Provincies españoles n'África

Les provincies españoles n'África fueron cuatro territorios so soberanía española asitiaes nel África española que llograron el rangu de provincia d'España mientres la dictadura de Francisco Franco.

Colonies españoles n'África mientres el sieglu XX.

En 1959 estos territorios adquirieron l'estatus de provincies,[1] celebrando los sos primeres eleiciones llocales en 1960 cuando escoyeron los primeres procuradores nes Cortes Españoles.

La mayor parte d'estos territorios proveníen de los territorios conocíos como África Occidental Española y Territorios Españoles del Golfu de Guinea. L'África Occidental taba compuestu por Río de Oro y Saguia el Hamra, que se xuniríen pa dar forma a la provincia d'El Sáḥara (la que dende 1975 forma'l territoriu apostáu d'El Sáḥara Occidental), amás d'Ifni que xubió al rangu de provincia y Cabu Juby que foi vencíu a Marruecos.

Los territorios asitiaos nel Golfu de Guinea fueron consideraos como colonia nel periodu de tiempu entendíu ente los años 1778 y 1956, fecha en que foi creada la Provincia del Golfu de Guinea, que perduraría hasta 1959, al dixebrase les provincies de Fernando Po y Ríu Muni. So la llei d'autonomía, les dos provincies fueron reunificadas en 1964 como la Rexón Autónoma de Guinea Ecuatorial y dotaes d'una llindada autonomía, con órganos comunes a tol territoriu (ente ellos un cuerpu llexislativu) y organismos propios de cada provincia. Anque'l comisionado xeneral nomáu pol gobiernu español tenía amplios poderes, l'Asamblea Xeneral de Guinea Ecuatorial tenía considerable iniciativa pa formular lleis y regulaciones. Esti territoriu llograría la independencia en 1968.[2]

Provincies editar

La Provincia d'El Sáḥara tenía una superficie de 266.000 km², daqué mayor a la metá de tol territoriu peninsular español. Por cuenta del so calter desértico, la población nun superaba los 23.000 habitantes. L'agricultura yera bien llindada y namái dexaba la crianza de camellos, cabres y oveyes; anque tenía importantes xacimientos de fosfatos y bancos de pesca.

La provincia estremar en dos árees: Saguía el Hamra al norte y Río de Oro. La capital de la provincia yera L'Aaiún, con 5.200 habitantes y principal ciudá de Saguia el Hamra. Sicasí, la ciudá más grande yera Villa Cisneros, actual Dajla, capital de Río de Oro, que cuntaba con un aeródromu internacional. La matrícula del so vehículos yera SH.

Foi introducíu na llista de los territorios non autónomos en 1960 nel Resolvimientu 1542 (XV) de l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes.[3] En 1976, España abandonó'l territoriu y dexar en manes de Marruecos y Mauritania (conforme a lo dispuesto nos Alcuerdos de Madrid, illegales según el derechu internacional). L'actual territoriu d'El Sáḥara Occidental ta ocupáu casi na so totalidá per Marruecos, fechu non reconocíu internacionalmente; en tantu, la declarada República Árabe Saḥariana Democrática, reconocíu hasta'l momentu por más de 80 países, tien control d'una parte minoritaria del territoriu.

 
Escudu de la Provincia ultramarina d'El Sáḥara Español.
Antes de ser declarada Provincia d'Ifni, en 1958, tenía una estensión de 1.500 km² y unos 53.000 habitantes. Tres la guerra (1957-58) quedó amenorgada a 100 (cien) km² y unos 15.000 habitantes[ensin referencies], lo que la convertía na de Provincies d'España per superficie menor superficie de tol país.

Los principales recursos económicos yeren la pesca, daqué de ganadería (cabres y camellos). Pola aridez de la zona, l'agricultura llindar a dellos plantíos de cebada.

La capital de la provincia foi Sidi Ifni, con una población que llegaba a los 12.700 habitantes. La matrícula de los sos vehículos yera IF.

En 1960 foi declaráu un territoriu non autónomu pol Comité de Descolonización de les Naciones Xuníes y tres años de negociacions, España apurrió en 1969 el territoriu d'Ifni a Marruecos. Ifni ye anguaño parte de la provincia marroquina de Sidi Ifni, creada en 2009 dientro de la rexón de Souss-Massa-Drâa.

 
Escudu de l'antigua provincia española de Sidi Ifni, (África Occidental Española)
La Provincia de Fernando Po entendía les islles de Fernando Po (actual Bioko), Annobón y otros castros cercanos. La islla de Fernando Po yera conocida como la Perlla del golfu de Guinea y taba habitada pola etnia bubi, na so mayoría convertíos al catolicismu.

La provincia tenía un clima ecuatorial d'elevaes temperatures y abondoses agües, que convertíen el suelu nun llugar bien fértil pal cultivu de cacáu, café, plátanus y azucre.

La capital de la provincia yera Santa Isabel de Fernando Po (actual Malabu), con 37 200 habitantes, con puertu y aeródromu. La matrícula del so vehículos yera FP.

Anque tuvieron presencia española ente 1778 y 1880, foi en 1843 que s'estableció definitivamente la soberanía español sobre les islles, estableciendo un gobernador colonial en 1858. En 1926, foi xunida a Ríu Muni pa formar los Territorios Españoles del Golfu de Guinea. Magar la unión que se rompería formalmente en 1959 al formar les provincies autónomes, esta permaneció en dellos niveles alministrativos y en 1964 foi conformada la Rexón Autónoma de Guinea Ecuatorial con capital en Santa Isabel. En 1968, la Rexón llograría la so independencia como Guinea Ecuatorial.

 
Escudu de l'antigua provincia española de Fernando Po.
La Provincia de Ríu Muni correspondía al territoriu continental de la Guinea Española, amás de les islles de Corisco, Elobey Grande, Elobey Chicu y otros castros cercanos. La población d'esta provincia yera cercana a los 183.000 habitantes, la mayoría d'etnia pamú, bantú y benga.

De clima ecuatorial, la so economía básase na madera (sobremanera ocume), café, cacáu, aceite de palma, copra y cauchu. Esistió daqué de ganadería (principalmente, cabres y oveyes), amás de caza mayor de búfalos, antílopes y elefantes.

La capital de la provincia yera Bata, con 27.000 habitantes. La matrícula del so vehículos yera RM.

El territoriu de Ríu Muni convertir en protectoráu español en 1885 y en colonia en 1900, añu nel qu'un tratáu robláu en París determinó les llendes del territoriu. Ente 1926 y 1959 foi unificada a Fernando Po y el territoriu d'Elobey, Annobón y Corisco. Tres la formación de la provincia, les islles de Elobey y Corisco quedaron en posesión de Ríu Muni. En 1964 foi conformada la Rexón Autónoma de Guinea Ecuatorial qu'incluyía a tolos territorios ecuatoguineanos y en 1968 estos llograríen la so independencia como Guinea Ecuatorial.

 
Escudu de l'antigua provincia española de Ríu Muni.

Ver tamién editar

Referencies editar