Una célula animal ye un tipu de célula eucariota de la que se componen los distintos texíos de los animales.

Estructura d'una célula animal ideal, con flaxelu.
1. Nucleu.
  1.1. Poru nuclear. 1.2. Cromatina. 1.3. Envoltura nuclear.
  1.4. Nucleu. 1.5. Nucléolo.
2. Membrana plasmática.
3. Complexu de Golgi (visícules, aparatu).
4. Ribosomas.
5. Retículo endoplasmático rugoso.
6. Retículo endoplasmático llisu.
7. Filamentos de actina.
8. Flaxelu.
9. Peroxisoma.
10. Microtubulo.
11. Lisosoma.
12. Ribosomas llibres.
13. Mitocondria.
14. Fibres entemedies.
15. Citoplasma.
16. Vesícula secretora.
17. Centrosoma (con dos centríolos).

Estructura editar

Presentación 3D d'una célula animal, con cilias.

La estructura de la célula mayormente estremar en 3 partes:

Membrana celular, membrana plasmática o plasmalema editar

Ye la llende esterna de les célules eucariotes. Ye una estructura dinámica formada por dos capes de fosfolípidos nes que s'enfiñen molécules de colesterol y proteínes. Los fosfolípidos tienen una cabeza hidrófila y dos coles hidrófobes. Los dos capes de fosfolípidos asitiar coles cabeces pa escontra fora y les coles, engarraes, escontra dientro. Esto ye, los grupos hidrófilos dirixir escontra la fase aguacienta, los de la capa esterior de la membrana escontra'l líquidu estracelular y los de la capa interior escontra la citoplasma. La so función ye delimitar la célula y controlar lo que sale ya ingresa de la célula.

Citoplasma editar

La citoplasma ye la parte del protoplasma que, nes célules eucariotes, atopar ente'l nucleu celular y la membrana plasmática.[1][2] Consiste nuna emulsión coloidal bien fina d'aspeutu granulientu, el citosol o hialoplasma, y una diversidá d'orgánulos celulares que desempeñen distintes funciones.

La so función ye allugar los orgánulos celulares y contribuyir al movimientu d'estos. El citosol ye la sede de munchos de los procesos metabólicos que se dan nes célules.

La citoplasma estremar nuna rexón esterna xelatinosa, cercana a la membrana, ya implicada nel movimientu celular, que se denomina ectoplasma; y una parte interna más fluyida que recibe'l nome d'endoplasma y onde s'atopen la mayoría de los orgánulos.[3]

Ta subdividíu por una rede de membranes (retículo endoplasmático llisu y retículo endoplasmático rugoso) que sirven como superficie de trabayu pa munches de les sos actividaes bioquímiques. Nél atopen dellos nutrientes que llograron travesar la membrana plasmática, llegando d'esta forma a los orgánulos de la célula.

Mitocondria editar

Diminuta estructura celular de doble membrana responsable de la conversión de nutrientes nel compuestu ricu n'enerxía trifosfato de adenosina (ATP), qu'actúa como combustible celular. Por esta función que desempeñen, llamada respiración celular, dizse que les mitocondrias son el motor de la célula.

Lisosoma editar

Saco per una membrana que s'atopa nes célules con nucleu [EUCARIONTE] y contién enzimes hidrolíticas que degraden molécules complexes,como los [LEUCOCITOS] que destrúin invasores y restos de célules.

Aparatu de Golgi editar

Parte estremada del sistema de membranes nel interior celular, que s'atopa tantu nes célules animales como nes vexetales y tien la función de modificar y distribuyir les proteínes sintetizaes nos ribosomas del retículo endoplasmático granular o rugoso. Estes son tresportaes en visícules de transición que se funden cola membrana de la cisterna del Golgi más cercana al nucleu. Depués, les proteínes van tresferise al traviés de cisternes; finalmente, llibérense visícules secretores conteniendo les proteínes procesaes a lo llargo de too l'aparatu. Estes visícules van fundir cola membrana plasmática, lliberando'l so conteníu al esterior celular. Mientres el tresporte al traviés de les distintes cisternes del Golgi, les proteínes son modificaes, yá que se-yos amiesten glúcidos o ácidos grasos.

Retículo endoplasmático editar

El retículo endoplasmático ye un complexu sistema de membranes dispuestes en forma de sacos esplanaos y túbulos que tán interconectaos ente sigo compartiendo'l mesmu espaciu internu. Les sos membranes siguir coles de la envuelta nuclear y pueden estendese hasta les proximidaes de la membrana plasmática, llegando a representar menos de la metá de les membranes d'una célula. Por cuenta de que los ácidos grasos que les componen suelen ser más curtios, son más delgaes que les demás.[4]

El retículo entama les sos membranes en rexones o dominios que realicen distintes funciones. Los dos dominios más fáciles d'estremar son el retículo endoplasmático rugoso, coles sos membranes formando túbulos más o menos rectos, dacuando cisternes esplanaes, y con numberosos ribosomas asociaos, y el retículo endoplasmático llisu, ensin ribosomas asociaos y con membranes entamaes formando túbulos bien curvados ya irregulares.[4]

La membrana esterna de la envuelta nuclear puede considerase como parte del retículo endoplasmático yá que ye una continuación física d'él y pueden reparase ribosomas acomuñaos a ella realizando la traducción. El retículo endoplasmático rugoso y el llisu suelen ocupar espacios celulares distintos como asocede nos hepatocitos, nes neurones y nes célules que sinteticen esteroides. Sicasí, en delles rexones del retículo nun esiste una segregación clara ente dambos dominios y apréciense árees de membrana con ribosomas entemecíes con otres ensin ribosomas. La disposición espacial del retículo endoplasmático nes célules animales depende de les sos interacciones colos microtúbulos, ente que nes vexetales son los filamentos d'actina los responsables.[4]

Retículo endoplasmático rugoso o RER editar

El retículo endoplasmático rugoso ta presente en toles célules eucariotes (inesistente nes procariotes)[5] y predomina naquelles que fabriquen grandes cantidaes de proteínes pa esportar. Siguir cola membrana esterna de la envoltura nuclear, que tamién tien ribosomes xuntaos. La so superficie esterna ta cubierta de ribosomas, onde se produz la síntesis de proteínes. Tresporta les proteínes producíes nos ribosomas escontra les rexones celulares en que sían necesaries o escontra l'aparatu de Golgi, dende onde pueden esportase al esterior.

Retículo endoplasmático llisu o REL editar

El retículo endoplasmático llisu desempeña delles funciones. Intervién na síntesis de cuasi tolos lípidos que formen la membrana celular y les otres membranes qu'arrodien les demás estructures celulares, como les mitocondrias. Les célules especializaes nel metabolismu de lípidos, como les hepátiques, suelen tener más RE llisu. El RE llisu tamién intervién na absorción y lliberación de calciu pa mediar en dellos tipos d'actividá celular. Nes célules del músculu esqueléticu, por casu, la lliberación de calciu per parte del RE activa la contraición muscular.

Centriolo editar

 
Centriolo formando un diplosoma

Un centriolo o centríolo ye un orgánulo con estructura cilíndrica, constituyíu por 9 tripletes de microtúbulos, que forma parte del citoesqueleto. Una pareya de centríolos asitiaos perpendicularmente ente sigo y alcontrada nel interior d'una célula denominar diplosoma. Cuando'l diplosoma tópase arrodiáu de material pericentriolar (una masa proteico trupa), recibe'l nome de centrosoma o centru organizador de microtúbulos (COMT), que ye carauterísticu de les célules animales.

Los centriolos dexen la polimerización de microtúbulos de dímeros de tubulina, que formen parte del citoesqueleto y que s'irradien a partir del mesmu por aciu una disposición estrellada llamada fusu mitótico.

Amás, intervienen na división celular, contribúin al caltenimientu de la forma de la célula, tresporten orgánulos y partícules nel interior de la célula, formen elementos estructurales como'l fusu mitótico y conformen la exa citoesquelético en cilios y flaxelos eucariotes, según el de los corpúsculos basales.

Nucleu editar

Ye l'órganu más conspicuo en cuasi toles célules animales y vexetales, ta arrodiáu de forma carauterística per una membrana, ye esféricu y mide unes 5,2 µm de diámetru. Dientro del nucleu, les molécules d'ADN y proteínes tán entamaes en cromosomes que suelen apaecer dispuestos en pares idénticos. Una de les carauterístiques principales ye que ye de cuerpu pequeñu d'aspeutu esferoide o ovaláu , atópase mayormente nel centru del nucleu y que dalgunes se pueden allugar nel periferio de la célula.

Nucleoplasma editar

El nucleu de les célules eucariotes ye una estructura discreta que contién los ribosomas, recipientes de la dotación xenética de la célula. Ta separáu del restu de la célula per una membrana nuclear de doble capa y contién un material llamao nucleoplasma. La membrana nuclear ta furada por poros que dexen l'intercambiu de material celular ente nucleoplasma y citoplasma.

Cromatina editar

La cromatina ye'l conxuntu d'ADN, proteínes histonas y proteínes non histonas, que s'atopa nel nucleu de les célules eucariotes y que constitúi'l xenoma de diches célules.

Les unidaes básiques de la cromatina son los nucleosomes. Estos atópense formaos por aproximao 146 pares de bases de llargor (el númberu depende del organismu), acomuñaos a un complexu específicu de 8 histonas nucleosómicas (octámero de histonas). Cada partícula tien una forma de discu, con un diámetru de 11 nm y contién dos copies de caúna de les 4 histonas H3, H4, H2A y H2B. Esti octámero forma un nucleu proteicu, alredor del cual endólcase la héliz d'ADN (d'aproximao 1,8 vueltes). Ente caúna de les asociaciones d'ADN y histonas esiste un ADN llibre llamáu ADN espaciador, de llargor variable ente 0 y 80 pares de nucleótidos que garantiza flexibilidá a la fibra de cromatina. Esti tipu d'organización, dexa un primer pasu de compactación del material xenético, y da llugar a una estructura asemeyada a un "collar de cuentes".

Darréu, un segundu nivel d'organización d'orde cimeru constituyir la "fibra de 30nm", compuesta por grupos de nucleosomas empaquetados unos sobre otros, adoptando disposiciones regulares gracies a l'acción de la histona H1.

Finalmente, sigue la medría del empaquetamiento del ADN hasta llograr los cromosomes que reparamos na metafase, que ye'l máximu nivel de condensación del ADN.

Nucléolo editar

El nucléolo ye una rexón del nucleu que se considera una estructura supra-macromolecular,[6][7] que nun tener membrana que la llinde. La función principal del nucléolo ye la trescripción del acedu ribonucleico ribosomal (ARNr) pola polimerasa I, y el posterior procesamientu y ensamblaxe de los pre-componentes que van formar los ribosomas. La bioxénesis del ribosoma ye un procesu nucleolar bien dinámicu, qu'arreya: la síntesis y maduración de ARNr, les sos interacciones transitories con proteínes non-ribosomales y ribonucleoproteínas y, tamién, l'ensamblaxe con proteínes ribosomales.[8]

Amás, el nucléolo tien roles n'otres funciones celulares tales como la regulación del ciclu celular, les respuestes de estrés celular, l'actividá de la telomerasa y l'avieyamientu.

Estos fechos amuesen la naturaleza multifuncional del nucléolo, que se reflexa na complexidá de la so composición de proteínes y de ARN, y refléxase tamién nos cambeos dinámicos que la so composición molecular presenta en respuesta a les condiciones celulares variables.[9]

Comparanza con otres célules eucariotes editar

La célula animal estremar d'otres célules eucariotes, principalmente de les célules vexetales, en qu'escarez de paré celular y cloroplastos, y en que tien vacuoles más pequeñes. Por cuenta de l'ausencia d'una paré celular ríxida, les célules animales pueden adoptar una gran variedá de formes, pudiendo inclusive arrodiar y encloyar otres estructures, como ye'l casu de les célules fagocitarias.

Comparanza d'estructures en célules animales y vexetales
Célula animal típica !Célula vexetal

típica

Estructures básiques
Orgánulos
Estructures adicionales
Comparanza de los orgánulos presentes en célules animales y vexetales
Célula animal típica Célula vexetal típica

Referencies editar

  1. «citoplasma». WordReference (2005). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2007.
  2. «Definición de citoplasma». definición.org. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2007.
  3. «Letra Y». Diccionariu Ecolóxicu. Ambiente Ecolóxico. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2007. ISSN 1668-3358
  4. 4,0 4,1 4,2 «Retículo endoplasmático». Atles d'Histoloxía Vexetal y Animal. Departamentu de Bioloxía Funcional y Ciencies de la Salú (13 de setiembre de 2013). Consultáu'l 14 de febreru de 2014. So llicencia Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported.
  5. Osorio, Mario Andres. «Membrana citoplasmática». mongrafias.com. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2007.
  6. Modelos Celulares, Célula eucariota nel organismu humanu, un subsistema compartimentado. Pp. 1-2. Diplomáu en Morfofisiología. Alcuentru Non.4. Facultá de Ciencies Médiques Dr Salvador Allende
  7. Complexidá y estructura supra-macromolecular del DNA nel xenoma, Lleición 23, Universidá Nacional Abierta, Colombia.
  8. Ivan Raška, Karel Koberna, Jan Malínský, Helena Fidlerová, Martin Mašarreya 2004; El nucléolo y la trescripción de xenes ribosomales, Biology of the Cell 96 (2004) 579-594.
  9. Boisvert, Francois-Michel (2007). «The Multifunctional nucleolus». Nature Reviews Molecular Cell Biology 8 (July 2007). 

Enllaces esternos editar

Diagrams of cells & cell ultrastructure