Archidiócesis de Toledo

La archidiócesis de Toledo, (llatín: Archidioecesis Toletana) ye una xurisdicción eclesiástica de la Ilesia católica n'España. Ye la sede metropolitana de la provincia eclesiástica de Toledo con cuatro diócesis sufragáneas: Sigüenza-Guadalaxara, Cuenca, Ciudá Real y Albacete.

Archidiócesis de Toledo
archidiócesis metropolitana católica romana (es) Traducir
Llocalización
Sede Toledo
Direición España
Coordenaes 39°52′N 4°01′W / 39.86°N 4.02°O / 39.86; -4.02
Archidiócesis de Toledo alcuéntrase n'España
Archidiócesis de Toledo
Archidiócesis de Toledo
Archidiócesis de Toledo (España)
Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 527: "" nun ye un nome válidu pa una definición de mapa de llocalización.
Historia
Organigrama
Presidente Francisco Cerro Chaves (27 avientu 2019)
Bolsa de valores Provincia Eclesiástica de Toledo
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Palaciu Arzobispal en Toledo.

La xurisdicción de l'archidiócesis entiende los conceyos de la provincia de Toledo y parte de les provincies de Cáceres y Badayoz.

La sede episcopal de Toledo foi establecida, según la tradición, nel sieglu I. Nel sieglu VII ye alzada a archidiócesis primada d'España (títulu qu'antes ostentaba Cartaxena) y siendo dende entós tolos arzobispos, primaos d'España.

L'actual arzobispu primáu, monseñor Braulio Rodríguez Plaza, foi nomáu'l 16 d'abril de 2009 y tomó posesión de l'archidiócesis el 21 de xunu siguiente. La sede titular del arzobispu ye la Catedral de Santa María de Toledo, más conocida popularmente como la Catedral Primada».

L'archidiócesis cuenta con 268 parroquies, toma unos 19 333 km² nos qu'habiten unes 735 154 persones, de les que 634 669 son católiques, esto ye el 86,3% de la población,2 que son atendíos por 476 sacerdotes.

L'archidiócesis tien una gran riqueza arquitectónica en templos y santuarios, de los que dellos fueron declaraos Monumentu nacional. Les mayoría de los edificios del arzobispáu en Toledo son Patrimoniu de la Humanidá.

Historia editar

Oríxenes editar

La presencia del cristianismu na ciudá de Toledo remontar al sieglu I, magar la relixón nun s'estiende hasta empiezos del Sieglu IV, na dómina de la persecución cristiana del emperador Diocleciano na qu'asoceden fechos como'l martiriu de Santa Leocadia. Nel conceyu d'Elvira del añu 300, figura la firma del obispu Melancio, siendo'l primer obispu y Toledo conocíu y tomándose dende'l puntu de partida na numberación de la socesión apostólica en Toledo.

Cola llegada de los visigodos y especialmente tres la eleición de Toledo como capital del reinu, la diócesis estiende'l so dominiu dientro de la provincia cartaginense de que la so capital, Carthago Spartaria, depende eclesiásticamente. Al haber quedáu Cartaxena, sede metropolitana de l'archidiócesis y capital provincial, en territoriu ocupáu polos bizantinos, el rei visigodu Gundemaro promovió la celebración d'un sínodu que se desenvolvió en Toledo y qu'alcordó que Toledo yera la metrópolis de tola provincia, arrampuñándo-y esti títulu a la sede de Cartaxena, declaración que sofitó'l rei por decretu de 23 d'ochobre de 610. La provincia eclesiástica tomaba un total de 20 diócesis. L'arzobispu de Toledo podía intervenir nel nomamientu d'obispos na península.[1]

Mientres esti periodu asoceden los conceyos toledanos, del que destaca'l terceru, nel que Recaredo y la so corte conviertense al cristianismu. Mientres esta etapa destacaron arzobispos como San Eugenio, San Ildefonso, o Santuyano.

Conquista musulmana editar

Mientres la conquista musulmana, los hispanorromanos sometíos polos musulmanes y que nun fuxir a los reinos cristianos del norte, los mozárabes, caltuvieron la relixón cristiana y, amás, entraron en contautu cola nueva cultura de los conquistadores.[2] De fechu los cristianos escoyíen y refugaben lo que-yos interesaba.[3] A lo llargo del periodu musulmán de Toledo, cabo mentar que progresivamente foise produciendo un procesu d'islamización y d'aculturación de la población autóctona. El cleru cristianu aportó a trillingüe, pos amás d'aprender árabe, caltuvieron la so llingua romance y el llatín na lliturxa.[4]

El ritu propiu de l'antigua Ilesia Hispana pervivió en Toledo, como ritu de los mozárabes que quedaron na ciudá, qu'establecieron la sede arzobispal na ilesia de Santa María d'Alfizén.[5] Anguaño, sigue a valir como ritu católicu. El Ritu Mozárabe toledanu o Lliturxa Hispánica y l'Ambrosiano de Milán son los dos únicos antiguos ritos-lliturxes del Occidente Cristianu que siguen vixentes xunto col Ritu Romanu.[6]

L'abandonu de la sede per parte del obispu Sinderedo provocó munchos problemes na ilesia de Toledo. Un preláu llamáu Oppas ocupó l'arzobispáu, pero al recayer entá'l títulu d'arzobispu en Sinderedo consideróse-y impostor y nun se-y inclúi na socesión apostólica toledana. Hubo dos bandos a favor y en contra de la so persona, pero, mientres la batalla de Cuadonga (722), Oppas, acompañando a los musulmanes, foi prindáu por Pelayo y púnxose fin a la situación irregular de la diócesis.[7] Dempués d'Oppas, son conocíos 4 obispos a partir del 731 hasta'l fin del sieglu VIII.[8] Nel llistáu d'arzobispos, el Códiz Emilianense termina'l catálogu de titulares con Xuan I.[9]Sía que non, a pesar de nun tener munches noticies al respeutu, siguió habiendo prelaos hasta la reconquista de Toledo por Alfonso VI.

Reconquista editar

 
Provincia eclesiástica de Toledo escontra'l sieglu XVI

El rei Alfonso VI y los cristianos reconquisten la ciudá de Toledo en 1085 devolviendo'l so antiguu poder a l'archidiócesis. El papa Urbanu II, por aciu la bulda Cunctis Sanctorum, de 1088/1089, reconoció a los titulares de la diócesis toledana la condición de primaos y metropolitanos, recuperando'l papel protagonista que la sede episcopal tuviera en dómina visigoda. El primer arzobispu d'esta etapa ye Bernardo de Cluny, perteneciente a la Orde de Cluny, que naquella dómina estender por España. La sede episcopal participa viviegamente na Reconquista, asumiendo'l territoriu que se conquistaba, y afalando nel so territoriu la espansión de les Órdenes militares d'Santiago, Calatrava y Alcántara. Con éses l'archidiócesis, tomaba la xurisdicción de mayor estensión na península, ocupando les actuales provincies de Toledo, Ciudá Real, Madrid y una parte sustancial de les d'Albacete, Guadalaxara, Badayoz y Cáceres.

Mientres esti periodu entama la construcción de l'actual Catedral de Santa María de Toledo, que les sos obres estender por dos sieglos. Esta foi construyida sobre l'antigua mezquita de los tiempos de la ocupación musulmana. El cabildru catedraliciu foi fundáu nel sieglu XII.

Nel sieglu XV, la diócesis toledana creció en xurisdicción, quedando so la so provincia eclesiástica les diócesis de Palencia, Osma, Segovia, Sigüenza, Cuenca, Córdoba y Xaén. L'arzobispu de Toledo convertir nel Conseyeru Mayor del Rei y el Cabildru catedraliciu de la sede toledana nel conseyu asesor. Les rentes de la primatura algamaben nesta dómina los cientu cincuenta y cuatro mil ducaos. Naquella dómina, la catedral taba sirvida por 70 canónigos y más de cien capellanes.

Edá Moderna editar

Terminada la conquista, mientres el reináu de los Reis Católicos, llega al puestu d'Arzobispu de Toledo el Cardenal Francisco Jiménez de Cisneros, que va inaugurar la Universidá d'Alcalá, que'l so territoriu pertenecía entós al arzobispáu de Toledo (ello ye que yera Archidiócesis Primada de toa España y la provincia eclesiástica en sí estendíase hasta África) y va participar viviegamente na política del reinu. Mientres el reináu de Felipe II la corte treslladóse a Madrid, magar eclesiásticamente la ciudá sigue dependiendo de Toledo. Mientres el restu de la Edá Moderna la ciudá va sufrir un lentu cayente. Anque la diócesis caltener mientres más tiempu, adulces va perdiendo peso ante otres más puxantes.

Edá contemporánea editar

Nos dos últimos sieglos l'archidiócesis sufre dellos episodios complicaos. Mientres la invasión de Napoleón la diócesis va vese escalada, fuxendo l'Arzobispu a la ciudá de Sevilla. Coles desamortizaciones de Mendizábal y Madoz aníciase un conflictu ente'l gobiernu d'España y el Papáu, quedando vacante mientres dalgún tiempu'l puestu d'arzobispu.

Mientres el sieglu XVII hasta'l sieglu XIX y parte del XX, l'archidiócesis empieza a perder les diócesis que taben so la so xurisdicción. A partir del so territoriu creáronse la diócesis de Madrid-Alcalá (más tarde archidiócesis, desligándose de Toledo), y la prelatura de Ciudá Real (alzada a diócesis en 1980). Solo les diócesis de Cuenca y Sigüenza-Guadalaxara permanecieron na na provincia eclesiástica. En 1949 creóse la diócesis d'Albacete, desmenbrándose de la diócesis de Cartaxena y pasando a formar parte de la provincia eclesiástica de Toledo.

A principios del sieglu XX, l'archidiócesis siguió calteniendo'l so puestu de preferencia sobre les demás diócesis d'España. En 1931, el cardenal Pedro Segura foi espulsáu d'España pola so oposición l'acabante crear república española, quedando la sede toledana vacante mientres dos años hasta'l nomamientu d'Isidro Gomá y Tomás como nuevu arzobispu. El periodu de la Guerra Civil Española supunxo la destrucción de bona parte del patrimoniu artísticu del arzobispáu y la muerte de 281 sacerdotes. Tres ella, procedióse a la reconstrucción del material destruyíu y configuróse l'aspeutu de l'actual Archidiócesis de Toledo.

Gobiernu Eclesiásticu editar

 
Braulio Rodríguez Plaza, actual arzobispu primáu

La archidiócesis de Toledo ye dirixida pol arzobispu de Toledo y un obispu auxiliar qu'ayuda na alministración de l'archidiócesis como parte de la curia archidiocesana.

Arzobispu metropolitanu: Braulio Rodríguez Plaza. Tomó posesión de l'archidiócesis el 21 de xunu de 2009 y recibió el paliu arzobispal de manes del papa Benito XVI el 29 de xunu de 2009 en Roma, na festividá de los Apóstoles Pedro y Pablo xunto a los demás arzobispos del mundu que se nomaron esi añu.[10]

Obispu auxiliar: Ángel Fernández Collada, dende'l 15 de setiembre de 2013.

Cardenal-Arzobispu eméritu: Cardenal Francisco Álvarez Martínez, arzobispu primáu ente 1995 y 2002.

Obispu auxiliar eméritu: Joaquín Carmelo Borobia Isasa, obispu auxiliar ente 2004 y 2010. Na actualidá mora en Zaragoza[11].

Amás, en Toledo mora Ángel Rubio Capo, quien fuera obispu auxiliar ente 2004 y 2007 y que foi Obispu de Segovia ente 2007 y 2014. Tres la so xubilación, tornó a Toledo, onde collabora cola Archidiócesis[11].

Episcopologio editar

La sede toledana foi fundada nel sieglu I y elevada a archidiócesis nel sieglu IV. Dende'l primer obispu documentáu (Melancio) hasta l'actualidá, 120 fueron los prelaos qu'ocuparon la sede episcopal primada de Toledo.

Dende'l sieglu XX, 13 fueron los arzobispos primaos qu'ocuparon esta sede.

Títulu Nome Periodu Destín Títulu Nome Periodu Destín
Patriarca-Arzobispu primáu Beatu Ciriaco María Sancha y Hervas 1898-1909 Finó Arzobispu primáu Enrique Plá y Deniel 1941-1968 Finó
Patriarca-Arzobispu primáu Gregorio Aguirre García,OFM 1909-1913 Finó Arzobispu primáu Vicente Enrique y Tarancón 1968-1971 Madrid
Patriarca-Arzobispu primáu Victoriano Guisasola y Menéndez 1913-1920 Finó Arzobispu primáu Marcelo González Martín 1971-1995 Arrenuncia
Arzobispu primáu Enrique Almaraz y Santos 1920-1921 Finó Arzobispu primáu Francisco Álvarez Martínez 1995-2002 Arrenuncia
Arzobispu primáu Enrique Reig Casanova 1922-1927 Finó Arzobispu primáu Antonio Cañizares Llovera 2002-2008 [Nota 1]
Arzobispu primáu Pedro Segura y Sáenz 1927-1931 Dimitió (Treslláu posterior a Sevilla) Arzobispu primáu Braulio Rodríguez Plaza 2009-Pte. -
Arzobispu primáu Isidro Gomá y Tomás 1933-1940 Finó - - - -

Territoriu editar

L'archidiócesis de Toledo ta asitiada nel centru d'España. La mayor parte del territoriu atópase na Comunidá Autónoma de Castiella-La Mancha, concretamente na provincia de Toledo, pero tamién toma dellos conceyos de les provincies de Cáceres y Badayoz, n'Estremadura. Xeográficamente, atopar nel centru de la Pandu Central, na parte septentrional de la Submeseta Sur. Llenda al norte con Madrid, al noroeste con Castiella y Lleón (con Ávila), al oeste con Estremadura (con Cáceres y Badayoz) y al sur con Ciudá Real y llixeramente con Andalucía (con Córdoba). La xurisdicción del arzobispáu toma aproximao 19 333 km²,[12] qu'abarca'l territoriu de 232 conceyos.[13]

L'archidiócesis llenda pel norte coles diócesis de Getafe, pel noroeste cola d'Ávila, pel este cola diócesis de Cuenca, pel sur cola de Ciudá Real y cola de Córdoba y pol suoeste cola archidiócesis de Mérida-Badayoz y la diócesis de Coria-Cáceres.

La ciudá de Toledo, que'l so nome asume l'arzobispáu, ye la capital archidiocesana, y como tal, alluga la curia arzobispal y la catedral. Na ciudá atopa'l Palaciu Arzobispal de Toledo, residencia del arzobispu y Patrimoniu de la humanidá.

Provincia eclesiástica editar

La provincia eclesiástica de Toledo ta formada pola archidiócesis de Toledo -que ye la sede metropolitana- y les diócesis sufragáneas de Ciudá Real, Albacete, Cuenca y Sigüenza-Guadalaxara. Amás, l'arzobispu de Toledo ye'l metropolitanu de la provincia y tien autoridá llindada sobre les diócesis sufragáneas.[14]

Provincia eclesiástica de Toledo
Catedral Advocación[15] Diócesis
Catedral de Toledo Virxe María Toledo
Catedral de Ciudá Real Virxe María Ciudá Real
Catedral d'Albacete Xuan el Bautista Albacete
Catedral de Cuenca Virxe María y Santuyano Cuenca
Catedral de Sigüenza Virxe María Sigüenza-Guadalaxara
Concatedral de Guadalaxara Virxe María Sigüenza-Guadalaxara

Anguaño, la provincia tien alredor de 1423 parroquies, toma unos 83.402 km² onde habiten aproximao 2.144.031 de persones de les que'l 92,18% son católicos.

Datos comparativos ente les diócesis de la provincia
Diócesis Alzada Área(km²) % C. Población total P.
Toledo[16] Sieglu I 19.333 86,3 735.154 270
Ciudá Real[17] 1875 19.813 98,3 530.800 164
Albacete[18] 1949 14.926 96,9 402.318 193
Cuenca[19] 1183 17.140 89 218.036 326
Sigüenza-Guadalaxara[20] sieglu VI 12.190 90,4 257.723 470
Total 83.402 92.18 2.144.031 1423
P.=Númberu de parroquies; % C.=Porcentaxe de católicos;

División pastoral editar

Pa efeutos de la so organización interna y la provisión de los servicios pastorales a los fieles, la diócesis ta estremada en 26 arciprestalgo, a que'l so frente atopar un arcipreste que s'encarga d'alministralo, atender los pidimientos del cleru y velar del cuidu del cultu. Estos de la mesma tán arrexuntaos en 4 vicaríes episcopales:

Vicaríes
Arciprestalgos
Conceyos
Parroquies
Vicaría de Toledo       Arciprestalgo d'Escalona Aldea en Cabo, Paredes de Escalona, Almorox, El Casar de Escalona, Hormigos, Escalona, Nombela, Pelahustán, Quismondo, Maqueda y Santa Olalla 11
      Arciprestalgu de Navahermosa Cuerva, Gálvez, Guadamur, Casasbuenas, Menasalbas, Navahermosa, Hontanar, Noez, Totanés, Polán, Pulgar, San Martín de Montalbán, San Pablo de los Montes y Las Ventas con Peña Aguilera 14
      Arciprestalgu de Toledo Toledo 21
      Arciprestalgu de Toledo-Ronda Argés, Layos, Azucaica (Toledo), Bargas, Burguillos, Cobisa, Nambroca, Olías del Rey 8
      Arciprestalgu de Torrijos Alcabón, Burujón con Alcubillete, Carmena, El Carpio de Tajo, Escalonilla, Gerindote, Albarreal del Tajo, La Mata, Carriches, La Puebla de Montalbán, Novés con San Montés, Rielves con Barcience, Torrijos, Val de Santo Domingo-Caudilla 17
Vicaría de Talavera de La Reina       Arciprestalgu de Belvís de la Jara Alcaudete de la Jara, Aldeanueva de Barbarroya, Belvís de la Jara, Las Herencias con Membrillo, Minas de Santa Quiteria, La Nava de Ricomalillo, Buenasbodas, Robledo del Mazo con Las Hunfrías, Piedraescrita, Navaltoril y Robledillo, Sevilleja de la Jara con Puerto Rey y Gargantilla 16
      Arciprestalgu de Guadalupe (Cáceres) Alía y la Calera, Bohonal de Ibor, Carrascalejo, Navatrasierra, Castañar de Ibor, Navalvillar de Ibor, Guadalupe, Peraleda de San Román, Garvín, Villar del Pedroso y Valdelacasa del Tajo 12
      Arciprestalgu de Herrera del Duque (Badayoz) Castilblanco con Cijara, Fuenlabrada de los Montes, Villarta de los Montes, Helechosa de los Montes, Bohonal de los Montes, Herrera del Duque, Peloche y Valdecaballeros 9
      Arciprestalgu de Los Navalmorales Los Navalucillos con Alares, Valdeazores y Robledo del Buey, Espinoso del Rey, Torrecilla de la Jara con La Fresneda de la Jara, Los Navalmorales, San Bartolomé de las Abiertas, Retamoso de la Jara, Santa Ana de Pusa, San Martín de Pusa y Villarejo de Montalbán 13
      Arciprestalgu d'Oropesa Alcañizo, La Calzada de Oropesa, Las Ventas de San Julián, Gamonal, El Casar de Talavera (Talavera de la Reina), Herreruela de Oropesa y Caleruela, Lagartera, Navalcán, Oropesa con Corchuela, Parrillas, Torralba de Oropesa y Velada 14
      Arciprestalgu de Puebla de Alcocer (Badayoz) Casas de Don Pedro, Garbayuela, Baterno, Tamurejo, Garlitos, El Risco, Capilla, Peñalsordo, Zarza Capilla, Puebla de Alcocer, Siruela y Talarrubias 12
      Arciprestalgu de La Pueblanueva Cazalegas, Cebolla con Mañosa, Los Cerralbos, Illán de Vacas, Otero, Domingo Pérez, Mesegar, Erustes, Lucillos, Montearagón, Malpica de Tajo con Bernuy y La Pueblanueva con Las Vegas 15
      Arciprestalgu d'Puente del Arzobispo Talavera la Nueva (Talavera de la Reina), Alcolea de Tajo, Calera y Chozas con Alberche del Caudillo, El Campillo de la Jara, Puerto de San Vicente, La Estrella con Fontes de la Estrella, Azután, Navalmoralejo, Mohedas de la Jara, Aldeanueva de San Bartolomé, Puente del Arzobispo, Valdeverdeja y Torrico 15
      Arciprestalgu d'El Real de San Vicente Almendral de la Cañada, La Iglesuela, Sotillo de las Palomas, Castiellu de Bayuela, Cardiel de los Montes, Cervera de los Montes, Marrupe, Hinojosa de San Vicente, San Román de los Montes, Mejorada, Montesclaros, Navamorcuende, Sartajada, Pepino, El Real de San Vicente, Garciotún, Nuño Gómez y Segurilla 18
      Arciprestalgu de Talavera de la Reina Talavera de la Reina 1
Vicaría de La Mancha       Arciprestalgu de Madridejos-Consuegra Camuñas, Consuegra, Madridejos, Turleque, Urda y Villafranca de los Caballeros 6
      Arciprestalgu de Mora Almonacid de Toledo, Manzaneque, Mora, Villaminaya, Mascaraque, Villanueva de Bogas, Villamuelas 7
      Arciprestalgu d'Ocaña Ciruelos, Dosbarrios, Huerta de Valdecarábanos, La Guardia, Noblejas, Ocaña, Ontígola, Santa Cruz de la Zarza, Villarurubia de Santiago, Villasequilla, Villatobas y Yepes 12
      Arciprestalgu d'Orgaz Ajofrín, Chueca, Mazarambroz, Orgaz con Arisgotas, Sonseca con Casalgordo, Los Yébenes y Marjaliza 9
      Arciprestalgu de Quintanar de la Orden Cabezamesada, Corral de Almaguer, Miguel Esteban, Puebla de Almoradiel, Quintanar de la Orden, El Toboso y Villanueva de Alcardete 7
      Arciprestalgu de Villacañas Lillo, Quero, El Romeral, Tembleque, La Villa de Don Fadrique y Villacañas 6
Vicaría de La Sagra       Arciprestalgu de Méntrida Casarrubios del Monte con Calypo-Fado, Méntrida, Santa Cruz del Retamar con Calalberche, La Torre de Esteban Hambrán, Valmojado y Las Ventas de Retamosa 8
      Arciprestalgu de Fuensalida Arcicollar, Camarenilla, Camarena, Chozas de Canales, Fuensalida, Huecas, Portillo de Toledo y Villamiel de Toledo 8
      Arciprestalgu de Cedillo Cabañas de la Sagra, Carranque, Cedillo del Condado, El Viso de San Juan, Lominchar, Palomeque, Recas y Yunclillos 8
      Arciprestalgu d'Illescas Borox, Esquivias, Illescas, Numancia de la Sagra, Seseña con Seseña Nuevo, Ugena, Yeles y Yuncos 9
      Arciprestalgu d'Añover de Tajo Alamea de la Sagra, Añover de Tajo, Cobeja, Magán, Mocejón, Pantoja, Yuncler, Villaluenga de la Sagra y Villaseca de la Sagra 9
Total 26 arciprestalgos 232 conceyos 270 parroquies
Fonte: Conferencia Episcopal Española[21][22]

Estadístiques editar

Añu Población Sacerdotes Diáconos Relixosos Parroquies
Bautizaos Total % de
bauti-
zados
Total Cleru
secular
Cleru
regular
Bautizaos por
sacerdote
Varones Muyeres
1950 755.857   755.867  100,0 374 307 67 2.021 278 1.451 364
1970 554.272 554.950 99,9 481 378 103 1.152 138 1.097 245
1980 507.790 508.620 99,8 440 380 60 1.154 121 1.210 257
1990 488.145 490.320 99,6 406 340 66 1.202 169 1.057 259
1999 547.760 550.095 99,6 443 390 53 1.236 153 981 265
2000 556.972 557.953 99,8 459 399 60 1.213 147 1.050 266
2001 557.235 558.721 99,7 462 401 61 1.206 160 1.054 268
2002 551.400 566.774 97,3 486 425 61 1.134 154 1.062 268
2003 547.821 560.576 97,7 468 411 57 1.170 147 1.158 268
2004 566.538 574.409 98,6 476 422 54 1.190 173 1.048 268
2010 719.482 636.477 88.5 480 443 37 1.325 97 893 270
2014 735.154 634.669 86.3 469 436 33 1.190 104 1.034 270
Fonte:The Hierarchy of the Catholic Church.[23]

Amás, según estadístiques oficiales, mientres el cursu 2017-18, 65 yeren los seminaristes qu'estudiaben nel Seminariu Conciliar de San Ildefonso.[24]

Patrimoniu arquiteutónicu editar

L'archidiócesis de Toledo cunta con una gran riqueza arquitectónica n'ilesies y santuarios a lo llargo y anchu de la so xurisdicción, amás dellos de los sos templos fueron declaraos Bienes d'Interés Cultural y Patrimoniu Históricu d'España, según otros tantos que son Patrimoniu de la Humanidá (la mayoría en Toledo).

Ente los santuarios destaquen:

Ver tamién editar

Notes editar

Referencies editar

  1. «[http://www.architoledo.org/historia/visigodu.htm Historia de la Archidi�cesis de Toledo]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  2. Flórez,, p. 212.
  3. Gonzálvez Ruiz,, p. 67-68.
  4. Gonzálvez Ruiz,, p. 75-77.
  5. Fidel Fita: El monesteriu toledanu de San Servando.
  6. Hernández,, p. 63.
  7. Gonzálvez Ruiz,, p. 71.
  8. Gonzálvez Ruiz,, p. 78.
  9. Flórez,, p. 366.
  10. papa-apurriera-el paliu arzobispal-a-monse%C3%B1or-braulio-rodriguez-el-29-de-xunu_92674259038.html Braulio Rodríguez Plaza va recibir el paliu arzobispal. https://www.abc.es/hemeroteca/historico-06-05-2009/abc/Toledo/el papa-apurriera-el paliu arzobispal-a-monse%C3%B1or-braulio-rodriguez-el-29-de-xunu_92674259038.html. 
  11. 11,0 11,1 https://infovaticana.com/blogs/cigona/obispos-emeritos-ii/
  12. Cheney, David M.. «Toledo (Archdiocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 11 de xunetu de 2016.
  13. «Municipio de la diócesis de Toledo | CEE» (castellanu). Consultáu'l 11 de xunetu de 2016.
  14. «Organización y Gobiernu de la Ilesia. Seición: Arzobispos». Catholic.net. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  15. Edificios incluyíos nel Plan de Catedrales del Ministeriu de Cultura d'España.
  16. Cheney, David M.. «Toledo (Archdiocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016.
  17. Cheney, David M.. «Ciudad Real (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016.
  18. Cheney, David M.. «Albacete (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016.
  19. Cheney, David M.. «Cuenca (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016.
  20. Cheney, David M.. «Sigüenza-Guadalaxara (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 7 de setiembre de 2016.
  21. «Llistáu de parroquies de la diócesis de Toledo». Consultáu'l 27 d'avientu de 2016.
  22. «Municipio de la diócesis de Toledo | CEE». Consultáu'l 27 d'avientu de 2016.
  23. The Hierarchy of the Catholic Church. «Archdiocese of Toledo» (inglés). Catholic Hierarchy. Consultáu'l 11 de xunetu de 2016.
  24. «Estadístiques de seminarios | CEE» (castellanu). Consultáu'l 20 d'abril de 2017.

Bibliografía editar

  • Izquierdo Benito, Ricardo. Privilexos reales daos a Toledo mientres la Edá Media (1101-1494), Toledo, 1990.
  • Nieto Siria, José Manuel. Ilesia y xénesis del Estáu Modernu en Castiella (1369-1480), Madrid, 1993.
  • Moreno Nieto, Luis. Toledo na Alcordanza, Toledo, GRÁFIQUES CERVANTES, 1989. ISBN 84-404-4201-7

Enllaces esternos editar