Enéada (del Griegu Ἐννεάς, que significa "los nueve"), l'antigua denominación n'idioma griegu de la pallabra exipcia Pesedyet. La pallabra usar pa denominar al conxuntu de nueve dioses que conformaben la cosmogonía de Heliópolis, creada polos sacerdotes d'esta ciudá. Formaben parte d'ella: Atum, Shu, Tefnut, Nut, Geb, Isis, Osiris, Neftis y Seth.

Enéada
Información
[editar datos en Wikidata]

Los exipcios tuvieron un gran enclín a les agrupaciones familiares de los sos dioses, primero por pareyes, representando la fuercia creador por aciu un principiu femenín y otru masculín. Tres la reunificación, cada ciudá lluchaba pola preeminencia del so dios, asitiándolo a la cabeza d'un mitu de creación, a la cabeza d'agrupaciones familiares: les pareyes pasaron a tríadas o grupos mayores, hasta llegar a formar Enéadas, compuestes cuasi siempres por nueve divinidaes rellacionaes ente sigo. La más importante de toes estes cosmogoníes yera la más antigua: la versión creada polos sacerdotes de Ra de la ciudá de Heliópolis. Toles cosmogoníes locales yeren aceptaes, y toes teníen una base común:

  • L'Océanu Primordial (Nun), ónde s'atopa'l potencial de vida y d'ónde van nacer los dioses en clara analoxía col Nilu como dador de vida.
  • La Llomba Primixenia, ónde s'anició la vida, representada peles tierres que quedaben al descubiertu tres les crecíes, llugares fertilizaos onde la vida resurdía cíclicamente.
  • El Sol, dios creador, causante de la nacencia y desenvolvimientu de los seres vivos, *

Los fenómenos naturales, personificaos en diversos dioses.

Cosmogonía Heliopolitana editar

 
Estatua de Horus nel so templu d'Edfu.

Pa entender la cosmogonía, ye necesariu falar de Horus, el dios con forma de ferre, adoráu en diversos llugares y que s'asimila al Sol a partir de Nagada II, y ye representáu pol faraón, de cuenta que'l nome más antiguu del rei seya precisamente'l nome de Horus, documentáu dende'l rei Horus Escorpión hasta la conquista romana. La mayor influencia del cleru de Ra en Heliópolis fai que se confunda col dios solar, tomando los faraones el nome de Sa-Ra "Fíu de Ra" dende la dinastía V, y l'estendida devoción de los exipcios por Osiris fai que'l rei convertir nél al morrer.

Na Enéada podemos estremar tres principios que formen la creación en sí mesma:

  • Principiu creador: Vida Cósmica: Atum-Ra, Shu, Tefnut.
  • Cosmos ordenáu: Vida de la Naturaleza: Geb, Nut.
  • Orde políticu: Vida del Home: Osíris, Isis, Seth, Neftis, (Y Horus).

Cuando'l mundu entá nun esistía, tou taba fundíu nun océanu caóticu, Nun, onde s'atopaba Atum (el Sol) esleíu, hasta que tomó conciencia de sigo mesmu y glayó, surdiendo Ra, que los sos títulos falen de la so autosuficiencia: "El que se creó a sí mesmu", "El gran Él y Ella", y fai remanecer una llomba "La Llomba Primordial", la primer materia sólido ónde crea y asitia tola so obra: crea'l principiu masculín y el femenín que pa los exipcios son el símbolu de la creación y la xeneración, formáu pel aire, Shu, y el mugor, Tefnut, antepasaos del restu de los dioses. D'esta primer pareya, nacen Nut "la bóveda celeste", y Geb "la Tierra".

Ra prohibiera la unión de Nut y Geb, polo que los castigó pola so desobediencia mandando a Shu que los dixebrara. D'esta miente, Geb baltáu, Nut arquiada sobre él y Shu ente dambos dexen l'apaición del espaciu necesariu pal mundu que conocemos con tolos seres vivientes, incluyida la humanidá que naz de les llárimes de Atum. Tamién los arrenegó ordenando que nun nacieren fíos nengún mes del añu, polo que Osiris, Isis, Seth y Neftis crecen dientro d'ella ya inclusive Isis da a lluz a Horus nel so banduyu. El dios Thot intercedió por ellos y robó a la lluna los cinco díes epagómenos (agregos al añu) por que los cinco nacieren: Osíris, Rei del Más allá, Isis, Tronu d'Exiptu, el so fíu Horus, Rei d'Exiptu, Seth, El caos, el desiertu, y Neftis, la nueche, la muerte. Seth y Neftis nun tuvieron fíos, pero ella concibió con Osiris a Anubis, encargáu d'acompañar a los muertos al más allá.

Nesta teoría nun apaecen dioses locales hasta la nacencia de los fíos de Nut y Geb. Los dioses cósmicos, Atum, Shu, Tefnut, Nut y Geb nun tienen templos, nin fiestes, anque Nut y Geb son representaos en tumbes y templos d'otros dioses, ente que Osiris, Isis, Seth y Neftis teníen numberosos templos y celebrábense les sos fiestes mientres los cinco díes epagómenos, al rematar l'añu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar