Casas de Don Pedro

conceyu de la provincia de Badayoz (España)

Casas de Don Pedro ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Casas de Don Pedro
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Casas de Don Pedro (es) Traducir Antonio Romero Jaroso
Nome oficial Casas de Don Pedro (es)[1]
Códigu postal 06770
Xeografía
Coordenaes 39°06′20″N 5°19′51″W / 39.1056°N 5.3308°O / 39.1056; -5.3308
Casas de Don Pedro alcuéntrase n'España
Casas de Don Pedro
Casas de Don Pedro
Casas de Don Pedro (España)
Superficie 142.7 km²
Altitú 386 m
Llenda con Puebla de Alcocer, Logrosán, Cañamero, Talarrubias, Valdecaballeros y Siruela
Demografía
Población 1380 hab. (2023)
- 745 homes (2019)

- 694 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.21% de provincia de Badayoz
0.13% de Estremadura
0% de España
Densidá 9,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
casasdedonpedro.es
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Ta asitiáu sobre la vera derecha del ríu Guadiana, cerca de Navalvillar de Pela y Talarrubias. Pertenez a la contorna de La Siberia, de la que puede considerase que ye la puerta, y al Partíu xudicial d'Herrera del Duque.

Historia editar

L'orixe históricu de Casas de Don Pedro ye bien escuru, por non esistir documentación que pueda acreditalo nin nos archivos municipales, nin nel parroquial. Sicasí puede asegurase, por dellos escudos de piedra, que representen la Cruz d'Alcántara, asitiaos nes fachaes de delles viviendes, que polos sieglos XII o XIII yá esistiera esta villa donada a la Orde d'Alcántara, pa la repoblación y colonización d'Estremadura, una vegada terminada la Reconquista.

Esisten amás, otros escudos de piedra, que representen una encina con dos xabalinos rampantes representativos más bien de la ciudá de Trujillo, posiblemente de dellos nobles d'estes tierres afincaes na llocalidá.

Anque podemos empezar comentando que va dellos años atopáronse pela redolada del pueblo restos de dellos asentamientos romanos, como monedes, cachos de vasíes, cachos de mosaicos, etc., lo que demuestra qu'onde vivimos tuvo habitáu dende la dómina romana hasta l'actualidá. Dalgunos d'estos restos atopar nel Muséu Provincial asitiáu nel Palaciu de les Veletes.

 
Risco de Valdehornos
 
Sablera "Los Calicantos"

El nome de Casas de Don Pedro ye bien anterior a Pedru I de Castiella, "El Cruel". Nel añu 1314, Casas de Don Pedro figura como llugar perteneciente al señoríu de Puebla de Alcocer. Per estos años ta al mandu de estos territorios Diego García de Toledo, mayordomu del infante Don Pedro, al que probablemente se debe'l nome de la población, unos cincuenta años antes de Pedru I 'El Cruel".

En 1344 pasa'l Señoríu a Bernart de Cabrera hasta qu'en 1445 (nesta fecha yá tenía considerancia d'aldega), Xuan II concede a Gutierre de Sotomayor, Gran Maestre de la Orde d'Alcántara, dichu Señoríu, que darréu lo tresformó en Mayoralgu pa los sos fíos, los Condes de Belalcázar, que socesivamente fueron los señores de Casas de Don Pedro. Asina, en 1594[2] formaba parte de la Tierra de Belalcázar na Provincia de Trujillo.

Vamos Faer mención de dos d'ellos, que los sos escudos atópase na Ilesia parroquial:

  • Alfonso Il de Sotomayor, casáu con Isabel de Castro, de la familia real portuguesa l'añu 1497. Los sos escudos tán na fachada. Dambos terminaron los sos díes na vida relixosa.
  • Francisco I de Sotomayor, que casó cola heredera del Ducáu de Béxar, Teresa de Zúñiga en 1518, que sería dempués del III Duque de Béxar.

Los sos escudos tán na clave la cúpula y nesta dómina tuvo de reformase la capiya mayor y asitiar el Retablu, ensin dulda donación de los sos piadosos padres, Don Alfonso y Doña Isabel.

Especúlase que foi por orde de Pedru I "El Cruel",, yá que dichu retablu diba destináu al Monesteriu de Guadalupe, pero como don Pedru I tenía predilección por esti pueblu, yá que anque foi un monarca bien muyeriegu, (los sos matrimonios según les sos numberoses conquistes demostrar), ensin dulda la so predilecta foi doña María de Padilla y ésta pasaba grandes temporaes nesti pueblu, d'ende l'allugamientu del retablu na so ilesia.

Los Sotomayor, condes de Belalcázar, exercen el so Señoríu sobre Casas de Don Pedro mientres más de doscientos años razón abonda pa xunir simbólicamente esta casa a la villa de Casas de Don Pedro.

A lo último, Juan Manuel Diego López de Zúñiga, Duque de Béxar, que concedió la llicencia por que los vecinos de Casas de Don Pedro solicitaren del Rei Felipe V el "privilexu de faese villa" en 1731 y que consiguieron dos años dempués, por aciu Real Cédula roblada en Sevilla'l 23 de febreru de 1733, cuando la población cuntaba con unos 100 vecinos, aproximao 500 habitantes. Dende esi momentu Casas de Don Pedro adquier el rangu de villa, con xusticies propios, con forca y picota, ya independiente de too señoríu. Los habitantes de Casas de Don Pedro recibieron les llaves de la independencia y asina siguen anguaño.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial d'Herrera del Duque.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 256 llares y 1006 vecinos.[4]

Monumentos editar

Ilesia parroquial de San Pedro Apóstol editar

 
Fachada principal
 
Fachada a poniente

Foi construyida a partir de finales del sieglu XIV y darréu reformada. El so estilu ye góticu civil y la fachada de la última dómina del góticu, faía 1499. Ta realizada a base de mampostería de cayuela nos murios y de lladriyu na puerta, ventanes y mainel.

Los murios atópense reforzaos con contrafuertes cilíndricos na cabecera y con estribos prismáticos na nave. Al fondu de la nave atopa un coru eleváu sobre un arcu escarzano, un tipu d'arcu rebaxáu simétricu que consiste nun sector circular que tien el so centru per debaxo de la llinia de impostas.

Foi Ricardo Ballester Galarza, embaxador cristianu, quien remocicó la so arquiteutura gótica dando mayor viveza a los sos resaltes contemporáneos. Esta parroquia pertenez a l'archidiócesis de Toledo.

Ermita de la Virxe de los Remedios editar

 
Ermita de la Virxe de los Remedios

Ta asitiada dientro del cascu urbanu, concretamente na cai La Virxe. Esti edificiu alluga la imaxe de la Virxe, que da nome a la ermita. Ye la patrona de Casas de Don Pedro y pola so festividá celebrar nel pueblu una serie de festexos de gran raigón una y bones estes fiestes vienen celebrándose dende'l sieglu XVIII.

Gastronomía editar

Al igual que nel restu del Partíu Xudicial, destaca polos sos productos típicos de matanza y poles sos duces. Ente los platos más destacaos atópense les migues, el ajoblanco, y les recetes ellaboraes con productos cinexéticos.

Tocantes a los postres, la degustación de tolos ellaboraos con miel, como les flores y la candelilla, según los gachones, almendralillos, quesu duce d'almendres, natielles y bollos de los Santos.

Fiestes editar

Les Candeles editar

Celébrase'l día 2 de febreru, pa honrar a la Virxe col dulce típicu del pueblu, la "candelilla". Sacar a la Virxe en procesión, siguiendo una gran rosca d'esti dulce.

San Isidro Llabrador editar

Esta romería celebrar n'honor de san Isidro Llabrador, al tener gran importancia'l sector agrícola na llocalidá. Tolos habitantes del pueblu axuntar na ribera del ríu Guadiana y pasen el día ente amigos y familiares.

Corpus Christi editar

Realizar nel mes de xunu. Decórense les cais, llevántense altares y grandes alfombres de sal coloriao. Tou esto pa recibir al Señor que sale del templu pa pasiar les cais. Los altares enllenar de productos ellaboraos pol pueblu, que más tarde se llevarán a Casar Parroquia onde va tener llugar la "puya". Caltiénse tamién la tradición de los "diablucos".

San Juan editar

Representa l'entamu de la siega. La nueche del 23 de xunu, en verbena, ye típicu que les muyeres salgan del brazu de los sos homes o novios lluciendo'l meyor mantón que tienen.

Fiestes de la Virxe de los Remedios editar

Fiestes dedicaes a la patrona de la llocalidá, la Virxe de los Remedios. L'antigüedá d'estes fiestes remontar al sieglu XVIII.

Corporación municipal editar

La corporación anguaño vixente foi constituyida'l 13 de xunu de 2015, tres les eleiciones municipal y autonómicu de mayu del mesmu añu:

Partíu Popular (PP) - 5 escaños

  • D. Antonio Romero Jaroso Alcalde-Presidente
  • D. Pedro Jiménez Escudero
  • D. Manuel Rei Regueru
  • Dª Beatriz Romero Asensio
  • Dª Catalina Ruiz Mijarra


Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) - 3 escaños

  • Dª. Ana María Fernández Parralejo
  • Dª Inmaculada Francisca Vicente García de la Trenada
  • D. Sebastián Muñoz Sánchez


(Rexeneración Política Estremeña) - 1 escañu

  • D. Julián Coronel Jaroso

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE -06-033 [2]