El Viso del Alcor

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

El Viso del Alcor ye un conceyu español asitiáu na provincia de Sevilla, Andalucía. Con una población de 19.168 habitantes y una estensión de 20,4 km² la so densidá de población ye de 938,67 hab/km². El conceyu asítiase na contorna de Los Alcores al igual que Carmona, Mairena del Alcor y Alcalá de Guadaíra; Los Alcores constitúin una elevación en forma de pandu inclináu de poco altor que se llevanta metanes la Depresión del Guadalquivir na provincia de Sevilla; a la so mesma vegada, estos conceyos pertenecen alministrativamente a dos comarca distintes, nel casu d'El Viso del Alcor pertenez tamién a la Campu de Carmona. A una altitú de 143 metros, el cascu urbanu asítiase na fastera del Alcor mirando escontra la Vega. Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 23' N, 5º 43' O.

El Viso del Alcor
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Viso del Alcor Manuel García Benítez
Nome oficial Viso del Alcor, El (es)[1]
Códigu postal 41520
Xeografía
Coordenaes 37°23′19″N 5°43′08″W / 37.388611111111°N 5.7188888888889°O / 37.388611111111; -5.7188888888889
El Viso del Alcor alcuéntrase n'España
El Viso del Alcor
El Viso del Alcor
El Viso del Alcor (España)
Superficie 20.4 km²
Altitú 143 m
Llenda con Mairena del Alcor y Carmona
Demografía
Población 19 265 hab. (2023)
- 9628 homes (2019)

- 9638 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.99% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.04% de España
Densidá 944,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elvisodelalcor.org
Cambiar los datos en Wikidata

La llocalidá denominar El Viso del Alcor dende mediaos del sieglu XVII, y el so Escudu Heráldicu actual aprobar en 1975, compuestu d'escudu partíu con banda d'azur con Ave María n'oru, banda en gules con Cruz de la Mercé en plata, y Corona Real superior. Sustituyó al anterior cola Ave María, y antes el de los Señores de la Villa).

Historia editar

Prehistoria-Edá Antigua editar

La so tierra fértil, coles abondoses agües qu'escurren per esta zona escontra la Vega y el terrén sedimentariu, fueron una de les causes fundamentales del poblamientu d'esti territoriu dende'l Paleolíticu (30000 - 10000 e.C. ). Asina, va ser el Neolíticu'l periodu nel que s'instalen los primeros poblaos na zona, ente'l 4000 y el 2000 a.C; prueba d'ello son los xacimientos de La Alunada, el Cortixu del Moscoso, y el Alcaudete.

Yá nel primer mileniu anterior a nuesa yera, los púnicos dexen buelga nesta llocalidá, al construyir torres defensives pa protexer campos y caminos, amás de sirvir d'abelugu a la población en casu de peligru. La posterior romanización de la península ibérica (sieglu I e.C. d'equí p'arriba) fai que los poblaos lleales al bandu púnicu venzan al Imperiu romanu, como ye'l casu d'El Viso, que pasa a ser allugamientu onde s'alluguen les villes de los grandes terratenientes hispanu-romanos o villes rústiques. Exemplu d'esto son los restos atopaos nos xacimientos de la Estación, el Alcaudete, la Casina de Morteru, La Alunada, La Santa, y el Moscoso.

Edá Media editar

El Viso pasa, tres la cayida del Imperiu romanu (sieglos IV - V), a rindir pleitesía a la Monarquía Visigoda imperante na Península. La conquista musulmana de la Península (712 de nuesa yera) fai que la población de la zona seya mayoritariamente d'orixe bereber (amás de la hispana), fundiéndose dambes cultures y produciéndose la nacencia del primer Viso, de resultes de la gran concentración poblacional nun llugar altu (cuetu o alcor) ante les avanzadures cristianes de la dómina.

Los cristianos, nel so asediu a la ciudá de Sevilla de los años 1246 a 1248 lleven a cabu'l saquéu de la zona de Los Alcores, polo que se balten y escalen los campos de Carmona y los sos colindes, cola consiguiente gran deforestación que sufre la contorna. El Viso foi tomáu'l 12 d'agostu de 1246 (festividá de San Eusebio), rindiéndose los sos habitantes y gociando entós de les sos propiedaes y prauticar les sos relixones y costumes, dientro del Señoríu de Carmona. Sicasí, el sistema mistu de repoblación fracasó al producise'l llevantamientu de los mudéxares en 1264, pasando la zona a un despoblamientu xeneralizáu. Sicasí, la Corona enfotar a fines del sieglu XIII en repoblar la zona, por cuenta de qu'atopábase na llinia fronteriza, con torres y fortaleces importantes pal so defensa, consolidándose nucleos poblacionales en Carmona y Mairena (El Viso práuticamente sumió, quedando amenorgáu a una simple finca rústica). Asina, Carmona decide, na primer metá del sieglu XIV, repoblar El Viso por que Mairena nun s'apoderara de más términu del que-y correspondía.

Tres l'enfrentamientu ente Pedro I (herederu llexítimu d'Alfonso XI) y el so hermanascu Enrique de Trastámara (1369 - 1371), Carmona inclinar en favor del primeru, polo que tres el trunfu del Trastámara quítase-y (como castigu a esta infidelidá), ente otros llugares, d'El Viso, que ye concedíu tres diversos avatares asocedíos ente 1382 a 1390 a Doña Elvira de Guzmán, vilba del Maestre de la Orde de Santiago, Don Gonzalo Mexía. Asina, en 1399 yá ye de la so propiedá.

La hestoria d'El Viso nel sieglu XV ye rocambolesca, al pasar por delles manes, desque los herederos de Doña Isabel Mexía (fía de Don Gonzalo y Doña Elvira) vienden, antes de 1415, la metá del llugar a Doña María de Mendoza, que dona la so parte en 1415 al so fíu Gómez Suárez de Figueroa, que merca la otra metá en 1417 a los herederos de Doña Isabel Mexía. Más tarde, Gómez Suárez y la so muyer María de Torquemada vienden, en 1422, una parte a Diego Rivera, y la otra a Joaquín Fernández de Mendoza, que viende la so parte a Pedro Ponce de León, Señor de Mairena, a fines d'este mesmu añu. Esti postreru viende la so parte a Diego de Rivera y la so muyer Beatriz de Portocarrero, que dende 1424 son yá los únicos señores d'El Viso, hasta que'l Rei Xuan II camuda, en 1430, les villes de Cañete La Real y Torre de Alháquime en cuenta de esti pobláu, pasando entós a xurisdicción Real, y en consecuencia a Carmona. Ente 1430 y 1440, esti rei concede'l llugar d'El Viso a Juan Arias de Saavedra (el so fiel vasallu na Guerra de Granada), daquella Alfaqueque Mayor de Castiella y Alcalde y Alguacil Mayor de Sevilla y Alcalá de Guadaíra, cuntando'l llugar de media llegua de términu. Sicasí, esta superficie ente los años 1441 y 1444 nun se consigue, al oponese'l Conseyu de Carmona, polo que dambes partes lleguen a un alcuerdu en 1444, teniendo El Viso menos términu del prometíu, pero a cambéu gocia d'emancipación alministrativa y relixosa, Mancomunidá de camperes con Carmona y llibertá de camín ya impuestos para con Sevilla, polo que los vecinos d'El Viso podíen transitar llibremente colos sos ganaos, cortar lleña, coyer espárragos y esfrutar de camperes, agües, caza, lleña, bebederos y demás usufructos de la vecina villa. Ye d'importancia vital esti Señor d'El Viso, Don Juan Arias de Saavedra, yá que amás de da-y un términu propiu ya independiente da-y unidá xurídica, al crear en 1456 un Mayoralgu ésti y la so muyer Doña Juana d'Avellaneda, que pasaría en 1496 al so fíu primoxénitu Fernán Arias de Saavedra.

Edá Moderna editar

Ye nesta dómina, cuando se crea'l primer Conceyu o Conceyu d'El Viso, que se va constituyir de forma definitiva a mediaos del sieglu XV. El gobiernu del pueblu taba a cargu entós de dos Alcaldes Ordinarios, un Alguacil y dos Rexidores, que constituyíen el Conceyu, Xusticia y Reximientu de la Villa; el Señor, pela so parte, nomaba al Alcalde Mayor o Gobernador por que velara polos sos intereses y controlar el Cabildru Civil. Esti Cabildru, pela so parte, dedicar a xixilar la fonte, el mercáu, el términu, la delimitación del prau, les propiedaes y los sos frutos, y la moral y relixosidá. Asina, Juan de Saavedra dio unes Ordenances municipales que regulaben la vida y rellaciones sociales na pequeña comunidá; en cuanto al poder de la Ilesia, queda de manifiestu yá que, amás d'otres obligaciones, toles persones mayores de 15 años teníen de dir a misa dempués de tañir les campanes, teniendo pena de cárcel y de un real de multa les que lo incumplieren.

La población visueña dispón, yá dende fines del sieglu XVI, d'un pósito onde almacenar el granu pa faer frente a la escasez en periodos de carestía, asitiáu na Plaza Sacristán Guerrero, que se tresllada nel sieglu XVIII al Conceyu de la cai Real. Nestos sieglos (XIV al XVIII), la población gocia d'una alta tasa de natalidá, dedicándose la mayoría d'ella a l'agricultura (hai olivares y viñes nel Alcor, y sémase trigu, cebada y ceberes na Vega), y una mínima parte realiza trabayos artesanos, xeres de calter lliberal, arrieros, panaderos, tenderos y regatones o recoveros (los cuálos diben a Sevilla y Carmona a vender pan y productos de la tierra). Esto amuesa la intensa actividá comercial qu'esperimenta la villa na dómina, que vese favorecida nel sieglu XVIII pola construcción de la nueva carretera que dende Madrid se dirixía a Cádiz (del petón o de los puertos).

El calter relixosu de la población visueña de la dómina fai que se funden na llocalidá Hermandaes de distinta índole, tantu Sacramental (da-y cultu al Santísimu Sacramentu), d'Ánimes (faen sufraxos pa salvar les almes del purgatoriu), de Gloria (como la del Rosario), y de Penitencia (faen Estación de Penitencia al Calvariu, como la de la Soledá, de la Santa Vera-Cruz, o la de Jesús Nazarenu). Coles mesmes, a lo llargo del añu realizar na llocalidá una serie de Fiestes, siendo la mayoría de calter relixosu, como: Epifanía. Manifestación, a empiezos del añu, de la ufrienda de los Reis Magos al Neñu Jesús. San Sebastián (patrón del pueblu hasta 1630). Romería a la ermita de La Santa'l 20 de xineru. Antroxu, fiesta popular, antoxana de la Selmana Santa. Santa María del Alcor, fiestes relixoses y populares, celebraes el 25 de marzu. Selmana Santa, fiesta cume de la Ilesia, qu'empezaba'l Domingu de Ramos cola Procesión de Palmes, el Miércoles Santu poníense Altares na Ilesia, Misa y visita al Monumentu'l Xueves Santu, procesiones con flagelantes el Vienres Santu, y voltio de campanes el Sábadu Santu. Cruz de Mayu, realícense actos llitúrxicos n'honor de la Santa Cruz (representada nel Lignum Crucis), y fiestes populares por aciu lluminaries y fogueres. Corpus Christi, fiesta onde se-y daba cultu a la presencia real de Jesús Sacramentado, celebrada nel mes de xunu. Santiago, fiesta n'honor del patrón d'España, celebrada n'agostu. Asunción de la Virxe, fiesta nel mes d'agostu n'honor de la Virxe María. San Miguel, fiestes celebraes en setiembre n'honor d'esti santu (la veleta de la Ilesia presenta una imaxe nel so honor). Fiesta de los Difuntos, dedicábase tol mes de payares. Inmaculada Concepción, celebración del Dogma Concepcionista el 8 d'avientu, realizándose los víspores lluminaries nel so honor (populares "hogueritas"). Amás de éstes, cuando se producía la nacencia d'un Infante, coronación d'un Rei, llegada de los Señores a El Viso... entamábense festexos nel so honor.

Edá Contemporánea editar

Nos sieglos XIX - XX, el Conceyu sigue recaldando impuestos a los vecinos, tanto contribuciones como por productos y en puntos de recaldación onde se cobra pol pasu de la entrada de mercancíes nel pueblu, que taben asitiaos na cai La Muela, calle Carmona, Cruz del Moru y el caleyón de la Güerta de don Víctor. A cambéu, ésti ufiertaba una serie de servicios a los visueños, qu'ameyoraben la vida de la comunidá, como son: El mercáu, qu'en 1907 inaugúrase un llugar céntricu destináu a l'actividá mercantil, y nos años setenta yá otru nuevu. El mataderu, creáu nel postreru terciu del sieglu XIX, erradicando gran parte de les males condiciones hixénicu-sanitaries de la población. La sanidá, pasando'l Conceyu de caltener a un médicu y una matrona pal serviciu de la comunidá dende'l sieglu XIX, a instalar un Consultoriu municipal pa serviciu de la beneficencia. El campusantu, qu'a fines del sieglu XVIII yá se treslladó dende'l so antiguu enclave de la redoma de la Parroquia (siendo soterraes les persones acomodaes nel templu), a la zona darréu cercana a la ermita de San Sebastián, hasta qu'en 1882 pasa al so allugamientu actual, siendo'l mecenes del campusantu'l visueño don Manuel Jiménez Lleón (cola condición de que nun se desenterrara cadabre dalgunu de persona que nun profesara la Relixón Católica).

A lo llargo del sieglu XIX naz una incipiente burguesía agraria n'El Viso, que va atropar el poder político y económico, manifestando'l so opulencia al construyir magnífiques cases-palacios nes cais céntriques, onde disponen tamién de llugares d'esparcimientu, como tabiernes, espectáculos... frente a la ingente masa de xornaleros, quitaos de toa fonte de riqueza, y un pequeñu grupu de xornaleros propietarios de minúscules heredaes (con "soberaos" nes cases p'almacenar los granos de les colleches).

A lo llargo del sieglu XX, la gran cantidá de pequeños propietarios y llabradores (frente a la nobleza y burguesía que concentra la propiedá de les tierres) sufre carecimientos y continues crisis, polo que'l Conceyu y los vecinos pudientes de la llocalidá ayudar. Asina, ígüense cais, caminos, y places pa da-yos sueldos y solliviar la situación d'estos braceros.

El procesu desamortizador que se lleva a cabu contra la Ilesia nel sieglu XIX inflúi de manera negativa nes Hermandaes del pueblu, perdiendo la rellumanza d'antaño o inclusive llegando a sumir munches. Ye a fines del sieglu XX, cuando resurde con fuercia la Selmana Santa visueña, llegando a procesionar delles Cofraderíes: La Borriquita el Domingu de Ramos, fundada en 1980, col pasu de la Sagrada Entrada de Jesús en Xerusalén y la Virxe de la Paz so paliu. El Miércoles Santu procesiona la Hermandá del Cautivu, con Ntro. Padre Jesús Cautivo y la Virxe de l'Amargura, que se funda en 1972. En 1940 fúndase la Hermandá de la Vera-Cruz, que procesiona el Xueves Santu col Cristu de la Vera-Cruz y la Virxe del Rosario. La Piedá, na Madrugá, fundada en 1980 y que'l so Misteriu procesiona nun namái pasu. Ntro. Padre Jesús Nazarenu y la Virxe del Mayor Dolor, procesionan el Vienres Santu pela mañana. La Hermandá del Nazarenu foi fundada nel sieglu XVII. El Vienres Santu pela tarde procesiona la Hermandá de los Dolores, fundada en 1923, y que ta fundida cola Hermandá Sacramental (creada en 1557), cuntando col Cristu del Amor y la Virxe de los Dolores.

Les Fiestes que se celebren a lo llargo del añu tienen cambeos según el periodu históricu pol que trescurran. Asina, nel sieglu XX, n'El Viso tienen lugar festejo tales como: Fiesta del Árbol, que se celebraba por Real Decretu, por aciu plantíos d'árboles nel pueblu. En 1937 dexa de celebrase, retomándose a finales de sieglu. Cabalgata de Reis Magos, la primera realizar en 1965, con altibaxos hasta que se constitúi l'Atenéu Popular. San Sebastián, romería ensin santu, con "bambas" (xingadorios pa xuegu de les rapaces) na redoma del cortixu de Alcaudete. Fiesta profana, celebrada hasta los años cincuenta. Antroxu, preludiu de la Selmana Santa, con importancia pero que sumió en 1936, ensin revitalizase. Foi extrapolado a la nueche de fin d'añu, cuando los vecinos amarutar pa despidir l'añu. Selmana Santa, que se consolida de forma plena tres la Guerra Civil. Cruz de Mayu, nel postreru terciu del sieglu XIX anuévase, pasando a fiesta popular, más carente del sentíu relixosu primixeniu. A principios del sieglu XX realícense corríes nuna plaza de toros permanente, anque'l calter relixosu non decayó, realizándose una Misa Solemne y procesión col Lignum Crucis hasta 1936. L'allugamientu de los festexos pasa, pela so parte, por distintos allugamientos a lo llargo del sieglu. Corpus Christi, por Curtiu Pontificiu de fines de sieglu XVII - principios del sieglu XVIII celebrábase pela tarde, hasta los años ochenta, cuando se realiza a l'alba, hasta güei día. Romería, Santa María del Alcor foi la patrona d'El Viso y Mairena, celebrándose'l 25 de marzu una Función nel so honor, onde asistía la Corporación Municipal en plenu. En 1940 fúndase la Hermandá de la Patrona, Alcaldesa Honoraria de la llocalidá yá por aquellos entós, siendo'l día de la so celebración el 12 de setiembre (que sustitúi al 8 d'esti mes). La Romería celebrar nel so honor, dirixiéndose'l pueblu a la ermita de Alcaudete.

El caleyeru d'El Viso sufrió constantes alteraciones a lo llargo de la historia, ampliándose debíu a la crecedera de la población: Nos sieglos XVI al XVIII les cases amenorgar al cascu históricu de la villa. Nel sieglu XIX y la primer metá del sieglu XX doblar escontra'l norte. Mientres la segunda metá del sieglu XX llega a cotes enantes inimaxinables, construyéndose les barriaes del extrarradio del pueblu, atestando con Mairena inclusive.

Al empezar la guerra civil en 1936 l'alcalde yera Luciano Cueva Lleón, unu de los pocos alcades que sobrevivieron a la guerra na provincia de Sevilla.

Finalmente, cabo destacar el nuevu desenvolvimientu qu'esperimenta la llocalidá na década de los años setenta del sieglu XX, que llevó a El Viso a constituyise como una próspera población de gran actividá económica. Asina, al pasiar pol pueblu puede esfrutase del Parque de la Constitución (zona verde y d'ociu), la Plaza de la Recovera (alzada n'honor de la muyer trabayadora), la cai Real (coles sos cases señoriales), les cais del cascu históricu (coles sos cuestes y curves de pasáu árabe), la Ilesia y Conventu del Corpus Christi (con un retablu mayor tardobarroco la primera y un claustru como exa del segundu, actual Conceyu), la Ilesia Parroquial (de finales del sieglu XV, con agregos importantes), la torre neogótica del antiguu Consistoriu (del sieglu XIX), y el Parque de La Muela (zona verde con un formosu mirador que s'asoma a la inmensidá de la Vega).

Demografía editar

El conceyu d'El Viso del Alcor cunta con 18.990 habitantes según el censu de población de 2012 publicáu pol INE, de les cualos 9.558 son varones lo cual representen un 50,33% y 9.432 son muyeres que de la mesma representen un 49,67%.

Evolución demográfica d'El Viso del Alcor
1998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016
15,91816,03616,17016,27616,35516,59716,80517,19417,49717,71418,05918,35118,64118,82818,99019,02019,11919,14919,168
(Fonte: INE [Consultar])

Alministración editar

Alcaldes editar

Alcaldes mientres el periodu 1979 - 2015
Llexislatura Nome Partíu políticu
19791983 Juan Holgado Calderón  
19831987 Juan Holgado Calderón  
19871991 José Calabuig Fernández  
19911995 Juan Holgado Calderón
19951999 Francisco José Vergara Huertas  
19992003 Francisco José Vergara Huertas  
20032007 Manuel García Benítez  
20072011 Manuel García Benítez  
20112015 Manuel García Benítez  
2015Actualidá Anabel Burgos Jiménez

Eleiciones 2015 editar

                           
Eleiciones al Conceyu d'El Viso del Alcor
24 de mayu de 2015

Votación de invistidura
Mayoría absoluta: 9/17

Candidatu Voto
Anabel Burgos 9 (IULV-CA + PP)
Manuel García   8 (PSOE)

Economía llocal editar

El Viso tien una diversificada economía con importante participación d'actividaes nos siguientes sectores:

  • Agricultura: Nel regadío destaquen el cultivu de pataques y naranxals. Nel secanu destaquen pola so importancia'l trigu y la olivar.
  • Ganadería: Cuntaba con un mataderu municipal (Mavisa) d'importancia nel ámbitu autonómicu.
  • Industria: Nesti sector destaquen actividaes agroalimentaries desenvueltes por una importante cooperativa agrícola naranjera (CANLA), otra de tresformamientu y manufactura de l'aceituna (CAIVA) y una gran cantidá de pequeñes industries auxiliares de la construcción. Tamién destaca la ellaboración de pastelería y confitería.
  • Construcción: Tien una vital importancia pol emplegu que caltién, les empreses tienen una relevancia fora del conceyu, y nun se cinxen solo al nucleu de población visueño sinón que s'espanden inclusive en provincies estremeres.[ensin referencies]
  • Servicios: Nesti sector hai que destacar la hostelería, tantu pola so cantidá como pola so calidá, que tien reconocencia a nivel provincial con importantes restoranes y productos de reconocíu prestíu.[ensin referencies]

El Viso del Alcor tamién tien una empresa de telecomunicaciones (Vivacable), que forma parte de l'asociación ACUTEL. Esta empresa naz va delles décades y ye una empresa visueña, y apurre televisión temática por cable (incluyendo la televisión Canal 12), accesu a Internet de banda ancha y telefonía fixa. Na actualidá como novedá ufierta al pueblo llinia de fibra óptica, y la nueva compañía de móvil, vivamovil; amás tase ampliando la rede al pueblu vecín de Mairena. Radio Alcores ye una emisora municipal, que puede escuchase en tola provincia de Sevilla ya inclusive más allá de les llendes d'ésta (107.9 FM).

Fiestes editar

Navidá editar

Nel mes d'avientu celebrar n'El Viso del Alcor la tradicional fiesta de "Les Hogueritas". Nesta fiesta faen fogueres por tol pueblu visueño la nueche del 7 d'avientu, viéspora del día de la Inmaculada, y nelles les persones arrodien la foguera y ellí cántense villancicos navidiegos, esfrutando del ambiente colos familiares, vecinos y amigos. El Conceyu fai un concursu de Hogueritas pa ver qué foguera ye la meyor en volume y n'ambiente del pueblu.

Cuasi a mediaos d'avientu celébrase "El Viso en Navidá", onde s'esponen productos navidiegos del pueblu y fáense concursos y actuaciones propios d'estes feches.

En Nuechevieya la xente del pueblu amarútase y va a la Cai Real, onde s'asitia l'ambiente d'esi día. El Conceyu realiza esa nueche un concursu d'Amarutes de Nuechevieya na Plaza Sacristán Guerrero, allugamientu clave del pueblu, enclaváu xunto al derruido y, más tarde, reconstruyíu Palaciu de Los Condes de Castelar (actual conceyu) y la Ilesia Parroquial (de finales del sieglu XV, con agregos importantes).

El día de Reyes empieza dende bien tempranu, cuando la comitiva real, compuesta d'estrella de la ilusión, reina de la cabalgata, carteru real (qu'enantes salió pa recoyer les cartes de los neños visueños nel so xarré) y los trés reis magos, fai un percorríu a cuerpu pel centru del pueblu que remata na ilesia parroquial de Santa María del Alcor, onde s'adora al neñu Dios. Yá pela tarde, El Viso esfruta d'una de les cabalgates más reconocíes de la provincia, tantu pola cantidá de xarrés como pol gran númberu de persones que participen nella, amás de la cantidá de xuguetes y llambionaes que se parten. El percorríu algama una gran parte del pueblu, enllenando d'allegría ya ilusión cualquier rincón del conceyu.

Fiestes de la Santa Cruz editar

Les tradicionales fiestes de la Santa Cruz celebrar mientres el mes de mayu. Primeramente empiecen los concursos de fachaes, patios y escaparates. Pa ello, los visueños, individualmente o en xuntes de vecinos, se esmeran en preparar los sos altares a les cruces de mayu, que tradicionalmente son de romeru, arrodiaes d'ensame de flores y atributos típicos como mantones de manila, sielles de enea o traxes de xitana. De normal celébrense mientres el fin de selmana anterior a les Fiestes de la Santa Cruz, puramente felicidaes, que tienen llugar mientres la primer selmana de mayu.

Anque podríamos llamar Fiestes de la Santa Cruz a la totalidá d'eventos celebraos nel mes de mayu n'El Viso en redol a la Cruz, los visueños utilicen esti nome pa referise puramente a la celebración mientres 5 díes de la invención de la cruz, qu'empiecen el "miércoles de pescaito" y rematen el domingu a les 24:00 col tradicional castiellu de fueos artificiales. Estes Fiestes celebrar nel Recintu Ferial de "La Tablada", formosu mirador aprucíu a la vega dende onde puede acolumbrase cuasi la totalidá del pueblu. Nél allúgase un gran númberu de casetes, públiques y privaes, toes elles afataes coles sos correspondientes cruces de romeru, amás de les atraiciones que van faer les delicies de los más pequeños.

Una vegada remataes les fiestes, y mientres les fines de selmana restantes del mes de mayu, tienen llugar les proceciones de los pasiquinos de les cruces de mayu, entamaos poles distintes hermandá. Ye tradicional que los balcones de les cais per onde pasen afatar con mantones de manila. Amás, pueden atopase dellos altares de la cruz en distintos puntos de los percorríos.

Selmana Santa editar

Realicen estación de penitencia seis hermandaes. Mientres tola cuaresma van realizando los sos cultos, que tienen como señal de partida'l via crucis qu'entama'l Conseyu d'Hermandaes y Cofraderíes el día anterior al miércoles ceniza. El primer día de cuaresma empiecen los cultos al Santísimu Cristu del Amor na ilesia parroquial de Santa María del Alcor, y a otru día, da empiezu'l triduu al Cristu de la Veracruz na capiya del Rosario. El segundu martes de Cuaresma ye la Hermandá d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu la que celebra'l so añal y solemne Quinario n'honor del so amantísimo Titular, rematando con fiesta Principal d'Institutu'l Tercer Domingu de Cuaresma na que los sos hermanos faen Protestación Solemne de Fe Católica y pela tarde rematen los sos actos col besamanos al Señor d'El Viso, que ye según popularmente conózse-y a la talla de Jesús Nazarenu. La Cuaresma remata colos cultos a La nuesa Señora de los Dolores y la so función principal el Vienres de Dolores.

Na tarde del Domingu de Ramos procesionan la Hermandá de la Borriquita y María Santísima de la Paz. Dambes imáxenes son obra recién de Luis Álvarez Duarte. El pasu de paliu de la Virxe de la Paz procesiona dende 2007.

Miércoles Santu pela tarde, procesiona El nuesu Padre Jesús Cautivo, obra de Jesús Domínguez al que se-y incorporó nueva cara d'Augusto Morilla. Tres el Señor, vien el pasu de paliu de María Santísima de l'Amargura, obra anónima del sieglu XVII.

El Xueves Santu, la Hermandá de Vera-Cruz y Rosario El Viso del Alcor fai la so estación de penitencia. Esta hermandá foi fundada en 1940 por un grupu de mozos al mandu de los cualos atopábase Cándido Borrego. El Santísimu Cristu de la Veracruz ye obra del trianero José Navia Campos y la duce Virxe del Rosariu del imaginero de Alcalá de Guadaíra, Manuel Pineda Calderón. Ye especialmente emotiva la recoyida de la Hermandá na Capiya del Rosario.

La Madrugá visueña empieza cola estación de penitencia de la Hermandá de la Piedá. Les imáxenes d'esta corporación fueron realizaes por Antonio Dubé de Luque.

Cola salida dende la Ilesia Conventual del Corpus Christi de la Bien Antigua y Fervorosa Hermandá y Cofradería d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, María Santísima del Mayor Dolor y Trespasu y San Xuan Evanxelista y La nuesa Señora de la Mercé a l'amanecida del Vienres Santu, da empiezu'l Vienres Santu que procesionan Jesús (pela mañana) y la Virxe de los Dolores (pela tarde-nueche), que son les imáxenes de mayor devoción de cuantes hai n'El Viso. La Hermandá de Jesús, que ye como se conoz a esta cofradería nel pueblu, fundar nos entamos del sieglu XVII. Andrés Cansino foi l'autor del Señor y del Cirineo que lo acompaña, ente que la Virxe del Mayor Dolor y Trespasu y San Xuan Evanxelista, son imáxenes d'autores desconocíos del sieglu XVIII. Esta hermandá tien banda de Cornetes y Tambores propia, denomada de La nuesa Señora de la Mercé. Son especialmente emotives la entrada y salida de la cofradería, daes les amenorgaes dimensiones de la puerta. Este mesmu día pela tarde procesiona l'Antigua, Real y Pernomada Hermandá del Santísimu Sacramentu, Animes Bendita y Santu Lignum Crucis y Cofradería de Nazarenos del Santísimu Cristu del Amor, Santu Entierru d'El nuesu Señor Xesucristu y La nuesa Señora de los Dolores, conocida popularmente na población como la Hermandá de "Los Dolores".

Tamién se ta fundando una nueva hermandá pal Martes Santu. El nuesu Padre Jesús de la Redención nel Besu de Judas, María Santísima de la Esperanza y Patriarca Benditu San José. La imaxe de la Virxe ye obra del escultor imaginero don Ventura Gómez Rodríguez, discípulu de don Luis Álvarez Duarte, realizada nel añu 1999 y bendicha el 23 d'ochobre d'esi mesmu añu na Parroquia de Santa María del Alcor y l'imaxe d'El nuesu Padre Jesús de la Redención ye del imaginero sevillanu Fernando Aguado realizáu nel añu 2015 y bendichu el día 1 de Xunu del mesmu añu na mesma Parroquia. Ye una nueva Hermandá. Salió per primer vegada la imaxe de la virxe tres el décimu aniversariu fundacional de l'Asociación y yá cunta con más de 450 hermanos, considerandose como la única Hermandá de barriu de la villa, xunto cola Hermandá de Gloría de la Virxe del Carmen, dambes del barriu del Güertu Queri.

Fiestes patronales editar

Santa María del Alcor, conocida popularmente como «La Reina de Los Alcores» o «Alcora», ye una imaxe mariana venerada na contorna de Los Alcores. N'honor a ella celébrense en setiembre les conocíes fiestes patronales de El Viso del Alcor, que rematen con una de les mayores romeríes d'Andalucía. Les fiestes n'honor de Santa María del Alcor convirtiéronse nunes de les más populares de la provincia de Sevilla, rexuntando cada añu a miles de persones nos distintos díes de fiesta, especialmente'l día de la Virxe (12 de setiembre) y el día de la so romería.

 
Procesión de Santa María del Alcor

Les fiestes patronales de El Viso del Alcor celebrar a lo llargo de tol mes de setiembre, empezando l'últimu sábadu d'agostu cola misa sabadiega y besamanos de la Virxe y rematando de manera inigualable cola romería.

Presentación de los neños editar

A finales de los años 70, el sacerdote visueño don Nicasio Jiménez tuvo la feliz idea d'entamar y anunciar que la Virxe esperaba a tolos naciellos p'acoyelos nel so benditu cuellu y rogar por ellos. La idea foi acoyida con gran entusiasmu poles madres visueñas, talmente que llueu l'actu tomó calter dientro de la hermandá. Dichu actu celebraba'l 8 de setiembre, día de la natividá de la Virxe.

Anguaño la presentación de los neños celebra l'últimu domingu d'agostu y algamó unos niveles de participación multitudinarios, llegando neños de tolos rincones de la contorna, inclusive de la provincia, lo que fai que l'actu dure hasta altes hores de la nueche.

Novenes editar

Los cultos n'honor de la Reina de Los Alcores consisten nuna serie de Novenes que se celebren a partir del día 2 de setiembre y rematen el 10. Llevar a cabu 3 celebraciones llitúrxiques al día: misa matutina, novena de neños y novena vespertina.

Ufrienda de nardos editar

El 11 de setiembre celebra la ufrienda de los nardos que la virxe va llevar a otru día nel so pasu cuando sala en procesión peles cais de El Viso del Alcor. La totalidá de los miles de nardos que la Señora porta nel so pasu procesional son ufiertaos polos más pequeños devotos, que, tradicionalmente, lleven una vara de nardo per cada miembru de la familia. El golor del pueblu d'El Viso nesti día anuncia la inminente llegada del so día más grande.

Rosario y felicitación editar

 
Rosario de Víspores

Na nueche del 11 de setiembre celebra'l Santu Rosario de Víspora, nel que'l Simpecado de Santa María del Alcor percuerre les cais del centru históricu d'El Viso, saliendo de la capiya del Rosario y rematando el rezu na parroquia de Santa María del Alcor. A la llegada del Simpecao a la Ilesia parroquial, empieza l'actu de la felicitación, nel que la persona designada felicita de frente y a manera de pregón a la Santísima Virxe pel so día.

Chocolate y potaxe editar

Los visueños celebren el día de la Virxe desque empieza hasta qu'acaba. D'esta forma, mientres la nueche del día 11 de setiembre, los vecinos rexuntar nes cais pa cenar a les puertes de les sos cases y darréu tomar el tradicional chocolate, acompañáu de los conocíos duces d'El Viso.

De la mesma, el mesmu día 12 de setiembre, enllenen les cais de fiesta xintando nelles. Pa esti día, el platu típicu ye'l potaxe de garbanzos.

Cualquier foranu que llegue a la llocalidá nesti día, va saber que'l pueblu vive'l so día grande dende'l momentu qu'ente nél, y va sentise como en casa, pos l'amistosa personalidá de los vecinos fai que los turistes sentar a les meses a compartir el so día con ellos.

La procesión editar

 
Procesión

La multitudinaria procesión de Santa María del Alcor convoca cada añu a miles de persones qu'alleguen a El Viso a contemplar tan importante manifestación de fe. A midida que el pasu de la Señora avanza peles cais del so pueblu, van asocediéndose les vives a la Virxe, cantar, rezos y les tradicionales petaladas de buganvilla, claveles y roses, que se producen en cualquier balcón o azotea. Ye interesáu'l fechu de que les muyeres alleguen a la procesión vistíes col traxe tradicional de flamenca o xitana, lo qu'enllena d'allegría y coloríu les cais.

La romería editar

 
Romería de Santa María del Alcor.

La romería de Santa María del Alcor celebrar na contorna de Los Alcores el domingu siguiente al 12 de setiembre. Conmemora cada añu a miles de romeros en redol a la imaxe de la Virxe na so Simpecado, que ye treslladáu en carreta de plata dende la ilesia parroquial d'El Viso del Alcor hasta la ermita de Santa María del Alcor, allugada xunto al molín de San Miguel,[2] na paraxa natural conocíu como "Los Molinos de Alcaudete".

Los miles de romeros a cuerpu, cientos de caballeros y decenes de carretes de gües que participen nel cortexu fixeron d'esta celebración la tercer romería más importante d'Andalucía, y de la mesma d'España, a la que lleguen visitantes de toles partes del mundu.

Ufierta educativa editar

N'El Viso del Alcor funcionen anguaño 5 colexos (públicos), d'Educación Infantil y Primaria:

  • C.E.I.P. Alcalde Lleón Ríos
  • C.E.I.P.

Albaicín * C.E.I.P. Xuan Carlos I

  • C.E.I.P. Gil López
  • C.E.I.P. La Alunada

Amás, esisten 2 institutos d'Educación Secundaria:

  • I.E.S. Profesor Juan Bautista
  • I.E.S. Blas Infante

Hai de solliñar que l'I.E.S. Blas Infante podemos atopar bachilleratos de Ciencies, Sociales y Humanidaes. Amás de los antes nomaos tipos de bachilleratos en dichu institutu d'enseñanza tamién podemos llograr el graduáu de ciclos formativos de grau mediu d'Atención a Persones en Situación de Dependencia y Alministración y Xestión d'Empresa. Y tamién hai qu'añader que n'I.E.S. Profesor Juan Bautista hai FPb (enantes llamáu P.C.P.I.) de Xardinería y Botánica.

Llugares destacaos editar

  • Piedra del gallu.
  • Parroquia de Santa María del Alcor: Edificiu mudéxar tardíu, de tres naves separaes por pilastres, que soporten arcos de mediu puntu con alfiz, cubrir con alfarje. Na cabecera esisten dos capilla llaterales con bóvedes de crucería, pero la cúpula del presbiteriu ye renacentista, con forma de media naranxa y decoración d'aniellos concéntricos. Na nave del Evanxeliu abre una capiya con media naranxa, y dos na nave de la Epístola, col mesmu tipu de cubierta. Al esterior, el templu presenta trés portaes nos trés fachaes, estes, bien sencielles, adinteladas, posiblemente obres de Diego Antonio Díaz, igual que la torre, realizaes en 1731.
  • Ilesia del Conventu del Corpus Christi (Orde Mercedaria).
  • Capiya del Rosario.
  • Balcón de Los Alcores.
  • Parque de la Muela.
  • Vía Verde de los Alcores: dexa percorrer la contorna de los Alcores dende Alcalá de Guadaíra hasta Carmona. Tien una distancia d'unos 25 km y asítiase sobre'l trazáu del antiguu tren que xunía estos pueblos con Sevilla. Dificultá media.
  • Túmulu de La Motilla.
  • La Tablada ("La Tablá"): un pandu del periodu Cuaternariu que tien una cota de 174 m.
  • Fonte del Sol: nuna de les fasteres de "la Tablá". Anguaño dientro del parque de la Muela,
  • Mirador d'El Calvariu: el templete, allugáu a lo cimero del monte Calvariu, suponía la estación de penitencia correspondiente al antiguu Vía Crucis partíu pol pueblu nel sieglu XVIII. Por esta razón afitóse como puntu al cual realicen estación de penitencia les Cofraderíes na Selmana Santa, tradición que sigue güei día.
  • Plaza de la Recovera.
  • Plaza del Conceyu: con un edificiu del sieglu XVIII, antiguu Pósito Municipal, qu'allugó mientres munchos años al Conceyu, de fachada con doble arcada zarrada con rexes de forxa, la carauterística torre y el reló, amás d'un retablu cerámicu a los pies del reló, dedicáu a la Inmaculada Concepción de María nel añu 1954. Destaca tamién na plaza la estatua del Corazón de Jesús, obra d'Antonio Gavira, realizada por suscripción popular en 1961.
  • Plaza Sacristán Guerrero: d'antiguo denomada Plaza de les Sardines. Tres una remodelación, foi allugada nella una fonte d'azulexos y lladriyu. Nesta plaza asitiábase l'antiguu palaciu de Los Condes de Castellar (baltáu).
  • Parque de La Constitución.

Gastronomía editar

 
Menudu
 
Pechugones

El platu típicu nesta llocalidá ye'l menudu. Referente de la gastronomía visueña, dio-y fama internacional al pueblu alcoreño, pos los sos restoranes y chigres son grandes esportadores esti manxar. Realizáu con carne de gochu, el menudu d'El Viso convirtióse nun importante reclamu turísticu y en cita ineludible pa tou aquel que visita'l conceyu. El menudu más conocíu y destacáu ye'l de "Casa Capote", según el del "Bar Oliva".

Otru aspeutu a destacar de la gastronomía visueña ye la so rica y variada repostería. Les múltiples confiteríes del pueblu lleven décades preparando los más esquisitos dulces, reconocíos en tola provincia. Destaquen les magdalenas y los pechugones, que se dicíen los dulces preferíos d'Alfonso XIII cuando visitaba Sevilla.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Gavira Albarrán, Antonio (2011). «Una visita a la contorna de Los Alcores». eDap: documentos d'arquiteutura y patrimoniu (3):  páxs. 24-30. http://www.arquiteuturaypatrimonio.com/edap0304_articulos/5_Una%20visita%20a%20la%20contorna%20de%20Los%20Alcores.pdf. Consultáu'l 23 de febreru de 2016. 

Enllaces esternos editar