíficu y bien calmu.

Los 24 tattwas (principios cósmicos) editar

La medicina ayurvédica considera que la realidá ta constituyida de 24 principios cósmicos o tattuás (los mesmos del sistema sankhia):[7]

1) prakriti: naturaleza primaria o primordial.
2) majat: intelixencia cósmica.
3) ajankara: ego.
4) esquites: mente.

pañcha tan-matra (‘cinco objetos'):

5) oyíu :6)

tactu :7) vista :8) gustu :9) olfatu pañcha gñana-indríia (‘cinco órganos de conocencia'): órganos de los sentíos (receptivos):

10) oyíos
11) piel
12) güeyos
13) llingua :14)

ñariz. pañcha karma-indríia (‘cinco órganos d'aición'):

15) boca :16)

manes

17) pies
18) pene :19)

anu pañcha maya-bhuta (‘cinco grandes elementos'):

20) tierra :21)

agua :22) fueu :23) aire :24) éter. La medicina áiurveda entiende ocho rames o especialidaes:

  • kaia chikitsa (medicina del cuerpu).
  • shalia chikitsa (estraición d'estielles).
  • shalakia chikitsa o shalakia tantra (llimpieza del güeyu con un escayu de puercuspín).
  • urdhwanga chikitsa (medicina de la parte cimera del cuerpu, del pescuezu escontra riba).
  • kaumara bhritia (curiáu del ñácaru; por cuenta de la mortalidá infantil típica de la dómina del áiurveda, na India hasta l'actualidá a los ñácaros menores de dos años dízse-yos ku-mara, ‘muerre-fácil').
  • bhuta vidiá (‘sabiduría sobre l'espíritu', psicoloxía).
  • agada tantra (antídotos pa venenos).
  • rasaiana (elíxires de la mocedá).
  • vayi karana (‘causa de fuercia', alimentos afrodisiacos).

Amás del aprendizaxe d'estes disciplines, el Áiur vedá esixía la conocencia de diez artes indispensables pa la preparación y aplicación de les medicines, a saber:

  • destilación
  • habilidaes operatives
  • cocina
  • horticultura
  • metalurxa
  • manufactura del azucre
  • farmacia
  • analís y separación de minerales
  • composición de metales
  • preparación d'álcalis.

Al rematar la iniciación, el gurú dirixir en tonu solemne a los sos estudiantes pa emponer escontra una vida de castidá, honestidá y vegetarianismo.

Esperar del estudiante que se dedicara en cuerpu y alma a los enfermos; que nun traicionara nengún paciente envelenándolo en beneficiu propiu; que se vistiera de manera modesta y qu'evitara dase a la bébora; que tuviera autocontrol y que moderara les sos pallabres; que constantemente s'esforciara n'ameyorar la so conocencia y les sos habilidaes téuniques; que fuera atentu y modestu en casa del enfermu, emprestando máxima dedicación al paciente; que nun espublizara datos sobre l'enfermu o la so familia; y que si nun prevía'l sanamientu, que lo guardara pa sí mesmu si lo contrario pudiera causar dañu a los más allegaos.

Estos preceptos son paecíos a los del xuramentu hipocráticu.

Desconozse la duración de la formación de médicu.

El médicu formábase gracies a los testos, a la observación direuta (prati aksha) y a la inferencia (anumana).[ensin referencies]

La conocencia sigue'l patrón cósmicu-relixosu unificador propiu d'esta cultura: describíense 360 güesos, como los díes del añu.

Trátase de coneutar ya interrelacionar tou, al igual qu'asocede na medicina tradicional china. Y, como nesta ―debíu al desconocimientu de la esistencia de los elementos químicos―, creíase que tou cuanto esistía taba fechu de solamente cinco elementos (mahá bhutá): tierra, agua, fueu, aire y éter.

Creíen tamién que'l cuerpu taba formáu pola combinación de ‘tres humores' tri doshá (paecíos a los humores» de la medicina griega):

  • vata (‘aire').
  • pittá (‘fiel'), fechu principalmente de fueu (presumiblemente porque la fiel —al ser bien alcalina— xenera ardor).
  • kapha (‘mocu'), constituyíu principalmente per agua.

Les distintes combinaciones ente ellos daben llugar a los distintos fluyíos y texíos del cuerpu humanu, y l'alteración del so equilibriu natural daba orixe a la enfermedá.[8]

Tratamientos ayurvédicos editar

La medicina ayurvedica inclúi dieta y melecines de herboristería y fai fincapié nel usu del cuerpu, la mente y l'espíritu na prevención y el tratamientu d'enfermedaes. Ye lo que se denomina una medicina mente-cuerpu, que la so premisa ye espertar el natural equilibriu del sistema mente-cuerpu pa hipotéticamente curase a sigo mesmu.

Plantes melecinales editar

Los remedios, principalmente plantes, escoyer pola so capacidá d'harmonizar l'equilibriu ente'l paciente y les influyencies básiques de la vida, tales como la dieta, el trabayu y la vida familiar.

La medicina ayurvédica describe 2700 plantes melecinales distintes.[ensin referencies] La farmacopea ayurvédica producida pol Ministeriu de Salú de la India ta contenida en 5 volumes ya inclúi monografíes oficiales de 418 plantes melecinales.[ensin referencies]

Masaxe abhiangam editar

Una de les sos ferramientes fundamentales ye'l masaxe abhiangam, que —nel casu de dellos doshes— realizar con aceites naturales especialmente prescritos pol médicu y, n'otros casos, realizar en secu. Esisten otros sistemes de masaxe ayurvédico como la marmaterapia, que s'aplica por aciu la estimulación de los puntos clave denominaos marmas y que rique una esperiencia y conocencies cimera al abhiangam. Unu de los tratamientos básicos de la medicina ayurvédica ye'l śirodhara, que consiste en vertir sobre la frente un amiestu tibio d'aceites y yerbes.

Pinda-sueda editar

La medicina ayurvédica utiliza los pinda-sueda (siendo piṇḍa: ‘bola, masa' y sveda: ‘sudu'),[9] unos tampones de tela relleno de plantes melecinales de la India y aceites esenciales de grau alimenticiu colos que'l terapeuta puede faer más intensa la relaxación.

La medicina aiurvédica anguaño editar

Na India editar

El ayurveda ye orixinariu de la India.

El Gobiernu de la India incorpora la medicina ayurvédica na carrera de pregrado «Bachilleratu en Medicina y Ciruxía Ayurvédica».

Alministrativamente, la medicina ayurvédica ta incluyida dientro d'una de los trés divisiones más importantes del Ministeriu de Salú y Bienestar de la Familia, y forma parte del Departamentu AYUSH (acrónimu de ayurveda, yoga, unani, siddha y homeopatía).[10] Pa graduase de médicu ayurvédico hai qu'estudiar mientres 5 años y mediu. La carrera estudiar en 256 colleges (colexos universitarios), munchos de los cualos dependen d'universidaes. Nel añu 2010 almitiéronse 13 037 alumnos. Esisten 64 instituciones de posgráu onde son almitíos 1110 alumnos cada añu, pa realizar la especialización en delles de les 16 cañes del ayurveda. Nel últimu censu ―realizáu nel añu 2010― había rexistraos 478 750 profesionales. Hai 2458 hospitales ayurvédicos con una capacidá instalada de 44 820 cames.

Les instituciones ayurvédicas más reconocíes na India son:

  • El Institute of Post Graduate Teaching & Research in Ayurveda (‘institutu de posgráu de docencia ya investigación de medicina ayurvédica') en Yamnagar (estáu de Gujarat).
  • La Gujarat Ayurved University (‘universidá aiurvédica de Gujarat') en Yamnagar (estáu de Gujarat).
  • El National Institute of Ayurveda (‘institutu nacional de medicina ayurvédica') en Yaipur (estáu de Gujarat).

N'Occidente editar

Nos países occidentales ―cola acoyida de práutiques orientales tales como'l yoga y la meditación― el ayurveda incorporóse a la llamada medicina alternativa. Delles universidaes médiques occidentales inclúin cursos, posgrados y especializaciones sobre medicina aiurvédica.[11][12][13] Anguaño hai un interés mayor na medicina aiurvédica, yá que los sos siguidores creen que da una visión completa de los desequilibrios del ser humanu al considerar aspeutos de la naturaleza interna y esterna del mesmu.

Discutiniu editar

Un estudiu realizáu n'Estaos Xuníos sobre muestres mercaes per internet, y otru realizáu na India, concluyíen qu'hasta 20 % de los preparaos ayurvédicos esaminaos conteníen niveles tóxicos de metales pesaos como plomu, mercuriu o arsénicu. Amás, estos estudios tamién sollertaben de los inesistentes controles calidable o l'usu de yerbes que contienen otres sustancies nocives.[14][15] pseudocientífica[16] de la India al traviés del usu de metales pesaos tóxicos. Aproximao la metá de los compuestos analizaos contienen  arsénicu o mercuriu en concentraciones tan potencialmente peligroses que produciríen daños per envelenamientu en texíos como celebru, reñón y nos sistemes nerviosu y reproductor, principalmente en muyeres embarazaes[17][18]. Inclusive se describieron frecuentes casos de hepatoxicidad pol usu de los más variaos (y en principiu inócuos) productos d'herbolariu utilizaos de forma rutinaria na Ayurveda y na medicina tradicional china[19].

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Caldecott, Todd (2006-01-01). Ayurveda: The Divine Science of Life (n'inglés). Elsevier Health Sciences. ISBN 0723434107. Consultáu'l 2018-02-22.
  2. 2,0 2,1 Vease la entrada –veda, que s'atopa en 11 renglones antes del final de la tercer columna de la páx. 148 nel Sanskrit-English Dictionary del sanscritólogo británicu Monier Monier-Williams (1819-1899). Oxford (Reinu Xuníu): Clarendon Press, 1899.
  3. 3,0 3,1 El términu sánscritu Veda pronúnciase agudu, /vedá/, según el Sanskrit-English Dictionary del sanscritólogo británicu Monier Monier-Williams (Vease la entrada vedá, que s'atopa nel renglón 12 de la segunda columna de la páx. 839; o la entrada –vedá que s'atopa en renglón 14 de la segunda columna de la [http://www.sanskrit-lexicon.uni-koeln.de/cgi-bin/monier/serveimg.pl?file=/scans/MWScan/MWScanjpg/mw1205-sAman.jpg páx. 1205). Como n'inglés o en francés veda nun lleva tilde, n'español pronuncióse tradicionalmente como grave: /véda/, polo que nos años 2010 la RAE (Real Academia Española) incluyir ensin tilde na so Diccionario de la lengua española.
  4. http://biblioteca.itam.mx/estudios/estudio/lletres36/notes3/sec_2.html
  5. Girish Dwivedi y Shridhar Dwivedi (2007). «History of Medicine: Sushruta – the Clinician – Teacher par Excellence» (n'inglés). The Indian Journal of Chest Diseases & Allied Sciences (National Informatics Centre) 49 (4):  páxs. 243-244. http://medind.nic.in/iae/t07/i4/iaet07i4p243.pdf. 
  6. Testu del Charaka-samhita, publicáu nel sitiu web Rencapp.
  7. Frawley, David (1992): American Institute of Vedic Studies health care professional's independent study course in ayurveda (páx. 128). American Institute of Vedic Studies, 1992.
  8. R. F. G. Müller: The tridosha doctrine traced to breath as soul (1933).
  9. N'idioma sánscritu, suedanam significa ‘sudar'. El términu sánscritu sueda yá (‘nacíu del sudu') ye un nome que se-y da a los inseutos y viérbenes, una y bones la medicina ayurvédica cree qu'estos nacen por xeneración bonal a partir de la trespiración...
  10. El términu ayush ye tamién un xuegu de pallabres, yá qu'en dellos idiomes indios (como'l sánscritu y l'hindi), áyush o áiush significa ‘llonxevidá', y ye xustamente l'orixe etimolóxicu de la pallabra aiurveda.
  11. «Programme Specification and Curriculum Map for Integrated Masters in Complementary Medicine – Ayurvedic Medicine», artículu publicáu nel sitiu web de la Middlesex University (Londres).
  12. Aprobación del cursu de posgráu en medicina ayurveda, ficha del 13 d'avientu de 2012 publicada nel sitiu web de la Facultá de Medicina de la Universidá de Buenos Aires.
  13. «Noémie शक्ति Delagrange», ficha publicada nel sitiu web Universidá de París.
  14. Saper, R. B.; Phillips, R. S. et ál. (2008). «Lead, Mercury, and Arsenic in US- and Indian-manufactured ayurvedic Medicines Sold via the Internet». Journal of the American Medical Association 300 (8):  páxs. 915–923. doi:10.1001/jama.300.8.915. PMID 18728265. 
  15. Valiathan, M. S. (2006). «Ayurveda: Putting the House in Order». Current Science (Indian Academy of Sciences) 90 (1):  páxs. 5–6. http://www.ias.ac.in/currsci/jan102006/contents.htm. 
  16. (en castellanu) bases-de datos científiques-i-homeopatia-y-medicina-ayurveda/ Superstición y pseudomedicinas nes bases de datos científiques (I): Homeopatía y “medicina” Ayurveda. La Ciencia y los sos Demonios. 2013-06-19. https://lacienciaysusdemonios.com/2013/06/20/supersticion-y-pseudomedicinas-en-les bases-de datos científiques-i-homeopatia-y-medicina-ayurveda/. Consultáu'l 2018-01-21. 
  17. Saper, Robert B. (2004-12-15). «Heavy Metal Content of Ayurvedic Herbal Medicine Products» (n'inglés). JAMA 292 (23). doi:10.1001/jama.292.23.2868. ISSN 0098-7484. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1108395. Consultáu'l 2018-01-21. 
  18. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) (2012-08-24). «Lead poisoning in pregnant women who used Ayurvedic medications from India--New York City, 2011-2012». MMWR. Morbidity and mortality weekly report 61 (33):  páxs. 641–646. ISSN 1545-861X. PMID 22914225. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22914225. Consultáu'l 2018-01-21. 
  19. Bunchorntavakul, C.; Reddy, K. R. (January 2013). «Review article: herbal and dietary supplement hepatotoxicity». Alimentary Pharmacology & Therapeutics 37 (1):  páxs. 3–17. doi:10.1111/apt.12109. ISSN 1365-2036. PMID 23121117. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23121117. Consultáu'l 2018-01-21. 

Bibliografía editar

  • Antillón J.: Historia y filosofía de la medicina. San José de Costa Rica: Editorial de la Universidá de Costa Rica, primer edición, 2005, páxs. 19-20.
  • Frawley, David: Salú ayurveda, guía práutica de terapies ayurvédicas. Barcelona (España): Ayurveda, 2012.
  • Berra, Jorge Luis: Ayurveda, una medicina milenaria al serviciu del cuerpu, la mente y l'espíritu (240 páxines). Buenos Aires: Paidós, 2009. ISBN 978-950-12-4811-1.
  • Frawley, David: Ayurveda y la mente: la sanación de la conciencia. Bogotá (Colombia): Ayurmed, 2011. ISBN 978-9584484543
  • Gargantiya P.: Curtia historia de la medicina: del xamán al gripe A. Editorial Nowtilus, primer edición, 2011. Páxs. 62-65.
  • Lama A.: Historia de la medicina. Santiago de Chile: Mediterraneu, 2004, páxs. 40-48.
  • Halpern, Marc: Cómo sanar la so vida, lleiciones nel camín de Ayurveda. Bogotá (Colombia): Ayurmed: 2013 ISBN 978-9584499325.
  • Universidad San Sebastián: Médicos nel estremu Oriente y los dos Indies. Historia de la medicina, 2012, páxs. 79-82.
  • Morningstar, Amadea: El llibru de cocina ayurvédica. Bogotá (Colombia): Ayurmed: 2013 ISBN 978-9584499325.

Enllaces esternos editar

«La Medicina na antigua India. Evolución de la Medicina. Conceutu d'enfermedá. Hixene. Organización del oficiu médicu», monografía publicada na Universidá Nacional del Nordeste, 2007.