Cabezabellosa de la Calzada

18-03-2020 19:44

Cabezabellosa de la Calzada ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de La Armuña. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá La Armuña.[3][4]

Cabezabellosa de la Calzada
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cabezabellosa de la Calzada (es) Traducir Emiliano de Castro Herrero
Nome oficial Cabezabellosa de la Calzada (es)[1]
Códigu postal 37490
Xeografía
Coordenaes 41°02′37″N 5°29′25″W / 41.0436°N 5.4903°O / 41.0436; -5.4903
Cabezabellosa de la Calzada alcuéntrase n'España
Cabezabellosa de la Calzada
Cabezabellosa de la Calzada
Cabezabellosa de la Calzada (España)
Superficie 8.49 km²
Altitú 855 m[2]
Demografía
Población 75 hab. (2023)
- 46 homes (2019)

- 31 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,83 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Ilesia de Ntra. Sra. de l'Asunción

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 8,49 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 83 habitantes.

Etimoloxía editar

El nome de Cabezabellosa repítise aplicáu a dellos paraxes y pueblos; asina, por casu, nel cacereñu llugar de Cabezabellosa. Riesco Chueca, asitia'l so orixe en metáfores capilares, del tipu del francés pelouse 'verde', partiendo del llatín VILLŌLOS SOS 'velludo, arispiu'. En tales denominaciones puede tener inflúi'l frecuente fechu de que los accidentes del relieve o del roquéu vaigan acompañaos d'una cubierta vexetal estremada: pequeños o grandes parches de carba aisllada, o de vexetación herbal trupa o enrevesosa pueden amenar la comparanza con barbes, pelos o vellos.[5]

Oríxenes asemeyaos van tener topónimos como Peñavellosa y Valvellosa (Molinaferrera, Lleón) y tamién el cuetu de Capeloso (La Faba, Lleón) o'l pueblu de Capileira (Granada). Puede comparase tamién el topónimu, frecuente en Portugal, Barbosa, qu'ensin dulda tien un referente vexetal, a la vista del so sufixu.[6] L'árabe vulgar ŠA‛RA, del que procede'l castellán «jara», ye'l femenín d'un axetivu que significa 'vellosu, peludu', pero pasó a significar nel norte d'África y Al-Andalus 'monte, viesca pequeña' y dempués 'carba, matu'.[7] L'usu metafóricu en Cabezavellosa básase nuna coordinación de símiles: una pandiella dase un aldu a una cabeza y la so vexetación dase un aldu al vellu d'ésta (entendíu como pelo arispiu, crespu o rizosu).[5] Tal hipótesis, qu'implica una coordinación o refuerzu metafóricu, paez dase tamién nel abondosu topónimu Cabezamesada (en Toledo y otres partes), que va haber d'entendese como 'cabeza que'l so pelame paez arrincáu'; ello siempres aludiendo a la cubierta vexetal de la pandiella en cuestión, y sobre la base del antiguu mesar 'arrincar[se] los pelos'.

El determinativu, "de la Calzada", va faer alusión al allugamientu del pueblu sobre l'antigua calzada que xunía Salamanca y Medina del Campo.

Historia editar

Fundáu polos reis de Lleón na Edá Media, Cabezabellosa de la Calzada quedó encuadráu nel cuartu de Villoria de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Lleón, denominándose entós Cabeçavellosa.[8] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Cabezabellosa de la Calzada quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[9]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Cabezabellosa de la Calzada ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.
 
Cai Cantarranas y Conceyu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cabezabellosa-de-la-calzada-id37062.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro de Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. ««Comprende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Pajares de la Laguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcediano, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baja pertenecen: Atopes, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Mata de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellido reciente, no perteneció nunca al Cuarto de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Las Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertas características distintivas, entre ellas la relativa riqueza de terrenos de regadío dedicados a las hortalizas, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nombre), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco» (2002). La Armuña: algo más que trigo y lenteja (en castellanu).
  5. 5,0 5,1 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, páxs. 185.
  6. Almeida Fernandes, A. y Silva, F. (1995) Toponímia Arouquense, Arouca.
  7. COROMINAS, Joan y PASCUAL, Antonio: Diccionariu Críticu Etimolóxicu Castellán ya Hispánicu, Ed. Gredos, Madrid, 1980-1991. Seis volúmenes.
  8. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  9. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar