Colquechaca (quechua: ponte de plata ) ye una pequeña ciudá de Bolivia, capital del conceyu de Colquechaca y provincia de Chayanta del departamentu de Potosí, distante 171 km al norte de la ciudá de Potosí. La so altitú ye de 4150 msnm;[ensin referencies]. La so plaza 6 d'Agostu, llamada comúnmente "La Compañía" ye la plaza principal.

Colquechaca
Alministración
PaísBandera de Bolivia Bolivia
Departamento (es) Traducir Departamento de Potosí (es) Traducir
Provincia (es) Traducir Provincia de Chayanta (es) Traducir
Tipu d'entidá municipio de Bolivia (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 18°53′00″S 66°05′00″W / 18.88333°S 66.08333°O / -18.88333; -66.08333
Colquechaca alcuéntrase en Bolivia
Colquechaca
Colquechaca
Colquechaca (Bolivia)
Superficie 1846 km²
Altitú 4000 m y 4173 m[1]
Cambiar los datos en Wikidata

Colquechaca nació xunto a la República de Bolivia'l 6 d'agostu de 1825, la so importancia deber a les abondoses mines allugaes na rexón.

Historia editar

Nació como pueblo antes de la dómina republicana; los documentos inéditos traten que Colquechaca esistía na dómina colonial, yá que munchos documentos indiquen la so esistencia (La Biblioteca Nacional de Bolivia, La Casa de Moneda, Biblioteca Nacional de Perú, Archivu Históricu d'Arxentina) una mina que ta allugada na fastera de Michita Huayco ye'l qu'anició l'asentamientu humanu de la población de criollos, yanaconas, estranxeros españoles, alemanes, ingleses, y d'otres nacionalidaes, amás la densidá de población de Awllagas o Aullagas creció tanto que nun se dar# aguantu, pa siguir construyendo Viviendes, la inclemencia del tiempu, l'altor, a los veníos del vieyu mundu nun dexaba habitar más figures humanes nos sos altores, Janconasa nun podía estendese más na so zarrada topografía, la comodidá que buscaben munchos mineros de la dómina, los dueños de les mines teníen pensadoen faer les casasy viviendes de les poblaciones mui cerca de les mines, les primeres cases fueron edificaes nes proximidaes de la Mina San Miguel, onde s'asitiaron cases ensin simetría y orde por que la topografía nun la dexaba, taba la población na fastera del Cuetu Vizcachani, al frente del pimpanu cuetu Animes, y debaxo y a la fastera cuerre un regatu que naz nos altores del Cuetu formosu, agües que son rebalses de les llagunes d'estos pimpanos altores, xuntándose les agües de les mines de la requexada de la gallofa y Flamenca.

En 1882, por llei de 30 de payares ye nomada capital de la provincia de Chayanta nel departamentu de Potosí y darréu en 1906 pola so rellumanza y apoxéu ye alzada a rangu de ciudá per llei del 5 d'avientu de 1882.

Población editar

añu habitantes fonte
1992 2 234 Censu 1992[2]
2001 1 816 Censu 2001[3]
2012 4 272 Censu 2012[4]

Población flotante. La población flotante, ta conformada na so mayor parte por familiares qu'emigraron al interior, visitantes habituales y los que lleguen en díes festivos, que ye un datu concordante col censu del 2001; por tanto pa efeutos de cálculu poblacional tomamos esti valor. Esta población flotante algama a un 10% de la población actual.

Estabilidá poblacional. La estabilidá poblacional, ta definida pola actividá minera, esistiendo estabilidá y medría n'oportunidá de cotización alta de los minerales, pero en tiempos de cotización baxa de los minerales especialmente del Estañu, la población migra.

Importancia minera editar

Esti pueblu atraxo empreses y población de toles llatitúes del mundu, ye asina que s'entamaron empreses privaes estranxeres (como la tristemente conocida Patiño Mines, onde trabayaben y fueron asesinaes les hermanes del escritor Fausto Reinaga), comerciales importadores, Planta Diésel, el cine Trenta y ún d'Ochobre, el campusantu, etc.

Clima editar

Precipitación pluvial permediu en Colquechaca[5]

   Parámetros climáticos permediu de Colquechaca  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Precipitación total (mm) 80.0 52.2 66.2 41.2 5.3 4.5 7.9 17.0 31.6 34.9 33.2 62.0 436
Fonte: SENAMHI

Actividaes granibles editar

La minería ye la principal actividá económica, na llocalidá ta asitiada la Cooperativa Minera Colquechaca, la producción minera ye importante, onde s'esplota los xacimientos de tipu hidrotermal con mineralización polimetálica (Zn, Pb, Sn, Ag), asitiáu a 4100 msnm.

Los principales productos d'esplotación nos xacimientos mineros son l'estañu que ye'l productu d'esplotación principal; per otru llau tamién s'esplota los complexos, plata y cinc.

El fluxu de recursos económicos por cuenta de les actividaes mineres, xeneró actividaes comerciales y de servicios pa la población allegada a los trabayadores mineros y la población polo xeneral; el comerciu de vestuarios, alimentos y dellos artefautos electrodomésticos y d'oficina reactivóse nes principales víes comerciales, calles Bolívar, Murillo y Olañeta.

La infraestructura hotelera ameyoróse na ufierta de places, apenes se cunta con 1 hotel (Hotel Cuetu Formosu, ex Hotel Londres instaláu dende 1846) y 5 agospiamientos (Central, Aullagas, Surumi, Sucre y Parroquia San Miguel), ufierten en total menos de 20 cames y 9 habitaciones.

L'actividá comercial centrar nuna vía principal, que toma 3 nomes Bolívar, Murillo y Olañeta que constitúin la zona central dende la Plaza del Mineru hasta la salida a Sucre, néstes hanse asitiáu la mayoría de los comercios minoristes dedicaos a la venta de too tipu de productos, dende material de construcción, material escolar, alimentos y bébores, axencies y oficines de servicios y restoranes. Nel restu de los barrios esisten pequeñes tiendes de barriu y actividaes artesanales a escala familiar.

Nuna escala inferior depués de l'actividá ye la minería, el rubro de l'agricultura y pecuaria, en menor escala, complementen el movimientu económicu. La producción agrícola ye llindada, cultivándose, xeneralmente, tubérculos y ceberes, destinaos al autoconsumo de les families llabradores, los pequeños remanentes son vendíos o sirven pal trueque, en Colquechaca l'únicu productu que se cultiva ye'l papa. Nes zones perifériques de Colquechaca alviértese la presencia de ganáu como cabres, oveyes y gochos en poca cantidá, yá que los suelos son probes pa producción de forraxe.

Personaxes históricos editar

  • Fausto Reinaga (1906-1994), escritor y activista indixenista bolivianu.

Notes editar

  1. URL de la referencia: https://es.db-city.com/Bolivia--Potos%C3%AD--Chayanta--Colquechaca.
  2. INE – Institutu Nacional d'Estadística Bolivia 1992 Archiváu el 23 d'abril de 2014 na Wayback Machine.
  3. INE – Institutu Nacional d'Estadística Bolivia 2001
  4. Institutu Nacional d'Estadística (2012), Atles Estadísticu de Conceyos, http://censosbolivia.ine.gob.bo/llocalidaes/c_llistáu/, consultáu'l 25 d'avientu de 2014 
  5. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes senamhi

[1]}} }}

Enllaces esternos editar

  1. Institutu Nacional d'Estadística, http://www.senamhi.gob.bo/sismet/index.php, consultáu'l 25 d'avientu de 2014