Cútar

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Cútar ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía. Ta asitiáu nel interior de la contorna de l'Axarquía, a unos 40 km de la ciudá de Málaga.

Cútar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cútar Francisco Javier Ruiz Merida
Nome oficial Cútar (es)[1]
Códigu postal 29718
Xeografía
Coordenaes 36°49′52″N 4°13′40″W / 36.8312°N 4.2279°O / 36.8312; -4.2279
Cútar alcuéntrase n'España
Cútar
Cútar
Cútar (España)
Superficie 20 km²
Altitú 331 m
Llenda con Almáchar, El Borge, Comares, Riogordo, Periana, La Viñuela y Benamargosa
Demografía
Población 592 hab. (2023)
- 309 homes (2019)

- 298 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 29,6 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cutar.es
Cambiar los datos en Wikidata

La so población en 2016 cuenta con 598 habitantes.[2] Los sos habitantes son conocíos como cutareños. El so términu municipal tien una estensión de 20 km².

Cútar foi acobiciada yá nos sos oríxenes pol so importante producción d'aceite y uves pases de perfinu sabor. Esisten dellos xacimientos arqueolóxicos na Peña de Fierro qu'atestigüen asentamientos prehistóricos, como un pobláu y una necrópolis.

Xeografía editar

Cútar ta asitiáu nes fasteres del cuetu del mesmu nome, arrodiáu d'un paisaxe que baxa de los cuetos y llombes grebes poblaes d'olivares y vide, a los valles fértiles de los ríos de la Cueva y Cútar, tamién llamáu Paomé, ente los que destaca la pedanía de Saltu del Negru.

El términu municipal de Cútar llinda al norte y al sur colos conceyos d'El Borge y Almáchar; al noroeste, con Riogordo; al oeste, con Comares; al este , con Benamargosa y La Viñuela; y al nordeste col conceyu de Periana.

Clima editar

  • Temperatura media: 17 °C
  • Hores de sol al añu: 2880 h/año
  • Precipitaciones: 560 l/m²

Urbanismu editar

El cascu urbanu d'orixe árabe, ufierta una bella panorámica de cais empinaes y serpenteantes. La blancura que reflexen les fachaes de les sos cases faen que paeza una xoya enllastrada na fastera del monte. Ta estremáu en cuatro barrios principales: l'Altu, el Baxu, Barriu de la Fuente y de la Ermita. Enclavada na parte más alta del pueblu va atopar la Ilesia de La nuesa Señora de la Encarnación (sieglu XVI), y al sur del pueblu va atopar una fonte árabe, única poles sos carauterístiques na provincia de Málaga.

Toponimia editar

Nel términu municipal atopáronse restos arqueolóxicos que evidencian qu'ellí hubo asentamientos humanos dende fines del Neolíticu hasta empiezos de la Edá del Bronce. Sicasí les primeres noticies escrites de Cútar vienen de fontes árabes, onde apaez citada como Qūṭa o Aqūṭa.[3] A pesar d'ello, hai autores qu'establecieron l'orixe'l vocablu árabe: كَوتْرَ, Cautzar[4] o Kawthar,[5] que na tradición islámica ye'l nome del ríu que traviesa'l Paraísu. Como nucleu urbanu podría nacer al calor d'una fortaleza árabe, yá sumida, llamada Ḥinṣ Aqūṭ o Castiellu Agudu, que tuvo apoderada pol rebelde muladí Omar ibn Hafsún y de la que recibiría'l so nome según otros autores.[6]

Historia editar

La so posición xeográfica favoreció la presencia del home nestes tierres dende la dómina prehistórica, sobremanera nes terraces del ríu de la Cueva y la Peña del Fierro. Sicasí, los primeros datos que se conocen del asentamientu actual correspuenden a la dómina árabe.

Formó parte de la taha de Comares, al amparu del so castiellu, bien próximu, y dende el cual acolúmbrense perfectamente les sos tierres. Goció, como tola zona, de gran prosperidá económica, gracies fundamentalmente a la esportación de la pasa, hasta la rebelión morisca, tres la cual corrió la mesma suerte qu'otros pueblos de la zona.

Munchos investigadores ven en Cútar l'escenariu onde tuvo llugar la Batalla de la Axarquía, na que los cristianos sufrieron un gran escalabru. D'esa dómina queda la "Lleenda del Ave de la Muerte". La tradición oral cuenta que nos campos de la redolada producíense estrañes muertes y que foi un cazador quien desveló'l misteriu. Una nueche'l cazador viose sorprendíu por una apaición en forma d'ave que se convirtió en muyer, quién se llevó al cazador a un palaciu de cristal asitiáu nuna cueva no más fondo d'una cañada. Una vegada nel interior, el cazador afayó nuna habitación los cuerpos de los sumíos n'estrañes circunstancies. Pa salir d'ellí, díxo-y a la muyer que quería ver les estrelles, fora remanó la so daga como si fuera una cruz y asina salió vivu de la so aventura.

Llugares d'interés editar

 
Cútar.
  • Parroquia La nuesa Señora de la Encarnación. Ta enclavada na parte más alta del pueblu. La so construcción data del sieglu XVI, anque nel sieglu XVIII y a mediaos del XX sufre dos restauraciones. Ye d'estilu mudéxar, estremada en tres naves por pilastres cruciformes nel interior. Mientres el sieglu XVIII realiza'l pequeñu camarín de la nave de la Epístola y, a finales de sieglu, realízase la pieza más interesante del conxuntu, la capiya d'estilu rococó con decoración policromada nel so arcu triunfal. Tres la reforma de 1953 ta asitiada a los pies del templu p'allugar a La nuesa Señora de los Ánxeles y güei a San Roque.
  • Restos arqueolóxicos. Nel Cuetu de la Peña del Fierro hanse documentáu estratos dende'l Neolíticu hasta l'empiezu del Bronce. Correspondiente a los asentamientos de la Edá Antigua atopáronse restos de cerámica y monedes romanes ente'l regueru de Paome y el ríu de Benamargosa. Tamién s'atoparon restos de cerámica, pero de dómina árabe nel Cuetu de Cútar. Créese qu'ellí se llevantó'l castiellu que dio nome a la villa.
  • Fonte árabe. Al sur del pueblu atopa una construcción cuadrada con vanos, rematada en bóveda interiormente, onde ta la fonte árabe. Atópase en perfectu estáu y ye la única d'estes carauterístiques que s'atopó na zona. Según documentos del sieglu XVI, yera conocida como "aina alcaharia", que significa la Fonte de la Alquería.
  • Saltu del Negru. La frondosidad de les paraxes naturales qu'arrodien el cercanu pueblu de Benamargosa son de gran guapura, dada la cantidá de regatucos qu'arredolen el conceyu. Esto amás produz unos rincones únicos pela zona como'l del Saltu del Negru. Pa llegar a esti llugar podemos faer una ruta a cuerpu hasta Comares, siguiendo'l calce del ríu hasta la contorna del Saltu del Negru y la Zubia, nel términu de Cútar.

Política y alministración editar

Dende'l reestablecimientu de la democracia n'España, Cútar tuvo gobernáu pol Partíu Socialista Obreru Español, hasta l'añu 1999, cuando ganó les eleecciones el Partíu Popular, que caltién l'alcaldía hasta l'actual llexislatura (2011-2015). Nesta llexislatura namái los dos partíos anteriores tienen represntación, con 3 y 4 conceyales respeutivamente.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Rafael Pineda Pineda PSOE-A
1983-1987 Rafael Pineda Pineda PSOE-A
1987-1991 Rafael Pineda Pineda PSOE-A
1991-1995 Rafael Pineda Pineda PSOE-A
1995-1999 Rafael Pineda Pineda PSOE-A
1999-2003 Francisco Javier Ruiz Mérida PP
2003-2007 Francisco Javier Ruiz Mérida PP
2007-2011 Francisco Javier Ruiz Mérida PP
2011-2015 Francisco Javier Ruiz Mérida PP
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Cultura editar

Fiestes editar

  • San Roque. Ye una de les fiestes más populares y son n'honor a San Roque que se celebren nel fin de selmana más cercanu al 17 d'agostu. El vienres pela nueche escuéyese a la reina de les fiestes, reina infantil y al mister. El sábadu, a los dolce de la mañana celebrará una Santa Misa n'honor a San Roque y la Virxe de los Ánxeles. Pela tarde hai carreres de cintes y procesión de los patrones. El día ta apináu d'actuaciones que rematen cola traca final a los cinco de la madrugada
  • Fiesta del Monfí. Fiesta mora que se celebra a mediaos d'ochobre. La Fiesta del Monfí refierse non yá a la cultura morisca, sinón al calter de "escorríos" que sufrieron aquellos primeros vecinos d'estes tierres: la pallabra monfí (munfi منفي n'árabe) significa proscritu.
  • Fiestes n'Honor a La nuesa Señora de la Milagrosa. Estes fiesta celebren cada branu, a finales de xunetu, na pedanía de Saltu del Negru. Son díes pal esfrute de los habitantes del nucleu y visitantes, que van poder esfrutar de diverses actuaciones, degustaciones, y actividaes propies d'eventos d'estes carauterístiques.

Artesanía editar

Cútar ufierta una artesanía peculiar, fondamente rústica, del [[Espartu (fibra) [edición rápida]|espartu]] y de la madera.

Gastronomía editar

Al respective de la gastronomía, les especialidaes culinaries propies del pueblu consisten nuna forma peculiar de preparar el con garbanzos y chorizu que ye una variedá d'esta sopa propia de la llocalidá. Tamién atopamos especialidaes propies de la contorna de la Axarquía, como son la sopa de maimones, el gazpachu o'l ajoblanco. Nel capítulu de los duces cabo destacar les tortas de lleche. Les tierres de Cútar producen un vinu duce de primerísima calidá que nun puede faltar a la mesa. Nel pueblu poder mercar en cualquier establecimientu o probalo en casa de particulares, les tortas de lleche y el vinu moscatel.

Deporte editar

El conceyu cunta con delles instalaciones deportives:

  • Campu de fútbol 7.
  • Pista polideportiva.
  • Sala de musculación.

Na actualidá realícense diverses actividaes deportives tales como:

  • Ximnasia de caltenimientu p'adultos.
  • Ximnasia de caltenimientu pa mayores.
  • Escuela deportiva de fútbol.
  • Clases de multideporte pa neños.
  • Clases de aerobic, cardio y musculación.

Celebrar mientres l'añu, dellos eventos deportivos:

  • Tornéu de tenis.
  • Tornéu de petanca.
  • Mes deportivu (tenis de mesa, baloncestu 2x2, fútbol 2x2, voley 3x3, dardos, etc.).
  • Actividaes deportives Selmana de Cultura (tenis de mesa, baloncestu 2x2, fútbol 2x2, voley 3x3, dardos, etc.).

Amás realícense salíes de Senderismo davezu y participen en distintos programes de la Diputación Provincial de Málaga.

Esisten dos equipos de fútbol sala, unu que ta consolidáu (y que collechó distintos títulos y trofeos na zona de la Axarquía) y otru de recién creación.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Cútar (Málaga)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  3. Calero Secall, María Isabel (1995). «Comares nel El mioʻyār al-Muʻrib d'Al-Wanšarīsī», Homenaxe al profesor José María Fórneas Besteiro. Granada: Universidá, páx. 932.
  4. Simonet, Francisco Javier (1860). Descripción del reinu de Granada so la dominación de los Naseritas, sacada de los autores árabes, y siguida del testu inéditu de Mohammed Ebn Aljathib. Madrid: Imprenta Nacional, páx. 82.
  5. Asin Palacios, Miguel (1940). Contribución a la toponimia árabe d'España. Madrid: Imprenta de Estanislao Maestre, páx. 104.
  6. Vallvé, Joaquín (1974). Al-Andalus: sociedá ya instituciones. Madrid: Real Academia de la Historia, páx. 261. ISBN 84-89512-16-7.

Enllaces esternos editar