Concepción Leyes de Chaves

Nació en Caazapá, capital del departamentu del Paraguái del mesmu nome, el 26 d'abril de 1891. Ye fía del español Francisco Leyes y Benita Espínola.[1]

Concepción Leyes de Chaves
Vida
Nacimientu Caazapá26 d'abril de 1891
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Asunción1985 (93/94 años)
Oficiu dramaturga, ensayistaperiodista
Cambiar los datos en Wikidata

Maestra normal, foi trabayar de primeres a Ayolas,[1] llocalidá del departamentu de Misiones, del Paraguái, especializada n'arte, narradora, dramaturga, ensayista y periodista, collaboró, dende bien nueva en diarios de la capital paraguaya y en revistes y publicaciones de países estremeros.

Trayeutoria editar

Estraordinaria conferenciante, ente 1936 y 1975 dictó más de 30 conferencies sobre temes diverses. La postrera d'elles na Academia Paraguaya de la Hestoria, trató sobre “La Muyer na Historia d'América” y foi unánimemente emponderada pola so fondura y rigorosa documentación.

El so nome cobró notoriedá nacional cuando, nun Concursu convocáu pol Ministeriu d'Educación y Cultura, los sos llibros de llectura fueron aprobaos pal usu en toles escueles de la República. Asina, “Amanecer”, “Caminito”, “Nave”, “Allegría”, “Patria mio” y “Cume”, llibros pal primera al sestu graos de la escuela primaria, fueron los aliaos de maestros y neños nel llogru d'una educación significativa pal país.

Premios llograos y cargos ocupaos editar

Llogró, a lo llargo de la so vida, numberosos premios, reconocencies y gallardones, a la de desempeñar importantes cargos.

Añu Actividá destacable
1941 Primer premiu nel concursu de noveles del Atenéu Paraguayu, d'Asunción
1944 Premiada nun concursu de noveles nel Brasil.
1976 Premiada en concursu de noveles na Arxentina
Ente 1953 y 1957 Foi electa, por unanimidá, como Presidenta de la Comisión Interamericana de Muyeres con sede en Washington D.C.
1954 Foi designada como Delegada Alterna y Ministra Plenipotenciaria ante la OEA en Washington.
1955 Foi designada como Presidenta de la Comisión de Conferencies de l'Academia Paraguaya de la Llingua Española.

Foi condecorada cola Orde Nacional al Méritu de la República d'Haití.

1955 Recibió les llaves d'oru de les ciudaes de Puertu Príncipe (Haití), Santu Domingu (República Dominicana) y San Xuan de Puertu Ricu.

Llogró, nel so calter de Presidenta de la Comisión Interamericana de Muyeres, la reconocencia de los derechos xurídicos de la muyer n'América. Foi incluyida ente los cuatro muyeres más destacaes del añu en toa América.

1958 Llogró la Medaya d'Honor del Institutu Femenín de Caraques.
Ente 1959 y 1969 Llogró condecoraciones como Oficial de la Orde Artes y Lletres, Oficial de la Orde Nacional del Méritu de Francia y la Medaya del Méritu Nacional Rondon del Brasil, |--------- 1958 En Asunción cupió-y ser Presidenta del Seminariu sobre Museoloxía de la Unesco y Presidenta de la Comisión de Museos y Monumentos Nacionales del Paraguái.
1965 Presidenta de l'Alianza Francesad'Asunción.
1976 Direutora del Anuariu de l'Academia Paraguaya de la Hestoria.
1980 Asesora Emérita de la Comisión Interamericana de Muyeres.


Obres sos fueron publicaes en revistes de los Estaos Xuníos como “Ride with the Sun” y “United Nation Women’s guide” y figuren coles mesmes na antoloxía hispanoamericana “América fala” (Buenos Aires, 1976) y na Historia de la Lliteratura Iberoamericana” publicada en Madrid en 1982.

La so casa foi un sitiu d'alcuentru de la intelectualidá paraguaya, daos el so calter bonable, la so dotes de anfitriona notable, la so innata intelixencia, la so jovialidad y la so apertura.

Últimos años editar

Casada con Manuel W. Cháves -profesor, periodista y parllamentariu- foi madre de seis fíos.

Finó en Asunción en 1985.

Obres editar

La so obra creativa inclúi títulos tales como:

  • “Tava’i” (1942), novela de calter folklórico
  • “Ríu Lunado - Mitos y lleendes del Paraguay” (1951)
  • “Madame Lynch” (1957), biografía novelada de la compañera del Mariscal Francisco Solano López, héroe paraguayu muertu en 1870
  • “Conxuros de Guarania” y “Romance de la Neña Francia”, dambes obres afeches a ballets.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 El votu femenín en Paraguay, pp.32-33, Revista Nós, 1 abr. 2011, añu 2, nro. 56, Asunción, Abc color, 2011