Alministración

xestión d'una organización

La alministración ye la ciencia social que tien por oxetu l'estudiu de les organizaciones y la téunica encargada de la planificación, organización, integración, direición y control de los recursos (humanos, financieros, materiales, teunolóxicos, del conocencia, etc.) d'una organización, col fin de llograr el máximu beneficiu posible; esti beneficiu puede ser social, económicu, dependiendo de los fines escorríos pola organización.

Alministración moderna d'una organización, centrada na estratexa y enfocada a les necesidáes del veceru.

Otres definiciones d'Alministración (según dellos autores) son los siguientes:

  • L'alministración ye una ciencia social compuesta de principios, téuniques y práutiques, que la so aplicación a conxuntos humanos dexa establecer sistemes racionales d'esfuerciu cooperativu, al traviés de los cualos puede algamar propósitos comunes qu'individualmente nun ye facederu llograr.
  • L'Alministración consiste en llograr un oxetivu predeterminado, por aciu l'esfuerciu ayenu.[1] (George R. Terry).
  • L'Alministración ye una ciencia social qu'escuerre'l prestu d'oxetivos institucionales per mediu d'una estructura y al traviés del esfuerciu humanu coordináu. (José A. Fernández Arenas).[2]
  • L'Alministración ye'l procesu que'l so oxetu ye la coordinación eficaz y eficiente de los recursos d'un grupu social pa llograr los sos oxetivos cola máxima productividá. (Lourdes Münch Galindo y José García Martínez).

Toes estes definiciones contienen ciertos elementos de mancomún:

  1. La esistencia d'un oxetivu(s) escontra'l cual ta enfocada l'alministración.
  2. Menta la eficacia, esto ye, llograr los oxetivos nel meyor tiempu y cantidá.
  3. La eficiencia que se refier al llogru de los oxetivos pero al menor costu y la máxima calidá.
  4. L'alministración dar en grupos sociales.
  5. Tien De esistir la coordinación de recursos pa llograr el fin común.
  6. Productividá, ye'l llogru de los máximos resultaos col mínimu de recursos, en términos d'eficacia y eficiencia.

Etimoloxía editar

Alministración

La pallabra “alministración”, formar del prefixu “ad”, escontra y de “ministratio”. Esta última pallabra vien de la mesma de “minister”, vocablu compuestu de “minus” comparativu d'inferioridá y del sufixu “ter”, que sirve como términu de comparanza. “minister” significa subordinación o obediencia; el que realiza una función sol mandu d'otru; el qu'empresta un serviciu a otru.[3]


Considerando la definición anterior, puede dicise entós que:

  • Planiar: Ye'l procesu qu'empieza cola visión que tien la persona que dirixe a una organización; la misión de la organización; afitar oxetivos, les estratexes y polítiques organizacionales, usando como ferramienta'l mapa estratéxicu; tou esto teniendo en cuenta les fortaleces/debilidaes de la organización y les oportunidaes/amenacies del contestu (Analís DAFO). La planificación toma'l llargu plazu (de 5 a 10 o más años), el medianu plazu (ente 1 y 5 años) y el curtiu plazu, onde se desenvuelve'l presupuestu añal más refechamente. Na actualidá los cambeos continuos xeneraos por factores sociales, políticos, climáticos, económicos, teunolóxicos, xeneren una redolada aturbolinada onde la planificación enzáncase y encúrtiense los plazos de la mesma, y obliguen a les organizaciones a revisar y redefinir los sos planes en forma sistemática y permanente.
  • Entamar: Respuende a les entrugues ¿Quién va realizar la xera?, implica diseñar el organigrama de la organización definiendo responsabilidaes y obligaciones; ¿cómo se va a realizar la xera?; ¿cuándo se va a realizar?; por aciu el diseño de procesu de negociu, qu'establecen la forma en que se deben realizar les xeres y en qué secuencia temporal; en definitiva entamar ye coordinar y sincronizar.
  • Dirixir: Ye la influyencia o capacidá de persuasión exercida per mediu del lideralgu sobre los individuos pa la consecución de los oxetivos fitos; basáu esto en tomar de decisiones usando modelos lóxicos y tamién intuitivos de toma de decisiones.
  • Controlar: Ye la midida del desempeñu de executar, comparándolo colos oxetivos y metes fitos; detéctense les esviadures y tómense les midíes necesaries pa correxilos. El control realizar a nivel estratéxicu, nivel tácticu y a nivel operativu; la organización entera ye evaluada, por aciu un sistema de Control de xestión; per otru llau tamién se contraten auditoríes esternes, onde s'analicen y controlen les distintes árees funcionales.

El oxetu d'estudiu de l'Alministración son les organizaciones; poro, ye aplicable a empreses privaes y públiques; instituciones públiques y organismo estatales, y a les distintes instituciones privaes. Por casu: ilesies; universidaes; gobiernos y organismos municipales, provinciales, nacionales; hospitales y otres instituciones de salú, fundaciones, etc. y a tolos tipos d'empreses privaes; ya inclusive les families y llares.

L'Alministración per árees funcionales de la empresa editar

Como les árees funcionales más carauterístiques, pero tamién pueden atopase departamentos de:

L'Alministración rellaciónase estrechamente con otres ciencies como la economía, la contabilidá, el derechu, la psicoloxía, la socioloxía, la política, les matemátiques, la estadística, l'antropoloxía, la historia, la xeografía y la filosofía.

Historia editar

Esisten dificultaes al remontase al orixe de la historia de l'alministración; dellos escritores, remonten el desarrollu de l'alministración a los comerciantes sumerios y a los exipcios antiguos constructores de les pirámides, o a los métodos organizativos de la Ilesia y les milicies antigües. Sicasí, munches empreses pre-industriales, dada la so escala pequeña, nun se sentíen obligaes a faer frente sistemáticamente a les aplicaciones de l'alministración.

Les innovaciones tales como la estensión de los númberos árabes (ente los sieglos V y XV) y l'apaición de la contabilidá de partida doble en 1494 apurrieron les ferramientes pal planiamientu y el control de la organización, y de esta forma la nacencia formal de l'alministración. Sicasí ye nel Sieglu XIX cuando apaecen les primeres publicaciones onde se falaba de l'alministración de manera científica y el primer acercamientu d'un métodu que reclamaba urxencia dada l'apaición de la Revolución Industrial.

Sieglu XIX editar

Dalgunos piensen na alministración moderna como una disciplina qu'empezó como un renuevu de la economía nel sieglu XIX. Los economistes clásicos, como Adam Smith y John Stuart Mill, apurrieron un fondu teóricu a la asignación de los recursos, a la producción y a la fixación de precios. Coles mesmes, innovadores como Eli Whitney, James Watt y Matthew Boulton desenvolvieron ferramientes téuniques de producción tales como la estandarización, procedimientos de control calidable, contabilidá analítica y planiamientu del trabayu.

Pa fines del sieglu XIX, Léon Walras, Alfred Marshall y otros economistes introducieron una nueva capa de complexidá a los principios teóricos de l'Alministración. Joseph Wharton ufiertó'l primer cursu de nivel terciariu sobre Alministración en 1881.

Sieglu XX editar

Mientres el sieglu XX l'alministración foi evolucionando na midida na que les organizaciones fueron faciéndose más complexes y les ciencies como la inxeniería, la socioloxía, la psicoloxía, la teoría de sistemes y les rellaciones industriales fueron desenvolviéndose.[4]

Enfoque clásicu de l'Alministración editar

La escuela de l'alministración desenvolver nos Estaos Xuníos mientres los gobiernos de los presidentes Theodore Roosevelt y Woodrow Wilson. Nesti contestu naz la escuela de la Teoría Clásica.

Esta escuela estremar en cuatro corrientes principales, que traten d'establecer principios d'aplicación universal, analizando la naturaleza y estructura de l'Alministración:

Escuela d'alministración científica editar

Alredor del 1900, munchos empresarios intenten dar a les sos actividaes ya idees una base científica.[5] Los exemplos inclúin Science of Management, de Henry Towne, de 1890, L'Alministración científica, de Frederick Winslow Taylor (1911), L'estudiu aplicáu del movimientu, de Frank y Lillian Gilbreth (1917). En 1912 Yoichi Ueno introdució'l taylorismo en Xapón y convirtióse nel primer consultor n'alministración d'empreses que creó'l llamáu "estilu xaponés d'Alministración".[6] El so fíu Ichiro Ueno foi un pioneru de la garantía calidable xaponesa. Pa la década de 1930 fai la so apaición el fordismo, siguiendo les idees de Henry Ford, el fundador de la Ford Motor Company.

Toles operaciones que se desenvuelven nes empreses, partir en seis grupos que son:[7]

  1. Operaciones téuniques como producción, fabricación y transformación
  2. Operaciones financieres como la busca y alministración del capital
  3. Operaciones comerciales como les compres, ventes, marketing
  4. Operaciones contables como inventarios y estaos financieros
  5. Operaciones alministratives que son planeación, organización, execución, direición y control

Escuela d'alministración clásica editar

Les primeres teoríes xenerales de l'Alministración apaecieron alredor de 1916. Primero, Henri Fayol, que ye reconocíu como'l fundador de la escuela clásica de l'alministración, foi'l primeru en sistematizar el comportamientu gerencial y estableció los 14 principios de l'alministración nel so llibru Alministración xeneral ya industrial:

  1. Subordinación d'intereses particulares: Percima de los intereses de los emplegaos, tán los intereses de la empresa.
  2. Unidá de Mandu: En cualquier trabayu un emplegáu namái tendrá de recibir órdenes d'un superior.
  3. Unidá de Direición: Un solu xefe y un solu plan pa tou grupu d'actividaes que tengan un solu oxetivu. Esta ye la condición esencial pa llograr la unidá d'aición, coordinación d'esfuercios y enfoque. La unidá de mandu nun puede dase ensin la unidá de direición, pero nun se deriva d'esta.
  4. Centralización: Ye la concentración de l'autoridá nos altos rangos de la xerarquía.
  5. Xerarquía: La cadena de xefes va dende la máxima autoridá a los niveles más inferiores y el raigañu de toles comunicaciones van parar a la máxima autoridá.
  6. División del trabayu: quier dicir que se debe especializar les xeres a desenvolver y al personal nel so trabayu.
  7. Autoridá y responsabilidá: Ye la capacidá de dar órdenes y esperar obediencia de los demás, esto xenera más responsabilidaes.
  8. Disciplina: Esto depende de factores como les ganes de trabayar, la obediencia, la dedicación y un correutu comportamientu.
  9. Remuneración personal: Tien de tenese un prestu xusto y garantizao pa los emplegaos.
  10. Orde: Tou tien de tar debidamente puestu nel so llugar y nel so sitiu, esti orde ye tanto material como humanu.
  11. Equidad: Amabilidá y xusticia pa llograr la llealtá del personal.
  12. Estabilidá y duración del personal nun cargu: Hai que da-y una estabilidá al personal.
  13. Iniciativa: Tien que ver cola capacidá de visualizar un plan a siguir y poder asegurar l'ésitu d'este.
  14. Espíritu d'equipu: Faer que toos trabayen dientro de la empresa con gustu y como si fueren un equipu, fai la fortaleza d'una organización.

Escuela Empirológica de Ernest Dale editar

La escuela empirológica d'Ernest Dale plantega que l'Alministración nun tien de basar se solo na esperiencia práutica qu'enunciaron los iniciadores de l'Alministración, sinón que se deben realizar investigaciones pa cada casu en particular y nun determináu momentu; tamién plantegen la enseñanza per mediu de casos reales.

Enfoque humanísticu de l'Alministración editar

Col advenimiento del enfoque humanísticu, la teoría alministrativa sufre una verdadera revolución conceptual: la tresferencia de la énfasis antes puestu na xera (pola alministración científica) y na estructura organización (pola teoría clásica de l'alministración) a la énfasis nes persones que trabayen o que participen nes organizaciones.[8] Col enfoque humanísticu, la esmolición pola máquina y pol métodu de trabayu, pola organización formal y los principios d'alministración aplicables a los aspeutos organizacionales, dexen prioridá a la esmolición pol home y el so grupu social: de los aspeutos téunicu y formal pasar a los aspeutos psicolóxicu y sociolóxicu.

Escuela de les rellaciones humanes editar

La teoría de les rellaciones humanes (tamién denominada escuela humanística de l'alministración), desenvuelta por Elton Mayu y los sos collaboradores, surdió nos Estaos Xuníos de resultes inmediata de los resultaos llograes por aciu los esperimentos d'Hawthorne. Foi básicamente un movimientu d'oposición a la teoría clásica de l'alministración.[9]

La escuela de les rellaciones humanes surdió, en parte, por cuenta de que el enfoque clásicu nun llograba abonda eficiencia granible nin harmonía nel centru de trabayu. Esto fixo qu'aumentara l'interés por ayudar a los xerentes a remanar con más eficacia los Recursos humanos de les sos organizaciones. Dellos teóricos trataron de reforzar la teoría clásica de la organización con elementos de la socioloxía y la psicoloxía.

La llinia d'investigación nesta escuela ye la d'Elton Mayu y dalgunos otros colegues de Harvard, ente ellos Fritz J. Roethlisberger y William J. Dickson que realizaron una serie d'estudios en Western Electric Company ente 1924 y 1933, que col tiempu conociéronse como “los estudios de Hawthorne”, porque munchos d'ellos fueron realizaos na fábrica Hawthorne de Western Electric, cerca de Chicago. Nestos estudios investigóse la rellación ente la cantidá de llume nel centru de trabayu y la productividá de los obreros. Los investigadores llegaron a la conclusión de que los emplegaos trabayaríen con más tesón si la xerencia esmolecer pol so bienestar y si el supervisores emprestáben-yos atención especial. Esti fenómenu conocióse, más palantre, como'l efeutu de Hawthorne.

Los investigadores tamién llegaron a la conclusión de que los grupo informales de trabayu (la redolada social de los emplegaos) tienen una influyencia positiva na productividá. Munchos de los emplegaos de Western Electric cuntaben que el so trabayu yera aburríu y absurdu, pero que les sos rellaciones y amistaes colos sos compañeros, n'ocasiones suxetos a la influyencia d'un antagonismu compartíu contra los xefes, dáben-y ciertu significáu a la so vida llaboral y ufiertáben-yos cierta proteición contra la xerencia. Por tal motivu, la presión del grupu, con frecuencia, representaba una mayor influyencia p'aumentar la productividá de los trabayadores que les demandes de la xerencia.

Con éses Mayu yera de la opinión que'l conceutu del home social (movíu por necesidaes sociales, deseosu de rellaciones gratificantes nel trabayu y más sensible a les presiones del grupu de trabayu qu'al control alministrativu) yera complementu necesariu del vieyu conceutu del home racional, movíu poles sos necesidaes económiques personales.

Al poner de relieve les necesidaes sociales, el movimientu de rellaciones humanes ameyoró la perspeutiva clásica que consideraba la productividá cuasi puramente como un problema d'inxeniería. En ciertu mou, Mayu redescubrió l'antiguu principiu de Robert Owen según el cual, un xenuinu interés polos trabayadores, les máquines vitales” como Owen solía llamalos, pagaría dividendos.

Amás, esti investigadores aprofiaron la importancia del estilu del xerente y collo revolucionaron la formación de los alministradores. L'atención foi centrándose cada vez más n'enseñar les habilidaes directives, n'oposición a les habilidaes téuniques. A lo último, el so trabayu fixo renacer l'interés pola dinámica de grupos. El alministradores empezaron a pensar en función de los procesos y premios del grupu pa complementar el so enfoque anterior nel individuu.

Escuela estructuralista-burocrática editar

La escuela estructuralista-burocrática analiza les rellaciones que tienen les organizaciones col sistema social que les arrodia; estudia los intercambios y les influyencies del contestu na organización; tamién estudia los grupos formales ya informales dientro de les organizaciones y como inflúi'l contestu nestos. Los principales protagonistes d'esta escuela fueron: Ralf Dahrendorf,[10] y Amitai Etzioni. La escuela estructuralista pretende permediar los recursos de la empresa, emprestando tanto a la so estructura como al recursu humanu, encetando aspeutos tales como la correspondencia ente la organización formal ya informal.

Faía'l final de la década de 1950, la teoría de les rellaciones humanes —esperiencia típicamente democrática y norteamericana— entró en decadencia. Esi primer intentu sistemáticu d'introducción de la ciencia del comportamientu na teoría alministrativa, al traviés d'una filosofía humanística, alrodiu de la participación del home na organización, traxo un fondu tresformamientu na alministración. Per una parte, combatió fondamente la teoría clásica, por otra, nun apurrió les bases ente la teoría clásica y la teoría de les rellaciones humanes creó un impasse dientro de l'alministración que la mesma teoría de la burocracia nun tuvo en condiciones de superar.

Escuela conductista (psicolóxica) de l'Alministración editar

Abraham Maslow, Douglas McGregor y Frederick Herzberg, ente otros, escribieron sobre la superación personal de los individuos. La so obra nició nuevos conceutos tocantes a la posibilidá d'ordenar les rellaciones pa beneficiu de les organizaciones. Amás, determinaron que les persones pretendíen llograr daqué más que pagos o prestar al intre. Puesto que les persones teníen formes de vida complexes, entós les rellaciones na organización tendríen de sofitar dicha complexidá.

Según Maslow, les necesidaes que quieren satisfaer les persones tien forma de pirámide. Les necesidaes materiales y de seguridá tán na base de la pirámide y les necesidaes del ego (por casu, la necesidá de respetu) y les necesidaes de autorrealización (como la necesidá de crecedera personal y de significáu) tán nel cumal. McGregor presentó otru ángulu del conceutu de la persona complexa. Estremó dos hipótesis básiques alternatives sobre les persones y la so posición ante'l trabayu. Llamó a estos dos hipótesis teoría X y teoría Y.

Pela so parte, Herzberg plantegó distintos elementos y factores que motiven, desmotivan o nun motiven al factor humanu dientro de la organización. Esplicó que tou lo qu'asoceda na empresa rellacionáu col individuu y la so forma de sentise, va motivar; sicasí, tou aquello qu'imponga regles, polítiques de la organización, salarios, ente otros, nun lo van motivar pero que, si nun tán presentes, van poder desmotivarlo.

Teoría de la xerarquía de necesidaes editar

La llamada pirámide de Maslow o xerarquía de les necesidaes humanes ye una teoría psicolóxica propuesta por Abraham Maslow na so obra Una teoría sobre la motivación humana (A Theory of Human Motivation), de 1943, que darréu amplió. Maslow formulá na so teoría una xerarquía de necesidaes humanes y defende que, conforme satisfáense les necesidaes más básiques (parte inferior de la pirámide), los seres humanos desenvuelven necesidaes y deseos más elevaos (parte cimera de la pirámide).

Teoría de los dos factores editar

Frederick Herzberg formuló la llamada teoría de los dos factores pa esplicar meyor el comportamientu de les persones en situaciones de trabayu. Esti autor plantega la esistencia de dos factores qu'empobinen el comportamientu de les persones. El prestu, que ye principalmente el resultáu de los factores de motivación; y l'insatisfaición, que ye principalmente el resultáu de los factores d'hixene. Los factores de motivación tienen pocu efeutu sobre la insatisfaición. Sicasí, si los factores d'hixene falten o son desaparentes, causen insatisfaición, pero la so presencia tien bien pocu efeutu nel prestu al llargu plazu.

Teoría X y Teoría Y editar

Douglas McGregor, na so obra El llau humanu de les organizaciones (1960), describe dos formes de pensamientu nos directivos a les que denominó Teoría X y Teoría Y. Son dos teoríes contrapuestes de direición; na primera, los directivos consideren que los trabayadores namái actúen so amenaces, y na segunda, los directivos basar nel principiu de que la xente quier y precisa trabayar.

Teoría del desarrollu organizacional editar

Na década de los años sesenta, nos Estaos Xuníos, un grupu de científicos sociales desenvolvió un trabayu que fai énfasis nel desarrollu entamáu de les organizaciones: el desarrollu organizacional (embrivíu D.O.). Dende entós escribióse enforma sobre l'asuntu, cuantimás dellos profesionales amestaos a les ciencies del comportamientu qu'exercen tamién funciones de consultores d'organizaciones. L'asuntu foi entendíu de diverses maneres por numberosos autores, y nun esiste un consensu xeneral bien definíu sobre qué ye'l desarrollu organizacional.[11]

Teoría de la organización editar

La teoría de la organización o teoría de les organizaciones tien como oxetivu central afayar les llimitaciones que tien la racionalidá humana. Parte del llamáu home alministrativu, onde s'identifica al ser que se porta con relativa racionalidá y busca llograr resultaos satisfactories, y estremar del llamáu home económicu, qu'actúa racionalmente y busca maximizar el beneficiu.

James March y Herbert Simon realizaron una obra a finales de la década de 1950 onde plantegaron cientos de proporciones alrodiu de los patrones de conducta, sobremanera en rellación cola comunicación nes organizaciones. La so influyencia sobre'l desarrollu de la teoría alministrativa posterior foi perimportante y permanente, pa investigar en forma científica.

Unu de los sos mayores apurras foi la teoría de la decisión.

Escuela sistémica de l'Alministración editar

La llamada escuela sistemática de l'Alministración arrexunta nel so senu a la cibernética, la teoría matemática de l'Alministración, la teoría de les continxencies y la teoría de los sistemes y ye representada por autores como Norbert Wiener, John von Neumann, Ludwig von Bertalanffy, Daniel Katz, Robert L. Kahn y Stanford L. Optner, ente otros. La escuela sistemática propón una nueva forma d'analizar la organización reconociendo la importancia de les rellaciones ente les partes p'algamar el propósitu por completu.[12]

=== Teoría matemática de l'Alministración Manifiesta que la toma de decisión ye un procesu y polo tanto este puede ser traducíu a fórmules matemátiques; realiza modelos matemáticos aplicaos a la solución de los problemes alministrativos. Esta escuela estremar en dos rames:

Teoría de los sistemes editar

La teoría de los sistemes o teoría xeneral de los sistemes (TGS) desenvolver mientres la Guerra Fría y ye un esfuerciu d'estudiu interdisciplinariu que trata d'atopar les propiedaes comunes a entidaes, los sistemes, que se presenten en tolos niveles de la realidá, pero que son oxetu tradicionalmente de disciplines académiques distintes. La so puesta en marcha atribuyir al biólogu austriacu Ludwig von Bertalanffy, quien acuñó la denominación a mediaos del sieglu XX.

  • Les organizaciones como sistemes: Una organización ye un sistema sociotéunico incluyíu n'otru más ampliu, que ye la sociedá, col que interactúa nuna influyencia mutua. Tamién puede ser definida como un sistema social, integráu por individuos y grupos de trabayu que respuenden a una determinada estructura y dientro d'un contestu al que controla parcialmente, desenvuelven actividaes aplicando recursos en pos de ciertos valores comunes.

Modelu antropomórfico editar

Según el modelu antropomórfico les organizaciones pueden describise coles carauterístiques biolóxiques que caractericen a los seres vivos, en concretu a los humanos. Asina, l'Alministración concíbese como un procesu de detección de patoloxíes, el so analís y la prescripción d'un tratamientu pa encarales. El alministradores seríen los encargaos de la xestión de lo imperfecto, partiendo de la base de que nenguna organización ye infalible y de que ye una utopía pretender la perfeición nel funcionamientu d'entidaes y sistemes interrellacionaos.[13]

Escuela de toma de decisiones editar

La escuela de toma de decisiones manifiesta que la execución alministrativa llevar a cabu per mediu d'una decisión; afirmen que los alministradores precisen saber tomar decisiones y saber con exactitú cómo tomales por aciu procesos lóxicos. Cuenta, ente los sos principales autores, a Howard Raiffa, de Harvard.

Escuela situacional o contingencial editar

La llamada escuela situacional, tamién llamada escuela contingencial, ye un enfoque que plantega que l'alministrador vese influyíu pola situación y poles circunstancies que lo arrodien, pero plantega que de la mesma puede influyir nestes situaciones per mediu de la decisión alministrativa que toma. Destáquense autores como Hall, Harold Koontz y Weihrich.

Corrientes de pensamientu surdíes a partir de 1980 editar

Escuela d'alministración estratéxica editar

Surde na década de 1980 y, según Henry Mintzberg, tien dos enfoques: el normativu, qu'encamienta un métodu pa ellaborar una estratexa, concebir los espertos y dempués los trabayadores llevar a la práutica; per otru llau l'enfoque descriptivu referir a como se crean o formen les estratexes y supón que les fases de formulación y execución interactúan y recréense. Les empreses nun crean les sos estratexes de forma apostada sinón que surden de les sos actividaes.[14]

Los pioneros nesta disciplina fueron Peter Drucker, quien manifestó'l pensamientu estratéxicu por aciu entrugues simples: ¿Cuál ye'l nuesu negociu?, ¿Ónde tamos? y ¿Ónde queremos tar?. Poro, definir a qué se dedica (diagnósticu), ónde quier llegase (visión) y definir los caminos pa poder llegar (cómo). L'otru pioneru foi Igor Ansoff quien desenvolvió una serie d'estratexes pa conquistar nuevos mercaos (matriz de Ansoff).

Otru autor importante equí ye Michael Porter, quien desenvolvió estratexes competitives (estratexes xenériques de Porter) y una serie de matrices d'analís industrial, analís Porter de los cinco fuercies, la cadena de valor, etc.

Teoría Z editar

La teoría Z, tamién llamada escuela xaponesa, popularizar mientres el “boom” económicu, ya interésase n'amontar l'apropiación y amor del emplegáu pola compañía, per mediu d'un trabayu pa tola vida, con gran énfasis nel bienestar del emplegáu, tanto dientro como fora del so trabayu. Según el doctor William Ouchi, el so principal proponente, l'alministración de la teoría Z tiende a promover los emplegos fixos, l'alta productividá y altu prestu y moral nos emplegaos.

Teoría de les llimitaciones editar

La teoría de les llimitaciones o teoría de les restricciones (Theory of Constraints - TOC) foi creada por Eliyahu M. Goldratt, doctor en física israelín que, siendo empresariu de la industria del software y siendo la so empresa la 6ª de más rápida crecedera en 1982 según Inc. Magacín, preguntóse si acasu esistiría dalguna rellación válida ente les téuniques utilizaes na resolución de problemes científicos y los qu'él atopó nel so trabayu empresarial. Empecipió la so investigación y el desarrollu de la so teoría en forma d'una novela, la so best-seller La meta.

Nesti llibru, Eliyahu Goldratt amuesa la esencia de la so teoría. Desenvolver de manera lúdica na redolada d'una empresa manufacturera sentenciada a la lliquidación; el so xerente, Alex Rogo, tien tres meses pa recuperar la rentabilidá de la empresa y l'estabilidá na so familia.

La esencia de la teoría de les restricciones basar en cinco puntos correlativos d'aplicación:

  • Identificar les restricciones del sistema.
  • Decidir cómo esplotales.
  • Subordinar tou a la decisión anterior.
  • Superar la restricción del sistema (alzar la so capacidá).
  • Si nos pasos anteriores rompióse una restricción, tornar al pasu (1), pero nun dexar la inercia.

Calidá total editar

La xestión de la calidá total (TQM, del inglés Total Quality Management) ye una estratexa de xestión empobinada a crear conciencia de calidá en tolos procesos organizacionales. La TQM foi llargamente utilizáu en manufactura, educación, gobiernu ya industries de serviciu. Denominar «total» porque nella queda concernida la organización de la empresa globalmente considerada y les persones que trabayen nella.

Reingeniería de procesos editar

Hammer y Champy definen a la reingeniería de procesos como “la reconcepción fundamental y el rediseño radical de los procesos de negocios pa llograr meyores dramátiques en midíes de desempeñu tales como en costos, calidá, serviciu y rapidez”.[15]

Poro, trátase d'una reconcepción fundamental y una visión holística d'una organización. Entrugues como: ¿por qué faemos lo que faemos? y ¿por qué lo faemos como lo faemos? lleven a interiorizarse nos fundamentos de los procesos de trabayu.

La reingeniería de procesos ye radical hasta ciertu puntu, yá que busca llegar al raigañu de les coses, nun se trata solamente d'ameyorar los procesos, sinón y principalmente, busca reinventalos, col fin de crear ventayes competitives ardigoses, con base nes meyores teunolóxiques.

Teoría de la excelencia editar

La noción d'excelencia organizacional surdi como un ámbitu conceptual y estratéxico nes ciencies de l'alministración na década de 1980, que se caracterizó pol impautu de trés nuevos modelos teóricos de l'alministración, estrechamente venceyaos. El primeru d'ellos foi'l "milagru xaponés" y l'énfasis na calidá (dende Shigeru Kobayashi, 1972, y William Ouchi, 1982). El segundu, deriváu en gran midida del anterior, foi l'esitosu "best-seller' de Peters y Waterman (1984) sobre la excelencia de les organizaciones. El terceru centrar nes propuestes de los estudiosos de la cultura organizacional, como Eva Kras (1990).

Nesti contestu, acordies con J. L. Pariente (1993), los intentos por establecer una teoría xeneral de les organizaciones fueron converxendo, adulces, nuna visión a nivel macro de les organizaciones como entidaes socioculturales nes qu'actúen los procesos alministrativos.

La teoría de les organizaciones pretende, como cualesquier teoría científica, establecer un cuerpu de conocencies de validez universal. Universalidá que surde al depender la teoría, como toles demás propuestes científiques, d'un paradigma o marcu de referencia, que nel casu de les organizaciones ta conformáu poles variables, tanto esternes como internes de les organizaciones y la so redolada, lo mesmo que de les sos interrellaciones. Propón, poro, l'usu de modelos consistentes cola so circunstancia específica, de manera que s'estableza una rellación funcional ente les variables esternes, la teunoloxía y la cultura, coles variables internes de la organización, yá sían estructurales o de procesos.

Carauterístiques de l'alministración editar

  • Universalidá. El fenómenu alministrativu dase onde quiera qu'esiste un organismu social, ye'l procesu global de toma de decisiones empobináu a consiguir los oxetivos organizativos de forma eficaz y eficiente, por aciu la planificación, organización, integración de personal, direición (lideralgu) y control.L'alministración dar por lo mesmo nel estáu, nel exércitu, na empresa, nes instituciones educatives, nuna sociedá relixosa, etc. Y los elementos esenciales en toes eses clases d'alministración van ser los mesmos, anque lóxicamente esistan variantes accidentales. Puede dicise que L'alministración ye universal porque esta puédese aplicar en tou tipu d'organismu social y en tolos sistemes políticos esistentes.
  • Especificidá. Anque l'alministración va siempres acompañada d'otros fenómenos de índole distinta, el fenómenu alministrativu ye específicu y distintu a los qu'acompaña. Puede sese un magníficu inxenieru de producción y un pésimu alministrador. L'alministración tien carauterístiques específiques que nun nos dexa confundila con otra ciencia o téunica. Que l'alministración aidar d'otres ciencies y téuniques, tien carauterístiques propies que-y apurren el so calter específicu, esto ye, nun puede confundise con otres disciplines
  • Unidá temporal. Anque s'estremen etapes, fases y elementos del fenómenu alministrativu, ésti ye únicu y, por lo mesmo, en tou momentu de la vida d'una empresa tán dándose, en mayor o menor grau, toos o la mayor parte de los elementos alministrativos. Asina, al faer los planes, non por eso déxase de mandar, de controlar, d'entamar, etc.
  • Unidá xerárquica. Toos tienen calter de xefes nun organismu social, participen en distintos graos y modalidaes, de la mesma alministración. Asina, nuna empresa formen un solu cuerpu alministrativu, dende'l xerente xeneral, hasta'l postreru mayordomu.
  • Valor instrumental. L'alministración ye un mediu p'algamar un fin, esto ye, utilízase nos organismos sociales pa llograr en forma eficiente los oxetivos establecíos.
  • Amplitú d'exerciciu. Aplicar en tolos niveles d'un organismu formal, por casu, presidentes, xerentes, supervisores, ama de casa, etc.
  • Flexibilidá. Los principios y téuniques alministratives pueden afaese a les distintes necesidaes de la empresa o grupu social.

Procesu alministrativu editar

L'alministración puede trate tamién como un procesu. Según Don Henry Fayol, dichu procesu ta compuestu por funciones básiques: planificación, organización, direición, coordinación, control.

Planificación: Procedimientu pa establecer oxetivos y un cursu d'aición afechu pa llogralos.

Organización: Procesu pa comprometer a dos o más persones que trabayen xuntes de manera estructurada, col propósitu d'algamar una meta o una serie de metes específiques.

Direición: Función que consiste en dirixir ya influyir nes actividaes de los miembros d'un grupu o una organización entera, con al respeutive de una xera. A partir de la direición, el alministradores ayuden a les persones a ver que pueden satisfaer les sos propies necesidaes y utilizar el so potencial al contribuyir a les metes d'una empresa.

Coordinación: Integración de les actividaes de partes independientes d'una organización coles mires d'algamar les metes escoyíes.

Control: Procesu p'asegurar que les actividaes reales afacer a les planiaes.

El procesu dase coles mesmes. Esto ye, l'alministrador realiza estes funciones simultáneamente.

Les funciones o procesos detallaos nun son independientes, sinón que tán totalmente interrellacionaos. Cuando una organización ellabora un plan, tien d'ordenar la so estructura pa faer posible la execución del mesmu. Depués de la execución (o seique en forma simultánea) contrólase que la realidá de la empresa nun s'alloñar de la planificación, o en casu de faelo búscase entender les causes de dichu alloñamientu. Finalmente, del control realizáu puede surdir una correición na planificación, lo que realimenta el procesu.

El papel del alministrador editar

L'oficiu d'alministrador tien munchos aspeutos: según el nivel en que s'asitie, tendrá de vivir cola rutina y cola incertidume diaria del nivel operacional o cola planificación, organización, direición y control de les actividaes del so departamentu o división nel nivel entemediu, o inclusive col procesu decisoriu nel nivel institucional, empobináu escontra un ambiente esterno que la empresa pretende sirvir. Cuanto más s'esmoleza l'alministrador pa saber o aprender cómo s'executen les xeres, más preparáu va tar p'actuar nel nivel operacional de la empresa. Cuanto más s'esmoleza por desenvolver conceutos más preparáu va tar p'actuar nel nivel institucional de la empresa. Un alministrador tien de conocer cómo se preparar un presupuestu de gastos o una previsión de ventes, como se constrúi un organigrama o flujograma, como s'interpreta un balance, como s'ellabora la planificación y el control de producción, etc., una y bones estes conocencies son pervalibles pa l'alministración, sicasí lo más importante y fundamental ye saber como utilizalos y en que circunstancies aplicalos de manera fayadiza.

Los destacaos de l'alministración son el alministradores, siendo la carrera universitaria qu'expede'l títulu respeutivu la Licenciatura o Grau n'Alministración d'Empreses (Bachelor's degree in Business Administration, en países anglosaxones).

Campu d'aplicación editar

  • L'alministrador ye un organizador de recursos materiales y humanos.
  • Estudiando alministración les habilidaes y conocencies que desenvuelvas te van dexar detectar, prevenir y correxir errores na planeación del trabayu de les persones.
  • Como alministrador puedes ayudar a les persones a faer meyor les coses y a ser más efectivos nel so trabayu.
  • El campu de trabayu del alministrador entiende toles Organizaciones Humanes, Públiques y Privaes, Despachos d'Asesoría, consultoría y servicios como entamador independiente.
  • Un bon alministrador tien de conocer toles escueles alministratives, p'aplicar la más fayadiza a les necesidaes de la organización pa la cual trabaya, ensin resta-y importancia al fechu d'entender y comunicar a los sos subordinaos, una y bones la coordinación d'idees y voluntaes d'aición namái se llogra cuando los componentes coadyuvan p'algamar un oxetivu común. Cuando hai conflictos o inconformidad ente los miembros del grupu de trabayu, los esfuercios podríen llegar a esviase del oxetivu principal.

Funciones que desempeña'l Llicenciáu n'Alministración editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Ponce, Agustín Reyes (1992) Alministración moderna. Méxicu: Limusa, páx. 4. ISBN 9789681842147.
  2. Rivera y Avendaño, Efrén (18 de mayu de 2016) Apuntes Pa Mandu al cargu de Personal Téunicu Operativu. Palibrio, páx. capitulo 6. ISBN 9781506512556.
  3. . Alministración Moderna. LIMUSA. Consultáu'l 19/05/18.
  4. Nun se verifica bibliografía que tome toles escueles y tolos enfoques alministrativos, amás de qu'hai distintes denominaciones pa les mesmes escueles y teoríes.
  5. Taylor, Frederick Winslow (1912) Shop management. With an introd. by Henry R. Towne. gerstein, Toronto: New York Harper, páx. 220. Consultáu'l 4 de payares de 2017.
  6. Greenwood, Ronald G.; Greenwood, Regina A.; Hoss, Robert H. (1981) Yoichi Ueno: a Brief History of Japanese Management -- 1911 to World War II: Working Paper Series. Bureau of Business & Economic Research, School of Business Administration, University of Wisconsin, páx. 24.
  7. TAYLOR WINSLOW, FEDERICK (Agostio de 1998). «Segunda parte - Necesidá y posibilidá d'una enseñanza de les alministración», Principio de l'Alministración Científica (en castellanu). Talleres de litográfica Joman, S.A de C.V: FERRERU HERMANOS,SUCS.,S.A MEXICO, páx. 129.
  8. «trabayador-nun ye-una-extension-de-la-maquina-2/ El trabayador nun ye una estensión de la máquina». Causa & Efeutu. https://cyecompetitividad.wordpress.com/2017/02/27/el trabayador-nun ye-una-extension-de-la-maquina-2/. Consultáu'l 4 de payares de 2017. 
  9. Introducción a la teoría xeneral de l'Alministración, Idalberto Chiavenato, p. 136.
  10. Renate Maintz
  11. Introducción a la teoría xeneral de l'alministración, de Idalberto Chiavenato.
  12. Sobre l'enfoque sistémico de l'Alministración
  13. Leader Summaries (ed.): «organizaciones Resumen del llibro Patoloxíes nes organizaciones, de Javier Fernández Aguado». Consultáu'l 1 d'ochobre de 2014.
  14. Mintzberg, H., en George, C; 2005:235
  15. Institute of Industrial Engineers, "Más allá de la Reingeniería", CECSA, Méxicu, 1995, p.4.

Enllaces esternos editar