Canillas de Albaida

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Canillas de Albaida ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Málaga, na comunidá autónoma d'Andalucía.

Canillas de Albaida
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Jorge Martin Perez
Nome oficial Canillas de Albaida (es)[1]
Xeografía
Coordenaes 36°51′00″N 3°58′59″W / 36.85°N 3.9830555555556°O / 36.85; -3.9830555555556
Canillas de Albaida alcuéntrase n'España
Canillas de Albaida
Canillas de Albaida
Canillas de Albaida (España)
Superficie 33 km²
Altitú 630 m
Llenda con Alhama de Granada, Cómpeta, Árchez, Sayalonga, Arenas, Salares y Sedella
Demografía
Población 801 hab. (2023)
- 355 homes (2019)

- 361 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 24,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
canillasdealbaida.es
Cambiar los datos en Wikidata

Llenda al norte col conceyu d'Alhama de Granada (provincia de Granada), al este y sureste col conceyu de Cómpeta, al sur col conceyu d'Árchez, al suroeste colos conceyos d'Arenas y Sayalonga, al oeste col conceyu de Salares.

Cuenta con una población de 773 habitantes.[2]

Xeografía editar

El nucleu urbanu ta allugáu nes fasteres de les sierres de Tejeda y Almijara a 576 metros d'altitú, y tol so términu municipal ta incluyíu nel Parque Natural Sierres de Tejeda, Almijara y Alhama.

El conceyu falta unos 54 quilómetros de Málaga capital, enclaváu na contorna de l'Axarquía, dientro de la Ruta del Sol y del Vinu, lo mesmo que de los "Pueblos Blancos de la Costa del Sol". La llocalidá carauterizar pol so apertáu cascu urbanu, de cais estreches, tropezoses y empinaes, y cases encaladas. Tien una superficie de 33 km² y un censu de 813 habitantes en 2006.

 
Vista de Canillas.

Historia editar

Dellos investigadores fechen nel sieglu XIII les primeres noticies sobre esti nucleu de población. Nos archivos de Al-hawz o términu de Vélez, constaba como alquería perteneciente al mesmu, col nome de Albaida (blanca), pola bayura de flores d'esti color qu'esistíen na so redolada. En 1487, tres la conquista de Vélez-Málaga polos Reis Católicos, Canillas sumir a los requerimientos d'obediencia impuestos pol rei Fernando'l Católicu. Nel añu 1569 los sos vecinos, na mayoría moriscos, xunir a los de Cómpeta y demás pueblos de la contorna remontándose contra la opresión de Felipe II, hasta que fueron ganaos na batalla del Peñón de Frigiliana. Tres la repoblación, na que predominen los cristianos procedentes de puntos cercanos de la provincia según del restu d'Andalucía, Canillas de Albaida desenvuélvese dedicaos los sos vecinos a l'agricultura, destacando nel cultivu de la vide, ceberes y olivar.

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Ilesia.
  • Ilesia de La nuesa Señora de la Espectación. La ilesia parroquial, sita na plaza del pueblu, data de los sieglos XVI-XVII. Ye llamativu'l so macizu aspeutu, reforzáu pola so torre de lladriyu y mampostería de dos cuerpos. L'interior ta estremáu en tres naves, delimitadas por pilastres que posen arcos rebaxaos de mediu puntu. Na so nave central, destaca una armadura de madera. El frente del sotocoro d'estilu rococó presenta una tribuna sobre tres arcos rebaxaos qu'asientan en tres columnes de módulu perrraru.
 
Ermita de Santa Ana.
  • Ermita de Santa Ana. Edificada nel sieglu XVI, con una sola bóveda de cañón y cúpula de media naranxa sobre la cabecera. Asina la capiya mayor cuenta con una bóveda semiesférica sobre pechinas. La ermita sofitar a los sos llaos en gruesos contrafuertes, y ta rematada por un pivós octogonal coronáu por un conu. Al esterior presenta un atriu abiertu por arcos de mediu puntu, unu a cada frente, sobre'l que s'abrir una senciella fornica.
 
Ermita de San Antón.
  • Ermita de San Antón. Data del sieglu XVII. D'amenorgaes dimensiones, la so puerta d'entrada ye d'arcu de mediu puntu. Tien una sola nave rectangular que se cierra n'armadura de madera con tirantes de llazu. Destaca nel so interior el retablu de madera policromada, de finales del sieglu XVIII y estilu rococó. La so fachada ta rematada por una espadaña de lladriyu vistu, frutu d'una restauración fecha nos últimos años del sieglu XX que modificó la fisonomía lluminosa y encalada de la orixinal. Na mesma obra urbanizóse la era qu'había na so escampada delantera ("la era de Sanantón"), y nun quedaron muertes del primitivu usu agrariu.
 
Ponte Cuestes.
  • Ponte vieya nel Camín de les Cuestes. El Camín de les Cuestes ye un camín de ferradura que se remonta a la dómina musulmana. Salvando un estrechamientu del Ríu Turvilla hai una pequeña ponte cuasi ocultu pola vexetación. Orixinalmente medieval, non queda al esterior nengún panal de dicha dómina, y los sos múltiples y constantes tresformamientos dan-y una gran fortaleza. La bóveda orixinal de lladriyu ye agora de sillarejo. Agües embaxo l'arcu ta resaltáu por una reconstrucción que-y dio un pequeñu xiru a la ponte, faciéndolo más vertical a la corriente y otorgándo-y una mayor resistencia. El panal ta iguáu con sillares a carbonizu (Carlos Gozalbez Cravioto: Les pontes medievales de la Axarquia malagueña. Publicáu nes Actes del IV congresu Internacional de Caminería Hispánica. T.I. Guadalaxara 2001. páxs. 399-412).

Política y alministración editar

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Canillas de Albaida mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[3] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Canillas de Albaida ta formada por 7 conceyales.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Leovigildo López Cerezo n/d
1983-1987 Leovigildo López Cerezo n/d
1987-1991 Leovigildo López Cerezo n/d
1991-1995 José Martín Oñate PP
1995-1999 Antonio G. Díaz Navas PP
1999-2003 Antonio G. Díaz Navas PP
2003-2007 Antonio G. Díaz Navas PP
2007-2011 Antonio G. Díaz Navas PP
2011-2015 Jorge Martín Pérez PP
2015-2019 Jorge Martín Pérez PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Cultura editar

Gastronomía editar

Como platos típicos de la la gastronomía llocal sobresalen el potaxe de xinoyos, les migues de farina de maíz, el choto tostáu, les farrapes, la calabaza frita y el ajoblanco. Mientres la Selmana Santa, son platos obligaos el potaxe y les tortielles de bacaláu que se comen moyaes en miel de caña. De la repostería local, con sabor morisco, destaquen les tortas de Pascua. Ye escelente'l so vinu moscatel, lleldáu en pequeñes bodegues pa consumu propiu.

Fiestes editar

A metá de mes de xineru celebra'l día de San Antón. En febreru se procesiona la Virxe de les Salves, que conmemora les rogativas públiques que tuvieron llugar con motivu del terremotu de 1884. El 24 de xunu, festividá de San Juan, les xentes salen al campu a "sanjuanear", como asina llamen a les escursiones y comíes campestres que tienen llugar esi día. A la fin de la primer selmana d'agostu celebra la feria n'honor de la patrona, la Virxe del Rosario. Los díes 7 y 8 de setiembre son les nueches de "les candelarias", prendiéndose candeles a les puertes de los cortixos con motivu del final de la vendimia, en plena campaña de les pases.

Redolada natural editar

Sito nel Parque Natural Sierres de Tejeda, Almijara y Alhama, el conceyu axunta sobresalientes curiosos naturales y mediu ambientales. Dende la llocalidá pueden entamase numberosos escursiones. Una de les más habituales ye a la Fábrica de la lluz, un llugar nel qu'hasta la década de los 70 funcionaba una minicentral llétrica. Na actualidá, el llugar ye una adecuación recreativa, avisiega por magníficos nozales y a la que les cristalines agües del Ríu Turvilla empresten un gran encantu. Cerca de la Fábrica de la Lluz tán la Cueva de les Piletas y la Cueva del Caxigal.

 
Ríu Turvilla.
  • Otres escursiones bien algamadices son dende Santa Ana hasta Cómpeta pel Camín Altu, o la que partiendo de los Barreros lleva hasta Los Llanos y La Hoya Lavá al traviés del Ríu de la Llaná y Cuesta de los Torgar.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. SIMA - Canilla de Albaida (Málaga)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  3. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.

Enllaces esternos editar