El Viso de San Juan

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

El Viso de San Juan ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atiesta coles poblaciones de Casarrubios del Monte, Carranque, Illescas, Cedillo del Condado, Palomeque y Chozas de Canales, toes de Toledo.

El Viso de San Juan
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Viso de San Juan Emilio Martín Navarro
Nome oficial Viso de San Juan, El (es)[1]
Códigu postal 45215
Xeografía
Coordenaes 40°08′30″N 3°55′02″W / 40.141666666667°N 3.9172222222222°O / 40.141666666667; -3.9172222222222
El Viso de San Juan alcuéntrase n'España
El Viso de San Juan
El Viso de San Juan
El Viso de San Juan (España)
Superficie 53 km²
Altitú 653 m
Llenda con Illescas, Cedillo del Condado, Palomeque, Chozas de Canales, Casarrubios del Monte y Carranque
Demografía
Población 5970 hab. (2023)
- 2364 homes (2019)

- 2052 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.28% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 112,64 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elvisodesanjuan.es
Cambiar los datos en Wikidata
Ilesia de Santa María Madalena
Ilesia de Santa María Madalena

Toponimia editar

El nome del conceyu ta rellacionáu cola rellación de 1576, por cuanto bastantes de los vecinos declarantes dicen... que la villa d'El Viso llamóse asina por tar asitiada n'alto y que dende ella se ven munchos pueblos y tierres... Por esti motivu considérase que Viso ye un nome d'orixe llatín acastellanáu, de xuru nel sieglu XIV, que significa “vista dende un altu”. Sicasí indícase que'l términu Viso, ye un vocablu llatín acastellanáu aproximao nel sieglu XIV, y que significa vero vista. El términu "viso" deriva d'un vocablu llatín, acastellanáu nel sieglu XIV, que significa "ver" o "vista". Según dizse nun documentu de 1576 "...la villa d'El Viso llamóse asina por tar asitiada n'alto y que dende ella se ven munchos pueblos y tierres...".

Historia editar

Acordies cola so toponimia la so fundación deber a los romanos.

Nel añu 1576 el rei Felipe II, con cuenta de conocer tolos pueblos de la península, mandó responder un cuestionariu formáu por 57 entrugues. Toles respuestes xuníes daríen llugar a la “RELLACIONES XEOGRÁFICU-ESTADÍSTIQUES DE LOS PUEBLOS D'ESPAÑA”. Encargar de constestar el cuestionariu'l cura propiu de la villa Pedro Alonso de Castrovid, el alcade Alonso Pantoja y los vieyos Juan Velázquez y Cristóbal Pantoja. De les sos declaraciones esprender: ” … que la dicha villa d'El Viso llamóse asina por tar asitiada n'alto y que dende ella se ven munchos pueblos y tierres”. Qu'anque se da como pueblu antiguu ye más que probable que conmenzara a tener ciertu relieve cuando se despuebla la villa de Olmos. Que ye una villa del reinu de Toledo, asitiáu na contorna de les Arenas. Qu'en esti momentu (1576) pertenez al señoríu de Fernando de Alarcón, Comendador de la Orde de San Juan y Bailío de la mesma. Que se considera polo xeneral tierra fría, barrancosa y de clima más bien sanu. Munches ás coses contestaron, pero que nun nos ayudar enforma a conocer la historia del llugar.

 
Conceyu
Mientres reconquistar, sobremanera en tierres fronterices, la población vivía arrexuntada alredor de los castiellos, nos cualos podíen abellugase en casu d'ataque. Cuando'l terrén se pacificaba esta población podía abandonar l'abellugu de les muralles y colonizar otros territorios cercanos que-yos sofitara más fácilmente. Este ye'l casu de la villa de Olmos, que xunto con Canales y Calatalifa defendíen por -y norte la Toldeo musulmana.

Alfonso (1030-1109), heredó del so padre Fernandu I el reinu de Lleón, que-y foi arrampuñáu pol so hermanu Sancho II de Castiella. Llogró fuxir y abellugase na corte del califa de Toledo Almamun. Foi bien envaloráu y protexíu por ésti que-y dio como esposa a la so fía Zaida (Isabel) de la cual tuvo al so únicu fíu Sancho, que morrió bien nuevu en Uclés lluchando contra los árabes. Recibió como regalu del so suegru los pueblos de Olmos y Canales. Llogra axuntar de nuevu dende'l castiellu de Brihuega los territorios que pertenecieron al so padre y reina en Castiella y Lleón col nome d'Alfonsu VI. Sicasí'l so enfotu expansionista víase frenáu pola so amistá col califa Almamun, pero a la muerte d'ésti acometió la conquista de Toledo. Foi'l preludiu d'una rápida espansión qu'asustó a los reis de los reinos de Taifas. Estos llamaron nel so auxiliu a los almoravides que, efeutivamente, frenaron a Alfonsu VI al gana-y na Batalla de Sagrajas (1086). Alfonsu VII, nietu d'Alfonsu VI, topándose en Tou en payares de 1144 donó a la Orde del Hospital, el castiellu de Olmos cola so Bailía: “Que ta nel territoriu de Toledo, ente Canales y Calatalifa, con tolos sos términos y pertenencies, tierres, viñes, montes, valles, agües, güertes, camperes y molín”. La población de Olmos integrar por cristianos, ensin dulda mozárabes, con dalgún castellán, como s'alvierte polos apellíos Blasco, Gñomez y Velasco, por xudíos y mudéxares; esto ye los trés relixones allegaben na perqueña ciudá.De nuevu Olmos aguanta o se llibra del ataque del sultán Almohade Yaqub al Mansur en xunetu de 1196. D'ellí d'equí p'arriba el Castiellu de Olmos perdió tola so importancia desque Toledo dexó de ser frontera. Sicasí a mediaos del sieglu XV entá debía de tar bien habilitáu, como lo demuestra'l siguiente siceso del reináu de Don Xuan II: “Amburaba Castiella en revueltes pola enemistá del Príncipe Don Enrique y de los Grandes Señores contra Don Álvaro de lluna. El príncipe, l'Almirante, el Conde de Benavente y otros magnates, qu'en 1441 topar en Illescas, colaron dende ellí al Castiellu de Olmos, que ye del Priorazgo de San Juan, que ta ribera del Guadarrama ente Illescas y Casarrubios, y cercáronle y combatiéronle un día; y el Alcayde que lo tenía entretregole al Infante , que mandar baltar, y tolos llabradores de la contorna vinieron luegp y baltar”. Inútil yá'l Castiellu, el Baiío de Olmos treslladó la so residencia y contruyó un palaciu na vecina villa d'El viso, cabeza de la Encomienda Maxistral a la que taben sujeros los pueblos y territorios d'El Viso, Carranque y Palomeque .

La Encomienda Maxistral, socesora de la Bailía de Olmos, con sede agora na villa d'El Viso siguió pertenenciendo a la Orde de San Juan y, poro, al Gran Prioratu de Castiella y Lleón hasta'l so enejenación na dómina contemporánea. La desamortización en 1841 quita a la Orde de tolos sos bienes que, en mala venta, algamen la suma d'ochocientos millosnes de reales. La reina Sabela II, por aciu Real Decretu de 26 de xunetu de 1847, convirtió la Orde de San Juan n'Orde civil, dotándola de la máxima categoría pos figuraba dempués que'l Toisón d'Oru y primero que la de Carlos III. Del Castiellu de Olmos, dempués de la baltadera ordenada por Xuan II quedó una torre cuadrada d'unos diez vares o dolce d'altor, con cuasi trés de grosez. La fábrica ye, en bona parte de lladriyu, con mampostería y cando rodáu. La entrada, pel norte, conserva, un arcu de mediu puntu. La bóveda ye apuntada. Paez obra de los sieglos XI o XII. BAILÍA: Territoriu de dalguna encomienda de les órdenes militares. ENCOMIENDA: Pagu, polos xeneral representada en tierres y pueblos, que'l rei d'España concedía a dellos caballeros polos servicios emprestaos, principalmente nes guerres contra los moros. BAILÍO: Caballeru comendador de la orde de San Juan de Malta que, por antigüedá o gracia del Gran Maestre, llograron una Bailía. Los Bailíos equivalíen a comendadores d'otres órdenes.

HOSPITALARIOS DE SAN JUAN DE JERUSALÉN.

Esta orde según el llugar de la so sede llamóse socesivament de San Juan de Xerusalén, de Rodas y de Malta. Na actualida recibe'l nome de SOBERANA ORDE MILITAR Y HOSPITALARIA DE SAN JUAN DE JERUSALÉN, DE RODAS Y DE MALTA.Foi fundada en Xerusalén dempués de la so conquista polos cruzaos en 1099, pol provenzal Frey Gerardo. Tenía por oxetu recibir y curiar a los pelegrinos. en 1113, ye cuando en realidá forma la orde relixosa al abtener la Bulda Papal, y ye entós cuando Ramón de Podiu, primer Gran Maestre, tomó tamién al so cargu defenerlos conlas armes contra los ataques de los infieles, aportando a, poro, una orde milit ar al empar que relixosa. Dempués de tomar de Jeru salén por Saladino en 1186, los Hospitalarios retiráronse socesivamente a Acre y depués a Rodas en 1310. Echaos d'esta islla en 1522 por Solimán, dempués d'un sitiu llargu y de una defensa memorable, establecer en 1530 na islla de Malta, que Carlos V -yos venció. Fueron inda per espaciu de tres siglos'l terror de los musulmanes. cuando napoleón pasó a Exiptu se apodró de Malta en 1789. en 18 01, yá con calter puramente hororífico, treslladóse la sede de la orde a Catania, dempués a Ferrara y d'últimes a Roma en 1834. En 1991, el Gobiernu de la República de Malta robla un alcuerdu cola Soberana Orde por aciu el cual dexar a ésta l'usu del primitivu Palaciu del Gran Maestre, el fuerte del SAnt Angelo, la Capiya de Santa Ana y otres dependencies na ciudá de L Vall ette.Nos nuesos díes, los fines de la Orde resumir entá, de forma esencial, na defensa de la fé y na ayuda al próximu, tanto moral como material, y les sos obres algamen al mundu enteru. Los sos medios van dende l'avión a l'ambulancia, pasanso pol barcu y el tren hospital y la so aición nun conoz fronteres.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Valeriano Bravo Campos AP
1983-1987
1987-1991 Jesús Bravo Rubio PP
1991-1995 Jesús Bravo Rubio PP
1995-1999 Jesús Bravo Rubio PP
1999-2003 María Luisa Almagro Alcalde PSOE-2 años (Moción de censura)
2003-2007 Emilio Martín Navarro PP
2007-2011 Emilio Martín Navarro PP
2011-2015 Emilio Martín Navarro PP
2015-2019 José Manuel Silgo PSOE-VOX-C's
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Na siguiente tabla amuésase la evolución del númberu d'habitantes nos últimos diez años según datos del INE.

Evolución demográfica d'El Viso de San Juan
19961998199920002001200220032004200520062009
564210805731000
(Fonte: INE [Consultar])
Gráfica d'evolución demográfica d'El Viso de San Juan ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos y llugares d'interés editar

A destacar el castiellu de Olmos d'estilu musulmán y la ilesia de Santa María Madalena.

Fiestes editar

  • 22 de Julio: Santa María Madalena.
  • 24 d'Agostu: Cristu de la Bona Muerte

Referencies editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar