Bonampak que significa "Murios pintaos" conocíu d'antiguo como Ak'y y na so redoma como Usiij Witz, "Cuetu del Zopilote" [1] ye un sitiu arqueolóxicu de la Cultura Maya nel estáu de Chiapas, Méxicu. El sitiu xaz cerca d'un afluente del Ríu Usumacinta y ta a unos 21 quilómetros al sur de Yaxchilán, sol cual Bonampak tuvo subordináu. Ente que el sitiu nun ye descomanadamente impresionante en términos de tamañu espacial o arquitectónica, (Sylvanus Morley realizó una xerarquización de les ciudaes mayes en términos de tamañu ya importancia política, siendo Bonampak una ciudá de cuarta categoría) debe la so fama a los murales de trés cuartos dafechu pintaos allugaos dientro de la Estructura 1 (Templu de los Murales). La construcción de la estructura del sitiu data del Periodu Clásicu Tardíu. (580 a 800 d. C.)

Bonampak
xacimientu arqueolóxicu
Llocalización
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáuBandera de Chiapas Chiapas
Conceyu Ocosingo
Coordenaes 16°42′14″N 91°03′54″W / 16.704°N 91.065°O / 16.704; -91.065
Bonampak alcuéntrase en Méxicu
Bonampak
Bonampak
Bonampak (Méxicu)
Cambiar los datos en Wikidata

Amás de tar ente los murales mayes meyor calteníos, son dignos de mención por derrumbar el tempranu camientu de que los mayes yeren una cultura pacífica (una llarga posición argumentada pol arqueólogu del Institutu Carnegie de Washington, Sir John Eric Sidney Thompson), amosando los murales claramente l'oficiu de la guerra y el sacrificiu humanu. Suelse dicir que la zona arqueolóxica foi afayada por Giles Healey y Mateo Bolívar, ente Abril y Mayu de 1946, quien fueron informaos polos indíxenes lacandones, llegando delles vegaes a la zona, cuando se dirixíen a realizar cultos nos edificios de la ciudá. Sicasí, como en munchos otros casos, los indíxenes yá conocíen la llocalización del sitiu, y l'afayu atribúyese güei a dos d'ellos: José Pepe Chambor y Acasio Chan.

Historia editar

Periodu Clasico editar

Bonampak tuvo la so puxanza ente'l 650 a 850 d. C. mientres el Periodu Clásicu, anque probablemente tuvo ocupada dende un pocu antes. Páxaru Xaguar a principios del sieglu V lluchó contra K'inich Tatb'o Craniu I de Yaxchilán, y perdió la so llibertá. Darréu otros nobles fueron prindaos en guerra per Xaguar Güeyu de Nuedu I. Nel 514 d. C. Xaguar Güeyu de Nuedu I foi lleváu cautivu pol Gobernante C de Piedras Negras, dando un respiru a Bonampak; pero dempués nel 526 d. C. el so socesor K'inich Tatb'o Craniu II atacó Bonampak de nuevu prindando más señores. Pal 600 d. C. Bonampak convirtiérase nuna ciudá satélite de Yaxchilán. Nesi momentu, el Ajaw de Yaxchilán instalo a Chan Muwan I (Cielu Arpía I) como señor en Bonampak, reconstruyendo'l sitiu pa empobinase escontra Yaxchilán. Nel 790 d. C. Escudo Xaguar III de Yaxchilán supervisó la instalación del siguiente ajaw por aciu l'alianza matrimonial de la so hermana la Señora Yax T'ul (Verde Coneyu) con Chan Muwan II (Cielu Arpía II), y contrató a los artesanos Yaxchilanos pa conmemorar los murales de la Estructura I. Bonampak derrumbar con Yaxchilán nel sieglu IX.

Historia Moderna editar

En 1948, realizóse una espedición pol Institutu Carnegie y l'Institutu Nacional d'Antropoloxía y Hestoria. Les parés fueron llimpiaes con querosenu, que volvió temporalmente tresparente'l recubrimientu y les pintures fueron fotografiaes extensivamente.

En 1996, un equipu de la Universidá de Yale, dirixíu pola profesora Mary Miller empezó The Bonampak Documentation Project, qu'incluyó la realización d'un estudiu entá más detalláu, un rexistru fotográficu, y les reproducciones de los murales. Estes reproducciones, realizaes polos artistes Heather Hurst y Leonard Ashby, dan vida a munchos detalles que yá non se pueden ver a güeyu, gracies a les fotografíes infrarroxes. Na mayoría de les imáxenes prindaes sobresalen munchos glifos qu'antes yeren desconocíes o se perdieron por cuenta de la erosión natural, o a munchos intentos fallíos de caltenimientu, dalgunes de les cualos fixeron muncho más estropio que'l caltenimientu. Pa una descripción más detallada sobre The Bonampak Documentation Project, y un minuciosu discutiniu sobre los murales, ver el seminariu de trabayu de Mary Miller y Claudia Brittenham tituláu The Spectacle of the Late Maya Court: Reflections on the Murals of Bonampak.

Dende 1990, el proyeutu La pintura mural prehispánica en Méxicu, del Institutu d'Investigaciones Estétiques de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, dedicar al rexistru y estudiu de los murales precolombinos, como los de Bonampak onde, en 1997, Ernesto Peñaloza, como parte del trabayu de dichu proyeutu, fotografió per primer vegada na so totalidá los trés cuartos pintaos. Con esti material, realizáronse los trés esplegaos qu'amuesen los murales completos. Estes imáxenes y los resultaos de les investigaciones multidisciplinarias, dirixíes por Beatriz de la Fuente y coordinaes por Leticia Staines, formen parte de los dos tomos dedicaos a Bonampak (catálogu y estudios), de la serie La pintura mural prehispánica en Méxicu, publicada pola UNAM.

Zona Arqueolóxica editar

La Gran Plaza editar

Siendo una de les más estenses de la rexón; mide 90 por 110 metros, el so allugamientu como antoxana a l'Acrópolis apurre a dambes una imaxe monumental. Llargues plataformes gradiaes de poco altor la delimitan pel este y l'oeste, ente que pel norte facer dos basamentos de menor tamañu pero más altu, los Edificios 15 y 16. Toes estes construcciones tienen la so escalera principal apuntando al interior de la Plaza, con esceición del Edificiu 15 que mira al esterior escontra'l norte, en llinia recta col Grupu Frep

Diverses escavaciones demostraron que orixinalmente la Plaza yera un terciu más curtia que l'actual y que na banda opuesta a l'Acrópolis esto ye el costáu norte taba coneutada por una llarga escalera de tres peldaño con otra plaza allugada a menor nivel y d'estensión entá desconocida. So los Edificios 13, 15, 16 y 18 alcuéntrense vieyes construcciones más pequeñes, dalgunes de les cualos tuvieron acomuñaes a l'antigua plaza; esto denota una constante actividá constructiva de la ciudá mientres más de tres sieglos. La parte central de la Gran Plaza ta ocupada por dos cercos de gran tamañu, siendo'l Cercu 1 la de mayor importancia de tol sitiu arqueolóxicu.

Grupu Frey editar

Foi construyíu sobre una llomba baxa de 21 metros d'altor, nel so costáu sur asítiase una monumental escalera de cinco tramo que dexa aportar a los restos d'un basamento que soportaba un ampliu espaciu techado, d'esta edificación caltiénense solamente parte de les pilastres que sosteníen la cubrición de madera y palma. Una segunda plataforma más pequeña alcontrar al costáu oeste del primer edificiu sobre una terraza de menor altor, ye una construcción bien senciella estremada en dos cuartos por un delgáu muriu central, tuvo de xuru una función habitacional como lo demuestren los fragmentos de metate y olles alcontraes tantu nel interior como n'esterior mientres les escavaciones arqueolóxiques. La cencellez de les edificaciones nel visu d'esta llomba podría faer pensar que nun pertenecieron a un individuu de l'alta xerarquía de Bonampak, sicasí esto debe a la poca disponibilidad de roca caliar de bona calidá pa la construcción d'edificios con Bóveda maya. Dende la parte cimera d'esti grupu pueden reparase los Edificios 4 a 8 de l'Acrópolis 400 metros escontra'l sur.

Estructura 1 o Templu de los Murales editar

La Estructura 1 de Bonampak conocida d'antiguo como la casa Seis Mar”, foi construyida a finales del sieglu VIII (inauguráu oficialmente'l 11 de Payares del 791 d. C.) mide 16 metros de llargu, cuatro metros de fondura, y siete metros d'altor, alcontrar nel estremu derechu del primer nivel de l'Acrópolis sobre una plataforma en forma de T, la so fachada principal mira escontra la Gran Plaza. Anque nun hai evidencia pa sofitar l'afirmación, dalgunos especulen que puedo tener tamién una crestería, tal como puede trate nel Edificiu 33 de Yaxchilán. Estructuralmente simétrica, equilibrada y estable componer de tres habitaciones separaes, nel so interior contién murales que narren distintos acontecimientos qu'arrodiaron la hestoria de Bonampak y los sos aliaos mientres el gobiernu de Chan Muwan II, anguaño sábese que la so fecha de creación foi'l 14 d'Avientu del 790 d. C. (9.18.0.3.4.10 K'an 2 ayab).

A pesar de qu'hubo un ciertu desalcuerdu tocantes a la secuencia temporal de los acontecimientos, acéptase xeneralmente que la narración tien de ser vista n'orde cronolóxicu, empezando nel Cuartu 1 (los mazcaraos ya intérpretes musicales, escena del tributu, vistimienta y preparación pa la danza); depués el Cuartu 2 (ceremonia de dedicación del edificiu, escenariu de conflictu violentu, y una muestra na que se presenta'l sacrificiu humanu, en compañía de los más altos miembros de la corte y la fuercia victorioso); y, finalmente, el Cuartu 3 (escenariu d'una danza, colos observadores, y una ceremonia ritual). Los murales cubren una superficie de 150 m² representen un total de 114 clauses glíficas y 272 figures humanes que varien de tamañu ente los 82 y 89 cm representaes dientro de los trés cuartos, munches d'elles con nomes o títulos (aproximao 1/3 de les figures tien nome, ente qu'otru 10% solo tien clauses en blancu, y un pocu más de la metá nun tien nome n'absolutu). Delles teoríes tocantes a por qué dellos cartuchos dexar en blancu inclúin muertes o realineación política, una interrupción de los murales rellacionaos col aparente colapsu maya nes tierres baxes mientres el periodu constructivu de la Estructura 1, y la posibilidá de que se convirtió en políticamente de mala educación nomar ciertes figures. La planificación y execución de los murales de Bonampak riquió a un ampliu equipu d'especialistes, y non a un xeniu solitariu. Esti equipu tendría incluyíos yelseros, preparadores de pigmentu y, posiblemente, calígrafos, amás de los pintores y los planificadores que la so concepción artística ye más visible nes parés.

L'esterior de la Estructura 1, anque mal calteníu, pintóse una vegada en riques tonalidaes brilloses d'azul maya, verde azuláu, colloráu y mariellu. Ello ye que cuasi tou tuviera cubiertos de pintura, yá que inclusive los pavimentos de pisu en cada habitación taben pintaes de negru. Namái les superficies cimeres de los bancos interiores paecen ser dexaos ensin pintar. Amás de los distintos colores aplicaos, produciéronse nuevos elementos artísticos na fachada de la Estructura 1. Xusto debaxo de la moldura aglutinante, esisten restos d'una única banda d'unos ochenta glifos qu'arrodiaba l'edificiu y anches bandes verticales de colloráu, intercambiáu con árees de estuco blancu ensin pintar. N'esencia, los artistes de Bonampak enmarquen el cursu inferior del esterior de la Estructura 1 como si fuera un xarrón Maya; más específicamente, a les vasíes estilu códiz del Petén, y non reflexáu l'estilu de la Cuenca del Usumacinta onde s'atopa Bonampak.

Percima de cada cuartu hai un pequeñu nichu que probablemente agospio una figura sentada siendo quiciabes una representación d'un señor gobernante. Ente estos nichos había dos escenes de estuco más grandes, namái una d'elles sobrevivió a los estragos del tiempu. Faciendo alusión a lo que s'amuesa dientro de los murales, la imaxe representa una figura dando un pasu escontra alantre con un cautivu arrodillado ante él, el so pelo ta siendo agarráu firmemente pol so vencedor. Adicionalmente a les figures que tán dientro de los nichos, nos llaos este y oeste del edificiu cuntó con figures sentaes establecíes na parte cimera teniendo como carauterística nes cabeces d'un dios de focico llargu, éstos inda tienen dellos restos de pintura colorada visible.

 
Dintel del Cuartu 1

A lo último, la puerta de cada cuartu cunta con un dintel talláu d'un guerreru sometiendo a un cautivu. Dintel 1 (Cuartu 1) representa Chan Muwan II, gobernante de Bonampak, prindando a Ah-5-Craniu el 12 de Xineru del 787 d. C. (9.17.16.3.12, 8 Eb 10 K'umk'o); Dintel 2 (Cuartu 2) amuesa al gobernante de Yaxchilán, Escudo Xaguar III prindando un vasallu de Yete K'nich, gobernante de la ciudá de Sak' Tz'i', el 4 de Xineru del 787 d. C. (9.17.16.3.8, 4 Lamat 6 K'umk'o); y Dintel 3 (Cuartu 3) amuesa Aj Sak Teles güelu de Chan Muwan II prindando un vasallu de Xaguar Anoyáu, probablemente'l 25 de Julio del 780 d. C. (9.17.9.11.14, 3 Ix 2 Yax). Cabo señalar que l'altor de cada puerta ye aproximao de 1.75 metros, y alredor de 90 cm d'anchu. Poro, rescampla que nengún noble maya cola so dote completa entraría enxamás nestos cuartos ensin un arcu de respetuosa reverencia.

Cuartu 1 editar

Este ye l'escenariu d'un eventu real: la presentación del herederu al tronu en frente de la Corte y los dignatarios visitantes, pol gobernante de Bonampak, Chan Muwan II. Hai 77 personaxes que cumplen diverses funciones dientro de la narrativa, 53 clauses glíficas, más un testu principal ensin numberación (Clausula A) y 8 imáxenes asitiaes cuasi nel zarru de la bóveda nesta primer sala. Dalgunos de los actores que prinden l'atención inmediata son les figures elegantemente vistíes nel panal inferior del muro Sur (Personaxes 62, 63 y 64). Los sos grandes tocaos de plumes de Quetzal, amás de los diversos elementos fechos con piel Xaguar y culiebra nos sos traxes, ponen de relieve la importancia d'estes figures, colos talones llevantaos atópense metanes una danza ritual.

 
Estazo del Muriu Esti nel Cuartu 1

A la izquierda del Personaxe 62, empezando pol muriu Sur y siguiendo escontra'l muriu Esti, hai delles figures que canten y toquen Preseos musicales (conches cascabeles, tambores, y cascos de tortúes) pasando escontra'l muriu Norte, hai más músicos tocando trompetes (Personaxes 43 y 44) ente qu'otros intérpretes usen dellos amarutes (Personaxes 45-50), incluyendo'l d'un cocodrilu (Personaxe 48). Escontra'l llau derechu del Personaxe 64 que conduz al muro Oeste, hai ocho Sajals (gobernadores rexonales). Los Personaxes 73 y 74, según los Personaxes 52 y 54, porten abanicos qu'enmarquen una gran banda con una amplia inscripción xeroglífica que narra l'eventu presentáu nes pintures. Nel panal cimeru nel muriu Esti tán 4 de los nobles visitantes identificaos como Colorado Señor (Personaxe 1), Perru Señor (Personaxe 2), Esguil Señor (Personaxe 3) y Hormiga dos Señor Árbol (Personaxe 4); siguiendo escontra'l muriu Sur apaecen 10 nobles (Personaxes 5-14) mas anque'l so nome o títulu ye desconocíusobremanera destáquense una figura solitaria (Personaxe 16) que presenta a un neñu (Personaxe 15) a los señores, xusto percima de dos furacos onde les vigues de madera, una vegada ayudaríen a caltener la estructura. Créese que'l neñu pudo ser el fíu de Chan Muwan II, anque esto nun ta bien claro y desconozse si esti gobernó, una y bones la clausa percima d'esti individuu dexar en blancu. Pasando al muro Oeste nel panal cimeru atópase'l gobernante Chan Muwan II sensatu nel so tronu, acompañáu pola so esposa la Señora Yax T'ul (Verde Coneyu) (Personaxe 19), la so madre la Señora Escudu Craneo (Personaxe 20) y otros dos muyeres nobles (Personaxes 17 y 21). Sol tronu, unu puede ver cinco paquetes anque con cierta dificultá, nun foi hasta que'l proyeutu Bonampak Documentation Project antes mentáu de la profesora Mary Miller y polos estudios realizaos, que finalmente se llogró saber lo que conteníen estos paquetes. Tres l'analís d'imáxenes infrarroxes d'esta escena, dar a conocer los glifos “ho pi (ca) caw”. “Cacaw” yera'l términu maya clásicu pal granu de cacáu, y el profesor de la Universidá de Harvard, David Stuart suxurió que'l glifo “pi” representa la unidá de 8,000 granos. Poro, si esto ye asina, paez qu'hubo un pagu tributo a Chan Muwan II de 40,000 granos de cacáu, que yera consideráu una gran fortuna pa esa dómina.

 
Fragmentu del Muro Norte nel Cuartu 1

Nel panal cimeru nel muriu Norte hai dolce figures nes que destaquen trés principalmente (Personaxes 23, 25 y 27) pol so paxellu de piel de Xaguar y los sos tocaos con plumes de Quetzal, que tán siendo asitiaos pa realizar la danza que s'amuesa nel muriu inferior, sobresal la figura del Personaxe 27 yá que ta na exa direccional del grupu, la Clausa 23 referir a él como “xaguar el más nuevu sostén de la tierra” un títulu d'honor pa un gobernante, polo tanto asumir que ye Chan Muwan II. Per debaxo d'ellos atopa una serie d'individuos que, anque tienen el títulu de "el del nenúfar" que los identifica dientro de la élite, ocupen un espaciu bien amenorgáu y poles sos actividaes paecen asistir a los personaxes de riba.

Nel zarru de la bóveda nel llau Sur noten trés mazcarones (Figures II-IV) son de distintos diseños tienen güeyos cuadrangulares la boca abierta amosando'l so dentame y tán barbaos, la Figura II voltia a la izquierda tien na frente bandes cruciaes, de la so nuca remanecen volutes, ye de ñariz llarga y los maxilares paecen descarnaos; la Figura III amosar de frente, la so ñariz ye chata y de les sos comisuras sales volutes; la Figura IV ye similar a la II solu que mira a la derecha, la so cara ye más llarga y la so focico más curtiu; los mazcarones VI a VIII del llau norte son práuticamente similares a los otros solo varien nes sos dimensiones, estos representen al Dios Itzamna y son amosaos a midida que se mueve al traviés del cielu. Na parte próxima al zarru nel llau Empobine, apaez una figura de perfil con traces zoomorfes (güeyu, pata y focico de reptil) (Figura I) tien les fauces abiertes y lleva una especie de tocáu; sobre partir Poniente del zarru de la bóveda afiguróse un quintu mazcarón (Figura V) na frente porta un diseñu ovaláu, los sos güeyos son grandes y cuadrangulares, la so ñariz ye esnachada y los maxilares apréciense descarnaos.

Por peracabo les jambas na entrada presenten una capa pictórica práuticamente perdida, sicasí subsisten restos, que dexen identificar representaciones de figures humanes y la banqueta interior qu'ocupa gran parte de la cortil presenta nel peralte (Llaos Esti, sur y oeste) una serie de greques gradiaes que'l so sentíu va d'izquierda a derecha, enmarcaes por dos bandes que cuerren paraleles al nivel del suelu y pela parte del cantu cimeru en color coloráu con fondu blancu, la cara horizontal de la baqueta al igual que'l pisu son de color negru.

Cuartu 2 editar

Contién más personaxes que'l Cuartu 1 o'l Cuartu 3, con 126 personaxes, 41 clauses glíficas y 11 figures escontra'l zarru de la bóveda, la so iconografía estremar en dos escenes. La primera esplégase sobre los murios Esti, sur y oeste representa la escena de la batalla más grande de too l'Arte maya y en pallabres de la profesora Mary Miller "la semeya histórica oficial que nenguna amuesa fotográfica pudiera dar sobre les guerres mayes". Según puede lleese na Clausa 15, tuvo sucesu'l 2 d'Agostu del 792 d. C.

Nel muriu Sur puede apreciase a Chan Muwan II (Personaxe 55) tomando de los pelos al señor Nuedu ¿Focico? GIII (Personaxe 56). Acompañáu d'esperimentaos guerreros que nel so ropaje o les sos armes faen gala de ser captores, tamién tuvieron na llucha señores de dellos llinaxes ente ellos el señor de Motul de San José (Personaxe 37, Clausa 10) y el señor de Yaxchilán Escudo Xaguar II (Personaxe 41, Clausa 10) que según la Clausa A foi captor d'Antorcha Guacamaya, tamién destaquen pol so paxellu de Xaguar el Personaxe 54 que s'atopa tras del señor de Bonampak y el Personaxe 51 nel nivel inferior, quien pudieren ser los sos parientes de Lacanjá.

Siguiendo escontra'l Muriu Oeste na parte cimera, puede apreciase un grupu de guerreros protexendo una caxa de madera y quiciabes seya la mesma que vamos ver sol tronu del Cuartu 3, al paecer la caxa de madera contenía oxetos sagraos y de poder, tales como, cetros, furadores pal autosacrificio y espeyos.

 
Fragmentu del Muro Norte del Cuartu 2

Pasando al muro Norte'l panal cimeru ye'l más importante teniendo como escena la secuela de la batalla: la tortura y el sacrificiu de los cautivos tomaos na batalla, ye considerada una de les escenes meyor llograes nel Arte mural Precolombín, una y bones l'artista, por aciu un sobeyosu escorzo, represento'l cuerpu flácido, mancáu y ensin vida d'unu los prisioneros a los pies del gobernante. Ocupando la posición central atópase Chan Muwan II (Personaxe 94, Clausa 32), va vistíu con coraza, sandalies de talonera alta, tocáu y llanza tou en piel de xaguar. Al so llau derechu esta "Craniu Nuedu divín señor del llinaxe de Lacanjá" (Personaxe 95, Clausa 31) unu de los sos parientes, siguíu por un noble guerreru'l Señor Ave Xaguar ¿Fumu? (Personaxe 96), la so esposa la señora Verde Coneyu, de Yaxchilán (Personaxe 97) y la so madre la Señora Escudo Craniu (Personaxe 98) del llau esquierdu la figura de pies más próxima ye "el divín señor del llinaxe de Lacanjá, el más nuevu sostén del cosmos" (Personaxe 93, Clausa 33) otru de los parientes del gobernante de Bonampak, siguíu polos Personaxes 88 y 92 que son nobles guerreros qu'ostenten el títulu de "cielu señor". Na parte media de la escena, en posiciones sedentes amenorgaes al máximu nes sos dimensiones, atópense los dolientes prisioneros, humildaos a los pies del gobernante, desnudos y desaposiaos de toa dignidá, a quien-yos tán arrincáu les uñes con cuchiellos d'obsidiana o quien yá fueron sometíos a esta tortura amuesen el sangre pingando de les sos firíes (Personaxes 101-109). Nel nivel inferior a los llaos de la entrada xunto a la escalinata dibuxada, faciendo una especie de valla pa curiar a los prisioneros atopen otros guerreros arrexuntaos.

El zarru de la bóveda perdióse cuasi del tou considérase qu'hubo quince figures de les cualos la II, VIII, X, XV nun s'estremen. La Figura I na parte próxima al zarru Empobine de la bóveda apenes puede estremase lo que paez ser una cara monstruosa; nel zarru del llau Sur aprecien les Figures III-VII na que s'alterna un curio y un cautivu, los custodios (III, V, VII) atopar en posición sedente dientro de cartuchos, ente que los cautivos (IV, VI) tán sentaos coles manes ataes escontra tras; nel zarru del llau Norte aprecien cuatro figures (XI-XIV) dientro de cartuchos, la Figura XI ye una familia de pecaríes vista de perfil y atropaos simbolizando a les Pléyades, la Figura XIV ye una tortúa vista pol so cascu con una serie de puntos que simbolicen en Petrina de Orión, ente ellos hai dos individuos (XII y XIII) en posición sedente posiblemente trátase d'unos Astrónomos y sobre la parte próxima al cierre Poniente aprecia un cara fantástica (Figura IX) que mira a la so derecha, el so güeyu ye grande y ovaláu, la so ñariz ye curtia pero torcida escontra riba, el quexal descarnáu y tien barbes.

Les jambas tópense bien deterioraes pero ye posible reparar fragmentos de personaxes que porten moños. La banqueta interior nos peraltes Este y Oeste pintaron diseños a manera de grandes flores de cuatro pétalo, ente que'l peralte Sur puede apreciase restos de delles figures humanes, posiblemente había cuatro personaje de los cualos solo unu ye visible claramente, tópase sentada col cuerpu torcíu a la izquierda y la cara voltiando escontra'l suelu, cola pierna izquierda flexionada y quiciabes la derecha esti estendida, de la que se sofita cola mano del mesmu llau sobre'l suelu mientres y caltién flexionado el brazu contrariu, porta una especie de turbante y delles xoyes, al igual que nel Cuartu 1, la cara horizontal de la baqueta y el pisu caltienen restos de color negru.

Nota: mientres un estudiu de radar de la Estructura 1 en 2010, los arqueólogos afayaron una tumba debaxo del Cuartu 2, pequeña y relativamente simple. Contenía los cuerpu d'un home d'ente 35 y 42 años. Yera una cadarma completa, menos el craniu, los científicos creen que ye a cencielles por cuenta de la erosión natural y non evidencia de decapitación. La cadarma laude acompañáu por una dote funerariu de pendientes, brazaletes y un collar de jade, un colgante de Concha Spondylus, dos platos policromos, un vasu d'alabastru con un furacu na base y un cuchiellu de piedra. Estos últimu dos elementos el vasu furáu y el cuchiellu de piedra lleven a dalgunos a creer qu'esti individuu yera una de les víctimes de sacrificiu representaos en Cuartu 2. Otres teoríes inclúin qu'él yera un guerreru mancáu, o un posible familiar de Chan Muwan, yá poles sos xoyes coincide colos nobles representaos nel Cuartu 1. Curiosamente, rescampla qu'esta tumba foi parte de la construcción orixinal de la Estructura 1 y poro, nun foi creada nuna fecha posterior.

Cuartu 3 editar

Este ye l'escenariu d'una celebración ritual pola victoria na batalla, visualmente el cuartu somorguia al espectador na celebración, contién 69 personaxes, 20 clauses glíficas y 7 figures próximes al zarru de la bóveda. Nel panal inferior del muro Norte a los llaos de la entrada empecipia una procesión de músicos y otros personaxes, ente ellos destaca'l creador de los murales allugáu na esquina izquierda, de nome Och "La Zarigüeya" (Personaxe 9, Clausula 1a) cubriendo cuasi tol panal inferior de les paré sur y oeste hai siete individuos con paxellos más ellaboraos (Personaxes 13, 15, 17, 26, 26, 27 y 28). Nel panal cimeru del muro Sur, hai dos focos prioritarios ocupando la exa central, na parte cimera atópesse trés individuos con un ellaboráu paxellu, el Personaxe 21 allugáu al centru ye daquién a quien se-y noma “Señor d'un Katun, señor de señores” siendo esti Craniu Nuedu Señor de Lacanjá, a la so derecha col paxellu más estendíu de toos ta “el más nuevu señor de Bonampak” esto ye, Chan Muwan II (Personaxe 16) y a la izquierda el Personaxe 24 el más pequeñu "ye Güesu el más nuevu señor" que bien pue ser Xaguar Güesu. Cada personaxe tien un güesu de fémur con sangre que foi modificáu nun hachu ritual. Llapada considerablemente l'atención un grupu d'individuos, el Personaxe 22 arrodillado sosteniendo un hachu na mano derecha y otru oxetu na so izquierda, la figura narquiada d'un individuu (Personaxe 19) sosteníu por otros dos. Equí esta otra instancia onde'l proyeutu Bonampak Documentation Project ayudo a descifrar lo que nun ye capaz de ser vistu pol güeyu, nesti casu, porque l'área con pintura taba dafechu erosionada. Sicasí, les imáxenes infrarroxes revelaron que'l Personaxe 22 lo que tenía na so manzorga yera'l corazón entá llatiendo de la víctima sacrificada (Personaxe 19), no que s'interpretó como un ritu de sacrifico de sangre.

 
Fragmentu del Muriu Esti nel Cuartu 3

Nel panal cimeru del muriu Esti vuelven apaecer les muyeres nobles que taben nel muriu Oeste del Cuartu 1, sobre un tronu la Señora Verde Coneyu (Personaxe 6) fúrase la llingua asistíu pol Personaxe 7 qu'esta de rodíes frente a ella y apúrre-y una escayu de mantarraya, ente dambes hai una vasía onde s'asitia'l papel cola ufrienda de gotes de sangre; al so llombu esta otra muyer de pies (Personaxe 5) frente a la Señora Escudo Craniu (Personaxe 2) que ta sentada xunto con otros dos muyeres nobles una d'elles cargando nuevamente al neñu herederu; sol tronu repara la caxa de madera que los vencedores tomaron como troféu de guerra colos oxetos de poder.

Nel panal cimeru del muro Oeste hai un conxuntu de persones que lleven n'andes a un individuu (Personaxe 42) que s'alza percima d'ellos y ocupa parte del espaciu del zarru de la bóveda correspondiente a les figures del ámbitu celestial, esta escena nun ta bien claro'l so significáu una y bones les figures nun tán claramente definíes.

Nel panal cimeru del muro Norte amuesa diez individuos paraos sobre una plataforma engalanaos con capes blanques y collares de Concha Spondylus (Personaxes 51-60) les clauses de los sos nomes nun fueron pintaes, solo lléese na Clausa 13 "el señor" asina que s'asume que son nobles y paecen ser los mesmos retrataos nel muriu Sur del Cuartu 1; por dexáu d'ellos nuna plataforma más baxa hai otros nueve individuos sentaos (Personaxes 61-69)

Nel zarru de la bóveda nel llau Sur atopen trés figures, la Figura II y el IV formen una pareya caúna representa les fauces abiertes d'una culiebra, de les cualos remanez el bustu d'un ser antropomorfu afatiáu con oreyeres y un collar, presenta güeyos grandes y cuadrangulares, escarez de quexal y nel so llugar tien lo que paez ser un remexu de líquidu o foliaciones, estos enmarquen a la Figura III tratar d'un mascaron en posición frontera con un diseñu na frente, güeyos similares al as demás figures, ñariz chata y barbes; nel llau Norte del zarru de la bóveda tán les Figures V-VII siendo práuticamente iguales a les del llau Sur con pequeñes diferencies tocantes a tamañu y coloración y nel llau Empobine apréciase la Figura I, una imaxe descendente, frontal con traces esquematizados adicionalmente el zarru cimeru de la bóveda inclúi parte de la Figura I y una banda celeste segmentada en catorce cuadrantes destacando'l cuadrante 9 y 13 col glifo “cielu inclináu” nel cuadrante 10 la llamada "Bestia de Marte" el cuadrante 12 presenta una cruz de kan” y el cuadrante 14 la cara d'una posible deidá.

Nes jambas al igual que nos dos casos anteriores, la perdida ye tal que solo permanecen fragmentos de los personaxes que fueron afiguraos, pudiéndose apenes apreciar la cara, parte del costazu y el tocáu.

Mary Miller, profesora de la Universidá de Yale, quien dirixe l'estensivu estudiu de los murales, escribió que "probablemente, nengún artefautu antiguu del Nuevu Mundu ufierta una complexa visión de la sociedá prehispánica, como les pintures de Bonampak. Nengún otru trabayu, rellacionáu colos mayes, avéranos a la vida de la corte con tan gran detalle, lo que fai de Bonampak y los sos murales un recursu ensin paralelu, na comprensión de la sociedá antigua."

Estructura 5 editar

Alcuéntrase sobre una de les terraces cimeres de l'acrópolis, escontra la torca de la llomba y al llau Oeste d'una escalinata, la construcción cunta con una sola entrada y un techu al estilu de la Bóveda maya, tamién hai evidencies d'una crestería, tol interior del edificiu pintar en color negru y l'esterior en dalgún momentu pintar de naranxa anque darréu cubrióse con una nueva decoración, destaquen fragmentos de estuco na fachada oriental y los restos de dellos elementos pictóricos, que magar se trata d'una inscripción ta gravemente deteriorada estremándote malapenes unos cuantos glifos, lo que torga una llectura más cabal.

Estructura 6 editar

Ta a un llau de la Estructura 5, arquitectónicamente ye similar a esta y presenta les mesmes tonalidaes de restos pictóricos tantu nel interior como nel esterior, anque ensin nenguna decoración. Alluga al Dintel 4.

Monumentos editar

 
Cercu 1
Cercu 1 editar

Atopar na parte central de la Gran Plaza, representa'l momentu de puxanza de Chan Muwan II, la importancia del personaxe quedu afigurada na forma como ta representáu y na dificultá pa ellaborar el monumentu, esto ye, nun enorme llábanu de piedra d'escasa grosez ensin sufrir nenguna quebra. Colos sos cuasi 6 metros d'altor ye una de les más altes del mundu maya. Chan Muwan II atópase de pies y lleva un cayáu ceremonial, el llabráu de la neñina apúrre-y una mayor fuercia a la so mirada; na parte baxa del cercu reparar a la bisarma de la tierra del cual remanecen les cares del dios nuevu del maíz. Una banda de glifos so los pies del gobernante fai referencia a la so xenealoxía, ente que n'otra banda vertical puede reparase'l glifo emblema de la ciudá.

Cercu 2 editar

Ta allugada nuna terraza baxa xusto al centru de l'Acrópolis y xunto al Cercu 3, Amuesa a Chan Muwan II ricamente afatiáu en compañía de dos muyeres, al frente la so madre la Señora Escudo Craniu y detrás d'él la so esposa la Señora Verde Coneyu de Yaxchilán quien porten un huipil. La escena xira alredor del ritual de autosacrificio, efectuáu pol gobernante que lleva na so mano derecha una bolsa con copal d'onde s'asoma la cara del dios esperteyu y asistíu pola so madre, quien lleva los escayos de mantarraya pa realizar la perforación mientres la so esposa sostién la cesta con tirar papel llistes pa recibir les gotes de sangre del gobernante, mesma que darréu van ser encenraes n'honor de les sos deidaes.

Cercu 3 editar

Representa una escena na cual Chan Muwan II ta de pies frente a un segundu personaxe en cliques y en posición de sumisión portando oreyeres de papel, símbolu de los cautivos.

Bibliografía editar

  • La Pintura Mural Prehispánica en Méxicu; Volume II, Tomu I (Catalogo); Beatriz de la Fuente, Leticia Staines; 1998. ISBN 968-36-6735-X
  • La Pintura Mural Prehispánica en Méxicu; Volume II, Tomu II (Estudios); Beatriz de la Fuente, Leticia Staines; 1998. ISBN 968-36-6736-8
  • Cróniques de los Reis y Reines Mayes; Simon Martin, Nikolai Grube; 2002. ISBN 84-8432-352-8
  • Los Mayes: La Rellumanza d'una Gran Cultura; Mario Pérez Campa, Laura Sotelo Santos; 2012. ISBN 978-970-9019-13-1

Referencies editar

Enllaces esternos editar