Dinastía carolinxa

(Redirixío dende Carolinxos)

La dinastía carolinxa o dinastía carlovingia referir al llinaxe de reies francos que gobernaron Europa Occidental ente los sieglos VIII y X. El so nome deriva del so fundador, el mayordomu de palaciu y vencedor de la batalla de Poitiers, Carlos Martel.

Dinastía carolinxa
dinastía
Direición Imperiu carolinxu
Bolsa de valores pueblos xermánicos
Cambiar los datos en Wikidata

Aspeutos históricos editar

La dinastía deriva del matrimoniu de los fíos d'Arnulfo de Metz y Pipino el Viejo, dambos descritos por Fredegario como los señores más importantes d'Austrasia. La familia consolidó la so poder dende'l segundu terciu del sieglu VII, cuando consiguió que l'oficiu de mayordomu de palaciu fuera hereditariu. D'esta forma, convertir nos verdaderos gobernantes de los francos; ente que los reis merovinxos quedaron amenorgaos a un papel nominal.

El mayordomu de palaciu Pipino el Curtiu (fíu de Carlos Martel y descendiente de Pipino el Viejo) llogró destronar al so rei merovinxu Childerico III y ser reconocíu rei de los francos con sofitu del Papa. Pipino foi asocedíu nel tronu francu por Carlomagno. Nesta dinastía apaez l'Imperiu carolinxu, como ye llamáu polos historiadores el vastu territoriu que xunió Carlomagno sol so reináu, un periodu deriváu de la política de Pipino y Carlomagno. Esti imperiu se disgregó poques décades dempués tres la muerte del fíu de Carlomagno, Lluis I el Piadosu o Ludovico Pío, cuando los cuatro fíos d'esti (Carlos, Lotario, Luis, Fiona y Elia) partiéronse l'imperiu por aciu el Tratáu de Verdún (843). El poder de la dinastía entós foi menguando. La parte media, en siendo disgregada, incorporar a la zona oriental. Los carolinxos de la parte oriental escastar cola muerte en 911 de Luis el Neñu y nel so llugar estableció la dinastía saxona dende 919. Y la caña occidental de los carolinxos escastar ente 888 y 987, y a partir d'esa fecha estableciéronse finalmente los Capetos nel tronu de los francos.

Los socesores de Carloman nun pudieron combinar los elementos políticos y el costume xermánica d'estremar el territoriu ente tolos fíos del soberanu. L'Imperiu de Carlomagno basábase sobre la llealtá de los condes que gobernaben les distintes rexones escontra la so persona y nes riqueces que derivaben de les conquistes. El so socesor encaró tres guerres civiles aniciaes polos sos fíos que debilitaron el poder central; colo cual, el territoriu que constituyera l'imperiu de Carlomagno se disgregó en menos de cinco décades, metanes les guerres intestinas y los ataques de los nórdicos, dando pasu a la plena puxanza del feudalismu.

Mientres años, la Dinastía Carolinxa desenvolvió un arte propio de gran influencia n'Europa, pos l'Imperiu Carolinxu foi centru de la política europea mientres décades (vease Arte carolinxo). La cultura carolinxa tamién goció de gran prestíu, y los historiadores falen d'un verdaderu «renacencia carolinxa», basáu sobre l'espardimientu cultural y sobre la enseñanza nes escueles de la dómina. El estilu arquiteutónicu de la dómina, que yera una forma del arte prerrománico, tamién se denomina «estilu carolinxu».

Gobernantes editar

Mayordomos de Palaciu carolinxos editar

Reis carolinxos editar

Emperadores carolinxos editar

Reis de Francia Oriental (Alemaña) editar

Reis d'Italia editar

Reis de Lotaringia editar

Reis de Francia Occidental editar

Reis d'Aquitania editar

Reis de Borgoña editar

Otros soberanos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar