Bernardo del Carpio

Bernardo del Carpio foi un personaxe llexendariu de la Edá Media, fíu estramatrimonial, según la lleenda, anque nun esiste documentu dalgunu que lo confirme, d'una infanta y hermana del rei d'Asturies Alfonso II de nome Jimena, y del conde de Saldaña, Sancho Díaz. Ganaría a Carlomagno na Segunda Batalla de Roncesvalles (808).

Bernardo del Carpio
Plaza Mayor de Salamanca

El so historicidad, negada por tolos medievalistes, ye defendida pol historiador y sacerdote asturianu Vicente José González García, sosteniendo que la negación de la so esistencia básase namái nel tracamundiu de la Primer batalla de Roncesvalles (778), con una posterior en 808 y l'implicación de Bernardo nesta batalla na que nun tuvo nada que ver.

Vida editar

Nacíu nel Castiellu de Saldaña, Bernardo del Carpio ye'l protagonista d'una llarga serie de romances. La so hestoria consiste principalmente en llograr del rei Alfonso'l Castu que llibere al so padre, encarceláu por causa d'haber deshonrado a la infanta. Pa ello l'héroe, a semeyanza d'otru Hércules, hai de resolver les distintes xeres guerreres que-y encamienta'l monarca.

A Bernardo del Carpio atribúyense-y numberoses fazañes, ente elles la derrota de los francos en Roncesvalles. Mientres el Sieglu d'Oru sirvió d'inspiración pa pieces teatrales, obres caballeresques en prosa y poemes épicos, tantu n'español como en portugués. Miguel de Cervantes tuvo ente'l so proyeutu ensin llegar a peracabase un llibru de caballeríes sobre l'héroe, el Bernardo. La so tumba foi visitada en 1522 por Carlos V na llocalidá palentina d'Aguilar de Campoo. Según paez, en siendo escoyíu emperador, Carlos V desembarcó en Laredo (Cantabria) al so regresu d'Alemaña y quedóse per segunda vegada n'Aguilar de Campoo en xunetu de 1522. Mientres esta estancia visitó'l sepulcru asitiáu nel interior d'una cueva so la conocida como Peña Longa, mui cerca del Monesteriu de Santa María la Real, llevándose la so supuesta espada, que s'atopa anguaño na Real Armería de Madrid.

Obres lliteraries editar

La verdadera tercer parte de la historia de Carlos-Magno editar

Llibru de caballeríes portugués, que'l so autor foi'l presbíteru Alexandre Caetano Gomes Flaviense. Imprimir en Lisboa en 1745 y presentóse como una continuación de la Segunda parte da Historia do Imperador Carlos-Magno y dos doce Pares de Franca, de Jerónimo Moreira de Carvalho, publicada en Lisboa en 1737.

Esta obra refier nes sos primeres páxines la hestoria llexendaria d'España y dempués dedícase narrar les fabuloses fazañes de Bernardo del Carpio, fíu estramatrimonial de la hermana d'Alfonso II el Castu, rei d'Asturies, y del so súbditu Sancho, conde de Saldaña. A él atribúyese la derrota de Roldán y los sos compañeros nos Pirineos y una variada serie d'aventures caballeresques como la conquista de Cataluña a los moros. Les sos fazañes estender al reináu d'Alfonso III el Magno, rei d'Asturies, bien avanzáu'l sieglu IX. A la so muerte foi soterráu cola so espada «Durandarte» (arrampuñada a Roldán en Roncesvalles) na redoma del monesteriu de Santa María la Real d'Aguilar de Campoo.

El Bernardo del Carpio o La victoria de Roncesvalles editar

Llargu y complejísimo poema d'épica culta, obra de Bernardo de Balbuena, el Bernardo o La victoria de Roncesvalles, allabáu por Voltaire y Chateaubriand, consiste en 40.000 versos de pulida factura n'octaves reales y anubiertos d'una imaxinación exuberante, especie de llibru de caballeríes en versu que s'inspira namái en parte na lleenda de Bernardo del Carpio y contaminar con tou tipu de material redoma: alegoríes, moralidaes, cronoloxíes, xenealoxíes reales ya inventaes y episodios mitolóxicos, fantásticos y maraviyosos, metanes una imaginería esllumante y un auténticu frenesí descriptivu. El versu ta talláu en busca d'una suma perfeición, como'l mesmu autor declara nel so prólogu, y como tal hai que consideralo'l culmen de la épica culta barroca española, de la mesma manera que la Araucana ye'l culmen de la épica culta renacentista.

Otres versiones de la so historia editar

Ramón Menéndez Pidal compiló y estudió la so Romanceru; l'escritor barrocu Juan de la Cueva escribió una comedia, Bernardo del Carpio (ed. d'Anthony Watson, Exeter: University of Exeter, 1974), una epopeya culta Agustín Alonso (Historia de la fazañes y fechos del invencible caballeru Bernardo del Carpio compuestu n'octaves, 1585), y diverses pieces teatralres Lope de Vega (Les mocedaes de Bernardo del Carpio, El casoriu na muerte, y Fechos de Bernardo del Carpio), Álvaro Cubillo d'Aragón (El conde de Saldaña y Fechos de Bernardo del Carpio, segunda parte), Lope de Liaño (cola so comedia Bernardo del Carpio en Francia, 1739) etcétera. Nel sieglu XVIII, redactaron llibros sobre él Hilario Santos Alonso y Manuel José Martín (Historia fiel, y verdadera del valiente Bernardo del Carpio: sacada con toa fidelidá de los célebres historiadores d'España, el padre Mariana, Morales, Berganza, y otros munchu autores veridicos, y graves, 1779); Jorge Mira y Perzebal compunxo un melólogo, Bernardo del Carpio nel castiellu de Lluna (1760), y la lleenda llamó l'atención del portugués Alexandre Caetano Gomes Flaviense, presbíteru secular, quien-y dedicó'l so Verdadeira segunda parte da Historia de Carlos Magno, em que se escrevem as glorioses acçoes, y victories de Bernardo del Carpio, y de como venceo em batalha aos doze Pares de França (1746); el XIX tresformar n'héroe románticu de la mano de George Washington Montgomery, Manuel Fernández y González (1858), Francisco Macarro (1876), Ambrosi Carrión...

Bibliografía editar

  • GONZÁLEZ GARCÍA, Vicente José (1978): Bernardo del Carpio y la batalla de Roncesvalles, en El Basiliscu 4, páxs. 42-52.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, Vicente José (2007): Bernardo del Carpio y la batalla de Roncesvalles, Uviéu, Fundación Gustavo Bueno.

Referencies editar

Enllaces esternos editar