Les binaries de rayos X son una clase de sistema binariu que son bien lluminosos en rayos X (1033 - 1039erg/s). Tán formaos por un oxetu compactu que se formó por colapsu d'una estrella, y una estrella convencional, de la secuencia principal. L'oxetu compactu pue ser una estrella de neutrones o un furacu negru. Dambos tienen mases mayores a la del Sol, pero concentraes nun volume enforma menor. La estrella convencional suelse llamar estrella compañera.

Materia de la estrella convencional cai nel oxetu compactu, polo xeneral formando un discu de acrecimiento que orbita alredor del oxetu compactu. Na cayida conviértese enerxía potencial gravitatoria en calor, faciendo que'l discu algame temperatures de millones de kelvin y emita rayos X. A tan alta temperatura, tola materia del discu ta en forma de plasma.

Representación artística d'una binaria de rayos X.

Les binaries de rayos X clasificar según la masa de la estrella compañera en binaries de rayos X de baxa masa y binaries de rayos X d'alta masa. Les de baxa masa tienen una compañera de masa enforma menor a la del Sol (son estrelles coloraes de tipu espectral K o M). Les d'alta masa tienen una compañera con masa enforma mayor a del Sol (estrelles azules de tipu O o Be).

Esisten cientos de binaries de rayos X en nuesa galaxa y cúntense ente los oxetos más brillosos del cielu en rayos X, como por casu Scorpius X-1 o Cygnus X-1.

Son oxetos bien variables, n'escales de tiempu que van dende pocos minutos a años. La variabilidá ta rellacionada con cambeos nel acrecimiento de materia, que de la mesma puede debese, por casu, al movimientu orbital de les dos estrelles o a precesión del discu de acrecimiento.

Cuando l'oxetu compactu ye una estrella de neutrones, el so fuerte campu magnéticu puede conducir el plasma escontra los polos magnéticos. Nos polos topeten cola superficie de la estrella de neutrones y emiten importantes cantidaes de rayos X bien enfocaos a lo llargo de les exes magnétiques. Son los llamaos pulsiares de rayos X.

Al igual que nes galaxes actives, en delles binaries de rayos X se xeneral un jet o remexos de materia que remanez del discu de acrecimiento, sale del sistema binariu y puede estendese a lo llargo de parsecs. Los remexos emiten en radiu por radiación de sincrotrón. En dalgunos d'estos remexos reparen componentes que viaxen a velocidaes próximes a la velocidá de la lluz. En tal casu, la binaria de rayos X conozse como microquasar.

Ver tamién editar

Referencies editar