Eclís

eventu astronómicu au un cuerpu celeste bloquia visualmente a otru

L'eclís (del griegu Έκλειψις, Ekleipsis, que quier dicir 'desapaición', 'abandonu') ye un fenómenu nel que la lluz procedente d'un cuerpu celeste ye bloquiada por otru, de normal denomáu cuerpu eclipsante.[1] Esisten eclises del Sol y de la Lluna, qu'asoceden solamente cuando'l Sol y la Lluna s'allinien cola Tierra d'una manera determinada. Esto asocede mientres delles llunes nueves y llunes llenes.

Eclís solar total. (Francia, 1999)

Sicasí, tamién pueden asoceder eclises fuera del sistema Tierra-Lluna. Por casu, cuando la solombra d'un satélite proxéutase sobre la superficie d'un planeta, cuando un satélite pasa pola solombra d'un planeta o cuando un satélite proxeuta la so solombra sobre otru satélite.

Un eclís, lo mesmo que los tránsitos y les ocultaciones, ye un tipu de sizigia.

Nel Sistema Solar editar

Los eclises del sistema Tierra-Lluna namái pueden asoceder cuando'l Sol, la Tierra y la Lluna atópense alliniaos. Estos eclises estrémense en dos grupos:

  • Eclís llunar. La Tierra interpónse ente'l Sol y la Lluna, escureciendo a esta postrera. La Lluna entra na zona de solombra de la Tierra. Esto namái puede asoceder en lluna llena. Los eclises llunares estrémense en totales, parciales y penumbrales, dependiendo de si la Lluna pasa na so totalidá o en parte pel conu de solombra proxeutáu pola Tierra, o si namái lo fai pela zona de clarixa.
  • Eclís solar. La Lluna escurez al Sol, interponiéndose ente él y la Tierra. Esto namái puede pasar en lluna nueva. Los eclises solares estrémense de la mesma en totales, parciales y anulares.

Pa qu'asoceda esta alliniación, ye imprescindible que la Lluna s'atope en fase llena o nueva. Asina y tou, como'l planu de tresllación de la Lluna alredor de la Tierra ta atenlláu unos 5° al respeutive de la eclíptica, non siempres qu'hai lluna llena o lluna nueva produzse un eclís. Dacuando la Lluna pasa percima o debaxo de la solombra terrestre, polo que nun se produz eclís llunar, ente qu'al atopase nel puntu opuestu de la órbita, la solombra que proxeuta pasa percima o debaxo de la Tierra. Con tou, cuando la lluna llena o nueva asocede mui cerca del nodu —esto ye, cerca de la interseición del planu de tresllación de la lluna cola eclíptica—, produzse un eclís solar o llunar, respeutivamente.

Predicción de los eclises editar

Los eclises pueden predicise de dos formes distintos. La primera, que se fixo posible col desenvolvimientu de la informática, consiste en calcular con gran precisión les órbites de la Tierra y de la Lluna, prediciendo asina les posiciones exautes de les sos solombres y rexistrando los momentos en que les solombres proxéutense sobre l'otru astru. La segunda forma, que ye la que s'utilizó dende la dómina de los asirios y babilónicos hasta los nuesos díes, consiste n'anotar les repeticiones cícliques d'estos fenómenos. El ciclu más notable col que se repiten ye, ensin batura a duldes, el llamáu ciclu saros. Un saros contién 6.585,3 díes (18 años, 10 o 11 díes y unes 8 hores), y tres esti periodu repítense circunstancies orbitales cuasi idéntiques, polo que se produz un eclís bien asemeyáu, magar que movíu unos 140° al oeste (poles 8 hores de diferencia, que faen que la Tierra xirara 1/3 de revolución).

Eclises nel Sistema Solar editar

Los eclises son imposibles en Mercuriu y Venus, por cuenta de qu'escarecen de satélites. Pero sí podemos reparar cómo estos planetes interpónense ente la Tierra y el Sol, lo que puramente se denoma tránsitu astronómicu.

En Marte, namái son posibles eclises parciales, porque nengún de los sos satélites tien el suficiente tamañu pa cubrir el discu solar. Fotografiáronse eclises parciales dende la superficie del planeta y dende vehículos orbitándolu. La visión de Marte dende la Tierra puede ser despintada pola Lluna de nueche, lo que puramente se conoz como un tapecimientu.

Los xigantes gaseosos, que tienen munches llunes, amuesen frecuentemente eclises. Los más destacaos afeuten a Xúpiter, que les sos cuatro grandes llunes y la so baxa exa d'enclín faen los eclises rutinarios.

Referencies editar

Enllaces esternos editar