Castillo de Bayuela

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Castillo de Bayuela ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Castillo de Bayuela
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Castillo de Bayuela (es) Traducir Hortensia de la Casa García
Nome oficial Castillo de Bayuela (es)[1]
Códigu postal 45641
Xeografía
Coordenaes 40°05′58″N 4°41′03″W / 40.099444444444°N 4.6841666666667°O / 40.099444444444; -4.6841666666667
Castillo de Bayuela alcuéntrase n'España
Castillo de Bayuela
Castillo de Bayuela
Castillo de Bayuela (España)
Superficie 37 km²
Altitú 563 m
Llenda con Cazalegas, San Román de los Montes, Hinojosa de San Vicente, El Real de San Vicente, Garciotum, Cardiel de los Montes y Lucillos
Demografía
Población 905 hab. (2023)
- 465 homes (2019)

- 473 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.04% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 24,46 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El términu de "Bayuela" deriva de "Valle de Ala o valle de les bendiciones" termino que los musulmanes punxéronlu cuando asitiar nesta llocalidá d'ende los sos numberosos restos musulmanes, cristianos y visigodos siendo'l pueblu de la Sierra de San Vicente con mayor hestoria y afayos históricos o tamién de la forma diminutiva llatina de "buda" que significa anea, una planta que crez na zona.

Xeografía editar

El conceyu asítiase na falda meridional del cuetu denomináu del Castillo, na contorna de la Sierra de San Vicente. Atiesta coles poblaciones d'El Real de San Vicente, Garciotum, Cardiel de los Montes, Lucillos, Cazalegas, San Román de los Montes y Hinojosa de San Vicente, toes de Toledo.

Historia editar

 
Rollu xurisdiccional

Dende la dómina del Paleolíticu hasta los nuesos díes, el territoriu y población de Castillo de Bayuela siempres tuvo habitáu, dexando nel paisaxe gran númberu de muertes arqueolóxiques y artísticos. De dómina paleolítica topáronse gran númberu de piedres tallaes y bifaces; Molinos barquiformes, hachos apolazaos, microlitos, llábanos de piedra megalítiques y otros materiales fueron topaos de la dómina Neolítica. Na Edá del Bronce el Cuetu del Castillo sirve como llugar onde fundar un castru que la so necrópolis allugar nel allegante Cuetu Calamocho. Los vettones siguieron reutilicen el mesmu llugar, llevantaron muralles y esculpieron tres verracos que güei s'atopen na plaza de San Antonio, na mesma villa, siendo'l Toru unu de los exemplos más sobresalientes de la provincia de Toledo.

En dómina romana estableciéronse gran númberu de villes rústiques nel valle, según la creación d'una presa romana en "El Romu", testar de terra sigillata, o una posible calzada en "Les Revueltes". Los visigodos tamién dexaron el so calquier topándose dos necrópolis visigodes, siendo una d'elles (la descubierta por Melchor Fernández) na que se topó una dote de fíbulas aquiliformes, broche de petrina, aniellu y cuentes de collar.

Cola invasión musulmana'l Cuetu del Castillo ye nuevamente reutilizáu pa imponer una talaya que comunicara con otres tantes llevantaes na contorna y na reconquista tamién foi reutilizáu de mano a llevantar la ilesia de Santa María del Castillo. Castillo de Bayuela, empezó a esistir como aldega nesti cuetu, y el 12 d'ochobre de 1393 consigue'l títulu de villazgo por mano d'Enrique III "El Doliente" a que'l so cargu taben les aldegues de Hinojosa, Garciotún, El Real, Nuño Gómez, Marrupe y Payares. A partir de faese villa, va ser tierra de señoríu dau a Ruy López Dávalos, dempués a Don Álvaro de Luna, a la so fía Doña María de Luna y Pimentel que casada con don Íñigo López de Mendoza va pasar a ser propiedá de tan afamada familia. Ye a partir d'esti momentu cuando Mendozas, Portocarreros y Duques de Híjar asoceden al marquesáu que va ser abolíu a principios del sieglu XIX.

Nes ruines del castiellu había una ermita que contenía la primer imaxe que se tien conocencia de la Encarnación. A ella allegaben cada 25 de marzu tolos párrocos y sacristanes de los pueblos que componíen l'antigua xurisdicción d'esta villa, costume que perduró hasta 1770. Los pueblos que formaron parte de la mentada xurisdicción yeren Hinojosa, Marrupe, El Real de San Vicente, Higuero de les Dueñes, Nuño Gómez y Garciotum, de la que se dixebraría Marrupe en 1637.

A mediaos del sieglu XIX la población cuntaba con 160 cases, siendo'l presupuestu municipal de 6.500 reales del que se pagaben 2.200 al secretariu. La so industria consistía en cinco molinos de farina.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Restituto García Lahera
1983-1987 Pablo Fernández García PSOE
1987-1991 Cipriano García Pulido PSOE
1991-1995 José Fernández Pulido PP
1995-1999 Lázaro Cerrillo Fernández PSOE
1999-2003 Isabel García Lahera PP
2003-2007 Hortensia de la Casa García PSOE
2007-2011 Hortensia de la Casa García PSOE
2011-2015 Hortensia de la Casa García PSOE
2015-2019 Julia Fernández Cerrillo PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Castillo de Bayuela ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Na siguiente tabla amuésase la evolución del númberu d'habitantes nos últimos diez años según datos del INE.

Evolución demográfica de Castillo de Bayuela
1996199819992000200120022003200420052006
1,0131,0011,0061,0111,0071,0051,0371,0721,0601,054
(Fonte: INE [Consultar])

Monumentos editar

  • Ilesia Parroquial de San Andrés: Alzada hacia 1480 y en continua evolución. D'estilu góticu-renacentista tratar d'ilesia d'una nave y una cabecera semicircular cubierta con bóveda de crucería en terceletes. N'interviniendo Juan de Azpeitia a mediaos del sieglu XVI la obra foi cedida a Pedro de Tolosa (apareyador d'El Escorial) quien realizó ente 1560-1564 la portada principal. En 1924 l'interior y toles sos ayalgues fueron afaraos nuna pavorosa quema, y tres la so restauración, en 1934 la firma Ruiz de Luna llevantó'l gran Retablu reconocíu como la "Capiya Sixtina" de los Ruiz de Luna.
  • Rollu xurisdiccional: Allugáu na plaza del Conceyu. D'estilu góticu tardíu de principios del sieglu XVI. Mentáu como "el rei de los rollos" de la provincia de Toledo. Ye una obra arquitectónica de gran guapura y esbeltez. Llevántase sobre un graderíu circular, una gran columna monolítica sofita un capitel con cuatro cabeces leonadas so un templete. Apaecen dos escudos iguales de la familia de los Mendozas como promotores de tal edificación.
  • La Torre Castiella: Edificación relixosa que se topa nel epicentru del Cuetu del Castillo, llugar cercáu onde s'allugaba l'antigua población de Castillo de Bayuela. A partir d'una talaya musulmana se reaprovechó pa llevantar una torre de vixilancia cristiana y dir ampliándose hasta conformar la ilesia mudéxar del sieglu XIII de Santa María del Castillo o La nuesa Señora de la Encarnación. Anguaño atópase en ruines pero inda se dexa aldovinar la so planta y alzáu destacando la torre-campanariu,una ventana d'arqueru y la portada mudéxar.
  • Los bracos vetonos: Esisten tres verracos baxaos del castru vetón asitiáu nel Cuetu del Castillo. El de mayor importancia ye'l toru, unu de los meyores calteníos na contorna toledana. Atópase allugáu na plaza de San Andrés.
  • Un cercu Antropomorfa o de Guerrero: Trátase d'un cercu de finales de la Edá del Bronce. Ye un monolitu de piedra perfectamente calteníu en que la so cara principal déxase ver el dibuxu esquemáticu d'un guerreru. Trátase d'una de los cercos de guerreru más grande y meyor calteníes de la Península, amás de tener el dibuxu de guerreru de mayores dimensiones. Anguaño tópase allugada nel Centru d'Interpretación de la Naturaleza y Patrimoniu Históricu.
  • Conceyu: Anque güei el conceyu ye una construcción bien moderna, entá caltién dos dinteles decoraos del antiguu conceyu del sieglu XVI.
  • Antiguu Pósito: El pósito de la villa foi fundáu por Doña Brianda de Mendoza ente 1505 y 1534. Lo único que resta de la so construcción ye la portada reformada nel sieglu XVIII que se caltién na plaza de San Andrés.
  • Ponte de los Molinos: Allugáu nel camín que xune les villes de Castillo de Bayuela y Garciotún. Eleváu sobre'l regueru Saucedoso o de los molinos. Ye una construcción en piedra y llevantáu en 1607 por Miguel de Castro. Realizáu en piedra d'un solu güeyu de mediu puntu y pretil marcáu con inscripción de la so construcción. Na so redolada pueden visitase delles ruines de los molinos maquileros.
  • Escudu de los Austrias: Escudu llevantáu en 1613 según rezaba una inscripción güei sumida. Topar na salida de la villa escontra El Real de San Vicente, nel güei llamáu Parque de los Austrias.
  • Centru d'Interpretación de la Naturaleza y Patrimoniu Históricu: Allugáu xunto al colexu públicu. Estremáu en dos espacios, unu primeru de la naturaleza con paneles esplicativos sobre la riqueza de flora y fauna de la contorna según dos completes coleiciones de roques y plumes d'aves. El segundu espaciu dedícase-y al Patrimoniu Históricu con paneles esplicativos de la riqueza histórico y monumental y una gran muestra de pieces arqueolóxiques que tomen les dómines dende'l Paleolíticu hasta'l Medievu. Destaca percima de tol Cercu de Guerrero, pieza arqueolóxica de mayores dimensiones na Península dientro de la so tipoloxía.
  • Ermita de San Andrés: Allugada na Devesa de Balsamaña contién la imaxe del patrón del pueblu'l cual tolos años el primer fin de selmana de mayu se lo translada en romería.
  • Flaires de Balsamaña:Increíbles formaciones de tierra que s'asitien na Devesa de Balsamaña
  • Cruz de los cayíos:Allugada na plaza de la ilesia

Fiestes editar

  • 18 Enero San Antón:Festividá de San Antón, patrón de los animales.Na plazuela de la ilesia:caballos, pollinos, pites, gochos y demás animales son bendichos pol párrocu.En rematando la cofradería del vinu convida con dulces y vinu a la xente y priende una foguera pa salvaguardar del fríu.
  • 20 Enero San Sebastian:La cofradería del vinu promueve tolos años una cencerrada pol pueblu con un cascoxu marín que retumba en cabeza.
  • 3 de febreru: "San Blas", nel que, tres la misa, la imaxe del Santu ye llevada a la plaza del pueblu y los neños besen "les barbes" del santu por que los protexa de los males de gargüelu. Tres la procesión hai degustación de chocolate y esquisites rosquíes na mesma plaza.
  • Febreru: "Chorizu Gordu" (domingu anterior al miércoles de ceniza), celebración bien enraigonada na que bayoleros y un gran númberu de visitantes esfruten d'un día de campu nun ambiente popular y festivo, comiendo gatafu fritu y tortiella de pataca. Tradicionalmente comíase'l chorizu ellaboráu col intestín gordu del gochu, d'equí'l nome de la fiesta "Chorizu Gordu"
  • Febrero San Carnal:San Carnal o Antroxu celebrar mientres el fin de selmana que caya.Pela tarde celébrase les famoses carreres solidaries escontra carines del CHORIZU GORDU con una pergrande arribación tantu en corredores como públicu. Dempués una charanga anima.Pela nueche toos na plaza salen amarutaos y dellos establecimientos faen concursos d'amarutes.
  • Domingu de Resurreición. Los quintos afaten con enebros, retamas y palmeres formando un gran arcu la plazuela de la ilesia, tiestos "robaes" a los vecinos (los cualos tienen constancia d'ello)y la fachada de la ilesia con corones de flores ellaboraes por ellos.A continuaciónSalen la Virxe y Cristu Resucitáu pa realizar la procesión del Alcuentru na plaza del pueblu, tres la misa tornar a la plaza pa la quema d'un moñecu que representa a Judas.
  • Mayu: Romería na ermita de San Andrés de la Devesa de Balsamaña. .Romeros y caballistes salen del campillo.Tástiase productos de la tierra y una parrillada convidada pol conceyu.
  • Agostu: Selmana Cultural na segunda quincena con actividaes pa tolos públicos y conferencies culturales y comarcales entamaes pola Sociedá d'Amigos de la Sierra de San Vicente.
  • 'Fiestes de Setiembre:' Fiestes patronales n'honor de la Santísima Virxe del Castiellu. Nel que se realicen desfiles de xarrés, encierres, novilladas, verbenes na plaza, peñes. Nel día grande, 8 de setiembre, tien llugar la gran y emotiva procesión. A la llegada de la Virxe a la plaza, ye alzada hasta'l balcón central del Conceyu al son de los acordes del himnu nacional. Dempués d'una curtia homilia del predicador na que s'eponderen les Glories de la Santísima Virxe, tien llugar el cantar de la Salve.A la so llegada a la ilesia produz la puya de los brazos d'andar nel pórticu. Aquel qu'ufierta un mayor donativo, tien l'honor de meter a la Virxe de vuelta na so ilesia parroquial, mientres el pueblu entona l'himnu de la Virxe: "Oinos Madre Amorosa"
  • 29 y 30 de payares: San Andrés. El día 29 a los ocho de la tarde col toque de campanes encienden les tradicionales lluminaries, coles que según la tradición, quémense les barbes al santu. Ye costume dir los rapazos los díes anteriores a recoyer tomillu pa quemar nes lluminaries. El día 30, dempués de la Santa Misa n'honor del Santu, tienen llugar na plaza les tradicionales migues. Nos últimos años xunióse, el fin de selmana más cercanu, la celebración de la Feria d'Artesanía y Oficios antiguos, que cada añu ye dedicada a una tema pero principalmente a los vettones, antigua civilización que tuvo nes nueses tierres.
  • Concursu de Poesía Ángel Deza: La llocalidá celebra añalmente, dende 2011, un certame poéticu n'honor al poeta bayolero, Angel Deza Agüero. Cada añu, realízase un festival de poesía nel que s'apurren los premios a los poetes ganadores del Certame. Una cita cola poesía que cada vez tien mayor impulsu y que cuntó en toles sos ediciones col poeta Joaquín Benito de Lucas como miembru del Xuráu.

Reseñes editar

  • (1984-2011) Revista AGUASAL. Castillo de Bayuela - TOLEDO.
  • (nᵘ1-3 (1989-1992), nᵘ4-8 (2003-2008)) Boletín de la Sociedá d'Amigos de la Sierra de San Vicente. Castillo de Bayuela (TOLEDO).
  • CERRILLO FERNÁNDEZ, Vicente (1998): Castillo de Bayuela. El Folclor. Toledo. 1998.
  • CERRILLO FERNÁNDEZ, Vicente (2000): Castillo de Bayuela. La ilesia parroquial. Toledo. 2000.
  • CERRILLO FERNÁNDEZ, Vicente (2007): Castillo de Bayuela. La nuesa Hestoria. Toledo. 2007.
  • DEZA AGÜERO, Ángel (2003): El Castillo de Bayuela y la so Real Carta de Villazgo . Toledo. 2003.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2002): “El cercu antropomorfa de Castillo de Bayuela” Aguasal, nᵘ26. Avientu – 2002.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2005): “Noticies de la Ponte de Toledo (Madrid) nel Archivu de Castillo de Bayuela” Aguasal, nᵘ33. Marzu – 2005.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2006): “Inscripciones n'ilesies de la Sierra de San Vicente” Aguasal, nᵘ37. Agostu – 2006.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2006-2007): "Artistes, artesanos y comerciantes talaveranos n'ilesies de la Sierra de San Vicente (s. XVI-XVII)" en Cuaderna, nᵘ14-15, 2006-2007, pp. 155-172.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2007): "La intervención del pintor Andrés Basilio de Medina nos retablos de la ilesia de Castillo de Bayuela (1674)" en Aguasal, nᵘ41, avientu de 2007, pp. 34-35.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2008): "La ilesia de San Andrés de Castillo de Bayuela: Dende los sos oríxenes hasta 1630" en Boletín de la Sociedá d'Amigos de la Sierra de San Vicente, nᵘ8, 2008, pp.5-22.
  • MAYORAL AGÜERO, Jose y GUTIÉRREZ PULIDO, David (Coord.) (2008): Balsamaña, el legáu del pueblu. Madrid. Asociación Balsamaña. 2008.
  • GUTIÉRREZ PULIDO, David (2009): "Fortaleza, cases y palaciu de los señores de Navamorcuende-Cardiel y Castillo de Bayuela na Sierra de San Vicente (Toledo)" en Cuaderna, nᵘ16-17. Talavera dela Reina (Toledo). Coleutivu d'Investigación Histórica Arrabalde. 2008-2009.
  • Diputación de Toledo.
  • Celdrán, Pancracio (2006). Diccionario de topónimos españoles y sus gentilicios. Espasa. ISBN 84-670-0146-1.
  • Madoz, Pascual (Madrid, 1846-1850). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Establecimientu tipográficu de P. Madoz y L. Sagasti. Volume VI páxs. 188 y 189.

Personaxes célebres editar

  • Moreno Cruz: compartió cartelos con toreros de la talla d'Óscar Higares, David Mora o Jose Cubero Cubero "Yiyo", ente otros, toreando como novillero en places como la de Talavera de la Reina o Madrid.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar