Enriqueta Compte y Riqué

Enriqueta Compte y Riqué (31 d'avientu de 1866Barcelona – 18 d'ochobre de 1949Montevidéu) foi una maestra uruguaya nacida n'España, fundadora del primer xardín d'infantes de Suramérica[2] en 1892, y famosa por contribuyir de forma decisiva a la enseñanza preescolar nel Uruguái y Llatinoamérica.

Enriqueta Compte y Riqué
Vida
Nacimientu Barcelona31 d'avientu de 1866
Nacionalidá España
Bandera de Uruguái Uruguái [1]
Muerte Montevidéu18 d'ochobre de 1949[1] (82 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
catalán
Oficiu maestra, pedagogaeducadora
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fía de padres catalanes, Enriqueta Compte y Riqué emigra al Uruguái cola so familia siendo inda una neña. A pesar del so miopía, Compte llogra superar el so problema y dedícase a estudiar maxisteriu, graduándose con solu 19 años como maestra de primer grau y en 1886 como maestra cimera. En 1887 foi designada subdireutora del Institutu Normal de Señorites, y mientres esi mesmu añu viaxa a Europa en misión oficial, unviada pol gobiernu de Máximo Tajes, pa especializase en educación preescolar. Tenía encamentáu interiorizarse de les enseñances de Friedrich Fröbel, motivu pol cual percuerre Bélxica, Alemaña, Holanda, Francia y Suiza.[3] Torna d'esti viaxe en setiembre de 1890. Como productu d'esti viaxe redacto un informé nel qu'espresó lo siguiente: "la esperanza de realizar na República, la creación d'esos establecimientos, averándose lo más posible al ideal de Fröbel, ya incorporándolos a la organización pública d'Instrucción Primaria."[4]

Realizó numberoses publicaciones en revistes y llibros especializaos en neños d'ente 3 y 6 años d'edá. Con métodos psicolóxicos y pedagóxicos, el so trabayu va inclinar a estudiar a los neños respetando la so individualidá y capacidá personal d'aprendizaxe.

Tamién s'integró a delles asociaciones que teníen por oxetivu la llucha contra la tuberculosis, como la Lliga Uruguaya contra la Tuberculosis, y contra el alcoholismu y la trata de blanques.

Foi precursora de la enseñanza llaica, basada nes igualdaes sociales y la superación de prexuicios y torgues que, al so criteriu, yeren perxudiciales pal alumnu, pero sobremanera, pal neñu en tantu ser humanu que nun merez quedar marcáu per un mundu llenu de disparidades de metes y posibilidaes.

El so gran principiu moral como educadora poner de manifiestu cuando espresó:

"Cada vez que s'abrir la mio escuela dos allampes llevo dientro, segura de ser feliz si ver satisfeches: una ye la de probar daqué nuevu, otra la de buscar correxir los defectos descubiertos el día anterior".[5]

Homenaxe editar

 
Monumentu allugáu nel Rincón Infantil del Parque Rodó, pol escultor uruguayu Armando González.

Anguaño, la escuela preescolar más antigua del continente suramericanu, el Xardín d'Infantes Nᵘ 213", fundada por ella en 1892, nel barriu de l'Aguada, lleva'l so nome, al igual qu'una cai.

Inspirada nel pensamientu de José Pedro Varela, foi a lo postrero precursora de l'actual política d'educación preescolar obligatoria.[6][7] Sirvió amás d'inspiración a maestros preescolares de dellos países, incluyendo l'Arxentina.

El Xardín d'Infantes de Montevideo editar

Al fundase'l Xardín d'Infantes de Montevideo, puede dicise, qu'esti nun foi igual a los que sirvieron de modelu en reparar por Enriqueta n'Europa, anque delles coses caltuviéronse.

Obres editar

  • Lleiciones de la mio escuela (1933)
  • Estudiu y Trabayu (1933)
  • Cantares y xuegos de la mio escuela (1948)

Repercusión de la so obra editar

La obra de la docente vese por demás reflexada na enseñanza actual preescolar, principalmente nel rol del educador y l'educando.

Bibliografía editar

  • Enriqueta Compte y Riqué. Vixencia y compromisu. Comité Uruguayu de OMEP. Montevideo, 1992.
  • Marenales, Emilio (Comp.), Historia de la educación nacional. Reseñes, artículos y documentos. Lagomar, 2006.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Biblioteca Nacional de Uruguay. ID de autoridad de la Biblioteca Nacional de Uruguay: 000010216. Data de consulta: 20 abril 2024.
  2. Educared - consultáu'l 21 d'ochobre de 2006
  3. Enriqueta Compte y Riqué, en espaciolatino.com
  4. Reis Abadie, Washington (2000) Españoles nel Uruguái. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental. ISBN 9974-10152-2.
  5. Maestros suramericanos: Enriqueta Compte y Riqué
  6. La reforma educativa uruguaya, un apueste a la equidad con calidá
  7. Educación inicial obligatoria a partir de los 4 años

Enllaces esternos editar