Fontiveros

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Fontiveros ye un conceyu d'España asitiáu na provincia d'Ávila, perteneciente a la comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Ye la población natal del escritor y poeta místicu San Juan de la Cruz. En 2017 cuntaba con una población de 758 habitantes (396 homes y 362 muyeres).

Fontiveros
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Fontiveros (es) Traducir María del Carmen Calleja Seco
Nome oficial Fontiveros (es)[1]
Códigu postal 05310
Xeografía
Coordenaes 40°56′00″N 4°59′25″W / 40.933333333333°N 4.9902777777778°O / 40.933333333333; -4.9902777777778
Fontiveros alcuéntrase n'España
Fontiveros
Fontiveros
Fontiveros (España)
Superficie 36 km²
Altitú 888 m
Demografía
Población 716 hab. (2023)
- 387 homes (2019)

- 361 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.45% de provincia d'Ávila
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 19,89 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fontiveros.es
Cambiar los datos en Wikidata
Ilesia de San Cipriano

Toponimia editar

Esisten delles y bien diverses teoríes sobre l'orixe del nome de Fontiveros, siendo la más xustificada la qu'esplica que'l nome deriva d'una conxunción de términos llatín y celta. Fons, pallabra llatina, significa fonte y Besós ye'l nome d'unu de los líderes celtes qu'habitaron estes tierres de La Moraña. Poro, el significáu lliteral del topónimu sería Fonte de Besos.

Otres de les teoríes fálennos del posible orixe llatín del nome (Fons-tiberi, que significaría fonte de Tiberio). Falen de que Tiberio na so conquista de la Península Ibérica quedó encantáu peles agües cristalines del conceyu.

Tamién se fala que, al ser repoblada la contorna, dempués de reconquistar, por habitantes cántabros, ástures y vascos, pue que el nome derive de poblaciones yá esistentes, como Fontibre (Cantabria), que significa fonte del Ebro, o que los mesmos pobladores dieren como nome a la llocalidá iturbero (fonte caliente en llingua vasca).

El topónimu apaez per primer vegada como Hontiveros nun documentu del s. XIII que se caltién nel Archivu Episcopal de la Catedral d'Ávila. Por evolución de la llingua castellana, la grafía H va tresformar en F por influencia del euskera.

Xeografía editar

La llocalidá atopar nel Noroeste de la provincia d'Ávila, asitiada na contorna d'Arévalo, más conocida como La Moraña nuna planicie a una altitú de 884 msnm.[2][3] El conceyu cunta con una estensión de 36,42 km² delimitando al sur colos conceyos de Collado de Contreras, Crespos y Rivilla de Barajas; al este con Constanzana; al oeste con Muñosancho y al norte con Cisla y Cantiveros.

Unu de los ríos que baña La Moraña, el Ríu Zapardiel —afluente del Duero que desagua na llocalidá de Tordesillas—, flúi a 1,7 km del cascu urbanu.

Noroeste: Cisla Norte: Cantiveros Nordeste: Cantiveros
Oeste: Muñosancho   Este: Constanzana
Suroeste: Rivilla de Barajas Sur: Crespos Sureste: Collado de Contreras

Historia editar

Dada la situación xeográfica pudo ser llugar d'asentamientu d'una tribu prerromana perteniente a la familia de los celtíberos.

Más tarde cola conquista romano y posterior romanización integrar na provincia romana de Lusitania y se adscribe al Conventus Emeritensi, que la so capital yera Augusta Emerita, l'actual Mérida). Cerca del conceyu atopáronse restos romanos qu'oldeen estos fechos.

Magar que tiense certidume de la conquista d'estes tierres hacia l'añu 820 por Nuño Núnez Rapa o Bernardo de Carpio, polos documentos esistentes en Rasueros, nun va llegar un verdaderu afitamientu del territoriu hasta la conquista de Toledo en 1085 poles tropes cristianes.

Anque los primeros documentos que menten la villa de Fontiveros son del añu 1250, nel que “Fuentyvesos” apaez como unu de los 32 nucleos de población que formaben el Cabildru de Zapardiel tiénense pocos documentos que atestiguen noticia dalguna de la llocalidá.

Sicasí, yá esistía'l nucleu de población nel añu 1116, como lo demuestra la historia de Blasco Jimeno, na que se fala d'un retu d'ésti al rei Alonso I que, camín a Zamora, tuvo llugar aportando a Fontiveros. N'alcordanza a esta xesta nel términu cercanu de Cantiveros hai un finxu de piedra llamáu Cruz del retu, que la so inscripción reza:

«Equí retó Blasco Jimeno fíu de Fortun Blasco al Rei Alonso'l primeru d'Aragón quien contra la so pallabra y xuramentu fervió n'aceite sesenta caballeros abulenses que la ciudá dio-y en rehenes ofendíu de que nun-y apurro al Rei don Alonso séptimu que tenía en guarda y acometíu del exércitu real. Morrió como gran caballeru vendiendo bien cara la so vida dexando a los vinientes memoria del so valor. Añu de 1116. Quien dixera una Ave María pola so ánima gana cuarenta díes de perdón.»

Cuenta Rodrigo Méndez Gil, na so Población Xeneral d'España:

«Esta villa de Fontiveros asítiase ente Arévalo, Medina del Campo y Salamanca nuna amena llanura que produz pan, vinu, ganaos, caza, aves y dalgún azafrán. Dicen que la fundó Tiberio viniendo a España prestáu del sitiu por cierta cristalina fonte, pero nun hai autor que lu trate. Fontiveros ta a tres llegües de Peñaranda de Bracamonte y otres trés bien curties de Madrigal, que cuerre inmediatu al ríu Zapardiel. La so fertilidá en granos ye de les más nomaes de Castiella y que los sos aires son bien puros y sanos.»

Pola dómina, nel Cabildru de Zapardiel había 32 nucleos de población, figurando ente ellos "Fuentyvesos". Ente los años 1250 y 1350 fundáronse cuatro nuevos pueblos: Galingalíndez (nel añu 1296, con inmigrantes pirenáicos), Cardillejo (nel añu 1303), Taiapiés (nel añu 1303), Ximenendura (nel añu 1303, pertenecía a la Orde del Císter, con inmigrantes vascu-navarros).

Muestra de la gran producción agrícola de la llocalidá, consta que nel añu 1300 la población poseeía molinos hidráulicos.

Na Guerra de Granada, nel añu 1488, Fontiveros apurrió 31 de los 1057 caballeros que participaron.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 36,42 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 754 habitantes y una densidá de 20,7 hab./km². Esta población foi baxando a un ritmu importante desque tuviera'l so techu a mediaos del sieglu XX con 1600 habitantes de resultes de la despoblación de les zones rurales interiores d'España pol fenómenu de la migración a les urbes.

Gráfica d'evolución demográfica de Fontiveros ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[5]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2011[6] y de 2017 del INE.

Comunicaciones editar

La principal vía de comunicación de Fontiveros ye la carretera d'Ávila-Salamanca (N-501) y l'autovía que realiza'l mesmu percorríu (A-50),construyida apocayá, que s'atopen a 9 km de distancia diendo pela carretera de Chaherrero. Estes víes de bon accesu faen que'l conceyu disti 45 km d'Ávila y 65 km de Salamanca. Otres llocalidaes cercanes importantes son Madrigal de las Altas Torres, a 17 km, a Arévalo a 28 km, a Peñaranda de Bracamonte a 26 km.

Cultura editar

Tradiciones editar

  • Fiesta de los Quintos: D'antiguo celebrábase'l día de San Antón, 17 de xineru, anque n'anguaño celébrase'l fin de selmana más cercanu a esta fecha. Desarrollu: los mozos que tienen la edá a la qu'antes s'entraba en quintes (sortear pa realizar el serviciu militar) cuerren los gallos o les cintes. Esto ye, cuélguense cintes d'una cuerda de poste a poste, y los mozos/as pasen por debaxo intentando algamar una d'eses cintes, montaos en caballos. Los gallos son colgaos muertos de la mesma cuerda, y los mozos intenten arrinca-y la cabeza. Dempués, la cinta ye ufiertada a la madre, a una hermana o a la novia, en cuenta de otra cinta, bordada o pintada.
  • Matanza del Gochu: En temporada de payares hasta xineru. El gochu cebáu mientres l'añu, sángrase, chumasca (cubrir con paya y priéndese fueu), estaza (despedaza pa escoyer güesos, carne, grasa…) y pícase la so carne pa faer embutíos que sirven de despensa pal añu. Toa esta operación dura ente dos y tres díes. Nellos axunta la familia y amigos p'ayudar nes xeres. Dempués de chumascar el gochu ye tradición tomar un mantecado con aguardiente; a la hora del despiece ye tradición comer el "chumarro" (cachu de carne asao ente les áscuares de les fogueres). Na realización del embutíu ye tradición probar el picadiellu (carne picao ya iguao con especies frita). Les grases del gochu tostar nos calderos pa faer los llamaos "chicharrones" y los embutíos realizar coles tripes del gochu llavar y arrallar (privada la grasa). El sangre recoyida mientres el gochu muerre utilizar pa iguar les morcielles, xunto con arroz, cebolla y especies.
  • Llunes d'agües: Celébrase'l 2º llunes dempués de Pascua. Consiste nuna merienda nel campu, antes nel ríu y agora nos pinares. La comida consiste en productos típicos de la matanza, hornazo, tortiella española, la rosquía de Bate (azucre glaseado per fora), los güevos duros pintaos y afataos, lleche frito, tou regáu con vinu en bota. Antes de compartir les viandes realicen xuegos tradicionales. Dempués les conxustes al calor de les fogueres. La tradición fálanos del costume de los estudiantes de Salamanca de dir buscar en barques, travesando'l ríu Tormes, a les muyeres que vendíen los sos favores, sacaes de la ciudá darréu dempués de los Antroxos. Esti alcuentru convertir nuna gran fiesta onde se comía y bebía, recordando la esquiciadura del antroxu y escaeciendo la murnia de la cuaresma y Selmana Santa.
  • Les lluminaries: Celébrense los víspores de les fiestes patronales. Inclusive nestes lluminaries, los mozos salten el fueu pa demostrar el so valor. Fórmase una foguera con madera o coles coses vieyes que la xente quier quemar porque yá nun sirven. Tien sentíu relixosu y llaicu, pos ye parte de superstición quemar lo vieyo como símbolu de lo nuevo y bono qu'hai de venir. Considérase termináu l'añu de campu al rematar la collecha.
  • Les Águedas: Celébrase'l 5 de febreru. Día nel que les muyeres manden y piden el "sueldu" a tolos homes pol so trabayu como ama de casa. Conmemorar a Santa Águeda, a la que cortaron los pechos por defender la so virxinidá. En dellos pueblos se mantea al pelele, exemplu de los homes.
  • Corpus Christi: Celébrase 10 díes dempués de Pentecostés. Ye tradicional asitiar altares polos pueblos pal Santísimu (Cuerpu de Cristu) sala en procesión y "fuelgue" nesos altares. Los neños qu'esi añu recibieron el so 1ª Comunión abren la procesión colos sos traxes de ceremonia.
  • Puya de bágares y xubida de los neños a Andar: Nes fiestes n'honor a San Juan de la Cruz púyense les bágares d'andar, que dan derechu, ente otres coses, a sacar y meter al santu na so casa. Tamién nes fiestes n'honor a la Virxe del Carmen xubir a neños a andar, pa recibir la bendición de la Virxe.

Gastronomía editar

El cocíu Sanxuaneru. Cada 14 d'avientu, conmemorar al so más insigne paisanu, San Juan de la Cruz. Amás de celebraciones relixoses y poétiques, los asistentes xúntense alredor de la mesa pa tastiar el Cocíu Sanjuaniego.

Festividad editar

  • San Isidro Llabrador: Celébrase'l 15 de mayu. Santu llabrador que por tradición en toles Ilesia de la zona guarda una imaxe so. Sácase-y en procesión dende la Ilesia hasta los campos de llabor por qu'asina los bendiga y haya bona collecha.
  • Feria y Fiestes del Branu: Celébrase'l primer fin de selmana d'agostu. Son entamaes pol Conceyu y la comisión de moces de la llocalidá.
  • San Cipriano: Celébrase'l día 16 de setiembre y ye conocida pol so gran popularidá y el so gran curiosu.
  • San Juan de la Cruz y día de La Llingua Hispana: Celébrase'l 14 d'avientu con procesión del Santu peles cais de la población y recital poéticu nel so honor pola Academia de Xuglares de Fontiveros "Cortil de la Poesía"

Patrimoniu editar

  • Ilesia parroquial de San Cipriano:
 
Vista de la ilesia de San Cipriano.

Considerada la ilesia múdejar más grande de toa La Moraña,[ensin referencies] con daqué más de 56 m de llargor interior y 24 m d'anchor, tamién interior. Dan pasu a ella dos portaes mudéxares d'arcos apuntaos asitiaes al norte y al sur. Nel so interior podemos apreciar dos époques tocantes a la so arquiteutura: La parte pola que s'apuerta a ella, d'estilu múdejar, data de los sieglos XIII-XIV. Nella ye de resaltar el artesonado del techu, d'hexágonos n'almirante con espiga nos faldones. 2/3 d'esti artesonado foi afaráu pol fueu nel añu 1546, sustituyíu en 1570 por armadures de par y nudiellu. La nave central ta dixebrada de les llaterales por 6 arcos en cada llau, llonxitudinales y apuntaos, sofitaos sobre columnes de 8 llaos. La parte delantera, la del cruceru, d'estilu góticu decadente, data del s. XVI, y foi construyida por Rodrigo Gil de Hontañón, a semeyanza de lo qu'esti gran arquiteutu diseñu na catedral de Palencia o na de Salamanca.

Namás aportar al so interior, xusto enfrente de la puerta, atopamos una rexa nel suelu que nos indica'l llugar nel que s'atopen soterraos Gonzalo y Luis de Yepes, padre y hermanu, respeutivamente, de San Juan de la Cruz, que muriero en 1543 y 1545. Al so llau pero n'altor, podemos ver el magníficu órganu castellanu del s. XVIII, restauráu en 1991. Nél graben dellos discos de música sacra y pueden escuchase cada añu varios conciertos d'órganu. A la derecha de la entrada ta asitiada la Capiya del Bautisteriu. Nella foi bautizáu Juan de Yepes, el 24 de xunu de 1542. Siguiendo pola nave a la izquierda del altar mayor, atopamos una capiya a manera de muséu eclesial, na que tenemos delles casulles y dalmálticas de los s. XVI y XVII, un misal del s. XVIII y delles talles: 2 Purísimas, una de Gregorio Hernández y otra del la escuela andaluza del s. XVII; un San Sebastián flamencu del s. XV; dos baxos relieves en tabla que representen l'Asunción y a Santa Catalina de Siena, del s. XVI. Resalta sobre'l conxuntu una magnífica talla de la Virxe de la Pera La nuesa Señora de los Mártires, románica del s. XII, procedente d'una antigua ermita (hipotéticamente la primitiva ilesia). La capiya siguiente ye la del Cristu de la Piedá, dixebrada del restu de la ilesia por una magnífica rexa de bronce de 1781. Esta capiya del Santísimu tien un Cristu crucificáu de grandes dimensiones del clasicismu italianu, y un dípticu góticu que representen la institución de la Eucaristía y la Virxe doliosa con detalles renacentistes na Mota y los fondos. Daten del añu 1508. L'Altar Mayor, d'estilu barrocu, ye del s. XVIII y ye obra de Miguel Martínez. Tien influencia churrigueresca, con una altra predela con dos puertes, un cuerpu de trés calles y un áticu en forma de cascaron anubriendo'l marcu arquiteutónicu. Les colosales imáxenes nél asitiaes representen a San Cipriano, patrón del pueblu; San Segundu, primer Obispu d'Ávila; San Juan de la Cruz y Santa Teresa de Jesús. Los arcosolios que s'atopen na nave derecha, son sepulcros vacíos de familia Pamo,[7] que la so capiya atopar nesti llugar na primitiva cabecera. De siguío la capiya de San Xuan Bautista, privada, adosada a la Ilesia, foi mandada construyir por Don Diego de Arriaga, secretariu de Felipe II y la so esposa Doña Isabel de Villegas, camarera de la reina Ana d'Austria, según consta na inscripción de la so paré sur. Consta de presbiteriu, coru y sacristía, dixebrada del restu del edificiu por una magnífica rexa de fierro forxáu del añu 1572. Ta presidida por una talla de grandes dimensiones de San Xuan Bautista, del s. XVI, posiblemente de Magüeta. Destaquen los frescos de la bóveda de cañón con arquiteutura y mármoles asonsañaos, con representación del Tetramorfos, el Corderu de Dios y el Palombu del Espíritu Santu. Na parte cimera del retablu hai un cuadru col escudu de Felipa II y a entrambos llaos les semeyes de los promotores pintaos por Pantoja de la Cruz en 1576. Esisten en tola Ilesia sepulcros d'antepasaos de Hernán Cortés, Catalina Pizarro, Tomás Luis de Victoria[8] y Juan de Salamanca (a quien Carlos I dio escudu d'armes pola so valentía na conquista del nuevu mundu, y que tien un monumentu nuna de les places del pueblu). Ye notable tamién la coleición d'escultures y pintures relixoses partíes en tola Ilesia, de los grandes artistes del sieglu d'oru español, fechándose la gran mayoría ente los sieglos XVI y XVIII. Destaca La Flagelación na sacristía y ente les anteriores a estes feches, La Piedá hispanu-flamenca del S. XV. Tamién hai una gran coleición de pieces d'orfebrería, la mayoría en plata, que daten de los sieglos XVII y XVIII, y ye bien notable la cajonería de la sacristía, en nozal, del S. XVIII.

  • Casa natal de San Juan de la Cruz

Terminada de construyir en 1873, fíxose sobre la casa onde nació'l gran místicu nel añu 1542. La primer capiya edificóse en redol a 1673, perteneciendo al colindante conxuntu monacal. La so planta ye de cruz llatina con dos capilla llaterales, cúpula de media naranxa, elegante llinterna de gracioses ventanu. El retablu Mayor ye barrocu con una un preciosa talla que lo preside, obra de Gregorio Hernández. Hai que resaltar una pequeña figura del mesmu santu que se piensa pudiera tratase d'una verdadera semeya d'esti gran personaxe. Tamién se caltién el coru conventual, l'antiguu campusantu y oratoriu de flaires.

  • Palaciu de Don Jerónimo Gómez de Sandoval

Esti palaciu asitiáu en "Los cuatro calles" perteneció al xeneral de l'armada que da nome al palaciu mientres el sieglu XVII.Según cuenta la tradición, nél allugaríase Isabel la Católica cuando diba de camín a Madrigal de las Altas Torres.

  • Estatua de San Juan de la Cruz

Atópase na plaza que contién el so nome y ye obra del escultor Ricardo Font. Esta estatua facer por suscripción popular nel añu 1928. Ye una estatua en bronce sobre pedestal de granitu. Apaez una águila en bronce, símbolu de la Orde Carmelitana y la frase: "Señor, carecer y ser despreciáu por Vos".

  • Conventu de les Monxes

Fundar en 1253 nun Beaterio que foi abandonáu en 1620 polos males d'una llaguna inmediata, allugándose nes cais Cantiveros y del Carmen. Foi casa solariega d'Alonso Suárez, natural de Fonte'l Sáuz, Obispu de Xaén.

  • Conventu de Santa Catalina de Agustinos Calzaos

Foi fundáu probablemente nel añu 1577 na Cai de la Carretería. tuvo en funcionamientu mientres dos sieglos y mediu hasta l'añu 1835 cuando se produció la desamortización de Mendizábal.

  • Ermita de La nuesa Señora de los Mártires

Ilesia románica del sieglu X que s'atopa na Plaza de San Juan de la Cruz. Guardaba una imaxe conocida como Virxe de la Pera, agora na Ilesia Parroquial.

  • Ermita de Santa Ana

Llamar de la Bandera, por guardase una bandera-estandarte francés que Jerónimo Gómez de Sandoval ganó en combate'l 22 de xunetu de 1641. En 1808, los franceses rescataron la bandera y destruyeron la ermita.

  • Casa solariega de Don Diego de Arriaga

Yera secretariu d'Estáu de Felipe II. Na fachada, en piedra, tán esculpíos los bustos de D.Diego y Dª Isabel de Villegas. Güei ye casa parroquial

Educación editar

La llocalidá dispón de dos centros pa poder realizar los estudios obligatorios que sirven al propiu conceyu y a los d'alredor.

  • Centru d'Educación Infantil y Primaria Xuan XXIII.
  • Institutu d'Educación Secundaria Fontiveros.

Persones destacaes editar

 
Monumentu a San Juan de la Cruz
  • San Juan de la Cruz: bautizáu como Juan de Yepes Álvarez. Foi un poeta místicu y un relixosu carmelita descalzu de la Renacencia española. Nació'l 24 de xunu de 1542 nuna casa de piedra y argamasa de Fontiveros, por aquella dómina villa principal de La Moraña. Foi fíu de Gonzalo de Yepes, fíu de nobles del pandu de Ocaña, y lleva l'alministración d'unos tíos comerciantes, polo que viaxa con frecuencia a les feries de Medina del Campo, con pasu por Fontiveros onde conoz a Catalina Álvarez, probe. Al xunise en matrimoniu, Gonzalo, al contrariu de lo qu'asocedía de normal, va perder la so posición social y acaben siendo texedores de buratos con escasos recursos económicos. De la so estancia en Fontiveros, anguaño vamos atopar la so casa natal convertida n'ilesia carmelitana; la pila bautismal onde foi fechu cristianu; la tumba del so padre y hermanu y dellos organismos col so nome: cai, plaza, residencia de vieyos, IESO, asociación cultural...
  • Julio Carbayos: foi un toreru español. El 4 d'avientu de 1951 nació nuna de les cais con más historia del pueblu de Fontiveros, la conocida popularmente como "Los Cuatro Calles", onde s'asitia l'antiguu torrexón del palaciu del marqués de Ontiveros. Cuidao que'l so padre exerz de Secretariu de conceyu va vivir cola so familia nel pueblu, hasta que'l so padre xubilar por enfermedá y treslládense a Fontes de San Esteban (Salamanca) cuando Julio cunta con 5 años.
  • Juan de Salamanca: conquistador español que tuvo un papel bien destacáu en Otumba. Aportó a alcalde mayor de Coaztzacoalco. Como premiu a la so valentía y les sos conquistes el rei español Carlos I concedió escudu d'armes a Juan de Salamanca. Él estableció, en 1537, una capellanía na ilesia mayor de San Cipriano: «dando 500 ducaos a Francisco Gutiérrez Altamirano y a Antón Cogollos pa meyores y aprovechamientu de la tierra y contorna de la villa de Fontiveros».

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Fontiveros na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  5. 5,0 5,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Fontiveros».
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  7. Empongo Castaños, G; Empongo Martín, "El Palaciu de Contreras y l'Academia d'Intendencia d'Ávila". Fundación Sánchez Albornoz, 2008
  8. Duque y Pindado, Eduardo (2011). «Un estudiu sobre'l llinaxe Luis de Victoria en La Moraña». Cuaderno del Tomás, ISSN 1889-5328, Nᵘ 3, páxs. 125-138. 

Bibliografía editar

Bibliografía adicional editar

Enllaces esternos editar