Collado de Contreras

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Collado de Contreras ye un pequeñu conceyu d'España, na provincia d'Ávila, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. El pueblu tien una superficie de 18,44 km² y cuenta con una población de 197 habitantes (la densidá de 13,34 hab/km²).

Collado de Contreras
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Collado de Contreras (es)[1]
Códigu postal 05309
Xeografía
Coordenaes 40°53′12″N 4°55′40″W / 40.886666666667°N 4.9277777777778°O / 40.886666666667; -4.9277777777778
Collado de Contreras alcuéntrase n'España
Collado de Contreras
Collado de Contreras
Collado de Contreras (España)
Superficie 18.44 km²
Altitú 918 m
Demografía
Población 143 hab. (2023)
- 85 homes (2019)

- 83 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.09% de provincia d'Ávila
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
colladodecontreras.es
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Esti conceyu atópase arrodiáu d'otros conceyos tales como Crespos,Muñomer del Peco, Fontiveros, Constanzana, Viñegra de Moraña,Narros de Saldueña y Pascualgrande. Estos encuádrense na contorna denomada 'La moraña', un llugar de trigu y xirasol, d'estensos colores doraos chiscaos, tan solo, pol verdor de los pequeños pinares y l'apagáu acoloratáu d'adobe y lladriyu de los pueblos. Esta contorna de vieyes tradiciones nomada popularmente como "La Moraña", sustantivu que define lo que tuvo de ser esti llugar, pos tal términu deriva, de xuru de Mauritania o tierra de moros, en clara referencia a qu'esta dilatada llanura caltuviera, na Edá Media, la so población de moros.

 
Mapa de la llocalización de la población de Collado de Contreras.

Comunicaciones editar

La llocalidá atópase na carretera de Crespos-Arévalo (Av-P-116), que tien nacencia na carretera d'Ávila-Salamanca (N-501) polo qu'ésta s'atopa cercana al conceyu, más concretamente na salida en direición Crespos, como puede reparase nel mapa. Pa más información vease

Esta ventaxosa llocalización fai que tea relativamente cerca de los conceyos de Fontiveros (10 km), Ávila (45 km), Peñaranda de Bracamonte (27 km), Arévalo (27 km) o Salamanca (70 km).

  • Autobuses

Esiste un tresporte regular d'autobuses que comunica Madrid cola llocalidá de Chaherrero cercana a Collado de Contreras. Esti serviciu emprestar la empresa Auto-res dando'l serviciu al traviés de la llinia Madrid-Salamanca

Demografía editar

La población de Collado de Contreras notó una gran crecedera mientres la primer parte del sieglu XX hasta algamar el so techu en 1960 con 590 habitantes.Arriendes de esta fecha la población foi escayendo descomanadamente de resultes del éxodu rural a les ciudaes.

Evolución demográfica de Collado de Contreras
19701981199119962001200420062010
492360278275269253246215
(Fonte: [necesita referencies])

La población de Collado de Contreras sufre un prestosu aumentu mientres los periodos vacacionales pola arribación d'emigrantes locales qu'esfruten de les sos vacaciones cola familia nesti pueblu.

Escudu y Bandera editar

La inauguración y posterior adopción del escudu y la bandera per parte del Escelentísimu Conceyu de Collado de Contreras formalizar nun actu públicu celebráu'l día 27 de mayu de 1996 na Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de los Dolores, por cuenta de la celebración de les fiestes n'honor de La nuesa Señora de los Cuatro Calzaes.

  • Escudo Escudu mediu partíu y

cortáu. Primero de sinople fexe d'espigues de trigu de plata. Segundu de plata collado de sinople sumáu de la torre de la ilesia de La nuesa Señora de los Dolores al natural. Terceru de plata cruz completa d'azur cargada de trés azucenas de plata. Al timbre Corona Real zarrada.

  • Bandera Bandera rectangular

de proporciones 2:3, formada por cinco franxes horizontales, en proporciones 1/4, 1/12, 1/3, 1/12 y 1/4, siendo coloraes les esteriores, blanques les entemedies y verde la central.

Historia editar

 
Esterior de la ilesia parroquial de Collado Contreras

L'orixe de Collado de Contreras remontar a la edá Media, cuando los sos fundadores asitiaron un caserío nun pequeñu altor llamáu "La Collado", de la llanura conocida col nome de Moraña Alta. Ésta asítiase al llevante de la cuenca del ríu Zapardiel, na aguada septentrional de la Sierra d'Ávila. Esti terrén yera derrotu por numberosos regueros, que xuníos no que pela zona llámase la "reguera", desagüen nel Zapardiel, al altor de Crespos.

La población va vivir col nome de Collado mientres tola Edá Media y parte de la Moderna. Mientres reconquistar, la contorna foi una zona de clara inestabilidá política yá que s'asitiaba na frontera de los reinos cristianos y los árabes, por ello nun principiu repoblóse con pobladores mozárabes o muladíes llegaos del norte de la península. Estos pobladores magar caltuvieron na so mayoría la relixón cristiana, presentaron elementos aglutinantes por cuanto usaron indistintamente la llingua llatina-romance y l'árabe, igualmente y nesti sentíu caltuvieron la so cultura romanu-visigótica, pero con importantes elementos árabes.

Llegó a pertenecer a l'alfoz o territoriu del conceyu abulense incluyíu nel llamáu sexmo de Cobaleda, realizándose la repoblación d'esti territoriu con emigrantes d'otres partes de la península Ibérica nel primer terciu del sieglu XII tres l'afitamientu del reinu castellanu de resultes de reconquistar de Toledo nel añu 1085.

El topónimu de Collado de Contrera nun figura en documentos escritos hasta la metá del sieglu XIII, nel Conseñamientu de Rentes del Cardenal Gil Torres na Ilesia Obispáu d'Ávila. Mientres esti periodu apaez esta población como una de les más importantes y prósperes de La Moraña.De los 38 nucleos de población que se relacinan nesta contorna, el conceyu ocupaba'l cuartu llugar na aportación de rentes, lo qu'indica l'altu nivel de población y riqueza que tenía la llocalidá.

A mediaos del sieglu XV, nel Llibru de los Vevos Valores del Obispáu d'Ávila, confírmase l'aumentu de población y riqueza d'esta llocalidá, que llega al so máximu a finales del sieglu XV, figurando nel Censu de la Corona de Castiella de 1591, con 249 vecinos, alredor de 1200 habitantes.

La rellumanza de la llocalidá poner de manifiestu cola construcción de la ilesia (Na actualidá La nuesa Señora de los Dolores), a finales del sieglu XV y principios del sieglu XVI, una de los meyores de la dómina na provincia, xunto cola de Villatoro. La ilesia consta de tres naves amplies , dixebraes d'arcos de mediu puntu, sobre sutiles y peraltes columnes corinties, y una bella portada meridional con escultures.

Mientres el sieglu XVI el topónimu de la llocalidá va variar pa aportar a el que conocemos anguaño, Collado de Contreras. Esti fechu ta rellacionáu cola entrega d'esta llocalidá como señoríu secular a la familia "Contreras", miembros de la oligarquía de la ciudá d'Ávila, figurando dempués Carlos de Contreras Pamo y Frías o Geronimo Manuel Contreras Pamo y Frías como señores de Collado de Contreras.

La base de rellumanza de la población asítiase na riqueza del suelu con producciones de ceberes, llegumes, hortolices y viñeos.

Fiestes y Costumes editar

  • Fiestes

·El 28 de mayu, La nuesa Señora de los Cuatro Calzaes o Virxe de la Concepción Tien el so orixe nel cultivu del trigu y la so rellación cola fecundidá de la tierra, que los sos frutos aldovinar pola dómina. Yera la fiesta de la "esperanza".

·El 31 d'agostu, La nuesa Señora de los Dolores Tienen el so orixe na celebración del fin de la recoyida de la collecha del branu, ye dicir la fiesta de la tranquilidá, del reposu, del descansu y como non del agradecimientu a la tierra polos frutos pa pasar un iviernu sele.

Na actualidá la celebración realiza'l primer fin de selmana de setiembre y son les fiestes grandes de la llocalidá atrayendo a un gran númberu de persones de los pueblos cercanos por ser éstes famoses pela redolada.

Diches fiestes cunten dende va un tiempu con un concursu nocherniegu d'amarutes qu'enllenen de coloríu y allegría les cais de la llocalidá mientres el primer día de celebración y que cunta con un suculoso premiu pal/los vencedor/ye. Esti concursu va faciéndose añu a añu más grande pola participación y collaboración de les peñes y los habitantes de la llocalidá según los visitantes de pueblos redoma qu'adulces se van sumando a esti festival del disfraz.

Mientres estos últimos añu les fiestes de la llocalidá cuntaron cola celebración de la Feria d'Abril. Nesti festexu tan andaluz se situación diverses casetes decoraes pa la ocasión na plaza de la llocalidá acompañaes siempres de música, bailles, bebida y comida pa los asistentes y allegría pa festexar la fiesta de la patrona de Collado de Contreras.

El mercáu medieval foi unu de los ésitos nes últimes fiestes del pueblu rexuntando a gran cantidá de visitantes y vecinos nes cais de la llocalidá. El mercáu esfrutó de gran variedá y cantidá de puestos asitiaos polos mesmos vecinos de Collado de Contreras según por comerciantes veníos d'otres tierres pa la ocasión.

Nos últimos años, sumándose a la tradición taurina d'otros pueblos españoles na citada llocalidá dar# en la realización d'encierres peles cais del pueblu col so correspondiente chupinazo de la mano de los moz@s del pueblu.(Vease)

Al terminar l'encierre, por cortesía del Ilmo. Alcalde de la llocalidá y de la peña los regal@os dar# en la celebración de la fiesta taurina na plaza del pueblu. A lo llargo d'estos años de celebración de la mesma hanse asocedíu infinidá de bonos toreros, destacando la esitosa visita de "Morante de Poblar" que salió pola deseyada puerta grande de la plaza(Vease). Darréu al encierre y al festival taurín celébrase'l multitudinariu y tradicional xinta de los valientes, qu'aguantaron la nueche, l'encierre y la celebración taurina en vela, pela redolada d'unu de los supermercaos de la llocalidá qu'abre les sos puertes por que pueda faese realidá'l mesmu.

  • Costumes

Tradicional puesta del mayu na llaguna del pueblu (antes asítiase na plaza) la nueche del 31 al 1 de mayu polos moz@s qu'entren en quinta (cumplir la mayoría d'edá nesi añu). Acompañando la puesta del mayu les madres de los quint@s preparen una chicolatada.

El restu de la nueche se ameniza bebiendo al calor de la foguera y faciendo gamberraes pol pueblu esperando hasta l'amanecer, cuando los mozos van asitiar los ramos a les cases de les moces del pueblu.

En tiempos anteriores diba bebese a la fonte vieya y practicábase el xuegu de la pelota anque últimamente esta tradición foise perdiendo.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar