Casas del Monte

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Casas del Monte ye un conceyu español perteneciente a la mancomunidá del valle del Ambroz, na provincia de Cáceres, comunidá autónoma d'Estremadura. Ye un centru escoyíu pa la práutica de deportes y turismu.

Casas del Monte
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Casas del Monte (es) Traducir Juan José Bueno Lorente
Nome oficial Casas del Monte (es)[1]
Códigu postal 10730
Xeografía
Coordenaes 40°12′09″N 5°57′37″W / 40.2024°N 5.9604°O / 40.2024; -5.9604
Casas del Monte alcuéntrase n'España
Casas del Monte
Casas del Monte
Casas del Monte (España)
Superficie 27.61 km²
Altitú 598 m
Llenda con Zarza de Granadilla, La Granja, Segura de Toro, Navaconcejo, Rebollar, Valdastillas y Jarilla
Demografía
Población 769 hab. (2023)
- 424 homes (2019)

- 396 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.2% de provincia de Cáceres
0.07% de Estremadura
0% de España
Densidá 27,85 hab/km²
Más información
Fundación sieglu XV
Estaya horaria UTC+01:00
casasdelmonte.es
Cambiar los datos en Wikidata

El pueblu atópase a mediu camín ente Cáceres y Salamanca, na carretera N-630, a 15 km de Hervás y menos de 30 km de Plasencia. Anguaño llega hasta'l mesmu encruz l'autovía A-66, na so salida 446.

Símbolos editar

 
Escudu de Casas del Monte

L'escudu de Casas del Monte foi aprobáu por aciu la "Orde de 25 de mayu de 2004, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu, pal Conceyu de Casas del Monte", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura el 22 de xunu de 2004, depués d'aprobar l'espediente'l plenu del conceyu'l 6 de febreru de 2003 y emitir informe'l Conseyu Asesor d'Honores y Distinciones de la Xunta d'Estremadura el 29 d'abril de 2004. L'escudu defínese oficialmente asina:

Escudu tayáu. Primero, de plata, una torre nel so color, mazonada de sable y esclariada de gules, terrasada de sinople, adomada d'un pinu de sinople y siniestrada d'una castañal de lo mesmo. Segundu, d'oru, seis mates de freses de sinople, frutadas de gules, puestes en barra 4 y 2. Al timbre, corona real zarrada.[2]

Xeografía física editar

Casas del Monte parte con:[3]

Historia editar

Los primeros habitantes que dexaron buelga nesta tierra fueron los vetonos, un pueblu bélicu por naturaleza que la so vida dependía principalmente de los fataos de ganáu, d'ende que les sos escultures más famoses yeren dedicaes precisamente a los verraco, como'l Toru de Segura de la vecina llocalidá de Segura de Toro.

Darréu, dempués de periodos de guerra colos qu'equí vivíen, llegó'l pueblu romanu, que dexó bastantes restos de la so presencia como son los de Granjuela, onde s'atopó un mausoléu octogonal del sieglu IV al llau de la villa romana. En Piedres Llabraes, yá nel vecín términu de Jarilla, hai restos de lo que foi un templu romanu, que los paisanos atribúin a un castiellu que nun se llegó a construyir o una ermita. Una vegada Roma cayó en manes de los bárbaros, llegaron a estes llindes los visigodos, pueblu que nun apurrió nada comparáu con Roma y si pasaron pequí nun dexaron buelgues que la demuestren.

Cola invasión musulmana nel 711, llegaron nuevos pobladores almohades que s'asitiaron per esta zona, quiciabes Granadilla fuera la única población que fundaron. Cuando Alfonsu VIII fundó Plasencia, mandó construyir los asentamientos militares de la Oliva y de Segura, formándose asina los primeros nucleos que más tarde daríen orixe a Casas del Monte.

L'actual llocalidá de Casas del Monte foi fundada na segunda metá de sieglu XV aproximao, por vaqueros de La Garganta. Más tarde el pueblu creció al llegar vecinos d'otros pueblos, construyéndose l'actual ilesia en 1580.[4]

Casas del Monte perteneció al Sexmo de Plasencia.[5]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na provincia de Cáceres, quedando integráu dende 1834 nel güei estinguíu partíu xudicial de Granadilla.[6] Nel censu de 1842 cuntaba con 200 llares y 1096 habitantes.[7]

Demografía editar

Evolución demográfica por décades dende l'añu 1900 al 2016 (INE[8][9]):

Patrimoniu editar

 
Miliario romanu del sieglu IV atopáu na Vía de la Plata en Casas del Monte, depositáu nel Muséu de Cáceres.

Cuenta con ilesia parroquial propia, dedicada a los Santos Mártires Fabián y Sebastián, nel arciprestalgu de Hervás, na diócesis de Plasencia.[10]

Otros llugares d'interés son una piscina natural y un gargüelu, según los distintos llugares de la sierra onde hai rutes pal senderismu.[11]

Cultura editar

Festividad editar

  • 20 de xineru: Nesti día celebra la Fiesta de los Santos Patrones de la Ilesia Parroquial. Como tradición d'esta fiesta dicir que cada añu correspuende a cuatro vecinos ser Mayordomu, y tien derechu a sacar y meter andar como'l patrones San Fabián y San Sebastián de la ilesia, amás de llevanos en procesión pol pueblu. Los engraciaos con esti honor celebren una convidada al que son invitaos tolos vecinos del pueblu. Cada añu siguiendo un orde predeterminado dende va sieglos correspuénde-y ser Mayordomu a dos vecinos a entrambos llaos de la cai polo qu'escurre la vegada, por esti motivu pue que nun-yos toque a delles families en tola so vida.
  • Selmana Santa y quintos: Mientres n'otres llocalidaes de la xeografía española, la Selmana Santa, vivir con devoción, equí esfrútase de la naturaleza. Nun falten los pasos procesionales, pero la tranquilidá y l'esplosión de la primavera reinen sobremanera lo demás. Por estes feches los quintos suel celebrar la quinta, pasien por tol pueblu un machu cabrío al que-y afaten con campanillos, el miércoles pasen por tol pueblu pidiendo, llevándose los chorizos, güevos y dineru que-yos dan la casa a la que pasen mientres tola selmana. Mientres anguaño que duren la so quinta, tienen el derechu y l'obligación de cobrar el pisu a los foresteros que s'echen novia nel pueblu. El día más esperáu de tola Selmana Santa ye'l domingu de Pascua, esi día ta destináu a salir al campu y comer el Hornazo con tolos amigos y familiares.
  • 25 d'abril - San Marcos: Mientres cuatro díes consecutivos celébrase la festividá de San Marcos, patrón de la cooperativa. Nun falten les verbenes nocherniegues hasta altes hores de la madrugada nel mesmu llocal de la cooperativa. El primer día tolos habitantes y foresteros averar a la convidada qu'ufierta la mesma. Como ye segunda fiesta n'importancia del añu les peñes yá empiecen a funcionar.
  • 14 de setiembre - Cristu de la Victoria: Ensin dulda ye la fiesta más importante y más celebrada de Casas del Monte. La diversión ta garantiza dende'l primer día hasta'l postreru en total cinco díes. Ye celebráu na parte alta del pueblu onde ye amenizado con verbenes na Plaza de los Morales, y llenu de peñes nes que puede esfrutase de la compañía de los paisanos que seguro-yos convidarán. Pela mañana la charanga va espertando al pueblu dende bien llueu acompañada de la xente qu'entá tien más ganes de fiesta.

Gastronomía editar

  • Duces: perrunillas, mantecados, hornazos y bollos de lleche;
  • Frutes: freses y cereces;
  • Embutíos: morcielles de calabaza y patateres, chorizu de bútago, llombu, quesos de cabra y d'oveya;
  • Carnes: cabritu, caldereta, pataques con carne, cazuela;
  • Llegumes: chinches con arroz;
  • Sopes: de tomate, de güevu, dulces;
  • Dellos: pataques escabechadas y migues.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta d'Estremadura. «D.O.Y./22 de xunu de 2004/Númberu 71» (castellanu). Consultáu'l 19 de payares de 2011.
  3. Entidaes locales Diputación Provincial de Cáceres
  4. Hestoria Conceyu de Casas del Monte
  5. Casas del Monte nuevoportal.com
  6. Cervantes Virtual [1]
  7. Conceyu Códigu INE -10.055 [2]
  8. «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos.» (castellanu). INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  9. «Series de población dende 1996. Cifres oficiales de la Revisión añal del Padrón municipal a 1 de xineru de cada añu.» (castellanu). INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  10. Llistáu de parroquies Diócesis de Plasencia
  11. Llugares d'interés Conceyu de Casas del Monte

Enllaces esternos editar