Bombyx mori

especie d'inseutu

El guxán de seda[1] (Bombyx mori) ye una especie d'inseutu lepidópteru de la familia Bombycidae orixinaria del norte d'Asia. Críase güei en munches rexones del mundu p'aprovechar el capullu que protexe la so crisalida, constituyíu por un estensu filamentu de seda, producíu pola gata o guxanu al retraerse pa la metamorfosis. Anque esisten otres especies seríferas, B. mandarina mori ye la más estendida, y la conocida davezu con esti nome.

Bombyx mori
guxán de seda
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Lepidoptera
Familia: Bombycidae
Xéneru: Bombyx
Especie: B. mandarina mori
Linnaeus, 1758
Sinonimia
Bombyx mori", "Bombyx batryticatus
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Ciclu vital editar

Los viérbenes de seda, como cualesquier otru guxanu, pasen por cuatro fases básiques de desenvolvimientu: güevu, gata o guxán, crisalida o pupa y imago o adultu. El ciclu biolóxicu en díes:

  • 1ª muda: a los 3 díes.
  • 2ª muda: a los 4 díes.
  • 3ª muda: a los 5 díes.
  • 4ª muda: a los 6 díes.
  • Capullu: a los 10 díes.
  • Caparina: a los 24 díes.

Güevos editar

 
Viérbene de seda.

Los güevos tienen ente 1 y 1,5 milímetros de llargu. El so pulgu ye una membrana de materia quitinosa, que va dende'l mariellu claro al gris cayuela y finalmente a un tonu violáceo o verdosu. Los güevos ensin fertilizar estrémense darréu por caltener la coloración amarellentada, los grises escuros son normales, si tienen un color verdosu puestu eclosionarán.

Mudes editar

Cuando van camudar, permanecen inmóviles mientres unu o dos díes, dexen de comer, faen una pequeña base de seda y queden cola cabeza llevantao y sofitar namái nes pates traseres (situación llamada suañu de muda), nun teniendo de tocar los, yá que pueden esprendese de la so suxeción y depués nun poder quitar la piel.

Van Camudar primero la corteza cefálica (qu'a midida que va encoyendo dexa saber la proximidá del momentu de la muda) de la que va surdir una cabeza de color claru y de tamañu notablemente mayor a l'anterior y dempués la piel esterno y una pequeña parte de la piel interno. En camudando, el color de la gata va apaecer "puerco" y la so piel engurriada y daqué húmeda que se va ensugar y va alisar trescurríes unes hores.

Tres cuatro d'estes metamorfosis, el guxán o gata algama los 8 cm de llargor y los dolce aniellos nos que ta estructurada son claramente visibles, el color gris de la nacencia va tornar bien a blancu o mariellu claro o bien a blancu con bandes negres que dixebren los aniellos.

Crisalida editar

 
Capullos de Bombyx mori.
 
Exemplar fema adultu.

Al cabu d'alredor d'un mes, el guxanu busca un llugar seco y aisllao, onde va fabricar el capullu pa la fase de crisalida (tamién conocida como ninfa o pupa); este puede ser de color blancu, mariellu o naranxa.

Cuando falten de dos a cuatro díes pa faer el capullu, los viérbenes suelen dir amariellando dende la cola progresivamente hasta la cabeza. La zona más mariella faise más blando y el viérbene encoyer de tamañu. Suelen defecar de color verde y más blando, dalgunos inclusive líquidos verdosos o amariellaos. Vuélvense más cabileños al andar y les pates tienen menos agarre.

La gata emplega'l almidón de les fueyes de morera que consumió, tresformáu en dextrina pola so metabolismu, pa producir el filo de seda. L'aparatu destináu a esti efeutu ta compuestu por dos glándules allugaes debaxo del tracto dixestivu, que los sos conductos van dar a la filera asitiada nel oncenu aniellu. El material, líquidu nel interior del cuerpu, se solidifica en contautu col aire. Xirando sobre sí mesma, fabrica alredor del so cuerpu una envoltura oval formada por un únicu filo d'hasta 1500 metros de llargu. El procesu ocúpa-y dos o tres díes. El vaciamiento completu de les glándules de seda afala la pupación, que dura unos venti díes en condiciones normales, al cabu de los cualos surde una nueva caparina.

N'ocasiones y por distintes circunstancies (comida escasa o desaparente, defectos xenéticos, condiciones esternes adverses…) los viérbenes nun llogren crear el so capullu y tienen de realizar la metamorfosis al descubiertu lo cual, anque amenorga la so probabilidá de sobrevivencia, nun ye una torga pa la finalización normal del so ciclu vital.

Cuando tolos capullos tán terminaos y son yá consistentes, ye recomendable quitar de la caxa onde taben, quitar los restos de seda que tengan (borra) y ponelos n'otra caxa. Asina dexamos buecu por que faigan nuevos capullos el restu de viérbenes.

A los siete díes del capullax fai una muda y pasa a crisálida.

Caparina editar

 
Exemplares de Samia cynthia.

Al eclosionar de la crisalida, la caparina ruempe'l capullu con una secreción aceda que dixebra los filos de seda y sale al esterior, mientres los trés a quince díes que suel vivir nun se va alimentar, tan solo va buscar pareya pa poder efectuar una puesta.

Les caparines suelen nacer de nueche.

Al salir y díes dempués la fema espulsa líquidu interno de colores del naranxa al marrón.[ensin referencies] El machu ye d'un tamañu llixeramente menor muévense muncho más que les femes; amás, tienen el abdómen más estilizado y ales más grandes, aun así ye bien raru que dalgún d'ellos llogre alzar el vuelu.

La cópula dura delles hores nes cualos los suxetos apenes se van mover y van quedar enllazaos pola punta del abdome. Nesti procesu intercambien material xenético. Dempués el machu va buscar otra pareya y la fema dedicar a la puesta, na cual va pegar los sos güevos por aciu un potente adesivu, y tiempu dempués va morrer.

Historia editar

En China esiste una lleenda que diz que'l descubrimientu del viérbene de seda foi fechu por una antigua emperatriz llamada Xi Ling-Shi. Dizse que mientres bebíe'l té so una moral del so xardín nel palaz real, daqué cayó na so xícara de té (un capullu de viérbene de seda). Cuando quixo sacalo, esti esfelpeyóse y ella, como yera una texedora por escelencia, coyó y empezó a texer con ello. Esti secretu de la seda nun foi espublizáu fuera de China, yá que yera daqué esceicional, guardándose perbién esi secretu hasta aproximao 1500 años dempués del so escubrimientu.

Foi oxetu de considerable estudiu'l xenoma del viérbene de seda y la so datación, dada la so llarga historia y la so importancia económica, que presenten hasta 354 xenes venceyaos a la so utilidá granible. La so antigüedá, analizando'l xenoma de los viérbenes, establecióse en 5000 años.[2]

Usos beneficiosos pal home editar

L'home crió viérbenes de seda dende va dellos sieglos pal llogru de la preciada seda, güei día úsense tamién como "mascotes". Dambos usos torgaron qu'apruzan al natural, polo que puede dicise qu'anguaño cuasi sumieron en llibertá.

Usu industrial editar

Al eclosionar la caparina, emplega los sos quexales y un líquidu acéu que segrega pa romper el capullu, faciéndolo asina inservible. Pal so emplegu comercial, les pupes mátense alredor del décimu día dempués de rematáu'l capullu, seya somorguiándoles n'agua ferviendo o emplegando vapor. El capullu depués esfaise curioso y el filo llávase pa quitar la sustancia adesivo que lo caltenía xunío antes de dar en el so texíu.

Na cocina coreana, el viérbene de seda consúmese fervíu, tostáu o como ingrediente de mueyos. Al comer el viérbene tostáu l'aspeutu más importante ye'l zusmiu.

Na medicina tradicional china, el Bombyx mori (viérbene tiesu, en chinu simplificáu: 僵蚕; chinu tradicional: 僵蠶; pinyin: jiāngcán), los cocos muertos por causa de la infeición del fungu Beauveria bassiana denominar Bombyx batryticatus, empléguense como tónicu pa eslleir flemes y solliviar tiemblos.

Usu domésticu editar

Los viérbenes de seda son utilizaos nel ámbitu domésticu como mascotes y como "guíes didáutiques" p'aprender el ciclu vital y metamorfosis de los guxanos. Ello débese a la so facilidá p'alimentase (pos namái hai que-yos dar fueyes de moral), a les sos escases atenciones, la so fácil llimpieza, la so rentabilidá, y al fechu de que son totalmente pacíficos ya inofensivos, pudiéndose coyer y tocar ensin peligru dalgunu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  • Singh, K. P. & Jayasomu, R. S. (2002). «Bombyx mori – A Review of its Potential as a Melecinal Insect». International Journal of Pharmacognosy 40 (1). 

Referencies editar

Enllaces esternos editar