El Sieglu d'Oru español foi un periodu de florecimientu del arte y la lliteratura n'España, que coincidió cola puxanza político y posterior cayente de la dinastía de los Austrias o Habsburgu españoles. El Sieglu d'Oru nun supón feches precises y xeneralmente considérase que duró más d'un sieglu. El so entamu nun sería antes de 1492, col fin de la Reconquista, los viaxes de Cristóbal Colón al Nuevu Mundu, y la publicación de la Gramática castellana d'Antonio de Nebrija. Políticamente terminó en 1659, col Tratáu de los Pirineos, ratificáu ente Francia y España. El postreru gran escritor Pedro Calderón de la Barca, finó en 1681, y la so muerte ye xeneralmente considerada como'l fin del Sieglu d'Oru español de les artes y les lletres.

Francisco de Quevedo.
Neños comiendo uves y melón, de Murillo.
La batalla de Lepanto, na que cupió a España entamar la defensa d'Europa contra l'Imperiu otomanu.
Les Columnes de Hércules col lema «Plus ultra», símbolu del emperador Carlos V nel Conceyu de Sevilla (sieglu XVII) y orixe del símbolu del actual dólar.

El términu 'Sieglu d'Oru' foi concebíu pol eruditu y anticuariu dieciochesco Luis José Velázquez, marqués de Valdeflores (1722-1772), quien lo emplegó per primer vegada en 1754, na so obra crítica pionera Oríxenes de la poesía castellana,[1] anque pa referise puramente al sieglu XVI. Darréu la definición amplióse, entendiendo tola dómina clásica o d'apoxéu de la cultura española, esencialmente'l Renacimientu del sieglu XVI y el Barrocu del sieglu XVII.[2] Pa la historiografía y los teóricos modernos, pos, y ciñéndose a feches concretes d'acontecimientos clave, el Sieglu d'Oru toma dende la publicación de la Gramática castellana de Nebrija en 1492 hasta la muerte de Calderón en 1681.[3][4][5]

Introducción editar

A finales del sieglu XVIII yá se popularizara la espresión «Sieglu d'Oru» (creada a mediaos del sieglu por Valdeflores, como diximos, y que llueu prendió) qu'amenaba l'almiración de don Quixote nel so famosu discursu sobre la Edá d'Oru. Nel sieglu XIX terminar de consagrar l'hispanista norteamericanu George Ticknor nel so Historia de la Lliteratura española, aludiendo al famosu mitu de la Teogonía de Hesíodo.[ensin referencies]

Cola so unión dinástica, los Reis Católicos esbozaron un estáu políticamente fuerte, consolidáu más palantre, que los sos ésitos envidiaron dellos intelectuales contemporáneos, como Nicolás Maquiavelo; pero ideológicamente apoderáu pola Inquisición eclesiástica. Los xudíos que non se cristianizaron fueron espulsaos en 1492 y esvalixáronse fundando colonies hispanes por toa Europa, Asia y Norte d'África, onde siguieron cultivando la so llingua y escribiendo lliteratura en castellán, de forma que producieron tamién figures notables, como José Penso de la Vega, Miguel de Silveira, Jacob Uziel, Miguel de Barrios, Antonio Enríquez Gómez, Juan de Prau, Isaac Cardoso, Abraham Zacuto, Isaac Orobio de Castro, Juan Pinto Delgado, Rodrigo Méndez Silva o Manuel de Pina, ente otros. En xineru de 1492 Castiella conquista Reinu nazarí de Granada Granada, colo que remata la etapa política musulmana peninsular, anque una minoría morisca habite más o menos tolerada hasta tiempos de Felipe III. Amás, n'ochobre Colón llega a América y l'enfotu guerreru cultiváu mientres les guerres medievales de la Reconquista va proyeutase sobre les nueves tierres, como coles mesmes sobre Europa en "la xesta más estraordinaria de la historia de la Humanidá" según escribe l'historiador Pierre Vilar. Sicasí, y sobremanera a mediaos del XVI, son escorríos o tienen qu'emigrar los erasmistes y los protestantes españoles, ente ellos el traductores de la Biblia al castellán, como Francisco de Enzinas, Casiodoro de Reina y Cipriano de Valera, amás de los humanistes protestantes Juan Pérez de Pineda, Antonio del Corru o Juan de Luna, ente otros.

Mientres l'apoxéu cultural y económico d'esta dómina, España algamó prestíu internacional en toa Europa. Cuanto provenía d'España yera de cutiu asonsañáu; y estiéndese l'aprendizaxe y estudiu del idioma (vease Hispanismo).

Les árees culturales más cultivaes fueron lliteratura, les artes plástiques, la música y l'arquiteutura. El saber atropar nes prestigiadas universidaes de Salamanca y Alcalá de Henares.

Les ciudaes más importantes d'esti periodu son: Sevilla, por recibir les riqueces coloniales y a los comerciantes y banqueros europeos más importantes, Madrid, como sede de la Corte, Toledo, Valencia, Valladolid (que foi capital del Reinu a empiezos del sieglu XVII) y Zaragoza.

Nel terrén de les humanidaes el so cultivu foi más estensu que fondu y de matiz más divulgativu qu'eruditu, a pesar de que la filoloxía ufiertó testimonios eminentes como la Biblia políglota complutense o la Biblia regis o d'Amberes de Benito Arias Montano y les numberoses gramátiques y vocabularios de les llingües indíxenes recién descubiertes, obra de los numberosos flaires misioneros qu'evanxelizaron el continente recién descubiertu.

Tamién nel campu científico hubo meyores importantes que, por casu, n'agronomía llegaron a constituyir una revolución (el Vieyu mundu apurrió al Nuevu la caña d'azucre, el trigu y la vide; el Nuevu apurrió al Viejo la pataca, el maíz, el frijol, el cacáu, el pimientu y el tabacu); la Llingüística desenvolvióse notablemente (Francisco Sánchez de las Brozas y el so Minerva; Xeografía y Cartografía (el cosmógrafu Martín Cortés de Albacar afaya la declinación magnética de la brúxula y el polu norte magnéticu, qu'asitia entós muévese a lo llargo de la historia— en Groenlandia y desenvuelve el nocturlabio, y el so discípulu Alonso de Santa Cruz inventa la carta esférica o proyeición cilíndrica; l'Antropoloxía y Ciencies naturales (Botánica, Mineraloxía, etc.), de resultes del descubrimientu d'América. Hubo tamién figures eminentes en Matemátiques (Sebastián Izquierdo desenvuelve'l cálculu de la combinación y la permutación y preconiza l'empirismu; Juan Caramuel esboza'l cálculu de probabilidaes; Pedro Nunes afaya la loxodrómica ya inventa el nonio; Omerique, Pedro Ciruelu, Juan de Rojas y Sarmiento, Rodrigo Zamorano), Física, Medicina, Farmacoloxía (Andrés Laguna; en 1638 la Condesa de Chinchón, esposa del virréi de Perú Luis Fernández de Cabrera, afaya y sopelexa les propiedaes contra les fiebres y la malaria de la quina, antecesor de la quinina, que'l mestrones nativos emplegaben), Psicoloxía (Juan Luis Vives, Juan Huarte de San Juan) y Filosofía (Francisco Sánchez l'Escépticu formula'l puntu de partida pal Racionalismu y la filosofía de Descartes; Francisco Suárez entendía y replantégase tola filosofía occidental anterior). Igualmente desenvolviéronse, pola mor del gran impautu que tuvieron los descubrimientos de nuevos pueblos, el derechu natural y el derechu de xentes, con figures como Bartolomé de las Casas, influyente precursor de los derechos humanos y defensor del iusnaturalismo nel so De regia potestate, o Francisco de Vitoria.

El Sieglu d'Oru toma dos periodos estéticos, que correspuenden al Renacimientu del sieglu XVI (reinaos de los Reis Católicos, Carlos I y Felipe II), y al Barrocu del sieglu XVII (reinaos de Felipe III, Felipe IV y Carlos II). La exa d'estos dos dómines o fases puede ponese nel Conceyu de Trento y la reacción contrarreformista.

Lliteratura editar

 
Portada de la primer edición de El Quixote (1605).
 
San Juan de la Cruz

España produció na so edá clásica dalgunes estétiques y xéneros lliterarios carauterísticos que fueron bien influyentes nel desenvolvimientu ulterior de la Lliteratura Universal.

Ente les estétiques, foi fundamental el desenvolvimientu d'una realista y popularizante tal como s'había veníu cuayando mientres tola Edá Media peninsular como contrapartida crítica al escesivu, caballerescu y nobilizante idealismu del Renacimientu: créanse xéneros tan naturalistes como'l celestinesco (Traxicomedia de Calisto y Melibea de Fernando de Rojas, Segunda Celestina de Feliciano de Silva, etc.), la novela picaresca (Lazarillo de Tormes, anónimu, Guzmán de Alfarache, de Mateo Alemán, La vida del Buscón de Francisco de Quevedo, Estebanillo González), o la proteica novela polifónica moderna (Don Quixote de la Mancha), que Cervantes definió como «escritura desamarrada».

A esta vulgarización lliteraria correspuende una subsecuente vulgarización de los saberes humanísticos por aciu los populares xéneros de les miscelánees o xibles de varia lleición, leidísimas y traducidísimas en toa Europa, y que los sos autores más importantes son Pero Mexía, Luis Zapata, Antonio de Torquemada, etcétera.

A esti enclín anticlásica correspuende tamién la fórmula de la comedia nueva creada por Lope de Vega y sopelexada al traviés de la so Arte nuevo de faer comedies nesti tiempu (1609): una esplosión inigualable de creatividá dramática acompañó a Lope de Vega y los sos discípulos (Juan Ruiz de Alarcón, Tirso de Molina, Guillén de Castro, Antonio Mira de Amescua, Luis Vélez de Guevara, Juan Pérez de Montalbán, ente otros), que frayaron como él les unidaes aristotéliques d'aición, tiempu y llugar: tolos autores dramáticos d'Europa allegaron depués al teatru clásicu español del Sieglu d'Oru en busca d'argumentos y como una rica almoneda y cantera de temes y estructures modernes que'l so apolazo ufiertará-yos obres de calter clásicu.

A fines del sieglu XVI desenvuélvese notablemente la Mística (Juan de la Cruz, San Juan Bautista de la Concepción, San Juan d'Ávila, Santa Teresa de Jesús) y l'Ascética (frai Luis de León, frai Luis de Granada), pa entrar nel sieglu XVII en decadencia tres una última corriente innovadora, el Quietismu de Miguel de Molinos.

Munchos de les temes lliteraries del sieglu XVI proveníen de la rica tradición medieval pluricultural, árabe y hebrea, del Romanceru y del calquier italianizante de la cultura española, por causa de la presencia política del reinu español na península itálica mientres llargos sieglos. Per otra parte, xéneros dramáticos como'l entremés y la novela cortesana introducieron tamién la estética realista nos corral de comedies, y entá la comedia de capa y espada tenía'l so representante popular na figura del graciosu.

A esta corriente de realismu popularizador asocedió una reacción relixosa, nobiliaria y cortesana de signu Barrocu que tamién fixo notables aportaciones estétiques, pero que yá correspondía a una dómina de crisis política, económica y social. Al llinguaxe claro y popular del sieglu XVI, el castellán vivu, creador y en perpetua ebullición de Bernal Díaz del Castillo y Santa Teresa («ensin afectación dalguna escribo como falo, y solamente tengo curiáu n'escoyer les pallabres que meyor indiquen lo que quiero dicir», escribía Juan de Valdés, de lo que se faía ecu Garcilaso cuando dicía «más a les vegaes son meyor oyíos / el puru inxeniu y llingua casi camuda / testigos llimpios d'ánimu inocente / que l'interés del elocuente») va asoceder la llingua más escura, enigmática y cortesana del Barrocu. Y asina resulta la paradoxa de que la lliteratura española del Renacimientu de va cinco sieglos ye más clara, legible y entendible que la lliteratura del Barrocu de fai tan solu cuatro.

N'efeutu, la llingua lliteraria del sieglu XVII se enrarece coles estétiques del Conceutismu y del Culteranismu, que'l so fin yera alzar lo noble sobre lo vulgar, intelectualizando l'arte de la pallabra; la lliteratura tresformar nuna especie d'escolástica, nun xuegu o un espectáculu cortesanu, anque les producciones moralizantes y por estremu atélites d'un Francisco de Quevedo y un Baltasar Gracián aburuyen la llingua, apurriéndo-y más flexibilidá espresiva y una nueva cantera de vocablos (cultismos). El lúcido Calderón crea la fórmula del autu sacramental, que supón la vulgarización antipopular y rescamplante de la Teoloxía, n'apostada antítesis col entremés, que, sicasí, inda sigue teniendo cursu; pos esti autores inda son debedores y almiradores de los autores del XVI, a los qu'asonsañen conscientemente, anque para nun repitise refinen les sos fórmules y estilizan cortesanamente lo qu'otros yá crearon, de forma que se perfeccionen temes y fórmules dramátiques yá usaes por otros autores anteriores. La escuela de Pedro Calderón de la Barca (Francisco de Rojas Zorrilla, Agustín Moreto, Antonio de Solís y Rivadeneyra, Juan Bautista Diamante, Agustín de Salazar, Álvaro Cubillo d'Aragón y Francisco Bances Candamo ente otros) va prosiguir con esti modelu, que van siguir y van cerrar definitivamente a empiezos del sieglu XVIII José de Cañizares y Antonio de Zamora.

Poesía editar

 
Luis de Góngora, por Velázquez.
 
Semeya de la poeta mexicana Juana de Asbaje y Ramírez, más conocida como sor Juana Inés de la Cruz, por Miguel Cabrera

España esperimentó una gran fola d'italianismu qu'invadió la lliteratura y les artes plástiques mientres el sieglu XVI, lo que constitúi unu de les traces d'identidá del Renacimientu: Garcilaso de la Vega, Juan Boscán y Diego Hurtado de Mendoza introducieron el versu endecasílabu italianu y el estrofismo y les temes del Petrarquismo; Boscán escribió'l manifiestu de la nueva escuela na Epístola a la duquesa de Soma y tradució El cortesanu de Baltasar de Castiglione, ideal del caballeru renacentista, en perfecta prosa castellana; contra estos llevantó una corriente nacionalista encabezada pol señardosu Cristóbal de Castillejo, residente en Viena, o frai Ambrosio Montesín, partidarios ambos del octosílabu, de les coples castellanes y de la inspiración popular; toos yeren, sicasí, renacentistes.

Na segunda metá del sieglu XVI l'enclín italianu y l'autóctona castellana coesistieron y desenvolvióse l'ascética y la mística, algamar cumes como les que representen San Juan de la Cruz, Santa Teresa y Fray Luis de León, ente munches otres que mereceríen llarga reseña; Inaciu de Loyola crea la Compañía de Xesús, que va instruyir a grandes eruditos por toa Europa en tolos órdenes de la conocencia y amás va fomentar l'estudiu de les llingües clásiques. El petrarquismo siguió siendo cultiváu por autores como Fernando de Herrera, y un grupu de mozos nuevos autores empezó a desenvolver un Romanceru nuevu, dacuando de tema morisca: Lope de Vega, quien va desenvolver amás un cultu casticismu al traviés de los sos diversos cancioneros (Rimas, Rimas sacres, La Circe, La Filomela, Rimas humanes y divines...) Luis de Góngora y Miguel de Cervantes, ente otros; el meyor poema d'épica culta n'español foi compuestu nesta dómina por Alonso de Ercilla: L'Araucana, que narra la conquista de Chile polos españoles. En 1584, añu de publicación de L'Araucana, Francisco Hernández Blasco dio a lluz otru estensu poema épicu n'estancies d'asuntu evanxélicu, la Universal redención, que tendría numberoses ediciones posteriores y notable ésitu.[6] Ente les figures escepcionales de la llírica apaecen poetes tan interesantes como Francisco de Aldana, Andrés Fernández de Andrada, autor de la serena y meditativa Epístola moral a Fabio, los hermanos Bartolomé y Lupercio Leonardo de Argensola, Fernando de Herrera, Francisco de Medrano, Francisco de Rioja, Rodrigo Caro, Baltasar del Alcázar o Bernardo de Balbuena, quien en 1624 va dar al mundu la segunda gran epopeya culta n'español, El Bernardo o Victoria de Roncesvalles.

Darréu, mientres el sieglu XVII, la espresión lliteraria foi apoderada polos movimientos estéticos del conceutismu y del culteranismu, espresáu'l primeru na poesía de Francisco de Quevedo, principalmente satírica, moral y filosóficu-esistencial, y el segundu na llírica de Luis de Góngora (los Sonetos, la Fábula de Polifemo y Galatea y sobremanera los sos Soledaes). El conceutismu estremar pola economía na forma, con cuenta d'espresar el máximu significáu nun mínimu de pallabres; esta complexidá espresábase sobremanera en paradoxes y elipsis. El culteranismu, otra manera, estendía la forma d'un significáu mínimu y estremábase pola complexidá sintáctica, pol usu constante del hipérbaton, que fai bien difícil la llectura, y pol mapa de los elementos ornamentales y culturalistes nel poema, que tenía de descifrase como un enigma. Dambos paecen sicasí les cares d'una mesma moneda qu'intentaba premediar la espresión pa faela más difícil y cortesana. Luis de Góngora atraxo al so estilu a poetes importantes de personalidá bien acusada, como'l Conde de Villamediana, Gabriel Bocángel, sor Juana Inés de la Cruz o Juan de Jáuregui, ente que'l conceutismu tuvo a siguidores más templaos, como'l Conde de Salinas o trescalaos d'un cultu casticismu, como Lope de Vega o Bernardino de Rebolledo.

Teatru editar

 
Lope de Vega.

La bisarma de la naturaleza»,[7] como lo llamó Cervantes, foi, nel Sieglu d'Oru, Lope de Vega, tamién conocíu como «el Fénix de los Inxenios», autor de más de 400 obres teatrales, lo mesmo que de noveles, poemes épicos, narrativos y delles coleiciones de poesía llírica profana, relixosa y humorística. Lope destacó como peracabáu maestru del sonetu. La so aportación al teatru universal foi principalmente una portentosa imaxinación, de la que s'aprovecharon los sos contemporáneos, socesores españoles y europeos estrayendo temes, argumentos, motivos y toa suerte d'inspiración. El so teatru, polimétrico, ruempe coles unidaes d'aición, llugar, tiempu, y tamién cola d'estilu, entemeciendo lo tráxico colo risible. Espunxo'l so peculiar arte dramático nel so Arte nuevo de faer comedies nesti tiempu (1609). Flexibilizó les normes clasicistes del aristotelismu p'afaese al so tiempu y abrió con ello les puertes a la renovación del arte dramático. Tamién creó'l molde de la llamada comedia de capa y espada. En comedia palatina, foi l'autor que más recurrió a l'ambientación nel reinu d'Hungría, recursu que se convertiría en frecuente na lliteratura de la dómina. El ciclu de comedies húngares de Lope consta d'alredor de venti obres.

Al pie de él, destaquen los sos discípulos Guillén de Castro, que prescinde del personaxe risible del graciosu y ellabora grandes drames caballerescos sobre'l honor xunto a comedies de tristura conxugal o traxedies nes que se trata'l tiranicidio; Juan Ruiz de Alarcón, qu'apurrió'l so gran sentíu éticu de crítica de los defectos sociales y una gran maestría na carauterización de los personaxes; Luis Vélez de Guevara, al que se-y daben perbién los grandes drames históricos y d'honor; Antonio Mira de Amescua, bien cultu y fecundu n'idees filosófiques, y Tirso de Molina, maestru nel arte de complicar diabólicamente la trama y crear calteres como'l de Don Juan en El burlador de Sevilla.

Pueden citase como obres maestres representatives del teatru áureo español la Numancia de Miguel de Cervantes, un sobriu drama heroicu nacional; de Lope, El caballeru de Olmedo, drama poéticu en cantu mesmu de lo fantástico y lleno de resonancies celestinescas; Peribáñez y el Comendador de Ocaña, antecedente del drama rural español; El perro del hortelano, deliciosa comedia onde una muyer noble juguetea coles intenciones amoroses del so plebeyu secretariu, La dama boba, onde l'amor perfecciona a los seres que martiriza, y Fuenteovejuna, drama d'honor colectivo, ente otres munches pieces onde siempres hai dalguna escena xenial.

 
Juan Ruiz de Alarcón

Les mocedaes del Cid de Guillén de Castro, inspiración pal famosu «conflictu cornelliano» de -y Cid de Pierre Corneille; Reinar dempués de morrer de Luis Vélez de Guevara, sobre la tema d'Inés de Castro, que pasó con esta obra al drama européu; La verdá sospechosa y Les parés oyen, de Juan Ruiz de Alarcón, qu'ataquen los vicios de la hipocresía y la maledicencia y sirvieron d'inspiración pa Molière y otros comediógrafos franceses; L'esclavu del demoniu d'Antonio Mira de Amescua, sobre la tema de Fausto; La prudencia na muyer, qu'esplora la tema de la traición repitida y onde apaez el reciu calter de la reina rexente María de Molina, y El burlador de Sevilla, de Tirso de Molina, sobre la tema del donjuán y la lleenda del convidáu de piedra.

L'otru gran dramaturgu áureo en crear una escuela propia foi Pedro Calderón de la Barca; los sos personaxes son fríos razonadores y con frecuencia obsesivos; la so versificación amenorga conscientemente el repertoriu métricu de Lope de Vega y tamién el númberu d'escenes, porque les estructures dramátiques tán más cuidaes y tienden a la síntesis; esmolezse tamién más que Lope polos elementos escenográficos y refunde comedies anteriores, corrixendo, suprimiendo, añadiendo y perfeccionando; ye un maestru nel arte del razonamientu siloxísticu y utiliza un llinguaxe astractu, retóricu y ellaboráu que sicasí supón una vulgarización comprensible del culteranismu; destaca n'especial nel autu sacramental, xéneru alegóricu que s'avenía coles sos cualidaes y llevó a la so perfeición, y tamién na comedia.

 
Pedro Calderón de la Barca.

De Calderón destaquen obres maestres como La vida ye suañu, sobre les temes del llibre albedríu y el destín; El príncipe constante, onde apaez una concepción esistencial de la vida; les dos partes de La fía del aire, la gran traxedia de l'ambición na persona de la reina Semíramis; los grandes drames d'honor sobre personaxes alloriaos polos celu, como La mayor bisarma del mundu, El médicu de la so honra o El pintor de la so deshonra. D'ente les sos comedies destaquen La dama duende, y cultivó coles mesmes drames mitolóxicos como Céfalo y Procris, de los qu'él mesmu sacó la comedia burlesca del mesmu títulu; tamién, autos sacramentales como El gran teatru del mundu o El gran mercáu del mundu que sugestionaron la imaxinación de los románticos ingleses y alemanes.

Tuvo por discípulos y asonsañadores d'estes cualidaes a una serie d'autores que refundieron obres anteriores de Lope o los sos discípulos apolazándoles y perfeccionándoles: Agustín Moreto, maestru del diálogu y la comicidad cortesana; Francisco de Rojas Zorrilla, tan dotáu pa la traxedia como pa la comedia; Antonio de Solís, tamién historiador y propietariu d'una prosa que yá ye neoclásica, o Francisco Bances Candamo, teorizador sobre'l drama, ente otros non menos importantes.

Ente los sos discípulos tenemos les comedies clásiques d'Agustín Moreto, como la comedia palatina El desdeñu, col desdeñu, la de figurón El lindo don Diego y el drama relixosu San Franco de Sena, que remite a El condergáu por desconfiable de Tirso de Molina; Francisco de Rojas Zorrilla cola comedia de figurón Ente bobos anda'l xuegu, el drama d'honor Del rey abajo ninguno y la deliciosa y moderna comedia Abre'l güeyu. D'Antonio de Solís, L'amor al usu y Un bobo hace ciento; de Francisco Bances Candamo, les traxedies polítiques L'esclavu en grillos d'oru y La piedra filosofal.

Otru xéneru teatral importante, y dacuando desdexáu pola crítica, ye'l entremés, onde meyor y con más oxetividá puede estudiase la sociedá española mientres el Sieglu d'Oru. Trátase d'una pieza risible nun actu, escrita en prosa o versu, que s'entrepolaba ente la primera y la segunda xornada de les comedies. Correspuende a la farsa europea, y nél destacaron autores como Luis Quiñones de Benavente y Miguel de Cervantes, ente otros.

Prosa editar

 
Mateo Alemán.

La prosa nel Sieglu d'Oru ostenta xéneros y autores que pasaron a la historia de la lliteratura universal. La conquista d'América dio llugar al xéneru de les Cróniques, ente les que podemos atopar delles obres maestres, como les de Frai Bartolomé de las Casas, el Inca Garcilaso de la Vega, Bernal Díaz del Castillo, Antonio de Herrera y Tordesillas y Antonio de Solís. Tamién son arrogantes dalgunes autobiografíes de soldaos, como les d'Alonso de Contreras o Diego Duque de Estrada. La primer obra maestra foi ensin dulda La Celestina, pieza teatral irrepresentable y originalísima obra d'un desconocíu autor y de Fernando de Rojas, que, xunto a les sos continuaciones per parte d'otros autores (el llamáu xéneru celestinesco) o les sos imitaciones llibres (ente elles la portentosa La Llozana andaluza (1528), obra maestra de Francisco Delicáu) marcó pa siempres el Realismu nuna parte esencial de la lliteratura española, que la so riqueza abona tamién ficciones caballeresques tan maraviyoses y fantástiques como los llibros de caballeríes, menos lleíos na actualidá de lo que merecen, habida cuenta de que figuren ente les sos pieces más destacaes noveles como Tirante'l Blanco, escrita en valencianu, Amadís de Gaula o'l Palmerín d'Inglaterra; un autor carauterísticu del xéneru foi Feliciano de Silva.

 
Baltasar Gracián.

La novela sentimental ábrese y ciérrase en mediu sieglu con dos obres maestres: Cárcel d'amor (1492) de Diego de San Pedro y Procesu de cartes d'amores (1548), una novela epistolar de Juan de Segura (1548). Al pie de estes hai que falar tamién d'otros dos obres maestres del xéneru de la novela morisca: la Historia del Abencerraje y de la formosa Jarifa (1565) y Ozmín y Daraja de Mateo Alemán (1599).

La novela picaresca tien ente les sos máximes creaciones, obres maestres como l'anónimu Lazarillo de Tormes (1554), una sátira anticlerical y descarnada de les ínfulas de nobleza y el sentíu de la honra de la clase alta; Vida del pícaru Guzmán de Alfarache (1599 y 1604) de Mateo Alemán, pesimista reflexón sobre'l destín humanu; la Vida del escuderu Marcos de Obregón (1618) de Vicente Espinel, enllena pela cueta d'allegría de la vida; La vida del Buscón (1604-1620) de Francisco de Quevedo, una obra maestra del humor y del llinguaxe conceutista, l'anticlerical Segunda parte de la vida de Lazarillo (1620) del protestante Juan de Luna, y l'obra d'enigmática autoría Estebanillo González (1646), qu'ufierta una visión arrogante de la decadencia d'España nel escenariu européu, y de la Guerra de los Trenta Años. La novela cortesana suministró les obres maestres que constitúin les Noveles exemplares (1613) de Miguel de Cervantes, caúna en sí mesma un esperimentu narrativu; el so inmortal Don Quixote de la Mancha (1605 y 1615), de la qu'habría qu'escribir capítulu estreme por causa de la riqueza de los conteníos y cuestiones que plantega, que vien ser la primer novela polifónica de la lliteratura europea. La novela pastoril cuenta con obres maestres como les Dianes de Jorge de Montemayor (1559 y 1604) y de Gaspar Gil Polo (1564), La constante Amarilis (1607) de Cristóbal Suárez de Figueroa o Sieglu d'Oru nes selves de Erifile (1608) de Bernardo de Balbuena. La novela bizantina cuenta con exemplos como El pelegrín na so patria (1634) de Lope de Vega, quien realiza la fazaña d'incluyir toles sos aventures na Península, el Persiles (1617) de Cervantes o'l Llión prodixosu (1634) de Cosme Gómez Tejada de los Reis.

Novela filosófica emparentada con esti xéneru ye'l Criticón (1651, 1653 y 1657), de Baltasar Gracián, alegoría de la vida humana. La prosa doctrinal, n'acurres ensayística, tien por autores modélicos a Pero Mexía, Luis Zapata, Frai Antonio de Guevara (Epístoles familiares, 1539, Relox de príncipes, 1539), Frai Luis de León (De los nomes de Cristu), San Juan de la Cruz (Comentarios al Cantarada espiritual y otros poemes), Francisco de Quevedo (Marcu Brutu y Providencia de Dios) y Diego Saavedra Fajardo (República lliteraria y Corona gótica).

Trescendencia editar

Jean Rotrou (1609-1650) y Paul Scarron (1610-1660) algamaron grandes ésitos traduciendo o asonsañando a los autores españoles, y estos influyeron nos mayores dramaturgos galos, como por casu Pierre Corneille y Molière, por non mentar otros de menor importancia, como Thomas Corneille, Alain René Lesage, John Vanbrugh etc. Les obres de teatru españoles estendieron el so influxu al ser traducíes, por casu, n'Holanda (por Theodore Rodenburg) ya Inglaterra (John Webster, Fletcher, Dryden, etc.)

Filosofía editar

La filosofía del Sieglu d'Oru español toma tol pensamientu que va dende'l primera Humanismu hasta la llegada del Racionalismu nel sieglu XVIII. A pesar de que n'España convivíen tres relixones; el Xudaísmu, el Cristianismu y l'Islam, ye ciertu que se desenvolvió una filosofía que llegaría a rematar nel periodu Barrocu. La filosofía del Sieglu d'Oru estremar en dos apartaos, la del Renacimientu y la del Barrocu.

 
Juan Luis Vives

Mientres la Renacencia atopamos al primera gran humanista d'España, Antonio de Nebrija, cola so gramática española. Nebrija consiguió crear les primeres regles de la llingua que depués tanto espardimientu tendríen cola fundación de la Real Academia Española.

Per otra parte, el gran mecenes mientres l'humanismu foi'l cardenal Francisco Jiménez de Cisneros, quien punxo'l so enfotu en reformar les costumes clericales. En 1499 fundó la Universidá d'Alcalá de Henares, que superó en prestíu ya influencia a toles demás sacante la de Salamanca, el so mayor rival.

Carlos I defendió les nueves teoríes d'Erasmu y la nueva corriente humanista. Fiel siguidor del Erasmismu foi Juan Luis Vives. Convertir nun reformador de la educación europea y nun filósofu moralista de talla universal, proponiendo l'estudiu de les obres d'Aristóteles na so llingua orixinal y afaciendo los sos llibros destinaos al estudiu del llatín a los estudiantes; substituyó los testos medievales por otros nuevos, con un vocabulariu afechu a la so dómina y a la manera de falar del momentu y fixo los primeres apurras a una ciencia en xerme, la psicoloxía.

Los nuevos descubrimientos nel Nuevu Mundu y la colonización española de les Indies llevaron a faer cavilgar a dellos pensadores sobre'l tratu que los indíxenes merecíen. Los discutinios foi amenada pol dominicu Frai Bartolomé de las Casas na so Perbreve rellación de la destrucción de les Indies, onde describía con tintes horrorosos la colonización española d'América y defendía el iusnaturalismo. El conteníu del escritu fixo convocar una disputa ente 1550 y 1551 en Valladolid contra'l so principal contrincante, Juan Ginés de Sepúlveda, que defendía'l consuetudinarismo, la bondá de la colonización española y el derechu de guerra. Esta disputa llegó a llamase la «Xunta de Valladolid».

 
Bartolomé de las Casas
 
Francisco Suárez

La Universidá de Salamanca contribuyó al pensamientu políticu, económicu y moral. El resurdimientu del nuevu espíritu vese encarnáu na principal figura con Francisco de Vitoria, teólogu dominicu, profesor de Salamanca, que refugó toa argumentación basada en pures considerancies metafísiques por tar a favor del estudiu de los problemes reales que plantegaba la vida político y social contemporánea. Foi'l primeru n'establecer los conceutos básicos del derechu internacional modernu, basándose na regla del derechu natural. Afirmaba asina les llibertaes fundamentales como la pallabra, de comunicación, comerciu y tránsitu pelos mares, siempres que les naciones y races nun se perxudicaren mutuamente.

El Cristianismu n'España dio los sos propios pensadores y teólogos, la mayoría ortodoxos por aciu la Contrarreforma, pero tamién heterodoxos nuna Reforma que namái pudo cuayar nel estranxeru. Tocantes a los ortodoxos, destaca San Inaciu de Loyola, qu'escribió los sos Exercicios espirituales y fundó la Compañía de Xesús, cola que quería llegase a la unidá relixosa y que cola so rede de colexos anovó la enseñanza de les llingües clásiques. En poesía desenvolviéronse movimientos d'ascética y mística bien fondos y personales. La llírica de la Renacencia carauterizar por tener a un grupu de relixosos que tresmitíen la so filosofía por aciu la poesía. Hai de solliñar a San Juan de la Cruz, Santa Teresa de Jesús y a fray Luis de León como figures eminentes ente un gran conxuntu de figures importantes.

La llegada del Barrocu camudó por completu la mentalidá renacentista del humanismu. La visión de la vida volvióse pesimista y toles perspectives desaguaron nel desengañu. La prosa filosófica relluma con Luis de Molina, allumáu establecíu en Roma. La so doctrina moteyada molinismo tuvo una gran repercusión ya influencia n'el pensadores y escritores barrocos posteriores a él. El so pensamientu entemez los principios de la relixón con una ellaborada filosofía moral. Molina combatió'l determinismu col llibre albedríu. Les sos obres alrodiu de la llibertá fueron bien siguíes polos pensadores del sieglu posterior.

El filósofu y médicu Gómez Pereira refuga los conceutos medievales pa defender los métodos empíricos en que se basaría la ciencia de los dos sieglos posteriores. Considérase-y, xunto col escépticu Francisco Sánchez, unu de los precursores de Descartes ya influyó nos sos trabayos posteriores, siendo'l primeru en suxurir l'automatismu de les besties, la teoría de la conocencia humana y l'inmortalidá de l'alma.

La Universidá de Salamanca tamién apurrió abondo al pensamientu del Barrocu tempranu. Melchor Cano escribió De Locis Theologicis, obra na qu'estableció los diez fontes pa la demostración teolóxica: la Sagrada Escritura, la Tradición Apostólica, l'autoridá de la Ilesia católica, l'autoridá de los Concilios ecuménicos, l'autoridá del Sumu Pontífiz, la doctrina de los Padres de la Ilesia, la doctrina de los doctores escolásticos y canonistes, la verdá racional humana, la doctrina de los filósofos y la historia.

Na transición de la Renacencia al Barrocu atópase Francisco Suárez, home de gran cultura y sabiu nos aspeutos clásicos. Siguió cola doctrina tomista. Na so gran obra xurídica De legibus ac Deo legislatore, bien fecunda pa la doctrina del iusnaturalismo y el derechu internacional, atópase yá la idea del pactu social.

Cola antropoloxía fixéronse grandes meyores. La principal figura foi José de Acosta, qu'adelantró tres siglos la teoría de la evolución darwiniana.

Artes plástiques editar

 
Les Meninas (1656) de Diego Velázquez.

Pintura editar

Nes artes plástiques destaca la pintura; a la primer fase correspuenden los dos Berruguetes, el pintor Pedro y l'escultor Alonso, Pedro Machuca, Luis de Morales «el Divín», los leonardescos Juan de Juanes y Fernando Yáñez de la Almedina; a la segunda Juan Fernández de Navarrete, «el Mudu», Alonso Sánchez Coello según el Greco, principal esponente del Manierismu pictóricu en Castiella.

Al barrocu pertenecen Diego Velázquez, pintor de complexes composiciones intelectualizadas qu'afonda nel misteriu de la cruda ya intensa lluz y la perspeutiva aérea; los tenebristas caravaggiescos Francisco de Zurbarán, gran pintor de flaires y bodegones, Francisco Ribalta y José de Ribera, formáu n'Italia, onde yera llamáu «el Españoleto», y a quien se-y daben especialmente bien les tonalidaes de la piel; en Sevilla los dos Ferreres (el Viejo y el Francisco Herrera'l Mozu Mozu), Bartolomé Esteban Murillo, polu positivu frente al lúgubre Juan de Valdés Leal, y, en Córdoba, Antonio del Castillo.

Hai que citar tamién a Juan Bautista Maíno, pintor d'alegoríes polítiques, Claudio Coello, Juan Carreño de Miranda, el florentín Vicente Carducho, el retratista Juan Pantoja de la Cruz; Luis Tristán, unu de los escasos discípulos del Greco, qu'añade al estilu del maestru elementos naturalistes; Juan Bautista Martínez del Mazo, Pedro Orrente, Bartolomé González y Serrano, el cartuxu Juan Sánchez Cotán, famosu polos sos místicos bodegones, Eugenio Cajés, Antonio Pereda, autor de El suañu del caballeru; Mateo Cerezo, el paisaxista Francisco Collantes, Juan Antonio Frías y Escalante, José Antolínez, l'aragonés Jusepe Martínez y otros munchos.

Escultura editar

 
Nuesa Señora del Coru, h. 1515, de Damián Forment. Alabastru policromado y doráu. Procede del Conventu de Les Fecetas de Zaragoza.

No tocante a escultura tenemos yá nel Prerrenacimientu y primeros años del XVI les figures estranxeres que trabayaron n'España: Domenico Fancelli, Pietro Torrigiano y Jacopo Florentino, tamién llamáu el Indaco. La primer xeneración d'escultores españoles del Renacimientu en Castiella tuvo compuesta por Vascu del Artu (trascoro de la catedral d'Ávila), Felipe Vigarny (retablu mayor de la catedral de Toledo), Bartolomé Ordóñez (sillería del coru de la catedral de Barcelona) y Diego de Siloé (sepulcru de don Alonso de Fonseca y Acevedo nel Conventu de les Úrsulas de Salamanca); na Corona d'Aragón destaca'l trabayu de Damián Forment (retablu mayor de la Basílica del Pilar, 1509 y del monesteriu de Poblet, 1527), Gil Morlanes el Viejo (portada de la ilesia de Santa Engracia de Zaragoza) y Gabriel Yoly, que talló en madera ensin policromar el retablu mayor de la catedral de Teruel en 1536.

Nel Manierismu hai que nomar de xacíu l'axugu de l'ascética y la mística de la segunda metá del sieglu XVI: el gran Alonso Berruguete, el gallegu Gregorio Fernández (1576-1636) que trabayó en Valladolid, los escultores clasicistes italianos Leone Leoni y el so fíu Pompeyo Leoni, que trabayaron pal Real Monesteriu de San Lorenzo de El Escorial; los barrocos Francisco del Rincón (h.1567-1608) y Pedro Vicálvaro, de la Escuela castellana, y Juan de Juni; de la Escuela andaluza Jerónimo Hernández (1540-1586), Andrés de Ocampo (1555?-1623), Juan Martínez Montañés (1568 - 1649), Juan de Mesa (1583 - 1627), Francisco de Ocampo y Felguera (1579-1639), Alonso Cano (1601-1667), tamién pintor, que desaguaron nel plenu Barrocu yá con escultores como Pedro de Mena (1628-1688), Pedro Roldán (1624 – 1699), la so fía Luisa Roldán (la Roldana) y el so nietu Pedro Duque y Cornejo; Francisco Ruiz Xixón (1653- 1720), José Risueño, Bernardo de Mora, el so fíu José de Mora etc. De Guipúzcoa procedía Juan de Ancheta, d'estilu clasicista romanu, que la so obra desenvolver fundamentalmente en Navarra, La Rioxa y Aragón. La temática tratada ye casi puramente relixosa y namái nel ámbitu de la Corte da escultura monumental; les temes mitolóxicu y profanu tán ausentes. Realícense retablos, onde apaecen figures exentes y en baxorrelieve. Destaca con muncho la imaginería en madera de tradición hispana. Nestes obres pierde la téunica del estofado y darréu va usase la policromía. Les figures son aisllaes: pa ilesies, conventos y pa les procesiones de Selmana Santa.

Música editar

 
Tomás Luis de Victoria.
 
Orfeo tocando la vihuela. Ilustración de El Maestru, de Luys de Milán (1536).

Tamién pa la música española foi este'l sieglu d'oru. El llabor de compositores cortesanos, que xuníen el so llabor de músicu a la de dramaturgu y poeta, tien un bon exemplu en Juan del Encina nel sieglu XV y XVI o nel sieglu XVII Juan Hidalgo, que musicó les zarzueles de Pedro Calderón de la Barca como tamién va faer Tomás de Torrejón y Velasco. En tiempos de Carlos V componen Mateo Flecha "el Viejo" (1481-h.1549), autor de Les Ensalaes (Praga, 1581), xéneru qu'entemez versos en diverses llingües. Cristóbal de Morales (Sevilla, h.1500-1553) estudió en Roma, onde publicó delles mises en 1544. Otros músicos fueron Pedro de Pastrana, Juan Vázquez o Diego Ortiz.

A la dómina de Felipe II correspuenden Gabriel Gálvez, Andrés de Riegues, Juan Navarro o Rodrigo de Cevallos. En Sevilla trabayó Francisco Guerrero (h.1527-1599), que viaxó a Italia y publicó la so obra ente 1555 y 1589.

Pero más importante entá foi'l llabor de compositores y organistes que, partiendo del motete y el madrigal italianu de Palestrina, desenvolvieron una gran polifonía, al serviciu sobremanera de los oficios relixosos. Destaquen les figures yá mentaes de Cristóbal de Morales, Francisco Guerrero y sobremanera la del gran Tomás Luis de Victoria, maxestosa, inspirada y mística. Comparóse na so fondura y emoción ascética a la pintura d'el Greco, y güei, gracies al llabor d'estudiosos y difusores de la so música como Jordi Savall, ye reconocíu como unu de los más grandes compositores de tolos tiempos. En Roma, que foi onde trabayó principalmente, publicó unes 170 obres -65 motetes, 34 mises, 37 oficios de Selmana Santa, Magnificat y Salmos- dende 1572. A partir de 1587 trabaya pa la Emperatriz, a que la so muerte compunxo un famosu Officium Defunctorum (1605) pa seis voces. El so policoralismo -composiciones pa dos coros- y curiáu de la harmonía -na escritura de bemoles y sosteníos- señalar como precursor del Barrocu.

Destaca la escuela de vihuela española del sieglu XVI. Apaecieron grandes figures, como Esteban Daza, Luys de Milán (autor de El Maestru, 1536, qu'inclúi fantasíes, pavanas, tientos, villancicos, romances y obres orixinales en que la vihuela almite'l cantar), Alonso Mudarra (colos sos Tres llibros de música en cifra pa vihuela, Sevilla, 1546), Luis de Narváez (El Delphín, 1538), Enríquez de Valderrábano (Silva de Sirenas, 1547), Diego Pisador (Llibru de música de vihuela, 1552), Miguel de Fuenllana (Orphénica Lyra) y Gaspar Sanz, yá nel postreru cuartu del sieglu XVII, quien dio un impulsu definitivu a la guitarra cola so obra Instrucción de música sobre la guitarra española.

Pola so obra pa tecláu ganaron fama'l burgalés Antonio de Cabezón (1510-1566) nel sieglu XVI, y Juan Bautista Cabanilles y Francisco Correa de Arauxo, nel sieglu XVII. Les obres clásiques al respeutu son les Obres de música pa tecla, harpa y vihuela (1578) d'Antonio de Cabezón, preparaes pol so fíu, y El Llibru de Cifra Nueva pa tecla, harpa y vihuela (Alcalá de Henares, 1557) de Luis Venegas de Henestrosa: dambes amuesen la versatilidad d'estes composiciones p'afaese a preseos o a voces humanes.

Toos ellos conformaron un periodu de rellumanza pa la música española, que, salvo figures aisllaes, nun volvió algamar les cotes a les que se llegó nesta dómina. Sicasí, gran parte d'esti patrimoniu musical perdióse y, por casu, de la obra de Francisco de Salinas, que tanto allantaba a Fray Luis de León, nun se caltuvo partitura dalguna, sinón namái un tratáu teóricu.

(vease Música española del Renacimientu y Música española del Barrocu).

Arquiteutura editar

 
Palaciu de Carlos V en Granada.

Nel sieglu XVI pasar del estilu platerescu del Renacimientu mientres los Reis Católicos al más dafechu renacentista mientres el reináu de Carlos I; dempués, mientres el del so fíu Felipe II, surde'l Manierismu de Juan de Herrera, creador del Estilu herreriano y del monumental monesteriu de San Lorenzo de El Escorial y de la espectacular y tristemente inacabada catedral de Valladolid, y mientres el sieglu XVII apodera'l Barrocu y Churrigueresco.

N'España, el Renacimientu empezó xuníu a les formes gótiques nes últimes décades del sieglu XV. L'estilu empezó a estendese sobremanera a manes d'arquiteutos locales: ye la razón d'un estilu renacentista específicamente español, qu'axuntó la influencia de l'arquiteutura del sur d'Italia, dacuando proveniente de llibros ilustraos y pintures, cola tradición gótica y l'idiosincrasia local. El nuevu estilu llámase platerescu, por cuenta de les fachaes decoraes por demás, que recuerden a los entrevesgaos trabayos de los plateros. Órdenes clásiques y motivos de candeleros (candelieri) combinar con llibertá en conxuntos simétricos.

 
Monesteriu d'El Escorial.
 
Fachada del Colexu Mayor Santa Cruz en Valladolid.

Nesti contestu, el Palaciu de Carlos V realizáu por Pedro Machuca, en Granada, supunxo un llogru inesperáu dientro de la Renacencia más avanzada de la dómina. El palaciu puede ser definíu como una anticipación al manierismu, por cuenta del so dominiu del llinguaxe clásicu y los sos llogros estéticos rupturistas. Foi construyíu antes de les principales obres de Michelangelo y Palladio. La so influencia foi bien llindada y mal entendida, les formes plateresques imponer nel panorama xeneral.

Según pasaben les décades, la influencia gótica sume y la busca d'un clasicismu ortodoxu algamó niveles bien altos. Anque'l platerescu ye un términu usáu davezu pa definir a la mayoría de la producción arquitectónica de finales del sieglu XV y primer metá del sieglu XVI, dellos arquiteutos adquirieron un gustu más sobriu, como Diego de Siloé, Rodrigo Gil de Hontañón y Gaspar de Vega. Exemplos de platerescu son les fachaes de la Universidá de Salamanca, el Colexu Mayor Santa Cruz de Valladolid y del Hostal San Marcos de Llión.

El cume de la Renacencia española ta representáu pol Real Monesteriu d'El Escorial, realizáu por Juan Bautista de Toledo y Juan de Herrera, nel qu'una adherencia escesiva al arte de l'antigua Roma foi superáu pol estilu desaxeradamente sobriu. La influencia de los techos flamencos, el simbolismu de la escasa decoración y el precisu corte del granitu establecieron la base pa un estilu nuevu, el herreriano.

Con un estilu más próximu al manierismu, el sieglu cerrar con arquiteutos como Andrés de Vandelvira (Catedral de Xaén).

Cuando les influencies barroques italianes llegaron a España, gradualmente sustituyeron nel gustu popular al sobriu gustu clasicista que tuviera de moda dende'l sieglu XVI. Asina en 1667, les fachaes de la Catedral de Granada d'Alonso Cano y la de Xaén d'Eufrasio López de Rojas indiquen la facilidá de la so interpretación a la manera barroca de los motivos tradicionales de les catedrales españoles.

El barrocu local caltién raigaños n'Herrera y na construcción tradicional en lladriyu, desenvuelta en Madrid a lo llargo del sieglu XVII (Plaza Mayor y Conceyu de Madrid).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Luis Joseph Velázquez, Oríxenes de la poesía castellana, Málaga, 1754, páxs. 66-67 (GB). Na páx. 131 llapada tamién al sieglu XVI "el bon sieglu".
  2. Sicasí, pa Valdeflores (op.cit., p. 67), "La poesía, qu'hasta entós siguiera ente nós los pasos de les demás artes y ciencies, empezó con elles a aparrar a la entrada del sieglu decimoséptimu; contribuyendo a ello col so mal exemplu los italianos, de quien la habíamos aprendíu", aludiendo darréu negativamente al "marinismo", como entós llamábase a la manera de componer que güei llamamos barrocu.
  3. sieglu-de-oru_teatru_96.html El Sieglu d'Oru, Almagro, Teatru
  4. Miguel Zorita Bayón: Curtia Historia del Sieglu d'Oru, Ediciones Nowtilus (2010) ISBN 978-84-9763-820-3
  5. ArteHistoria: La cultura del Sieglu d'Oru, Xunta de Castiella y Lleón.
  6. «La poesía española del sieglu XVI dempués de Garcilaso». 500 años de Garcilaso. Centru Virtual Cervantes. Consultáu'l 10 de marzu de 2017.
  7. Asina ye denomináu Lope de Vega por Cervantes nel prólogu de Ocho comedies y ocho entremeses nuevos. Testu consultáu na edición dixital de Rodolfo Schevill y Adolfo Bonilla, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. www.cervantesvirtual.com

Bibliografía editar

  • García Cueto, David (2007), Seicento boloñés y sieglu d'oru español, Centru de Estudio Europa Hispánica, Madrid, España. ISBN 978-84-934643-6-8.

Enllaces esternos editar