La declamación ye un arte escénico, nel sentíu de que se desenvuelve frente a un públicu que repara y escucha, que participa siendo testigu ocular y auditivu del arte.

Podríamos dicir que la declamación ye la interpretación d'un poema, buscando afondar el so mensaxe col usu harmoniosu de la voz, la sotileza del xestu y la mímica. La declamación busca cautivar al espectador por que cimble col soníu y significáu de les pallabres, acentuando col xestu, la mímica y el movimientu aquellos versos o pallabres que destaquen el sentimientu y l'emoción contenida nel poema. Esti autores faen énfasis en que la recitación esclúi l'usu del xestu y mímica, concentrando tol so arte na voz y la so modulación, bien paecíu a la llectura de poemes, solo que faciendo la diferencia que na recitación se memoriza el poema y escarezse d'atril. Nel sieglu XIX y principios del XX esta diferencia yera bien bultable en cuanto la interpretación corporal dientro de la declamación yera bien espresiva, con muncha mímica, desplazamientos n'escena, usu d'elementos visuales y en dellos casos l'usu de dellos amarutes nel cursu d'una mesma declamación. Tou esto foi sumiendo na declamación moderna y na actualidá la declamación clásica ye considerada escesiva y teatral.

Historia editar

 
Demóstenes exercitándose na declamación, por Lecomte de Leouy

La declamación de los antiguos taba compuesta con otres notes ensin que por ello se pudiera considerar como un cantar musical y nesti sentíu, tienen de tomase bien les pallabres de los autores llatinos canere, cantus y tamién carmen, bien que non siempres signifiquen un cantar puramente dichu sinón una cierta manera de representar o de lleer.

La declamación componer colos acentos y por consiguiente pa escribila teníen d'emplegase los mesmos calteres que sirvíen pa señalar estos acentos. Nun principiu nun hubo más que trés, a saber: el agudu, el grave y el circunflexu pero depués fuéronse socesivamente aumentando y llegaron hasta'l númberu de diez , cada unu de los cualos indicábase col so calter distintu y que los sos nomes y figures ver nos gramáticos antiguos. L'acentu enseñaba'l cómo, cuándo y de qué manera s'había de llevantar o baxar la voz na pronunciación de cada sílaba. Como s'aprendía la entonación d'estos acentos coles mesmes que s'aprendía a lleer, asina ye que nun había cuasi naide qu'ignorara o nun entendiera esta especie de notes y nun se topara n'estáu de xulgar de l'habilidá del que lleía o declamaba.

Munchos son los pasaxes que podríamos citar probando que la declamación de los actores nel teatru antiguu yera compuesta y escrita con notes, que determinaben el tonu que se debía tomar. Esta especie de recitáu topábase sosteníu por un baxu continuu, que'l so ruiu sería proporcionáu, según toles apariencies al ruiu que fai un home que declama. Felicidad práutica paeznos nel día de güei absurda y cuasi increíble pero non por esto ye menos cierta. Nun se puede tampoco falar sinón por conxetures avera la composición que podía tocar el baxu continuu qu'acompañaba a los actores cuando declamaban. Quiciabes nun fadría mas, como indica Bollin que tocar de tiempu en tiempu delles notes llargues que se fadríen sentir nos pasaxes en que debía l'actor tomar el tonu, nos cualos fuéra-y difícil entrar con exactitú ensin esti auxiliu, faciendo'l baxu'l mesmu serviciu al actor que faía a Graco el tocador de flauta, quien asitiáu cerca de sigo dába-y de tiempu en tiempu cuando arengaba, los tonos con qu'había de prosiguir.

El baxu non solamente sirvía pa la entonación y cantar, digámoslo asina, de la declamación, sinón qu'iguaba tamién l'aicionáu. Esti arte, llamáu polos griegos orgesis y saltatio polos llatinos, consistía, según diz PLATON, na imitación de toles aiciones y movimientos que pueden faer los homes. Asina pos el sentíu de la pallabra saltatio nun tien de llindar se al que damos nós na nuesa llingua a la pallabra danza pos tenía muncha más estensión. El so oxetu non solo yera enseñar les actitúes y movimientos que sirven p'adquirir bona gracia o pa executar ciertos bailles, sinón tamién pa iguar el xestu, tantu de los autores como de los oradores ya igualmente pa enseñar a gesticular o la pantomima, esto ye, l'arte de dase a entender o espresase con aiciones ensin el socorru de la pallabra.

Los antiguos poníen polo xeneral un cuidu estraordinariu en perfeccionase nel xestu, que'l so percuru yera mayor nos oradores pola necesidá que teníen de tener esti arte. Ye bien sabíu lo muncho que Demóstenes aplicar nél y que Roscio, aquel célebre actor romanu, apostaba delles vegaes con Cicerón sobre quien esplicaría meyor un mesmu pensamientu de munches maneres distintes cada unu según el so arte, esto ye, Roscio con aiciones y Cicerón cola voz o cola pallabra; y paez que Roscio daba cola sola aición tanta fuercia y sentíu a la frase, como Cicerón cola pallabra. Camudaba depués Cicerón les pallabres o la combinación del periodu o de la frase ensin quitar la puxanza del sentíu del discursu y Roscio dábalu aína tol sentíu con otres aiciones distintes, ensin qu'esti cambéu menguara la espresión y fuercia de la so representación muda.

Declamación con dos actores editar

Otra de les coses del teatru antiguu que concebimos con dificultá ye cómo s'iguar la declamación estremada ente dos actores de los cualos unu pronunciaba ente que l'otru remanaba. Titu Liviu diznos lo que dio llugar a introducise esti costume ente los romanos, costume que por ser tan distintu de los nuesos usos paeznos orixinal y estravagante.

Topábase Livio Andrónico, poeta célebre y el primeru que dio nel teatru de Roma una pieza regular cn l'añu 514 de la fundación d'esta ciudá y unos 120 dempués d'introducíos nella los espectáculos dramáticos, representando una de les sos pieces, siguiendo'l costume reparada entós de que los mesmos poetes desempeñaren un papel na representación de les sos pieces. El pueblu, que gustaba de faer repitir los pasaxes d'elles que más-y prestaben a fuercia de glayar vis, vis, esto ye, otra vegada, otra vegada, fixo representar tantes vegaes a Andrónico que enronqueció. Imposibilitáu de poder siguir la so declamación, pidió al pueblu y consiguió qu'un esclavu puestu delantre del que tocaba los preseos dixera los versos en tonu declamatoriu, ente que Andrónico faía les mesmes aiciones y xestos que cuando los dicía él mesmu. Reparóse entós que'l so aicionáu yera muncho más vivu y enérxicu por cuanto ocupaba nella toles sos fuercies físicu y moral. Y de equí, sigue Titu Liviu, anicióse l'usu d'estremar la declamación ente dos persones y recitar, digámoslo asina, a la cadencia del xestu: que la so costume en tanta manera prevaleció, como que los actores nun pronunciaben yá sinón los diálogos curtios. Esti fechu referíu tamién por Valerio Máximu, tópase confirmáu por otros munchos pasaxes de la hestoria.

En verdá paeznos bien risible figuranos na escena dos persones, una de les cualos remanaba ensin falar ente que la otra falaría nun tonu fuerte o sentimental de brazos cruciaos. Sicasí, tien de tenese presente

  1. que los teatros de los antiguos polo xeneral yeren enforma mayores que los nuesos
  2. que los actores representaben con mázcares y por consiguiente que nun podía estremase sensiblemente dende lloñe nos movimientos de la boca y de los músculos de la cara si falaben o dexaben de falar

Coles mesmes, escoyeríase ensin dulda pa declamar un esclavu que la so voz asemeyar no posible cola del actor, quien como diximos solo falaba nos diálogos curtios. Dichu esclavu poner nuna especie d'estráu o tarima escontra lo baxo de la escena.

Ye igualmente malo de concebir cómo s'iguar por que estos dos actores obraren con tanta uniformidá y harmonía que paeciera que nun yera más qu'unu; pero'l fechu ye ciertu y nun almite dulda. Quintilianu dempués de dicir que les aiciones tópense tan suxetes a midida como los mesmos cantares, añade que los actores que remanen tienen de siguir les señales o compás que marquen los pies, con tanta precisión como los qu'executen les modulaciones, esto ye, los actores que pronuncien o declaman y los preseos que los acompañen. Asitiábase cerca del actor que representaba un home calzáu con una especie de sandalies de fierro y este daba col pie sobre'l teatru, con que la so percusión marcaría la midida o ritmu que tenía de siguir l'actor que remanaba, l'esclavu que declamaba o pronunciaba y los preseos músicos qu'acompañaben la declamación.

Como diz Cicerón, en Roma nun xiblaben menos a un actor que faía una aición fora de midida que'l que s'equivocar na pronunciación d'un versu.

Los primeros poetes griegos iguaben por sigo mesmos la representación o parte declamatoria de les sos pieces, esto ye, la parte poética y la parte musical. En Roma l'arte de componer la representación de los drames yera un oficiu particular. Nos títulos que tán de primeres de les comedies de Terencio lleer col nome del poeta o autor del poema y el xefe de la compañía risible que les representara, el nome d'aquel qu'iguara la representación o declamación d'elles con esta frase llatina: qui fecerat maneres. Cicerón sírvese igualmente de la mesma espresión facer maneres, pa denotar los que componíen la declamación de les pieces teatrales.[1]

Referencies editar