Castilléjar

conceyu de la provincia de Granada (España)

Castilléjar (antes conocíu como Castilléjar de los Ríos) ye una llocalidá y un conceyu español perteneciente a la provincia de Granada, na comunidá autónoma d'Andalucía. Ta asitiáu na parte meridional de la contorna de Huéscar. Llenda colos conceyos de Huéscar, Galera, Cúllar, Benamaurel y Castril. Otres llocalidaes cercanes son Cortixos del Cura y San Marcos.

Castilléjar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Castilléjar (es) Traducir Josefa Carasa Ballesta
Nome oficial Castilléjar (es)[1]
Nome llocal Castilléjar (es)
Códigu postal 18818
Xeografía
Coordenaes 37°42′53″N 2°38′35″W / 37.714722222222°N 2.6430555555556°O / 37.714722222222; -2.6430555555556
Castilléjar alcuéntrase n'España
Castilléjar
Castilléjar
Castilléjar (España)
Superficie 132 km²
Altitú 792 m
Llenda con Castril, Huéscar, Galera, Cúllar, Benamaurel y Cortes de Baza
Demografía
Población 1288 hab. (2023)
- 678 homes (2019)

- 640 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 9,76 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
castillejar.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Castilléjar al respective de la provincia de Granada.

El conceyu castillejarano ta formáu polos nucleos de Castilléjar, Los Carriones y Los Olivos. El so términu municipal ta enclaváu nuna fértil vega que s'estiende a veres de los ríu Galera y Guardal, con dalgunos de los paisaxes de badlands más espectaculares del Altiplanu Granadín. Cuenta, amás, con numberoses cases-cueva, tradicionales de les rexones d'Andalucía Oriental y Murcia.

Historia editar

La zona onde s'asitia Castilléjar sirvió de hábitat humanu dende la Prehistoria, como demuestren los xacimientos arqueolóxicos de les cueves de Guardal. Hai muertes d'un pobláu íberu llamáu Capo de la Balunca que data de los sieglos VI y V e.C., y darréu allugó a tribus bastetanas. Los árabes ocuparon el so territoriu sol nome de "al-Qulayat" («alcalá» o «castilleja»), hasta qu'en 1488 foi reconquistada polos Reis Católicos y pasó a depender de la Casa d'Alba.

Tres la espulsión de los moriscos tola zona foi repoblada de xentes veníes del norte de la Península, principalmente de les Vascongadas, Navarra y Aragón; por ello son frecuentes apellíos como Abellán, Barea, Carricondo, Ibar, Iriarte, Lizarte, Mañas, Navarro, Uribe o Vegara.

El nome de la llocalidá foi nun principiu el de "Castillexa", y como tal permaneció hasta finales del sieglu XVIII, pa pasar a denominase Castilléjar de los Ríos del que quedó namái'l so actual topónimu.

Demografía editar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Castilléjar cuntaba con 1344 habitantes censaos.[2]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Castilléjar ente 1900 y 2016
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Cultura editar

Lugar d'interés editar

Na entrada de la llocalidá atopa un antiguu ponte de fierro de principios del sieglu XX, y siguiendo el camín de Castilléjar llegar a los Baños de Bartolo o Fonte Fededora. Tamién cunta con un llagu artificial, aptu pal bañu, y entá se caltienen —anque en mala traza— unos fornos nos que s'ellaboraba yelsu y cal.

Fiestes editar

Fiestes de Santu Domingu de Guzmán
Castilléjar celebra les fiestes mientres el mes d'agostu n'honor a Santu Domingu de Guzmán, patrón del conceyu. El programa de fiestes ta formáu por diversu actos relixosos, como mises solemnes, pasacalles y una procesión cola so imaxe. La celebración sigue pela nueche con fueos artificiales y les tradicionales verbenes na plaza del pueblu.

Igualmente destaquen el concursu de bailles típicos granadinos, los toro y, como clausura d'estes xornaes, el concursu de migues al estilu tradicional.

Cuadrielles d'Ánimes

Les cuadrielles d'ánimes son agrupaciones musicales típiques de tol Sureste español. Surdieron p'ayudar a les almes a salir del Purgatoriu, y encárguense de pidir donativos p'ayudar a los probes y mises.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ine.es (1 de xineru de 2017). «Población de Castilléjar».

Enllaces esternos editar


Noroeste: Castril y Huéscar Norte: Huéscar Nordeste: Huéscar
Oeste: Castril   Este: Galera
Suroeste: Castril y Benamaurel Sur: Benamaurel Sureste: Cúllar
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.