El Villar de Arnedo

conceyu de La Rioxa (España)

El Villar de Arnedo ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España).

El Villar de Arnedo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcaldesa d'El Villar de Arnedo Sara García Ruiz
Nome oficial Villar de Arnedo, El (es)[1]
Códigu postal 26511
Xeografía
Coordenaes 42°19′14″N 2°05′43″W / 42.320555555556°N 2.0952777777778°O / 42.320555555556; -2.0952777777778
El Villar de Arnedo alcuéntrase n'España
El Villar de Arnedo
El Villar de Arnedo
El Villar de Arnedo (España)
Superficie 18.25 km²
Altitú 429 m
Llenda con Arnedo, Tudelilla, Ocón, Ausejo y Pradejón
Demografía
Población 616 hab. (2023)
- 306 homes (2019)

- 287 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.19% de La Rioxa
0% de España
Densidá 33,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elvillardearnedo.org
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El Villar de Arnedo ye más antiguu de lo que paez, asina lo atestigüen los restos arqueolóxicos atopaos: un taller de xil nes Costeres (1500-3000 años antes de Cristu), Cerámiques celtibériques y romanes na Era Alta y nel muriu de les bodegues, les costeres, la Nava, La Noguera, el Calvariu Fornos de cerámica y restos de villes romana en Promediano, cerca d'enllancar, Mayar, El Altillo de la Mina y La Noguera.

Tamién s'atoparon xiles tallaos, hachu pulíu, cerámica sigillata, vasíes, molde pa cerámica con Dafnís y Cloe, personaxes de la mitoloxía Griega del sieglu III-IV e.C. y delles monedes romanes, una de Agripa (sieglu II e.C.).

Fundáu na Edá Media por colonu d'Arnedo, aplicóse-y el "FUERU ARNEDIANO" - formó parte del señoríu de los Fernández de Velasco (condes de Nieva y duques de Frías). El 15 d'agostu de 1689, el Rei Carlos II dio-y la calidá de Villa, perteneció a la provincia de Burgos hasta 1775 y nesta fecha pasó a pertenecer a la provincia de Soria hasta l'añu 1833 que se creó la provincia de Logroño, perteneciendo al partíu xudicial de Arnedo nel añu 1834.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 18,25 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 605 habitantes y una densidá de 33,15 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'El Villar de Arnedo ente 1842 y 2015

     Población de derechu (1857-1897) según los censos de población del INE del sieglu XIX.      Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

En 1842 denominábase Villar el de Arnedo.

Víes y accesos editar

El Villar de Arnedo cunta con una comunicación escepcional al topase en plena carretera nacional N-232, paralela al cursu del ríu Ebro y una de les carreteres más allegaes de La Rioxa. La N-232 comunica El Villar de Arnedo con ciudaes como Alfaro, Calahorra, Logroño o Haro, y con pueblos vecinos como Ausejo.

Al traviés de la L-123, El Villar de Arnedo enllaza con otres llocalidaes vecines como Pradejón, Tudelilla y Arnedo.

Llugares d'interés editar

 
Ilesia de Santa María.
 
Ermita del Cristo de los Buenos Temporales.
 
El Chozo del Cura Oratoriu de San Isidro.
  • Ilesia de l'Anunciación de Santa María: Construyida a principios del sieglu XVI con piedra de sillería. Campanariu d'espadaña. Interior con techu de bóvedes de crucería estrellada gótica-llevantina.

Retablos barrocos del sieglu XVII. Restaurar en 1959 por 85.000 pesetes quitando yelsos pintaos y sacando tola piedra a cara vista. L'actual imaxe de L'Anunciación que se saca en procesión foi donada por Soledad Cordón Mateo y familia en 1950.

  • Ermita del Cristo de los Buenos Temporales: Construyida de lladriyu macizu nel sieglu XVIII. Yera diariu'l toque de campanillo pela mañana, al mediudía y a les 6 de la tarde.
  • El Chozo del Cura: Guardaviñas de construcción ovalada de cal y cantar con mirillas, asitiáu nel términu de l'Agua Malo. Enriba de la puerta tien pintada n'azulexos la imaxe de San Isidro protexida con una rexa. Nel sieglu XIX la finca yera viña.

Esti guardaviñas llámase asina porque'l so propietariu Tomás Gordón y Vea al enviudar fíxose cura y foi Arciprestre de Arnedo na década de 1880. Nel añu 1955 mercar cola finca, d'unes 12 fanegas, Enrique Gil Sáenz Tejada por 15.000 pesetes a Petra Gordón y López de Ocariz, fía de José María Gordón Estecha y nieta del cura.

  • La Fonte: Fonte de piedra de sillería construyida en 1923 pol canteru vascu llamáu Olabarría. Cuenta con cuatro caños, bebederu y llavaderu.

Enantes hubo una fonte con llavaderu no que güei ye carretera N-232 nel encruz col camín de La Aguadilla, güei cai La Paz, enantes cai la Fonte. Na riada qu'hubo en 1919, afarar y llevóse el llavaderu, polo que se fixo l'actual fonte de 1923.

  • La Ampudia: Más conocida como La Ampiuda o Lampiuda, ta asitiada nel antaño llamáu carretil de Navarra, próxima a l'antigua bebezón del Xaque.

Construyida con piedra de sillería, les sos canalizaciones, son de la dómina celtibérica. El so manantial, nun s'ensugó nunca y la so agua ye famosa na contorna pa cocer diversos guisos. Na seca de 1948 ensugáronse toles fontes menos esta y el Conceyu asitió nella una puerta con llave pa cerrala mientres la nueche.

  • La Capiya del Pilar: Construyida xunto a la calzada romana y camín de Santiago que venía de Zaragoza (güei cuneta de les piscines). Destruyir al enanchar la carretera N232.
  • El Conceyu: Asitiáu na plaza de la Constitución con escudu d'armes na so fachada cola inscripción "ARNEDOS Y MERINOS DE PESQUERA 1649".
  • La Casa del Médicu: Nel añu 1945, el Gobernador Civil de la provincia manda un escritu por que'l Conceyu merque los terrenes necesarios pa la construcción d'un Centru Rural d'Hixene. Inaugurar en 1953. Anguaño hai un nuevu centru médicu na plaza del pueblu.

Economía editar

Les tierres d'El Villar de Arnedo tán dedicaes principalmente al cultivu de viñes, almendrales, olivares y cebera. Tou ye secanu a pesar de tener el ríu Ebro a unos 5 quilómetros de distancia.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

Fiestes editar

El 25 de marzu celébrense fiestes n'honor de La nuesa Señora de l'Anunciación (la Virxe de marzu). Son tradicionales les foyarasques, dulce típicu villarejo, y mientres estes fiesta celebren fogueres, verbenes, conciertos y encierres.

El 14 de setiembre hai fiestes n'honor del Bendito Cristo de los Buenos Temporales. La Función del Cristu celebrar con conciertos, degustaciones, encierres, deportes (pelota esquito).

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales

Ver tamién editar