Barbadillo del Mercado

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Barbadillo del Mercado ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España) , contorna de La Demanda, partíu xudicial de Salas de los Infantes, cabecera del conceyu del so nome.

Barbadillo del Mercado
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Barbadillo del Mercado (es) Traducir José Antonio Sancho Heras
Nome oficial Barbadillo del Mercado (es)[1]
Códigu postal 09613
Xeografía
Coordenaes 42°02′21″N 3°21′30″W / 42.039166666667°N 3.3583333333333°O / 42.039166666667; -3.3583333333333
Barbadillo del Mercado alcuéntrase n'España
Barbadillo del Mercado
Barbadillo del Mercado
Barbadillo del Mercado (España)
Superficie 15.19 km²
Altitú 954 m
Llenda con
Demografía
Población 141 hab. (2023)
- 78 homes (2019)

- 64 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 9,28 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
barbadillodelmercado.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asitiáu al sureste de la provincia de Burgos, na Sierra de la Demanda, con centru en Salas de los Infantes. Llocalización GPS @42.039091,-3.3578629,17z

Historia editar

Nel pregón de fiestes dau pol eruditu investigador nacíu en Covarrubias, D. Basiliso Cuesta, recordó que Barbadillo tien orixe nel nome de Barba Tello,[3] fíu de Tello Barba, capitán d'Alfonsu III que polos sos servicios mereció'l valle del Pedroso. L'apellativu "del Mercado" ye bien probable que tenga l'orixe nel nome de Sancho Mercatero, eremita medieval que rellumó pola so santidá ente los numberosos penitentes qu'habitaben les cueves de la contorna. Esto deduzse del Cartulariu de Arlanza (912) y del Cartulariu de Covarrubias n'escritura fechada mientres l'añu 1262.[4]

La lleenda de los siete infantes de Lara desenvuélvese tamién en Barbadillo n'unu de los fechos que rellata y ye citáu por D. Ramón Menéndez Pidal na so obra: La lleenda de los infantes de Lara.

Villa perteneciente al Partíu de Can de Muñó, con Alcalde Ordinariu, Xurisdicción de Realengu y 183 vecinos (añu 1.770).

"Cuando se va de Salas de los Infantes a Burgos, a la izquierda del camín, nun valle pocu fértil, vese una aldega bastante grande, d'eses aldegues serranes que paecen montón confusu de piedres corites y de teyaos de color de sangre. Esta aldega ye Barbadillo del Mercado. Barbadillo ta al pie d'un monte desnudu y gris, paré plomiza poblada por carbes y carrasques, que dempués se xune cola peña de Villanueva. La mayoría de les cases de Barbadillo son pequeñes y miserables; pero tien tamién el pueblu delles grandes, antigües y cómodes."[5]
"por Piedrahita y Pinilla de los Moros algamamos a Barbadillo del Mercado (272 habitantes; 12965 hectárees). El ríu Pedroso tien un encantador paisaxe. Barbadillo (nome bastante común ente los caballeros del sieglu X) nació o renació hacia l'añu 900; pueblu presente nel romanceru como dominiu de la conocida doña Lambra, que la so casa en ruines enseñen pela rodiada. Hai qu'analayar pola villa contemplando'l rollu xudicial y la ilesia, típica del sieglu XVI española, con talles notables y ornamientos bien cualificaos qu'abarrunto fechura de Marcos de Covarrubias. Tien una plaza amplia y casona de los Mayoralgos y d'Acuñar-Gradia. Al pie de la botica, bien caltenida, ta la casa de doña Victoria ( Fray Valentín referir a Doña. MARUXU anque, suponemos por nun ser un nome del so gustu, l " … por Piedrahita y Pinilla de los Moros algamamos a Barbadillo del Mercado o camudó por Victoria otru más propiu al rellatu que citemos del combate coles tropes franceses) otra fémina de Barbadillo, trayida y llevada pola prosa barojiana; doña Victoria, ayudó al sacerdote y guerrilleru don Jerónimo Merín tresmitiendo información militar de los franceses y facer como correspondía a una señora digna y a un sacerdote.[6]

Hai de solliñar bien importante los barrios a los que pertenez Barbadillo, que son La Revilla y Ahedo, dos de los barrios (terradas de Barbadillo).

Según el Itinerariu descriptivu militar d'España, de 1866, Barbadillo del Mercado cuntaba con 148 vecinos.[7] SEGÚN EL DICIONARIO ETIMOLÓXICU DE LOS PUEBLOS D'ESPAÑA,BARBADILLO(los trés de Burgos y el de Salamanca)=Corrada o corrolada del molín.(Na v.burgalesa de Barbadillo del Mercado hubo cinco molinos fariñeros)(Madoz)

Demografía editar

A 1 de xineru de 2010 la población del conceyu xubía a 156 habitantes, 88 homes y 68 muyeres.[8]

Gráfica d'evolución demográfica de Barbadillo del Mercado ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Cabo recordar que'l nome de Barbadillo nun tien nada que ver con Tello Barba y l'esplicación ye muncho más senciella y menos rebuscada barbadillo significa llugar de molinos y va haber que recordar qu'en Barbadillo llegó a haber d'antiguu unos 7 molinos

Folclor editar

El folclor de Barbadillo arriquecer cola danza del Reináu, verdaderu retablu del ritmu, de color y tradición.

Interesantes ye tamién coplilla sentimental de: "Les Lambradas" :

«..."Miren la zagala que pol campu va; ye la más morenina, ye la más salada; quiero vela pasar…" ...»

Amás ye mesma d'esta villa tonada y danza deL CAMPU.Delles agrupaciones de danza tener en repertoriu.

Celebra les marzas.

Monumentos editar

 
Ilesia de la Trinidá con casa conventual (Conventu de los Dominicos).
 
Rollu Xurisdiccional - Barbadillo del Mercado.
  • Ermita de San Xuan Bautista.
  • Ponte del Cantar.
  • Fonte Vieya.
  • Ermita del Amparu.
  • Conventu de Dominicos
  • Ilesia parroquial de San Pedro Apóstol.
  • Casones: Botica, Casa de la Corrolada o Juan de las Heras, Casa de los Ferreros, Casa de los Marañones, Palaciu d'Acuñar, etc.

Amás son de destacar la fonte romana y la Ponte del Cantar, coles mesmes romanu. Y el Rollu Xurisdiccional de la Plaza Mayor (hai que recordar que nel rollu anguaño hai unos fierros clavaos percima de la cabeza que sirvíen p'arreyar a los reos y amás del posible castigu sirvíen d'escarniu al restu, polo que nun yera por que'l xuez oyera pleitos y xulgara solamente) y un cruceru de piedra a lo llargo de la carretera que va a Pinilla de los Moros. Entá considerando la importancia del Conventu, Ilesia Parroquial y les cases señoriales (destaca la de los Astudillo), la ermita visigótica de San Xuan Bautista ye'l monumentu de mayor relevancia na villa.

Mediu ambiente editar

El 39 % del so términu (517.39 Hectárees) queda afeutáu pola ZEPA Sabinares del Arlanza, onde destaquen les siguientes especies: Utre Leonado (Gyps fulvus); y Alimoche (Neophron percnopterus) .

En 2004 nel conceyu atopó'l dinosauriu más altu d'Europa, el Europatitan Eastwoodi[9]

Personalidad editar

  • Matías Heras Alcalde (s. XIX), llicenciáu en Farmacia
  • Federico Plaza Alcalde (s. XIX), llicenciáu en Farmacia

Nel sieglu XIX, otros vecinos del pueblu cursaron estudios universitarios: atopamos a Juan González Cámara estudiando Ciencies o a Teófilo Fernández Asensio cursando Derechu.

Pedro de las Heras del sieglu XV, XVI. Fundador del mayoralgu de las Heras y constructor de la casa que lleva l'escudu cola so lleenda fecháu en 1593. El bachiller Juan de las Heras fíu de Pedro de las Heras que'l so escudo na puerta principal ta fecháu en 1650, que'l so fallecimientu asocedió'l 3 de xunu de 1675. Foi gran benefactor de Barbadillo, pos nesos años hubo una peste y el dono gran parte del so dineru a solucionar tal peste, amás de donar una gran llámpara que tuvo allumando l'altar mayor, polo que foi soterráu delantre del altar mayor y llogró esi mesmu privilexu pa los sos descendientes, como consta nel obispáu de Burgos

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Códigu INE 038
  3. Nun creo que'l nome de BARBADILLO tenga nada que ver con Tello Barba,sinón del LLATÍN "Barbatellum",y en cuanto al apellíu DEL MERCADO,ta archiprobado que ta rellacionáu col mercáu de llana na dómina de la MESTA que tenía llugar na mentada villa.
  4. > N° 14 de la Revista - Julio de 1999
  5. > Pio Baroja, "L'escuadrón del Brigante"
  6. > Fray Valentín de la Cruz, "Burgos, guía completa de la tierres del Cid"
  7. Itinerariu descriptivu militar d'España. t. 2
  8. INE: Población por conceyos y sexu.
  9. Revista National Geographic España, ochobre 2017. Seición Esplora-Paleontoloxía

Bibliografía editar

  • Revista Amigos de Barbadillo del Mercado (dende 1992)
  • Cruz, Fray Valentín de la. Burgos. Guía completa de les tierres del Cid. Burgos: Publicaciones Diputación Provincial, 1979. ISBN 84-7138-350-0.


Enllaces esternos editar