Bustillo del Oro ye un conceyu d'España, na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Atópase na contorna denomada Alfoz de Toro. Tien una superficie de 15,36 km² con una población de 86 habitantes[3] y una densidá de 5,59 hab/km².

Bustillo del Oro
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Bustillo del Oro (es) Traducir Jesús Alfageme Herrero
Nome oficial Bustillo del Oro (es)[1]
Códigu postal 49831
Xeografía
Coordenaes 41°40′28″N 5°27′41″W / 41.674444444444°N 5.4613888888889°O / 41.674444444444; -5.4613888888889
Bustillo del Oro alcuéntrase n'España
Bustillo del Oro
Bustillo del Oro
Bustillo del Oro (España)
Superficie 15.36 km²
Altitú 704 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 84 hab. (2023)
- 43 homes (2020)

- 37 muyeres (2020)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,47 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
bustillodeloro.sedelectronica.es
Cambiar los datos en Wikidata

Atopar a 35 km de la capital, Zamora, y a 20 km de Toro.

Demografía editar

En 1627, sábese qu'había 68 cases habitaes, lo que da a suponer qu'habríen ente 300 y 400 habitantes.

En 1846, el diccionariu de Madoz diz que Bustillo "tenía 168 cases, 177 vecinos y 681 almes".

Felipe Olmedo diznos en 1905 que componen el llugar "435 edificios y albergues y 991 habitantes (447 varones y 514 femes), de los cualos saben lleer y escribir 384 varones y 329 femes; 10 y 12 respeutivamente saben namái lleer y 84 y 193 escarecen d'instrucción namái". Pero daqué falla porque les cifres nun cuadren.

Según esto, el pueblu en 1846, al respective de 1627, dóblase práuticamente. Y en 1905 triplicaría al respective de la población de la primer metá del sieglu XVII. Más tarde enlláncase, y a partir de la segunda metá del sieglu XX empieza a menguar vertiginosamente.

Gráfica d'evolución demográfica de Bustillo del Oro ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nel añu 2015, Bustillo del Oro sufre un acusáu procesu d'avieyamientu de la so población, con un 41,86% de los sos habitantes mayores de 65 años y namái un 2,32% de la so población con menos de 16 años.[4]

Historia editar

 
Alfonsu VII de Lleón treslladó en 1140 a Belver de los Montes el mercáu que se celebraba en Bustillo

L'orixe de Bustillo como nucleu de población perder na prehistoria, pos hasta d'aquelles remotes dómines atopáronse restos de civilización y presencia humana. Topóse, en 1963, nel cuetu de San Pelayo, d'un perinteresante bifaz o hachu de mano paleolítica, ellaborada en cuarcita.

Bustillo nun ta documentáu como llugar esistente na provincia de Zamora antes de 1085, atópase documentáu ente 1085 y 1157. Sobre un cuetu afayáronse restos d'una población castreña. Pero'l pueblu ye de fundación medieval, debiéndose a les repoblaciones efectuaes polos reis de Lleón, nomándose-y nun documentu de 1131 como “Bustello de Flavio”. Nel archivu históricu nacional, en Madrid, caltener en perfectu tao'l documentu en pergamín pol que, el rei Alfonsu VII de Lleón mandó en 1140 treslladar a favor del monesteriu de San Salvador de Belver de los Montes el mercáu que se celebraba en Bustillo. En 1159 nómase-y como “Bustello de Yaviu”.

Disponía tamién daquella d'un hospital pa enfermos ya itinerantes y dos parroquies. Una d'elles, San Pelayo, llegó al sieglu XVII convertida n'ermita.[5]

Créese que Bustillo tuvo dalgún día castiellu por un manuscritu que creaba duldes, añader el nome de delles cais que faen referencia a partes d'un castiellu. Pero, el documentu, en realidá referir a un pozu de piedra caliar que denominaben "del castiellu", pero que pol so desusu tiraron les piedres al fondu y cubrir con cementu, asítiase nel centru de la plaza que s'atopa anguaño.

El monesteriu de Moreruela tenía delles granxes en Bustillo del Oro, causa de disputes col obispáu de Zamora por cuestión de los diezmos.

A finales de la Edá Media empieza l'abandonu de numberosos nucleos de población, a lo que contribuyó la epidemia de peste negro del sieglu XIV, la primera de toa una serie qu'afaró estes tierres hasta'l sieglu XIX. Produzse una llixera recuperación nel XV, y mayor a principios del sieglu XVII. El sieglu XIX ve llegar el fin de los señoríos.

Sía que non, dende les Cortes lleoneses de 1188, Bustillo foi una de les llocalidaes representaes pela ciudá de Toro en Cortes, siendo una de les qu'integró darréu la provincia de Toro.[6]

Al crease les actuales provincies na división provincial de 1833, Bustillo del Oro quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[7]

Historia del nome. editar

Hai documentos nos que se menta a Bustillo del Oro pol nome de "Bustello de Flavio" y "Bustello de Yaviu", pero nun se sabe a ciencia cierta si referir a Bustillo del Oro o a Bustillo de Chaves (Valladolid). De "Bustelo de Yaviu" dicíase: "taba asitiáu ente Araduey y Ruseco" (Valderaduey y Ruseco), pero Bustillo de Chaves atópase ende pel norte y Bustillo del Oro pel sur.

Nos documentos del sieglu XII cítase ensin batura a duldes Bustillo del Oro como Bustielo y Bustiello nun mesmu documentu del añu 1107, y Bustelo en 1136 onde s'añader "in territoriu de Tauro", a partir de 1140 Bustello. En 1244, precísase más nomándolo como Bustello L'Aldea de Tauro. Supónse que la identificación actual, "del Oro", ye un deriváu de la precisión que faíen nel sieglu XIII "de Toro".

L'orixe de la pallabra "Bustillo" nun se sabe a d'onde procede esautamente. Según unos, vien de la pallabra llatina "bustum", que dicen que significa prau. Otros dicen que vien de la voz llatina "bustu", que significa sepultura, y "burere", que significa quemar.

Edificios destacaos editar

 
Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, ss. XVI-XVIII, Bustillo d'Oru (Zamora)

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción. editar

Bustillo del Oro cunta con una ilesia del sieglu XVI-XVIII, denomada ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción. La ilesia cunta con cinco grandes retablos, unu d'ellos, el del altar mayor, del sieglu XVII, construyíu ente 1602 y 1620 por Antonio de Ribera. La primer torre de la ilesia (1538) yera más ancha, saber polos restos que se víen alredor de l'actual, primero que cubrieren el suelu con cementu. Primeramente la ilesia yera bien distinta, nin si quiera tenía forma de cruz llatina como la conocemos nos nuesos díes. Pelos años 1790 foi cuando tirando les parés llaterales de la cabecera de la ilesia y la so artesonado, y construyeron los brazos de la cruz y cúpula o media naranxa alzando los arcos, pa lo cual tullieron tamién el remate del artesonado de la nave, como inda se ve claramente güei. L'edificiu actual, de planta de cruz llatina, foi realizáu fundamentalmente ente los sieglos XVI y XVIII. Al sieglu XVI correspuende la nave central, na que s'alcuentra'l magníficu artesonado. El cruceru y la cabecera son frutu d'una reforma neoclásica, trazada y executada por Cayetano Allende, maestru vecín de Villalpando.

La cubrición ye ochavada. Los faldones afatar con tres frisos de llazos d'ocho puntes formaos pola mesma estructura (apeinazados). L'espaciu planu central de l'armadura (almizate), tamién ochavado, afatar con llabor de llazu d'ocho puntes apeinazado y rematar con mocárabes; los dos de los estremos colgantes, en recímanu, y los trés centrales escontra l'interior, en cubu. El llabor talláu, yá de calter renacentista, apaez a manera d'ovas, arquillos y palmetas, llabores de foyarasca, y motivos a candelleri y antropomorfos.

Ermita del Santu Cristu. editar

Na plaza del pueblu, enfrente del conceyu, podemos atopanos cola ermita del Santu Cristu. Por cuenta de la so mala traza de caltenimientu, foi reconstruyida gracies a los restos de l'antigua ermita de San Pelayo y a les aportaciones económiques de los habitantes de la llocalidá. La estructura actual paez que seya del sieglu XVIII. Una de les coses a destacar ye'l retablu mayor de la dómina barroca. Amás, nella venérase una impresionante escultura del Redentor claváu na cruz, verdaderu modelu d'un cuerpu varonil perfectu, un tanto llaceriáu pol martiriu. Exhibir nun nichu encristalado, dientro del retablu barrocu realzáu con formoses columnes salomóniques cuayaes de foyarasca. Acompañáu poles figures de la Virxe y San Juan, pintaes sobre'l tableru del fondu.Tamién destaca un pequeñu y emotivu cuadru de la Piedá.

 
Plaza del pueblu, con zona verde y fonte central.

Conceyu y places del pueblu. editar

El conceyu ye un edificiu modernu, dotáu d'una pequeña torre angular y un llargu balcón del que cuelguen les banderes. Una fonte ornamental, dalgún arbolucu y diversos asientos decoren el restu de la plaza principal, incluyida la ermita del Santu Cristu. Una segunda plaza, con zona verde nel centru, asitiada cercana a la principal. Dambes tán enllazaes ente sigo pela cai principal, que tamién sirve pa coneutar la carretera que vien de Malva cola que se dirixe a Belver de los Montes.

Fiesta editar

Per antroxu, d'antiguo celebrábense “les vaquillas”, una mascarada bien paecida a les d'otres llocalidaes de la provincia. Güei siguen celebrándose los antroxos según San Isidro'l 15 de mayu, con misa, procesión cola imaxe y, como ye tradicional, la bendición de los campos.

San Juan, la nueche más llarga del añu, el 24 de xunu, celebrar coles típiques fogueres, a que'l so alredor axuntar tol mundu ente que los más valientes o ventureros, salten percima. Constitúi un ritu purificador d'antigües resonancies, que foi cristianizado pola Ilesia, asimilándolo y modificar.

El segundu fin de selmana d'agostu, los quintos entamen les coloristes y simbóliques carreres de cintes, antaño de gallos, en que cada quintu ponía'l suyu y depués les madres cocinar.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar