Ausejo

conceyu de La Rioxa (España)

Ausejo ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España).

Ausejo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Nome oficial Ausejo (es)[1]
Códigu postal 26513
Xeografía
Coordenaes 42°20′43″N 2°10′10″W / 42.345277777778°N 2.1694444444444°O / 42.345277777778; -2.1694444444444
Ausejo alcuéntrase n'España
Ausejo
Ausejo
Ausejo (España)
Superficie 56.58 km²
Altitú 560 m
Llenda con Alcanadre, Lodosa, Pradejón, El Villar de Arnedo, Ocón, El Redal y Corera
Demografía
Población 795 hab. (2023)
- 414 homes (2019)

- 366 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.25% de La Rioxa
0% de España
Densidá 14,05 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientodeausejo.org
Cambiar los datos en Wikidata

Contestu xeográficu editar

Cubriendo un cuetu mináu de bodegues perantigues, apodera Ausejo un ampliu horizonte d'llanures aterrazadas, al sur del ríu Ebro. Na parte alta del pueblu atopamos la Estrella, el puntu de máxima altitú con 754 metros.

Historia editar

Determinó Enrique II la restitución de les places conquistaes en tiempos d'Alfonsu VIII: Logroño, Navarrete, Entrena, Ausejo y Autol. En señal de conformidá, los reis castellanos y navarros roblaron darréu en Fitero una tregua por diez años, comprometiéndose amás la puesta entrega de les poblaciones.

Sicasí, como diera muestra Sancho de retrasar les sos obligaciones, empecipió'l rei castellanu una campaña que-y dexó faer se con un bon númberu de villes y castiellos. Arriendes d'ello, Sancho'l Sabiu aceptó confiar la custodia de Logroño, Navarrete, Ausejo, Autol y Resa al caballeru qu'escoyera ente la terna qu'habría de propone-y Alfonsu VIII.

Los nuevos conflictos que provocaría la llegada al tronu navarru Sancho VII el Fuerte motivaron el que n'ochobre de 1207 roblárense nueves tregües en Guadalaxara, dexando cada monarca tres castillos en garantía de los sos respeutivos reinos: Irurita, Inzura y San Adrián per parte de Navarra y Clavijo, Jubera y Ausejo pola castellana. Concluyía asina un solmenáu periodu de la vida local.

El 29 d'ochobre de 1385, Juan Ramírez de Arellano, Señor de los Cameros, dictaba en Soria el so testamentu, mandando al so nietu Ausejo xunto a Alcanadre, Murillo de Río Leza y dellos pueblos de Navarra, perteneciendo a partir d'entós la población al Señoríu de los condes de Murillo.

Na primer metá del sieglu XIX, terminar de desmantelar el so castiellu motivu de tanta disputa, y yá fartu esmanganiáu daquella- pa emplegar el so sillería nel arreglu de la ilesia parroquial de la villa, afeutada pol terremotu que solmenó bona parte de La Rioxa –y especialmente Arnedillo- el 18 de marzu de 1817.

Ausejo formó parte de de la provincia de Soria hasta la creación de la provincia de Logroño pol real decretu de 30 de payares de 1833.

Hai de solliñar, ente los sos fíos pernomáu, a Pedro de Merín, soldáu de Caballería llixera que prindó al mariscal Montmonrency na Batalla de Pavía, en 1525; Juan González del Centenu, nacíu en 1583, secretariu de Felipe IV; Francisco del Merín, nacíu en 1602 y notariu del Tribunal del Santu Oficiu; Juan González de Tejada, inquisidor de Valencia nel sieglu XVII; Juan José Tejada, nacíu en 1768, Obispu de Solsona y ministru xeneral de la Orde de la Mercé ; y Antonio Paz Merín, conseyeru de la Castiella mientres el reináu de Carlos IV.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 56,58 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 754 habitantes y una densidá de 13,33 hab./km². Ausejo ye un conceyu con una dinámica demográfica bien esmolecedora, yá que lleva perdiendo población dende mediaos del sieglu XIX, y por tanto estremar de la mayoría de les llocalidaes de la provincia que tuvieron la so mayor puxanza mientres les primeres décades del sieglu XX. A Ausejo tamién lu afectó gravemente l'éxodu rural de los años 70 y 80, agravando entá más la so situación.

La única crecedera que tuvo foi a principios de sieglu XXI, que gracies a la puxanza de la construcción y del cultivu del xampiñón llegaron a la llocalidá numberosos inmigrantes, sobremanera magrebinos, que consiguieron aumentar la población.

Gráfica d'evolución demográfica d'Ausejo ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 Rafael Fernández Sáenz PSOE
2011-2015 Rafael Fernández Sáenz PSOE
2015-2019 Felipe San Xuan Pérez/ Mª Ángeles San
Juan
PSOE/ PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 1.144,61 €.[6]

Patrimoniu editar

 
Ilesia de Santa María (sXVI-XVII-XVIII).

Ilesia parroquial de Santa María: edificiu de sillería, con agregos de lladriyu, construyíu nel segundu terciu del sieglu XVI, con fachada y sacristía del sieglu XVII y remate de la torre nortiza del sieglu XVIII. Estropiada –como se señaló- pol terremotu del 1817, foi reconstruyida hacia 1840 con materiales apurríos dende l'antiguu castiellu.

Nave de tres tramos, cabecera y capiyes ente contrafuertes. Cubren la nave bóvedes de crucería moderna y les capiyes cruceríes ensin diagonales y bóvedes de mediu cañón. Coru alto a los pies. Ingresu adintelado baxu pórticu de trés baldíos de mediu puntu, flanqueado por dos torres; la empobinada al norte, de cinco cuerpos –los trés inferiores de sillería y los superiores de lladriyu-, y la del sur de tres cuerpos. Sobre la portada, y xuniendo les dos torres, hai un muriu de lladriyu.

Nel interior, arte moblame abondosu, con obres barroques, clasicistes y romanistas de los sieglos XVII y XVIII.

Ermita de Santa María de l'Antigua: edificiu barrocu del sieglu XVII, a dos quilómetros del cascu urbanu. Construyida en mampostería y lladriyu, con contrafuertes de sillería, foi delles vegaes restaurada, presentando un aspeutu yá y curioso. Nave de tres tramos, con cabecera cuadrangular y sacristía adosada al testeru. Entrada de mediu puntu a los pies, so pórticu. Sobre esti una espadaña d'un solu vanu.

Nel interior, obra cerámica contemporánea ya imaxe de la titular, sedente, gótica del sieglu XIV, esquisitamente reparada por restauradores locales.

 
Ermita de Santa María de l'Antigua s. XVII.
 
Ermita del Crucifixu (sXVI).

Ermita del crucifixu: antiguu cruceru del sieglu XVI formáu por cuatro estribos xuníos por arcos de mediu puntu que soporten una bóveda de crucería estrellada.

Se tapiaron dempués los sos vanos, sacante unu que s'enllargó con una nave que triplicaría l'espaciu orixinal.

Castiellu: asitiáu nel visu del alcor en que s'estiende'l pueblu, sufrió tan seriu deterioru qu'apenes puede aldovinase cómo sería la so planta. Reparar dos cubos redondos, al este y al sureste, y dellos murios en direición sur y norte, aventurando dalgunos de que se trata de restos de fortaleces distintes.

Otros: un entrevesgáu sistema de bodegues y cueves antaño habitaes honrada tol cuetu, produciéndose derrumbes que dexen al descubiertu estancies de les que nengún vecín guardaba noticia.

Fiestes editar

El día 1 de xineru los quintos faen la ronda por tol pueblu pa recoyer dineru y asina poder entamar la so comida, cena y la verbena.

  • Los quintos suelen celebrase'l vienres y sábadu del primer o segundu fin de selmana d'abril.
  • El 3 de mayu realízase la romería a la Ermita de la Virxe de l'Antigua y la bendición de los cultivos.
  • El 15 de mayu celébrase la fiesta de San Isidro.
  • El 24 de xunu nel barriu de Parramera de celebra la fiesta de San Xuan y les sos tradicionales fogueres.

Tres un referendu popular celebráu en 1987, aldericóse sobre'l posible cambéu de la fecha tradicional de les fiestes del Ecce Homo que se realizaben el tercer fin de selmana de setiembre. Optar por treslladales de setiembre a agostu col fin de facilitar la participación de los naturales de Ausejo que, camudándose a otres poblaciones, tornen a les sos cases natales mientres la dómina vacacional.

  • El 9 d'agostu celébrase'l día de la Virxe de l'Antigua y el día 15 realízase otra romería a la Ermita de la Virxe de l'Antigua. Les fiestes suelen durar del 8 al 12 d'agostu.
  • El día 29 de setiembre celébrase la fiesta de San Miguel.

Redolada natural editar

Magar escarecer el términu de paraxes espectaculares, la so redolada tien una notable guapura polos cambeos cromáticos que produz nos sos cultivos el pasu de les estaciones. Asina, va poder contemplar el viaxeru a finales del iviernu los almendrales en flor y el verdor de los campos de cebera, en primavera la esplosión colorista de la güertes y frutales, pel branu los matices doraos de los campos de cebera, y na seronda el contraste ente los ocres de los choperas y el verde y acoloratáu de los viñeos.

Cantar de Ausejo editar

Nel mapa de Rioja esiste un pueblu nun voi escaecer. Ausejo de la mio vida, qu'anque teas lloñe véngo-y a ver, porque tengo a los mios padres y de les cueves nunca escaezo ye la tierra querida onde nací.

¡Ai, ai, ai! El mio Ausejo qu'anque voi non te escaezo alcuérdome de Les Caveras, y les viñes del Hornillo.

Tamién de Valdarrete, Pieces del Monte y Viayón, tierres inolvidables onde dexé'l puru sudu, y baxemos la sienda y xubimos a Pieces del Monte, la fonte de la Madre que nun s'ensugue y esquite abondosa.

Onda Villa, Onda Villa y el pozu que nun s'ensugue, si del pozu nun sale agua, la hortoliza muérreme.

En Ausejo toi pa esfrutar non te voi escaecer enxamás.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).

Enllaces esternos editar