El Sáḥara español

El Sáḥara español (n'árabe, الصحراء الإسبانية, Al-Ṣaḥra'a Al-Isbaniyya) foi una provincia española n'África ente 1958 y 1976.

El Sáḥara español
(de 1884 a 6 febreru 1976)
República Árabe Saḥariana Democrática
Marruecos
Mauritania
territorio (es) Traducir
Alministración
País España
Capital L'Aaiún
Forma de gobiernu colonia alministrativa (hasta 1958)
Xeografía
Coordenaes 25°N 13°W / 25°N 13°O / 25; -13
Economía
Moneda peseta
Cambiar los datos en Wikidata

Surdió de la unión en 1958 de los territorios de Saguía el Hamra y Río de Oro, dempués de que l'agrupación de territorios del África Occidental Española dexara d'esistir. En 1976, dempués de la marcha verde de Marruecos sobre'l territoriu y el Alcuerdu Tripartitu de Madrid, España atayó'l so procesu de descolonización y abandonó el territoriu, ensin trespasar la so soberanía sobre'l mesmu nin la so condición de potencia alministradora.[1][2] Dende esi momentu, el llamáu El Sáḥara Occidental ye apostáu por Marruecos, que lo ocupa,[3] y la autoproclamada República Árabe Saḥariana Democrática.

Historia editar

Reclamáu como territoriu por España n'avientu de 1884 sobre la base d'unes factoríes establecíes na península de Villa Cisneros y otros puntos de la mariña, y delimitado tres negociaciones con Francia en 1900, la ocupación efectiva del territoriu realizóse bien amodo (en 1916 Cabu Juby, en 1920 La Güera).

Hasta los alcuerdos de Angra de Cintra (2 d'abril de 1958), la llende concreto y pragmático d'El Sáḥara Occidental (y entós El Sáḥara español) taba dau pola vaguada del ríu Draa; esto ye, incluyía la franxa de Tarfaya, que nesa dómina foi apurrida al emiratu de Marruecos.

Yá nos 1970 empieza a entamase un movimientu independentista saḥariana, encabezáu por Basiri, que s'enfrenta tanto a la dominación colonialista española como al discursu anexonista marroquín, que les sos allegamientos de tipu históricu refutó Basiri nel periódicu Al-Shihab ("L'Antorcha"), que fuera fundáu por él mesmu y otros nacionalistes saḥarianos de la zona de Tarfaya, yá so control marroquín. Tres la prohibición de los sos artículos poles autoridaes marroquines, Basiri pasó a El Sáḥara español, onde s'instaló en Smara como maestru coránicu.

Anque ye deteníu poles autoridaes coloniales españoles, la presión de los notables locales facilita la so lliberación. En Smara empezaría a entamar en 1968 un movimientu anticolonial, la Organización Avanzada pa la Lliberación de Saguia el Hamra y Río de Oro, conocida a cencielles como Movimientu de Lliberación (o Harakat Tahrir n'árabe), constituyida formalmente'l 11 d'avientu de 1969, que'l so oxetivu yera la consiguir la independencia d'El Sáḥara Occidental d'España. El so movimientu foi proscritu poles autoridaes españoles y en 1970 Basiri foi deteníu y supuestamente asesináu y fechu sumir por soldaos españoles. El so proyeutu políticu independentista foi recuperáu dempués nel movimientu qu'en 1973 dio llugar a la fundación del Frente Polisariu.

Dellos grupos de saḥarianos (estudiantes saḥarianos en Marruecos, trabayadores y soldaos d'El Sáḥara español, abellugaos de Mauritania) conformen el 10 de mayu de 1973 en Zouérate (Mauritania), el Frente Polisariu, col propósitu d'algamar la independencia del territoriu del dominiu colonial español. El so primer secretariu xeneral va ser Brahim Gali. El día 20 empecipien los primeros enfrentamientos armaos contra les tropes españoles, combates basaos nuna estratexa de guerra de guerrilles, la primera nel mundu entamada nun desiertu y a gran escala. El 5 de mayu de 1974, El-Uali Mustafa Sayyid ye nomáu secretariu xeneral del Polisariu nel so segundu congresu.

 
Bandera de la provincia marítima de Ifni-Sahara.

A empiezos de la década de 1970, ante los deseos de Marruecos y Mauritania de anexonase el territoriu, el Gobiernu español empezó a considerar la posibilidá de l'autonomía, redactando un borrador d'estatutu d'autonomía y creando a finales de 1974 un partíu proespañol, el Partíu d'Unión Nacional Saḥariana (PUNS). Esistía una asamblea de notables, la Yemmaa, con llindaes capacidaes de gobiernu. D'últimes comunicó a la ONX la intención de celebrar un referendu d'autodeterminación en 1975, quien asina lo dispunxo nel so resolución 3458 B del 10 d'avientu de 1975.

N'ochobre del mesmu añu consultárase al Tribunal Internacional de Xusticia avera del estatus de la rexón. Magar reconocer que nel pasáu esistieren rellaciones con Marruecos y Mauritania, basaes en gran midida en rellaciones relixoses y comerciales, respondió negativamente a la entruga pol estatus de terra nullius (tierra de naide), y dictaminó que "nin los actos internos nin los internacionales en que se basa Marruecos indiquen, nel periodu pertinente, la esistencia o la reconocencia internacional de venceyos xurídicos de soberanía territorial ente El Sáḥara Occidental y l'Estáu marroquín. Inclusive teniendo en cuenta la estructura específica d'esi Estáu, nun amuesen que Marruecos exerciera nenguna actividá estatal efectiva y esclusiva n'El Sáḥara Occidental".[4]

El 6 de payares de 1975, sicasí, la Marcha Verde (entamada pol rei Hassan II de Marruecos) trespasó la frontera internacionalmente reconocida d'El Sáḥara español ensin llegar hasta les posiciones de los militares españoles. En virtú de los Alcuerdos de Madrid de 1975, establecióse una alministración temporal tripartita constituyida por España, Marruecos y Mauritania. El 26 de febreru de 1976 España abandonó'l territoriu, dempués de lo que el Frente Polisariu proclamó la República Árabe Saḥariana Democrática (RASD) y entamó una guerra de lliberación del territoriu contra estos dos países. En 1979 Mauritania retirar de la so zona por cuenta de los ataques del Polisariu, quedando namái Marruecos, que de la mesma ocupó y se anexonó l'antigua zona d'ocupación mauritana.

Territorios editar

Saguia el Hamra editar

Saguia el Hamra ye'l territoriu correspondiente a la zona septentrional de l'antigua provincia española d'El Sáḥara español. Nun principiu foi una colonia española n'El Sáḥara, pero más tarde foi xuníu a Río de Oro. Tenía una superficie averada de 82.000 km². La capital yera L'Aaiún. Otra población importante yera Smara, fundada por Ma el Ainin y considerada centru relixosu.

La so denominación, que podría traducise n'español como "regueru coloráu", provién del gran regueru homónimu, que desaguaba unos quilómetros al oeste d'El Aiún, nel so puertu.

Del Cabu Bojador partía la llinia divisoria col territoriu de Río de Oro, allugada en paralelu 26º sirvíalu como frontera sur. El paralelu 27º 50' marcaba la frontera colos territorios del Protectoráu español de Marruecos nel sur.

Río de Oro editar

 
Sellu d'El Sáḥara español de 1924.

Río de Oro (Ued el Dahab n'árabe) ye unu de los dos territorios en que s'estremaba El Sáḥara español antes de la invasión illegal de Marruecos. La so capital yera Villa Cisneros (actual Dajla). Nun principiu fixo parte de la Colonia de Río de Oro que darréu conformó El Sáḥara español. Con una superficie de 184.000 km², ocupaba la zona central y meridional del territoriu.

Trevesada pol trópicu de Cáncer, el paralelu 26º marcaba la so frontera septentrional, con Saguia el Hamra. El llende sur yera'l Cabo Blanco, una península na que se topa la población de La Güera, que foi anexonada per Mauritania ente 1976 y 1979.

La frontera establecida ente les zones ocupaes de Mauritana y Marruecos empezaba en Villa Cisneros, n'en el paralelu 24º, y terminaba na frontera con Mauritania, al altor del paralelu 23º.

La denominación orixinal del ríu deber a qu'en 1442 unos portugueses paecen llograr un pocu d'oru en polvu en cuenta de les sos mercancíes, y creyeron afayar un ricu país aurífero.[ensin referencies]

Llegó una espedición española yá nos años 1885 y 1886 a declarar que nun esistía ríu dalgunu que desaguara nel golfu, pudiendo llevar a una posible equivocación la forma llarga y estrecha del golfu que los descubridores portugueses tomaron pol estuariu d'un ríu.

Alministración editar

Gobernador xenerales editar

Gobernadores xenerales de la Provincia d'El Saḥara
Nome Periodu
José Héctor Vázquez 1958
Mariano Alonso Alonso 1958-1961
Pedro Latorre Alcubierre 1961-1964[5][6]
Joaquín Agulla Jiménez-Coronado 1964-1965[7][8]
Ángel Enríquez Larrondo 1965-1967[9][10]
José María Pérez de Lema y Tejero 1967-1971[11][12]
Fernando de Santiago y Díaz de Mendívil 1971-1974[13][14]
Federico Gómez de Salazar y Nieto 1974-1976[15][16]

Nacionalidá española editar

Tolos habitantes nativos d'El Sáḥara recibíen el Documentu Nacional d'Identidá (DNI) y el pasaporte españoles, xunto col llibru de familia, y tolos documentos correspondientes.[17] Esti fechu demostraba la plena nacionalidá española de los sos habitantes y foi remanáu nos recursos realizaos por ciudadanos saḥarianos con cuenta de demostrar que la so perda yera nula, yá que nengún nacional español puede ser desprovistu d'ella y asina foi reconocíu pol Tribunal Supremu.[18]

Matriculación de vehículos editar

La matrícula de la provincia yera «SH»,[19] y a partir de 1971 funcionó con sistema alfanumbéricu, a semeyanza del restu de provincies.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Carta de fecha 29 de xineru de 2002 dirixida al Presidente del Conseyu de Seguridá pol Secretariu Xeneral Axuntu d'Asuntos Xurídicos, Asesor Xurídicu». Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes.
  2. Ruiz Miguel, Carlos (19 d'abril de 2007). «L'alcuerdu de pesca XE-Marruecos o l'intentu español de considerar a Marruecos como “potencia alministradora” d'El Sáḥara Occidental». Anuariu de Derechu Internacional. Western Sahara Human Rights Watch. «Les considerancies anteriores tópense confirmaes por resolvimientos de l'Asamblea Xeneral de la ONX. D'estes resolvimientos esprenden dos conclusiones complementaries: l'Asamblea Xeneral de la ONX nunca consideró a Marruecos como “potencia alministradora” sinón como ocupante; y España siguió siendo considerada como “potencia alministradora” [...] VIII. Conclusiones. [...] 2º. L'alcuerdu tripartitu de Madrid de 1975 nun tresfirió “a Marruecos” la cualidá de potencia alministradora. [...] 4º. Acordies colos resolvimientos de l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes y la práutica del Secretariu Xeneral la potencia alministradora” d'El Sáḥara Occidental sigue siendo España, anque lo sía de iure, pero non de facto»
  3. Asamblea Xeneral (21 de payares de 1979). «34/37. Cuestión d'El Sáḥara Occidental». Organización de les Naciones Xuníes. «L'Asamblea Xeneral [de la ONX]
    Deplora fondamente la agravación de la situación, de resultes de la persistente ocupación d'El Sáḥara Occidental per Marruecos y de l'ampliación d'esa ocupación al territoriu apocayá sacupáu per Mauritania.
    Pide encarecidamente a Marruecos que participe tamién na dinámica de paz y ponga fin a la ocupación del Territoriu d'El Sáḥara Occidental»
  4. Reproducción de la Opinión consultiva de 16 d'ochobre de 1975 del Tribunal Internacional de Xusticia sobre'l casu relativu a El Sáḥara Occidental.
  5. «Decreto 1904/1961, de 13 d'ochobre, pol que se noma Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara a don Pedro Latorre Alcubierre». Boletín Oficial del Estáu núm. 253, de 23 d'ochobre de 1961:  p. 15178. 13 d'ochobre de 1961. https://www.boe.es/boe/dias/1961/10/23/pdfs/A15178-15178.pdf. 
  6. «Decreto 407/1964, de 24 de febreru, pol que se dispón el cese de don Pedro Latorre Alcubierre nel cargu de Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 51, de 28 de febreru de 1964:  p. 2717. 24 de febreru de 1964. https://www.boe.es/boe/dias/1964/02/28/pdfs/A02717-02717.pdf. 
  7. «Decreto 628/1964, de 12 de marzu, pol que se noma a don Joaquín Agulla Jiménez-Coronado Gobernador xeneral de la provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 72, de 24 de marzu de 1964:  p. 3826. 12 de marzu de 1964. https://www.boe.es/boe/dias/1964/03/24/pdfs/A03826-03826.pdf. 
  8. «Decreto 3285/1965, de 11 de payares, pol que se dispón el cese de don Joaquín Agulla Jiménez-Coronado nel cargu de Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 275, de 17 de payares de 1965:  p. 15552. 12 de payares de 1965. https://www.boe.es/boe/dias/1965/11/17/pdfs/A15552-15552.pdf. 
  9. «Decreto 3670/1965, de 9 d'avientu, pol que se noma a don Ángel Enríquez Larrondo Gobernador xeneral de la provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 303, de 20 d'avientu de 1965:  p. 17076. 9 d'avientu de 1965. https://www.boe.es/boe/dias/1965/12/20/pdfs/A17076-17076.pdf. 
  10. «Decreto 134/1967, de 2 de febreru, pol que se dispón el cese de don Ángel Enríquez Larrondo nel cargu de Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 30, de 4 de febreru de 1967:  p. 1523. 2 de febreru de 1967. https://www.boe.es/boe/dias/1967/02/04/pdfs/A01523-01523.pdf. 
  11. «Decreto 135/1967, de 2 de febreru, pol que se noma a don José María Pérez de Lema Tejero Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 30, de 4 de febreru de 1967:  p. 1524. 2 de febreru de 1967. https://www.boe.es/boe/dias/1967/02/04/pdfs/A01524-01524.pdf. 
  12. «Decreto 348/1971, de 4 de marzu, pol que se dispón el cese de don José María Pérez de Lema Tejero nel cargu de Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 55, de 5 de marzu de 1971:  p. 3655. 4 de marzu de 1971. https://www.boe.es/boe/dias/1971/03/05/pdfs/A03655-03655.pdf. 
  13. «Decreto 349/1971 de 4 de marzu, pol que se noma a don Fernando de Santiago y Díaz de Mendívil Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 55, de 5 de marzu de 1971:  p. 3655. 4 de marzu de 1971. https://www.boe.es/boe/dias/1971/03/05/pdfs/A03655-03655.pdf. 
  14. «Decreto 1536/1974, de 31 de mayu, pol que se dispón el cese de don Fernando de Santiago y Díaz de Mendívil nel cargu de Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 135, de 6 de xunu de 1974:  p. 11660. 31 de mayu de 1974. https://www.boe.es/boe/dias/1974/06/06/pdfs/A11660-11660.pdf. 
  15. «Decreto 1537/1974, de 31 de mayu, pol que se noma a don Federico Gómez de Salázar y Nieto Gobernador xeneral de la Provincia d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 135, de 6 de xunu de 1974:  p. 11660. 31 de mayu de 1974. https://www.boe.es/boe/dias/1974/06/06/pdfs/A11660-11660.pdf. 
  16. «Decreto 187/1976, de 6 de febreru, pola que se dispón el cese de don Federico Gómez de Salazar y Nieto nel cargu de Gobernador xeneral d'El Sáḥara». Boletín Oficial del Estáu núm. 37, de 12 de febreru de 1976:  p. 2956. 6 de febreru de 1976. https://www.boe.es/boe/dias/1976/02/12/pdfs/A02956-02956.pdf. 
  17. Sobre la historia y la creación del nuesu DNI, según el mundu. Atestiguación del DNI saḥarianu
  18. Sentencia númberu 1.026/1998 de Tribunal Supremu d'España
  19. «vez-el-sahara-espanol-1276238354.html Érase una vez el Sahara... español». Libertad Digital. 10 de payares de 2010. http://www.libertaddigital.com/opinion/historia/erase-una vez-el-sahara-espanol-1276238354.html. Consultáu'l 17 d'abril de 2016. «Les posesiones saḥarianes pasaron a ser una provincia española cuasi como cualesquier otra: unviaba procuradores a Cortes, tenía códigu propiu de matrícula (SH) y un gobernador xeneral». 

Enllaces esternos editar