Cuarta República de Corea del Sur

La Cuarta República de Corea del Sur (hangul: 제4공화국, hanja: 第四共和國)? foi'l gobiernu de Corea del Sur ente 1972 y 1981, reguláu pola Constitución Yushin (hangul: 유신 헌법, hanja: 維新憲法, romanización revisada: Yusin HeonbeopMcCune-Reischauer: Yusin Hŏnpŏp)?, que s'adoptó n'ochobre de 1972 y foi ratificada polos ciudadanos el 21 de payares de 1972. De 1972 a 1979, el poder tuvo monopolizado por un réxime de partíu únicu, el Partíu Democráticu Republicanu, y el so líder, Park Chung-hee, presidente de la República, de forma centralizada por aciu el llamáu "Sistema Yushin", de tipu dictatorial. Col asesinatu de Park el 26 d'ochobre de 1979, la República entró nun periodu de balasma y transición so la presidencia de iure de Choi Kyu-hah, carauterizada por una llei marcial en constante aumentu y mientres la cual asocedió'l golpe d'estáu del 12 d'avientu de 1979, el siguimientu masivu del Movimientu Democráticu de Gwanju y la so posterior represión y el golpe d'estáu del 17 de mayu de 1980. Finalmente, Chun Doo-hwan facer cola presidencia; con él, diose la transición a la Quinta República, tamién dictatorial y mientres la cual siguió siendo presidente, en 1981.

Tercer República de Corea del Sur
Cuarta República de Corea del Sur
(de 1972 a 1981)
Quinta República de Corea del Sur
estáu desapaecíu
Himnu nacional Himnu Nacional de la República de Corea
Alministración
Capital Seúl
Forma de gobiernu Q4446300 Traducir
Llingües oficiales coreanu
Xeografía
Coordenaes 35°59′55″N 128°00′16″E / 35.9986°N 128.0044°E / 35.9986; 128.0044
Superficie 99720 km²
Demografía
Población 38 124 000 hab. (1980)
Densidá 382,31 hab/km²
Economía
Moneda won surcoreanu
Cambiar los datos en Wikidata

Economía editar

Mientres esti periodu, la economía siguió creciendo de forma brutal, según los planes quinquenales del gobiernu. Siguió la inversión n'industria pesao, unu de los motores de la economía de Corea del Sur entós daquella.

Rellaciones internacionales editar

Dellos cambeos nel panorama diplomáticu, como l'entamu de rellaciones diplomátiques ente EE.XX. y la República Popular China en 1972, provocaron que se camudara la orientación de la política esterior del réxime de Park, yá que s'empezó a duldar sobre la continuidá del sofitu americanu pa lluchar contra los países comunistes mientres la Guerra Fría. Estableciéronse rellaciones con estaos como Canadá, y aumentó la collaboración ente Corea del Norte y el país al traviés de la Cruz Roja. Park llanzó un plan de reunificación de les dos Corees que, a pesar de la bona marcha orixinal, terminó siendo refugáu pel norte.

La Constitución Yushin editar

La llei fundamental d'esti periodu de la historia de Corea del Sur foi la "Constitución Yushin" (o Constitución Yusin) (hangul:유신 헌법, hanja:維新憲法; romanización revisada: Yusin Heonbeop, McCune-Reischauer: Yusin Hŏnpŏp). La pallabra "Yushin" (hangul: 유신), en coreanu, significa "remocicamientu" o "renovación", pero tamién s'usa pa falar de la "restauración" con respectu al términu xaponés 明治維新, "meiji-ishin"; esto ye, la restauración Meiji. Esta alusión, según dellos autores, tien que ver col papel "imperial" que tenía la presidencia del país según esta llei, autocráticu y perpetuu.[1]

El presidente Park Chung-hee llogró presentase a un tercer mandatu en 1971, por cuenta de que la Asamblea Nacional modificó la constitución en 1969 pa dexar que'l presidente — el mesmu Park — presentar a una tercer reeleición, cola esperanza de siguir nel poder. Nes eleiciones presidenciales d'esi añu, celebraes el 27 d'abril de 1971, Park ganó per un estrechu marxe de 8 puntos al líder opositor moderáu y futuru presidente del país Kim Dae-jung, un brillosu orador escoyíu polos partíos opositores, a pesar de que'l presidente invirtiera un 10% del presupuestu del estáu na so propia campaña eleutoral.[2]

En siendo investido nel so cargu, ante la imposibilidá de reformar la Constitución (el so partíu, a pesar de tener mayoría absoluta na cámara — 113 diputaos de 204 —, nun podría faelo solo, pos la constitución esixía una mayoría de dos tercios pa camudala), y en comprobando la resultancia nula que produxera l'esfuerciu por tratar d'imponer la meyora de les rellaciones con Corea del Norte y l'entamu de negociaciones pa la unificación como sida pa realizar los cambeos, Park declaró l'estáu d'esceición "basáu nel bederre panorama internacional". El 17 ochobre de 1972 eslleió l'Asamblea Nacional, suspendió la constitución y decretó la llei marcial. Empezóse la redaición d'una nueva llei fundamental, que foi ratificada nun referendu lleváu a cabu'l 21 de payares de 1972 col 91,5 per cientu de los votos a favor. Sicasí, el plebiscitu taba claramente manipoliáu, pos l'estáu d'emerxencia coartaba la llibertá d'espresión. La dictadura, coles mesmes, suxuría qu'aquellos que votaren en contra de la nueva llei básica na consulta "contribuyiríen a que la tensión ente Corea del Sur y Corea del Norte aumentara, rompiendo los esfuercios pola reunificación".[3]

La constitución taba carauterizada pol gran poder que daba al Presidente de la República. La duración del mandatu yera de seis años, ensin nengún tipu de llendes con al respective de la reeleición. Pasar de la eleición direuta a una eleición indireuta al traviés d'un colexu eleutoral, la Conferencia Nacional pa la Reunificación (Tongil Juche Gungmin Hoeui, 통일주체국민회의), que los sos delegaos seríen escoyíos polos ciudadanos. Los requisitos pa ser candidatu yeren tan estrictos que la Conferencia solo podía escoyer a unu nes sos llistes. El Presidente podía nomar por aciu el citáu colexu eleutoral a un terciu de l'Asamblea Nacional, lo que garantizaba que siempres ganaría les eleiciones y podría modificar les lleis cuando la precisara. La llei fundamental garantizó, coles mesmes, la capacidá de que'l presidente pudiera declarar l'estáu d'emerxencia col propósitu d'aprobar lleis ensin qu'estes fueren ratificaes primeramente na Asamblea Nacional y l'eleición arbitrario y direuto de la xusticia pela so parte. En resume, la constitución Yushin legitimó la dictadura que'l presidente taba construyendo.

La constitución impúnxose como llei a pesar de les protestes (siguíes por muncha población pero inefectivas), y Park foi escoyíu presidente ensin oposición, col 99,9 % de los votos (siempres había dos delegaos que los sos votos considerar inválidos), en 1972 y 1978. La constitución siguió n'efeutu hasta que'l Presidente foi asesináu en 1979.

Asesinatu de Park y colapsu del réxime editar

L'asesinatu de Park Chung-hee el 26 d'ochobre de 1979 foi un momentu clave na historia de Corea del Sur, y marcó el fin de la dictadura Yushin. El primer ministru de Park, Choi Kyu-hah, tomó'l poder como presidente en funciones, pero foi cuasi darréu marxináu poles facción del exércitu, que pertenecíen ente sigo pol poder. Dempués del establecimientu de la llei marcial tres la muerte de Park, el xeneral Jeong Seung-hwa actuó como xefe de gobiernu, y designó a Chun Doo-hwan como xefe d'una Comisión Conxunta d'Investigación del asesinatu. El 27 d'ochobre, Chun fíxose unilateralmente col control de la policía política y los servicios d'intelixencia. El 6 d'avientu, el Conseyu Nacional pa la Reunificación escoyó a Choi Kyu-hah como presidente de conformidá con establecer na constitución, pero'l día 12 Chun encabezó un golpe d'estáu, nel que s'arrestó al xeneral Jeong. Nesi momentu, Choi dexara de tener autoridá nel gobiernu, y Chun nomar a sí mesmu direutor de la KCIA a principios de 1980. Por cuenta de que el descontentu social n'aumentu desaguó na formación del Movimientu de Gwanju pola Democracia, Chun fixo más severa la llei marcial y reprimió les manifestaciones con tropes, pa más tarde dar un autogolpe mientres l'añu. Presidente electu pol entá esistente Conseyu Nacional pa la Unificación, Choi empezó a desmantelar progresivamente l'aparatu institucional de la Cuarta República, eslleiendo l'Asamblea Nacional y estableciendo un comité d'emerxencia nacional sol so mandatu. P'acabar, Chun foi nomáu presidente y promulgó una nueva constitución (autoritaria pero más democrática) en 1981, que foi aprobada en referendu. Asina, quedaron oficialmente eslleíos el sistema Yushin y la Cuarta República.

Referencies editar

  1. Y.g., Kim, B.-K. & Vogel, Y. F. (eds.) (2011) The Park Chung Hee Yera: The Transformation of South Korea. Harvard University Press, p. 27. Los autores de la obra afirmen que, más qu'establecela, formalizar, pos llevaba esistiendo dende 1963.
  2. "Park got dictatorial powers with Yushin Constitution in 1972", The Korea Times, 31 d'ochobre de 2010 (http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2011/04/116_75537.html)
  3. Yi, Pyŏng-chʻŏn (2006). Developmental dictatorship and the Park Chung-hee yera: the shaping of modernity in the Republic of Korea. Homa & Sekey Books, páx. 29. ISBN 978-1-931907-28-6. Consultáu'l 20 de payares de 2011.