Empresariu

persona dedicada al la xestión d'empreses y negocios

Un empresariu ye aquella persona que, de forma individual o coleutiva, afita los oxetivos y toma les decisiones estratéxiques alrodiu de les metes, los medios, l'alministración y el control de les empreses y asume la responsabilidá tanto comercial como llegal frente a terceros. L'empresariu ye la persona física, o xurídica, que con capacidá llegal y de una manera profesional combina capital y trabayu coles mires de producir bienes y/o servicios pa ufiertalos nel mercáu con cuenta de llograr beneficios.

Puestos ambulantes de comida onde se vienden churros y palombines de maíz (llamaes poc-poc en Iquitos), son denominaos microempresarios (una manera de definir l'actividá de les persones que tienen negocios de pequeña escala).

El términu xeneralmente aplícase tanto a les altes capes de xerencia -los llamaos direutores executivos —por casu Steve Jobs y Bill Gates— como a los miembros del conseyu d'alministración o xunta de direutores —por casu: Sergio Marchionne y Ramón Aboitiz— o a dalgunos accionistes (xeneralmente "accionistes mayoritarios" o aquellos que tienen múltiples inversiones —por casu: Warren Buffett y Ricardo Claro— y, xeneralmente, a los propietarios d'empreses de cualquier tamañu.

Puede suxurise que nel rol del empresariu atopen trés funciones distintes: la de propietariu, capitalista o financieru; la de xerente o Alministración#El papel del alministrador alministrador; y la d'entamador o innovador qu'asume riesgos.

Jean-Baptiste Say suxure nel so Traité d'économie politique de 1803 que "ye raru que tales empresarios sían tan probes que nun tener a lo menos parte del capital qu'empleguen"; que "él ye'l llazu de comunicación ente los distintes clases de productores, como ente los productores y los consumidores. Él dirixe'l negociu de la producción y ye el centru de munchos alcuentros y rellaciones; él fai ganancia de la so conocencia y de la inorancia d'otros, y de cualquier ventaya accidental de producción"; que "el méritu del mercader que llogra, al traviés del bon manexu faer que'l mesmu capital seya abondu pa espandir un negociu ye precisamente análogu al del inxenieru, que simplifica la maquinaria o la fai más granible", y nota coles mesmes que "l'empresariu ta espuestu a tolos riesgos, pero sicasí aprovéchase de tolo que puede se-y favorable".[1]

Conceutu d'empresariu na economía del sieglu XXI editar

Na economía actual, el conceutu d'empresariu apaez íntimamente xuníu al conceutu d'empresa, concebida ésta como realidá socioeconómica. L'empresariu personaliza l'actuación de la empresa y ye la figura representativa que, según les sos motivaciones, escuerre oxetivos coherentes colos fines a consiguir pola empresa nun intervalu temporal. A última hora, l'empresariu constitúyese como l'órganu individual o coleutivu encargáu d'alministrar (establecer los oxetivos empresariales y la toma de decisiones oportunes p'algamar).

Carauterístiques del conceutu d'empresariu editar

Les carauterístiques del empresariu pueden ser arrexuntaes en dos:

  • Los que consideren que la función económica del empresariu carauterizar pola asunción del riesgu y pol prestíu de la empresa, como:
    • Piensa na execución de los trabayos.
    • Delega responsabilidaes y controla los resultaos.
    • Define les estratexes pa solucionar dichos problemes y adelántrase a ellos.
    • Solo ta al tantu de los cambeos que la empresa presenta.
  • Los qu'envaloren que la función principal ye la direutiva y de control del procesu económicu, como:
    • Mide los resultaos de la fuercia de trabayu.
    • Arrodiar de xente capaz de ver la fondura de les decisiones.
    • Ve con bonos güeyos l'esfuerciu de la fuercia de trabayu.
    • Conoz los númberos colos que se rellaciona la producción.

Evolución histórica editar

Primer etapa editar

Nuna primer etapa histórica, que naz cola Revolución industrial, la noción del empresariu puede ser concebida como la del propietariu alministrador: los intereses de la empresa y los del propietariu del capital coinciden absolutamente.

Esta visión correspuende a la d'Adam Smith, pa quien lo natural y eficaz ye que los homes controlen o remanen direuta ya individualmente los sos negocios. Nun ye qu'él nun vea diferencies ente'l llabor del propietariu y la del alministrador[2] sinón que considera que solo tal control direutu de los propietarios puede producir la maximizacion de beneficios que los propietarios deseyen: los llabores d'alministración solo pueden ser delegaes con bones resultaos n'asuntos o árees triviales -solo cuando “toles operaciones son capaces de ser amenorgaes a lo que ye llamáu una rutina, o a tal uniformidá de métodos qu'almitan solo pequeñes o nenguna variación”.[3] - debíu, per un sitiu, al problema del axente:,[4] y, pol otru, a que Smith refuga, en principiu, toa unión d'intereses -inclusive patronales- como contraria al interés xeneral (en qu'aumenta precios, amenorga producción y competitividá, etc (ver op. cit)

Asina pos l'empresariu ye, según esti enfoque, el individuu que compromete la so capacidá nel funcionamientu de la empresa y, arriendes d'ello, encara'l riesgu patrimonial de l'actividá. Poro, les carauterístiques del empresariu tradicional o capitalista son la propiedá y el calter de tomador de riesgos individual. Esto ye enfatizado por Richard Cantillon, quien postula que la resultancia de toa actividá ye inciertu, implica un riesgu, y daquién tien qu'asumilo cola esperanza de pagu nel futuru.[5] y por Jean-Baptiste Say, pa quien l'empresariu ye -ente otra coses- quien “ta espuestu a tolos riesgos, pero sicasí aprovéchase de tolo que puede se-y favorable”.[6]

Segunda etapa editar

Esta segunda etapa puede ser concebida como la del empresariu profesional. Esos empresarios esistíen yá entá nos tiempos d'A Smith, pero -como se vio- nun yeren xeneralmente percibíos como eficientes y el sistema nun se xeneralizara.

Sicasí dellos factores conducieron a la creciente estensión del sistema d'empresarios profesionales. Ente esos podemos cuntar les meyores teunolóxicos que dexaron tanto niveles de producciones cada vez mayores como una mayor productividá de la mano d'obra, lo qu'espande los mercaos, una y bones les medríes salariales (tantu nel númberu d'asalariaos como nos salarios mesmos -ver Fordismo) crean un mayor poder de compra y los grandes volumes de producción amenorguen los costos.

La consecuencia d'esti procesu ye l'apaición d'unidaes de producción de mayor dimensión y consecuentemente la necesidá un mayor volume de capital pa financiala. Ante les dificultaes de faer frente a estes esixencies col patrimoniu de solo un individuu o un grupu pequeñu de tales individuos, surden les grandes sociedaes mercantiles nes que dellos propietarios financien conxuntamente la empresa. Con elles empiecen a disociarse los roles del empresariu y del capitalista.

Esi procesu aceleróse y aportó a llargamente reconocida y aceptáu con desarrollos n'EE. XX. que tienen que ver tantu cola espansión de la bolsa de valores como -principalmente- la espansión de la rede de ferrocarriles nesi país:[7] daes les distancies y cantidaes de fondos necesarios pa esa espansión, fíxose necesariu emitir grandes cantidaes d'aiciones que se vendíen neses bolses de valores, xeneralmente asitiaes a muncha distancia de les obres.

Eso promovió la espansión d'un sistema empresarial non conformáu colos propietarios del capital sinón con xerentes profesionales, lo qu'impulsó la creación de mecanismos de supervisión de tales empresarios profesionales, dando asina orixe a les formes modernes de gobiernu corporativu, tales como'l Conseyu d'alministración, etc., que eventualmente dieron orixe a un ampliu y complexu sistema burocráticu d'alministración.[8]

Nesti sistema'l capital llográu ye confiáu a un profesional -que puede ser participe del capital- sobre la base de les sos conocencies al respective de tomar de decisiones, interpretación del mercáu, teunoloxíes, etc. Eses altes capes gerenciales pasu ente pasu non solo asumen la responsabilidá sinón que tomen les decisiones avera del manexu de la empresa. Esos nuevos empresarios profesionales, siendo en teoría emplegaos de la empresa, reciben una remuneración salarial. Sicasí, la mayor parte de los sos ingresos percibir en forma d'aiciones o bonos de producción.

Lo anterior modifica de la mesma la concepción de la empresa, na midida que la utilidá con que define la so actuación económica llega a concebise de forma distinta, tomando en considerancia non solo la ganancia sinón tamién otros factores. Asina, por casu, para Thorstein Veblen les grandes corporaciones nun tán primariamente interesaes en maximizar ganancies al traviés de la producción y venta de productos o servicios. L'oxetivu principal de los xerentes corporativos ye maximizar el valor de les inversiones que controlen.[9] Pa Veblen el capital d'una empresa inclúi non solu elementos materiales sinón tamién aspeutos intanxibles -midíu nel bon nome o reputación de la empresa.[10]

En terminoloxía financiera más moderna: "Los requerimientos d'información a les compañíes son principalmente de índole económicu o recaldatoriu pero, a naide escapa, qu'un Balance de Situación o una Cuenta de Perdíes y Ganancies, na mayoría de los casos, nun representa la realidá económica de la empresa sinón una información fiscal paralela, y que'l so analís, lloñe ta de poder determinar si la compañía ta faciendo les coses de forma óptima.".[11]

Eso dio llugar a empreses que nun ufierten, o solo ufierten, sumes menores como dividendos a los sos accionistes, confiando primariamente nel aumentu del valor de les aiciones p'atraer y caltener inversionistas: "... promover dende EEXX que, pa les empreses en bolsa, el criteriu primordial pa establecer el bonus tendría de ser el llamáu ‘valor pal accionista', ye dicir la medría del valor de l'aición mientres el periodu en cuestión. Eso implicaba que la meyora de l'aición taba direutamente rellacionada cola xestión de la compañía, de manera que si xubía'l valor de l'aición yera por cuenta de una bona xestión.".[12]

L'empresariu nun encara agora un riesgu patrimonial, sinón un riesgu profesional, esto ye, arriesga la continuidá nel so puestu. Produzse entós una importante rotura na identidá de los oxetivos empresariales: los accionistes escuerren el llogru d'unos beneficios presentes o futuros de la inversión, ente que l'empresariu profesional busca una continuidá que depende tantu de los accionistes como de la crecedera de la empresa qu'amonte la so poder y brínde-y alternatives de cambéu escontra otros puestos más curiosos n'otres empreses. Esta doble dinámica va configurar la plasmación de los oxetivos de la empresa empeñada nuna sobrevivencia dientro d'un contestu competitivu nel que la crecedera, nun sentíu bien ampliu, ye una garantía de subsistencia. Les carauterístiques predominantes del empresariu actual son les de promotor, innovador y alministrador profesional.

Lo anterior dio orixe non solo a una perceición del creciente aumentu de la capacidá executiva de les capes direutives, sinón tamién a una concomitante perdida de la capacidá de los propietarios de tomar decisiones inclusive alrodiu de la conducción xeneral de les empreses,[13] perceición que remato na propuesta del profesor John Kenneth Galbraith[14] alrodiu de la esistencia d'una tecnoestructura , que se define como'l conxuntu de profesionales y téunicos d'altos niveles empresariales: economistes, inxenieros, abogaos, especialistes en alministración, marketing, finances, etc, que realmente dirixen eses grandes empreses.

Galbraith describe la situación como similar a los monopolios y oligopolios del mundu neoclásicu pero con cambeos significantes: les grandes empreses nun pueden ser dirixíes por una sola persona, sinón solo de forma colexada. Y esa direición colexada pasu ente pasu mueve a la direición de los propietarios, sían esos propietarios privaos o estatales. La tecnoestructura sería un monopoliu o oligopolio internu a les empreses, pero que -na midida que los xerentes d'una empresa de cutiu son miembros de los "Conseyos d'alministración" n'otres xeneralízase y tien consecuencies a nivel más xeneral.

Polo xeneral, la posición xurídica de los accionistes como propietarios de la empresa caltiénse, pero apaez el derechu de propiedá acutáu -calteniendo'l primitivu poder de los "propietarios como direutores" solo nes empreses individual y familiar o nes pequeñes y medianes sociedaes- y nes grandes empreses el derechu a votu de los accionistes individuales escarez práuticamente de significáu porque la capacidá de decisión estratéxica concentrar nos llamaos "Conseyos d'Alministración" que funcionen como cuerpu colexáu: “Al evolucionar escontra los sistemes organizativos empresariales contemporáneos, al constituyise la organización riquida pola teunoloxía y la planificación modernes, y cola separación del propietariu del capital y del control de la empresa, l'empresariu dexó d'esistir como persona individual na empresa industrial madura”.[15]

L'accionista priváu individual, teniendo l'aición como un títulu que-y da derechu a percibir unes rentes (dividendos y derechos de suscripción) y a esperar una ganancia al xubir el preciu de la so inversión (aiciones), convirtióse nun simple inversionista. Si los resultaos nun son los esperaos, la forma d'amosar la so disconformidá nun ye sometiendo a crítica la política de la empresa frente a la Xunta Xeneral d'accionistes (lo que ta de mano destináu al fracasu), sinón vendiendo les sos aiciones de la compañía y dirigiéndo la so capital escontra otra inversión.

D'alcuerdu a lo anterior puede suxurise que los propietarios pueden subdividise en dos grupos:

  1. Propietarios permanentes, con dominiu y control financieru y direutamente integraos o bien cercanos al Conseyu d'Alministración.
  2. Propietarios temporales o simples inversores financieros.

Sicasí, el poder de la tecnoestructura nun ye ilimitáu. Los sos integrantes caltienen les sos posiciones en cuantes que son capaces de xenerar los resultaos necesaries pa satisfaer les partes comenenciudes, especialmente en rellación a -o en competición con- otros sectores o grupos empresariales: 'La optimización continua de tolos segmentos y recursos de la organización nuna redolada dinámico y contrario, ye la clave, non yá pa llograr mayores beneficios nuna compañía, sinón de cara a caltener un nivel de competitividá tal, qu'asegure la so permanencia nel mercáu.'[11]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Say: Traité d'économie politique - ver traducción en: Tratáu d'Economía Política
  2. “Va Haber acasu quien s'imaxine qu'estos beneficios del capital son tan solo un nome distintu polos salariu d'una particular especie de trabayu, como ye'l d'inspeición y direición. Pero son dos cuesas dafechu distintes, regulándose por principios d'una naturaleza especial” y “En munches grandes obres, cuasi la totalidá del llabor d'esti tipu esta destinada a dalgún "emplegáu/secretariu principal". Los salarios pagos a esta persona representen el valor de dicha llabor de direición ya inspeición ... (pero).. nunca guarden proporción col capital que remanen (“management” nel orixinal); y el propietariu d'esi capital, a pesar que ye asina lliberáu de cuasi tou trabayu, inda espera que los sos beneficios caltengan una proporción regular cola so inversión...” en: A Smith: “La riqueza de les naciones”.- Llibru I, Capitulo VI “Sobre los elementos componentes del preciu de les mercancíes”
  3. EL puntu ye esploráu por Michael C. Jensen en: SELF-INTEREST, ALTRUISM, INCENTIVES, & AGENCY.
  4. "Agora bien, nun ye razonable esperar que los direutores d'estes compañíes, al remanar muncho más dineru d'otres persones que d'ellos mesmos, xixilar col mesmu ansiosu cuidu col que frecuentemente xixilen el suyu los socios d'una empresa particular [...] Arriendes d'ello, el manexu de los negocios d'eses compañíes siempres ta carauterizáu en dalguna midida pola neglixencia y la prodigalidad." y “ [...] la mayor parte d'estos accionistes [...van tener que tar...] satisfechos con recibir el dividendu semestral o añal que los direutivos consideren conveniente paga-yos.” Adam Smith: La Riqueza de les Naciones, [1776], Madrid, Alianza Editorial,1994
  5. Richard Cantillon: "Essai sur la Nature du Commerce".
  6. Say: Tratáu d'Economía Política
  7. The Rise of the Professional Manager in America
  8. Ver, por casu: John Kenneth Galbraith (1967): "El nuevu estáu industrial"
  9. Veblen: Theory of Business Enterprise (1904) Cap 3
  10. William T. Ganley: The Theory of Business Enterprise and Veblen's Neglected Theory of Corporation Finance.
  11. 11,0 11,1 tecnoestructura. «Porque». Archiváu dende l'orixinal, el 19 de setiembre de 2011. Consultáu'l 8 de xunu de 2010.
  12. José Luis Rodríguez: Bonus perversos
  13. Por casu: A. A. Berle y G. C. Means : "La empresa moderna y la propiedá privada" (1932) y J. Burham: "La revolución de los direutores" (1941)
  14. John Kenneth Galbraith: "The New Industrial State, 1967" (El nuevu estáu industrial n'español) -1967
  15. tecnoestructura. «Empecipio». Consultáu'l 8 de xunu de 2010.

Enllaces esternos editar