El cráter Silverpit ye un cráter d'impautu submarín alcontráu nel mar del Norte, frente a les mariñes del Reinu Xuníu. Foi afayáu en 2002 al analizar los datos sísmicos recoyíos nel cursu d'una esploración petrolífero rutinaria, siendo catalogáu como'l primer cráter d'impautu conocíu nel Reinu Xuníu. Dende entós propunxéronse otros posibles oríxenes.

Allugamientu averáu del cráter Silverpit nel mar del Norte.

La so edá tien de tar nel orde de los 65 millones d'años, polo que la so formación coincide aproximao col impautu que creó'l cráter Chicxulub (na dómina de la estinción de los dinosaurios). Si Silverpit ye realmente un cráter d'impautu, esto podría implicar que la Tierra recibió por esos tiempos l'impautu de dellos oxetos, probablemente nun eventu similar al del choque del cometa Shoemaker-Levy 9 con Xúpiter en 1994. Esta teoría, conocida como teoría de los múltiples impautos, sofítase tamién na esistencia, en delles partes del mundu, d'otros cráteres d'impautu que daten de la mesma dómina.

Descubrimientu editar

 
Una vista en perspeutiva de la superficie del cráter, en direición nordeste, amosando'l cráter central y los sos aniellos circundantes. Los colores falsos indiquen fondura (colloráu/mariellu=menos fondu; azul/púrpura=más fondu). (Creitos de la imaxe: Phil Allen (PGL) y Simon Stewart (BP)).

El cráter foi afayáu al analizar los datos sísmicos recoyíos polos geocientíficos petroleros Simon Stewart, de la British Petroleum, y Philip Allen, de la Production Geoscience Ltd., nun puntu asitiáu a 130 km del estuariu Humber, mientres una busca de rutina de depósitos de combustible fósil. Allen notó un conxuntu d'aniellos concéntricos, pero nun dio interpretación a esti fenómenu, y colgó una imaxe d'ellos na paré de la so oficina, esperando que daquién-y ayudar a entender el misteriu de la so esistencia. Stewart, al visitar Production Geoscience por un asuntu ensin rellación vio'l mapa y suxurió que podía ser un cráter d'impautu. El descubrimientu y l'hipótesis de cráter d'impautu fueron publicaes na revista Nature en 2002.[1] El nome de Silverpit tien el so orixe nes bases de pesca locales.

Solo trés años antes del anunciu del descubrimientu del cráter Silverpit, suxuriérase que los datos sísmicos del mar del Norte teníen bones probabilidaes d'amosar evidencia d'un cráter d'impautu: dada la tasa de formación de cráteres na Tierra y el tamañu del mar del Norte, el númberu esperáu de cráteres d'impautu yera d'unu.

El cráter anguaño atópase so una capa de sedimentos d'aproximao 1500 m de fondura, que forma la base del mar del Norte a una fondura de cerca de 40 m. Los estudios suxuren que na dómina de la formación del cráter, l'área taba ente 50 y 300 m sol nivel del mar.

Orixe editar

Ye xeneralmente aceptáu nos medios científicos que la meyor esplicación pal orixe de Silverpit ye un bólidu. Sicasí, esisten otros mecanismos que pueden producir la formación de cráteres y púnxose en dulda la categorización de Silverpit como cráter d'impautu.

Evidencia en favor del orixe por impautu editar

Allen y Stewart consideraron y refugaron otros mecanismos d'orixe pal cráter al momentu del so descubrimientu. Escluyóse l'orixe volcánicu por cuenta de la ausencia d'anomalíes magnétiques nel cráter, que tán siempres acomuñaes a les erupciones. Refugóse'l retiru de depósitos de sal sol cráter, mecanismu que tamién produz cráteres por cuenta de que les capes de roques del Triásicu y del Permianu detrás del cráter nun amuesen traces d'esi procesu. Otra fuerte indicación de que foi un impautu lo que creó'l cráter foi la presencia d'un picu central, daqué malo de formar se salvu nos impautos de meteoritos.

Evidencia pa interpretaciones alternes editar

Al analizase nuevos datos sísmicos pol Profesor John Underhill, xeólogu de la Universidá d'Edimburgu, conducieron a suxurir que'l retiru de material no fondo yera de fechu una meyor esplicación.[2] Underhill atopó que les capes de roques hasta la capa del Permianu (con unos 250 millones d'años) tán sinclinalmente plegaes, y los sedimentos d'esta era nel cráter son más delgaos, lo que suxure que'l cráter formóse mientres los sedimentos pérmicos depositábense no fondero.

La esistencia del picu central, que paez dar un fuerte soporte a la hipótesis del impautu ye pa Underhill una interpretación incorreuta, y suxure que podría ser el productu del procesamientu informáticu de les imáxenes. Sicasí, les subsiguientes reflexones sísmiques del cráter realizaes por Stewart y Allen paecen confirmar la so esistencia,[3] polo que, a pesar del trabayu de Underhill, el consensu científicu sigue tando llargamente a favor del orixe por impautu.

Estructura editar

 
Datos sísmicos qu'amuesen el cráter y la so estructura d'aniellos concéntricos. (Creitos de la imaxe: Phil Allen (PGL) y Simon Stewart (BP)).

Silverpit tien aproximao 2.4 km d'anchu. Ta arrodiáu d'aniellos concéntricos, lo que ye inusual pa cráteres na superficie, que s'estienden per cerca de 10 km del centru. Estos aniellos dan al cráter un aspeutu daqué similar al cráter Valhalla de Calisto, la lluna de Xúpiter, y otros cráteres similares n'Europa.[4] De normal los cráteres con aniellos tienden a ser muncho más grandes que Silverpit, de manera que, si la hipótesis del impautu ye correuta, inda quedaría por esclariar l'orixe de los aniellos de Silverpit. Un factor que complica les coses ye que la mayor parte de los impautos conocíos tán en tierra firme, ente que dos tercios de los oxetos qu'impacten cayen al mar, de manera que los resultaos d'impautos so l'agua fueron muncho menos estudiaos que los impautos nos continentes.

Una posibilidá ye que depués de que l'impautu formara una depresión en forma de tazón, el material nidio d'alredor esmúcióse escontra'l centru, dexando tres de sí los aniellos concéntricos. Piénsase que por que esto asocediera, el material nidio tendría que formar una capa delgada, con material más duro sobre ella. Una capa delgada de material móvil sobre una capa dura ye una configuración frecuente nes llunes conxelaes pero nun ye daqué común nos cuerpos predresos del sistema solar. Suxurióse qu'una capa caliar fuertemente primida so la superficie pudo actuar como la capa nidio y móvil.[5]

L'impautu editar

A partir del tamañu del cráter, y de la hipótesis sobre la velocidá del oxetu qu'impactó, puede envalorase el tamañu del oxetu que topetó. Los oxetos qu'impacten xeneralmente muévense a velocidaes del orde de los 20-50 km/s; a esta velocidá, fadría falta un oxetu predresu d'unos 120 m de diámetru y una masa de 2.0×10⁹ kg pa formar un cráter del tamañu de Silverpit. Si foi un cometa, un oxetu menos predresu qu'un meteoritu, entós el so tamañu tendría de ser daqué más grande.

Como datu comparativu, envalórase que l'oxetu que topetó cola Tierra en Chicxulub tuvo de midir aproximao 9,6 km de diámetru. Piénsase que l'oxetu responsable del eventu de Tunguska en 1908 tuvo de ser una cometa o un asteroide de cerca de 60 m de diámetru, con una masa d'aproximao 4×10⁸ kg.[6]

Un oxetu de 120 m de diámetru cayendo al mar a la velocidá de dellos quilómetros per segundu tuvo de producir un enorme tsunami. Los científicos tán anguaño buscando evidencies de grandes tsunamis nes árees circundantes qu'asocedieren na dómina envalorada del impautu, sicasí, nun s'atopó hasta agora tal evidencia.

Edá editar

La posición del cráter dientro de les capes de roca y sedimentu no fondero del mar puede ser utilizada pa establecer un rangu d'edá: los sedimentos depositaos antes de la formación del cráter sufriríen cambeos, ente que aquellos depositaos depués de la so formación nun van tener carauterístiques similares a los d'otres zones cercanes. Allen y Stewart atoparon que la formación de Silverpit modificó les capes de sedimentos del Cretaceu y del Xurásicu, dexando intactes les capes de sedimentu del periodu terciariu. El periodu cretáceo terminó hai unos 65 millones d'años, de manera que Silverpit tuvo de formase hai aproximao 60 o 65 millones d'años. L'impautu de Chicxulub, que foi probablemente un factor principal na desapaición de los dinosaurios, asocedió hai 65 millones d'años.

Esti métodu pa envalorar la edá de formación ye pocu exactu, y les sos resultaos son cuestionaos coles hipótesis d'otros oríxenes del cráter de Underhill. Otres formes posibles de datar l'impautu inclúin la busca d'evidencia de material espulsáu como tektites y depósitos del supuestu tsunami, que podríen atopase en cualesquier parte alredor de la cuenca del mar del Norte, pero estes evidencies sufriríen repitíes glaciaciones. Amás de dexar una meyor determinación de la edá del cráter, estes llinies d'investigación tamién confirmaríen la hipótesis del impautu. Apocayá realizáronse dos perforaciones petroleres nel área del sistema d'aniellos del cráter. El so estudiu podría dar lluz sobre l'orixe y la edá del cráter.

Parte d'un impautu múltiple editar

 
Silverpit ye más paecíu al cráter Valhalla de la lluna Calisto de Xúpiter qu'a otros cráteres de la Tierra.

La edá envalorada de Silverpit conduz a la inevitable especulación sobre si ta rellacionáu col cráter Chicxulub, de dimensiones enforma mayores, y cola estinción de los dinosaurios. La edá inda nun se conoz con exactitú, de manera que solo ye posible faer especulaciones. Sicasí, otros grandes cráteres d'impautu d'aproximao la mesma edá fueron descubiertos, toos ente la llatitú 20º y 70º N, lo que lleva a pensar que l'impautu de Chicxulub pudo ser unu d'una serie d'impautos qu'asocedieron toos coles mesmes, lo que se conoz como teoría de los múltiples impautos.

El choque del cometa Shoemaker-Levy 9 con Xúpiter en 1994 demostró que les interacciones gravitacionales pueden estazar una cometa, dando orixe a dellos asocedíos nun periodu de dellos díes al topetar con un planeta. Les cometes con frecuencia amuesen los efeutos de la interacción gravitacional nes sos llargues coles de gas, y ye probable qu'efeutos y choques similares asocedieren nel pasáu. Esti escenariu pudo asoceder na Tierra hai 65 millones d'años.

Sicasí, la evidencia pa esta hipótesis inda nun ye bien fuerte, yá que l'aproximamientu de les feches de creación del cráter Silverpit y de los otros hipotéticamente asociaos tienen precisión d'unos cuantos millones d'años.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Stewart, S. A. y Allen, P. J., «A 20-km-diameter multi-ringed impact structure in the North Sea.» Nature 418, 520-523 (2002). PMID 12152076.
  2. Underhill, J. R., «Earth science: An alternative origin for the Silverpit crater.» Nature (18 de marzu de 2004). PMID 15029895.
  3. Stewart, S. A. y Allen, P. J., «3D seismic reflection mapping of the Silverpit multi-ringed crater, North Sea.» Geological Society of America Bulletin 117, 354-368 (2005).
  4. Allen, P. J. y Stewart S. A., «Silverpit: the morphology of a terrestrial multi-ringed impact structure.» Llunar and Planetary Science Conf. XXXIV, p. 1351 (2003).
  5. Collins, G. S., Turtle Y. P. y Melosh H. J., «Numerical Simulations of Silverpit Crater Collapse, Impact Cratering: Bridging the Gap Between Modeling and Observations.» 'Llunar and Planetary Science Conf. p. 18 (2003).
  6. Foschini, L., «A solution for the Tunguska event.» Astronomy and Astrophysics v.342, p.L1 (1999). PDF: [1]

Enllaces esternos editar

N'español
N'inglés

54°14′N 1°51′E / 54.233°N 1.850°E / 54.233; 1.850