Esparragosa de la Serena

conceyu de la provincia de Badayoz (España)

Esparragosa de la Serena ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura). Pertenez a la contorna de La Serena y al Partíu xudicial de Castuera.

Esparragosa de la Serena
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Esparragosa de la Serena (es) Traducir Tomás Fernández Murillo (es) Traducir
Nome oficial Esparragosa de la Serena (es)[1]
Códigu postal 06439
Xeografía
Coordenaes 38°38′59″N 5°36′22″W / 38.6498°N 5.6062°O / 38.6498; -5.6062
Esparragosa de la Serena alcuéntrase n'España
Esparragosa de la Serena
Esparragosa de la Serena
Esparragosa de la Serena (España)
Superficie 21.7 km²
Altitú 446 m
Llenda con Zalamea de la Serena, Malpartida de la Serena y Castuera
Demografía
Población 960 hab. (2023)
- 517 homes (2019)

- 502 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.14% de provincia de Badayoz
0.09% de Estremadura
0% de España
Densidá 44,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
esparragosadelaserena.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía física editar

Allugamientu editar

A unos 5 quilómetros escontra l'oeste, atópase Zalamea de la Serena; a la mesma alloña aproximao, al noroeste, ta Malpartida de la Serena; a unos 7 quilómetros, al este, asítiase Puerto Hurraco y a unos 11 quilómetros, al nordeste, allúgase Castuera. Por esta llocalidá pasa'l ríu Guadalefra; la Sierra del Oru asítiase al otru llau del pueblu.

Esparragosa de la Serena, ta asitiada na parte más oriental de la Provincia de Badayoz, lindante cola de Córdoba. Ta asitiada sobre la penillanura pizarrosa de la Contorna de la Serena. A unos 5 quilómetros escontra l'oeste, atópase Zalamea de la Serena; a la mesma alloña aproximao, al noroeste, ta Malpartida de la Serena; a unos 7 quilómetros, al este, asítiase Puerto Hurraco y a unos 11 quilómetros, al nordeste, allúgase Castuera, capital del Partíu Xudicial. Predomina un paisaxe carauterístico de llamatives serranías que s'alcen sobre amplies zones de deveses de encinares, alternándose con estensiones de cultivu de vide y olivar. Gocia d'un clima Mediterraneu Subtropical con iviernos nidios y branos secos y calorosos.

Ente los cursos d'agua, destaquen el ríu Guadalefra y el so afluente, el regueru Cagancha, amás de delles llamargues, llagunes y fontes que d'antiguo surtíen d'agua a la llocalidá.

Fauna y flora editar

Ye un territoriu escelente p'aves rapazos o migratories, como la Cigüeña, ensin faltar a la so cita añal el pasu de grullas na seronda ya iviernu. Nos sos serranías, como la Sierra del Oru, y deveses, abonden los venados, xabalinos, llebres, perdices y coneyos, convirtiéndose esta zona y contorna en llugares preferíos polos amantes de los deportes cinexéticos.

La formación vexetal autóctona ye de monte mediterraneu representáu pola encina y la sufrera, xunto a otres especies que componen la carba como la jara, acebuche, cantueso, etc.

Demografía editar

Nesti gráficu espón la evolución de la población de Esparragosa de la Serena dende 1842:

Fonte: INE[2]

Historia editar

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Castuera.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 287 llares y 1210 vecinos.[4]

Actividá económica editar

Tocantes a l'agricultura, son significativos el olivo, la vide y ceberes como'l trigu y la cebada, dedicaos principalmente como alimentu a les esplotaciones ganaderes; no que fai a la ganadería, el ganáu porcino y ovín son los más importantes. Al igual que na contorna, ye habitual la recoyida del espárragu montés pa consumu propiu. Bien conocíu ye'l bon vinu que s'ellabora de forma artesanal como vieno de pitarra según los ellaboraos nes bodegues industriales, estos postreros con altu grau calidable etnolóxica. Detacable los sos aceites d'oliva virxe, integraos dientro de la denominación d'orixe de " aceites monterrubio de la sele"

Patrimoniu editar

Destaquen la ilesia parroquial católica so la advocación de Santa María Madalena, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[5] Edificiu que data del sieglu XVI, según delles Cases Solariegas, la Ermita de los Mártires y un chozo antiguu que s'atopa a les a fores de pueblu más conocíu como "el chozo de la irene"

Arquiteutura relixosa editar

Ilesia parroquial de Santa María Madalena editar

La ilesia parroquial de Santa María Madalena ye'l primera y más importante templu de la Villa de Esparragosa de la Serena. Ocupa una amplia cortil y ta allugada nel centru del cascu antiguu de la llocalidá. El templu actual ye un edificiu arquiteutónicu frutu de la socesión de múltiples ampliaciones y reparos practicaos, sobre una edificación de los últimos años del sieglu XV y primeros del XVI. Enantes hubo otru templu románicu sobre'l que se llevantó l'actual. L'edificiu foi mandáu construyir pol últimu maestre de la Orde d'Alcántara don Juan de Zúñiga y Pimentel. Trátase d'una ilesia de nave única rectangular. Nel sieglu XVIII ampliar con una capiya de planta de cruz griega al llau del Evanxeliu, onde nel suelu, al frente del altar asítiense trés llábanes con heráldica de los miembros fundadores, en granitu y grabaes con testu y heráldica. Como muestres de moblame, destacamos el retablu barrocu, obra del maestru trujillano Juan Bautista Páez, contemporaneu a la capiya, estraordinariu na contorna, al ser l'únicu que se caltién de la dómina.

 
El templu ye un finxu que marca'l centru de la población

Los oríxenes de la ilesia de Santa María Madalena son inciertos a falta de probada documentación. Por eso moveremos nel terrén de la hipótesis, magar hai nicios claros y planteamientos razonables pa poder llegar a una conclusión.

Cabría pensar nuna modesta construcción inmediata a los tiempos de la fundación de l'aldega. Sofitamos la opinión de que nos llugares onde habría un poblamientu previu, la ereición de los templos cristianos foi xeneralmente entamada al poco tiempu del so reconquista. Esto correspondía non yá al deséu de convertir a la población arabizante, sinón tamién cristianizar los llugares de cultu d'estos pobladores. Na Serena, onde la ocupación yera escasa, produzse pocu dempués de Reconquistar un procesu de poblamientu foranu, castellanos, lleoneses y gallegos asentir nestes tierres. Paralelamente, fructifica un fenómenu xeneralizáu d'apaiciones marianes y de fechos milagrosos qu'eponderen la victoria militar de los cristianos sobre'l musulmanes y fortalecen la fe de los fieles cristianos en Dios, a quien quixo que la Cristiandá venza. Sol halo de la lleenda edifíquense munches ermites y santuarios.

Hubo na provincia de Badayoz una inmediata cristianización o construcción d'ilesies bien acusada dende los primeros momentos, en tiempos de Fernandu III. Estos templos, que les sos advocaciones, según esti autor, faíen referencia al día en que se consagraba, asítiase na plaza principal, que se constituyía asina nel elementu vertebrador del posterior urbanismu. Esparragosa, tuvo que conformase superponiéndose o xuniéndose a les edificaciones de diversu tipu del periodu anterior, asitiaes onde a cada cual paecía-y meyor dientro de los espacios disponibles. La población se estructuraba según l'esquema onde'l nucleu orixinariu, o'l so focu de desenvolvimientu tres la ocupación cristiana, yeren la ilesia o una ermita. Abogamos más por esta primer opción y non pola de la ermita de los Mártires, pa la cual dellos autores considerar como la primer parroquia de la población, ensin habese atopáu na documentación nin con fontes arqueolóxiques. La ilesia ye'l puntu fundamental y central pa la organización del caserío. Delantre d'ella dispondríase un ampliu espaciu abiertu, configurando darréu la plaza. La primer ilesia rural del periodu posterior a la repoblación respondía a les formes edificatorias propies del estilu románicu nel so grau de menor pureza. Yera de dimensiones amenorgaes, anque d'aspeutu esterior sólidu y macizu, reforzáu con potentes estribos y contrafuertes, fábrica de sillería y mampuesto, con escases ventanes; una sola nave con pequeñu cruceru, cubiertu a dos agües y un pórticu con arcos formando un pequeñu atriu sobre la fachada de los pies.

Por cuenta de los llabores de restauración que se llevaron a cabu nel templu parroquial de Santa María Madalena ente 1996 y 1998, salieron a la lluz restos de la primitiva ilesia del pueblu anterior a la que na actualidá imponer nel centru urbanu. Trátase de tres elementos arquiteutónicos que tuvieron de formar parte de vanos y arcos que respuenden al estilu artísticu románicu poles sos carauterístiques y tipoloxía estilística.

 
Probablemente de los sieglos XIV-XV, formaron parte d'estructures de la primer parroquia qu'hubo na Villa

L'apaición d'una pequeña ermita o capiya, nun fai namás que confirmar lo que pudo ser l'asentamientu primitivu de Esparragosa. Amás, nun ye estrañu que la primer construcción estable fora una ilesia. Estes estructures complementar con un capitel calteníu y que formaba parte de l'antigua cruz de Santiago que s'alcuentra na zona nordeste de la llocalidá, nel camín de Santiago que diba a la ermita que so la advocación del santu taba en Candalija y escontra Benquerencia. Los espertos allugar cronológicamente ente'l sieglu XIII y mediaos del sieglu XIV.

 
Puede reparase los calquieres de les reconstrucciones y ampliación dela torre-fachada

Cuando en 1504 morría don Juan de Zúñiga yá nenguna de les poblaciones que constituyíen el partíu de la Serena caltenía la so nin el so aspeutu nin les pautes de vida qu'años tras conociera'l maestre alcantarino al tomar posesión de la so dignidá en 1475. Gracies al so mecenalgu, villes, llugares y aldegues d'un territoriu que dende faía cuasi 250 años taba en poder de la Orde Militar d'Alcántara empecipiaron el tránsitu a los tiempos modernos.

Anque don Juan arrenunció al maestrazgo a favor de los Reis Católicos en 1494, sicasí acutóse pa sigo y pol tiempu de la so vida, l'alministración d'esti partíu con autoridá d'abá y de maestre.

Trescaláu del modelu de príncipe renacentista, estableció una auténtica corte humanista de la que foi insigne enseña'l gramáticu Elio Antonio de Nebrija. Magar Zalamea y Villanueva convertir na morada del maestre, los demás nucleos poblacionales tamién se beneficiaron de les cuantiosas rentes de qu'esfrutaba don Juan y de los sos encesos deseos d'emplegales n'edificar ilesies n'honor y descargu de la so alma.

Na Serena asistir a una febril actividá edificatoria de nueva planta y dotación d'ornamientos, y non a reparos. Mientres los diez años (1495-1504) que don Juan de Zúñiga tuvo nel so poder l'alministración del partíu de la Serena dedicó los sos esfuercios a construyir templos y a ornarlos con retablos, financiando esta iniciativa con a la venta de bienes muebles y raigaños de les ermites. Nesti percorríu nun podíen faltar les buelgues de don Juan de Zúñiga na nueva ilesia parroquial de Esparragosa de la Serena. Na actualidá perduren enriba de la puerta de poniente l'escudu d'armes de la familia Zúñiga y Pimentel, d'otros escudos, namái queden testimonios escritos. Tal ye'l casu de dos escudos qu'habría nes bases del retablu del altar mayor que'l maestre mandó faer, y na base d'una mota de plata que donó a la ilesia.

Mientres el sieglu XVI nun se fixeron obres d'importancia nel templu, pos nun atopemos documentación que la acredite. Sí sabemos que sería un sieglu de rellumanza, pero tamién de decrecimiento no qu'a los ornamientos refierse. Les dotaciones que'l Rei y don Juan faen, nun se van amontar hasta la segunda metá del siguiente sieglu. Nel sieglu XVII hai constancia de delles actuaciones de gran valumbu nel templu que práuticamente queda como podemos ver anguaño aparte de la capiya que se concluyiría un sieglu posterior. El 13 de febreru de 1607, a instancia de los rexidores de la villa, encabezaos pol alcalde'l capitán Diego Maldonado, declaren ante la comisión pa la reedificación de la Ilesia Diego y Francisco Martín, maestros de cantería, que afirmen que dempués de mirar la ilesia parroquial, y ver lo arruinada que ta tien necesidá de reparase. Les obres consistieron en baltar tola corteza de la bóveda de crucería de la capiya y esaniciar los arcos de crucería que tenía, realizar na parte del mediudía y del norte unos arcos de cantería que faigan de descargu, y un cubrimientu de madera y texas. La obra foi tasada en 24.000 reales.

Dempués de realizar la obra la ilesia solicita ornamientos, llibros y otros oxetos, pa celebrar l'oficiu divín con decencia, una y bones tou lo que tenía yera bien antiguu y taba vieyu.

El sieglu XVIII va ser cuando se rematen obres que concluyan y dean l'aspeutu actual al templu. Dende la dotación de nuevos ornamientos, pa concluyir cola elevación del campanariu y la realización de la capiya del Nazarenu a instancies de la familia Rodríguez Centenu y Chacón.

La capiya llateral, qu'acueye'l retablu tien una datación más precisa, non yá por el so estilu, al allugase nella tres lápida nes que se llee l'añu de la so fundación, 1764. Lliteralmente y d'esquierda a derecha pueden lleese en caúna d'elles:

“Ye de Doña Beatriz Núñez y Rodríguez, fundadora d'esta Capiya. Añu de 1764”

“Ye de don Ambrosio Rodríguez Centenu y Chacón, Presbíteru. Añu de 1764, fundador d'esta Capiya”

“Ye de don Diego Rodríguez Centenu y Chacón, fundador d'esta Capiya. Añu de 1764”

Estes llábanes indíquennos que ye una capiya funeraria, destinada a acovecer los restos de los sos fundadores, d'iniciativa privada y con posible calter votivo, según entós yera habitual.

Tien planta cuadrada con cruz griega al interior y con contrafuertes achaflanaos al esterior. Cubierta con cúpula hemiesférica sobre pechinas ente arcos, al esterior cubrir a cuatro agües. Como elementos decorativos destaca'l gajeado radial de la cúpula, un florón na clave y una cornisa de transición escontra les pechinas y arcos. Frente al altar asítiense les tres lápida referíes, en granitu y grabaes con testu y heráldica, sobre'l fundadores de la Capiya. Hasta hai bien pocu tiempu nes pechinas víense restos de pintura mural, cubiertes por delles capes de cal, y que desgraciadamente na recién restauración arquitectónica fueron picaes. Nel testeru asítiase'l retablu y el muriu derechu una ventana de granitu da al esterior. Nel llau esquierdu ábrese una habitación cubierta con bóveda d'aresta, a la que s'apuerta dende la capiya per una puerta con jambas y dintel de granitu, anque agora utilízase como trasteru, debió de ser d'usu amestáu al de la capiya, a manera de sacristía. Suponiendo que la capiya taría cerrada por canciella al respective de la ilesia, dende la que s'apuerta al traviés d'un arcu de mediu puntu en granitu dende'l cruceru.

 
Diseño p'allugar la imaxe del Nazarenu, y asitiáu nel frontal de la Capiya p'acovecer los restos de la Familia Rodríguez Centenu-Chacón

Apocayá tol conxuntu sufrió una importante restauración arquitectónica, terminada en xineru de 1998, subvencionada y empobinada pola Xunta d'Estremadura. La intervención, atinada en dellos puntos como la remodelación de les cubiertes evitando pesu y filtraciones, foi desafortunada n'otros munchos como la non eliminación de los problemes de mugor de capilaridad o l'arranque de los restos de pintures murales tapaes por delles capes de cal na capiya.

Respectu al Retablu, dende'l puntu de vista estilísticu puede definise como retablu de columnes salomóniques, de planta recta, escultóricu o de talla, y nel qu'inda paez cobrar importancia l'arquiteutura, siquier nel cuerpu, recordando los retablos d'arcu triunfal tan importantes na Renacencia. La so estructura entamar en bancu, cuerpu únicu y áticu, y ye de factura dorada entrepolando zones pintaes y estofadas. El bancu ta decoráu con netos afataos con cornucopias subientes, ente cuatro pilastres, que lo estremen y de les que salen cuatro ménsulas recurvadas.

El cuerpu estremar en trés calles, la central más desenvuelta, presenta fornica de mayor altor y fondu ochavado, flanqueada por dos tales llacuaes nos que s'asitia l'arcu apuntáu. Sobresaliendo percima d'ésti, rematar con un dosel drapeado, a manera d'arcu conopial invertíu, sirviendo de transición al áticu, n'ausencia del entablamento atayáu. Les cais llaterales presenten forniques de menor tamañu, de fondu rectu y decoráu al temple, con detalles doraos direutamente sobre la preparación de la madera. Sobre les forniques, rellenando l'espaciu netos afataos y subientes hasta la cornisa, y rellenando los arcos, enjuntas. Les cais dixebrar cuatro columnes salomóniques, sofitaes sobre les ménsulas del bancu, tán formaes por cinco espiras, qu'a la manera de les de la Catedral de Badayoz, nun se decoren con fueyes, tarmos y recímanos de vide, sinón que se decoren profusamente con exuberante foyarasca y frutos, quedando ente estípites bandes policromadas en colloráu. Les columnes coronar en capitel corintiu, y sobre estos, na zona del entablamento, modillones. Sobre estos a manera de transición al áticu na zona del frisu asítiense los cimáceos y tou rematáu pola cornisa. Tres les columnes, el planu fronteru de les pilastres, enmarcáu apaez policromado a la manera de los marmoleados. L'áticu da tola so importancia a la decoración del ampliu espaciu central, abiertu a manera d'allongamientu en coronamiento de la fornica central, como nos tronos. Esti espaciu, decórase lujosamente con un estofado en colloráu, destacando ente la talla dorada, y complétase na parte cimera con una cornucopia afatada subiente. Rematando l'áticu una decoración d'abuitaos y cartilaxinosos cogollos, invadir tou y dan-y forma triangular. Nes zones de les cais llaterales, siguiendo l'arquiteutura del cuerpu anterior, al áticu empieza con una pequeñu bancu, colos sos cuatro pilastres y dos netos, atayáu tamién na cai central.

Tocantes a la so iconografía, la imaxe principal a la que ta dedicáu ye la de Jesús Nazarenu, una imaxe de vistir de bastidor, del sieglu XVIII, de bona policromía y destacando nes sos traces l'acentuación de los sos güeyos de vidriu como fora d'órbita, quiciabes pol dolor.

Vamos Añadir que nel so día allugó imáxenes llaterales de devoción personal de los fundadores, la imaxe de San Antonio de Padua y San Diego de Alcalá, como queda recoyíu nel documentu sobre ereición de Venceyu y Patronatu de la familia Rodríguez Centenu-Chacón, calteníu en Legajo axuntu al Llibru 0 de Bautismos de la Parroquia.

Amás, nel inventariu realizáu en 1944 por motivu de la ellaboración de la Causa Xeneral pol réxime franquista, pa la depuración de responsabilidaes polítiques mientres el periodu de 1931 a 1939, na Pieza 11ª relativa a la provincia de Badayoz, Espediente 24, foliu 145, referente a l'Ayalga artística, faise mención de la destrucción de los dos imáxenes citaes mientres la guerra. Tamién en dichu documentu apaez la descripción del afayu de la cara y estremidaes de Jesús Nazarenu, apaecíos en mala traza y con nicios de ser maltratáu.

Ye probable que l'encargu del retablu realizar los fundadores del Venceyu y Patronatu, en redol a la fecha de la so constitución en 1764, formando cola capiya un bonitu conxuntu de dómina barroca.

Sobre la realización y autoría de la capiya nun tenemos nenguna información enagora. Tenemos De unvianos a la lleenda popular que cuntaben los mayores del pueblu dende tiempu inmemorial. Según dizse, tuvo que faese entrega d'una fianza consistente nuna piel de güe apinada de reales de vellón pa poder abrir el muriu y pal arreglu del restu de la ilesia sí sufría desperfectos. Unos trenta años antes de realizase los dos primeros enterramientos, atopamos distintos documentos que faen alusión a substanciales intervenciones constructives y de reparos nel templu. Fueron midíes de más o menos estimación consistentes na reconstrucción de la mayor parte del templu. Cómo máximos responsables apaecen citaos Juan García Burdallo (Bordiellu o Búrdalo), maestru d'obres de Don Benito, y el de carpintería Juan Blázquez, vecín de Villanueva de la Serena. Les obres d'arquiteutura rematar en 56.900 reales de vellón, recibiendo la primera de les pagues procedente de los caudales del Xulgáu d'Ilesies en xineru de 1733, un total de 16.888 reales. A la Mesa Maestral correspondería'l pagu total de 50.666 reales, ente que a la Encomienda del Septeno, como únicos comenenciudos nos diezmos y primicias de la Ilesia, 6.233 reales. Les obres rematar a lo llargo de 1735, recibiendo sicasí la postrera de les partíes el 16 d'abril del añu siguiente.

Dalgún tiempu dempués, concretamente'l 4 de mayu de 1742, en respuesta a un Mandamientu Real qu'ordena la reconocencia de les ilesies de los territorios d'Ordenes Militares, róblase un autu pol que s'esixe ellaboración d'informe pericial sobre l'estáu de la ilesia parroquial de Esparragosa de la Serena. Pa tal memorial solicitar a Domingo González de Sotu y Joseph García Toledano, maestros d'albañilería y vecinos de Zalamea y Malpartida de la Serena respeutivamente, según al maestru carpinteru Antonio Gallardo. Curiosamente estos peritos atestigüen necesidaes diverses nel templu, tantu no relativo a llabores d'albañilería como de carpintería.

Dos díes depués del autu antecedente, data otru nel que se particulariza la urxencia d'un nuevu retablu pa la ilesia parroquial. Pa la ellaboración del informe de necesidaes y diseñu del proyeutu, les autoridaes recurren al entallador y dorador Andrés de la Peña, vecín de Fuenlabrada de los Montes. Nun tien inconvenientes en presentar xunto al conxuntu de condiciones, un dibuxu del retablu.

Escudos y cases antigües editar

Vamos percorrer les cais del nuesu pueblu y vamos ver una serie d'escudos nes fachaes de delles de les nueses cases. Estos escudos representen l'apellíu de delles families importantes que vivieron nel pueblu a lo llargo de la historia.

En rellación col estudiu de los escudos d'armes que se caltienen na Villa de Esparragosa, hai que dicir qu'esisten dos focos bien establecíos; unu ye la Ilesia parroquial de Santa María Magadalena, onde s'alluguen trés laudas sepulcrales na Capiya del Nazarenu y otra na puerta de poniente de la fachada del templu; y dos, los que s'atopen distribuyíos sobre pol cascu urbanu de la villa, asitiaes sobre les qu'un día fueron les principales cases.

Los escudos o emblemes qu'hai na llocalidá respuenden a dos grupos principales: la mayoría d'ellos, son del prototipu que los armeros denominen Heráldica familiar, por ser armes pertenecientes a persones o a llinaxes determinaos, práuticamente toos, se engloban dientro d'esti grupu. La esceición atopar nos escudos o exemplares d'armes territoriales, que son aquelles coles que representa a les naciones, rexones, provincia o conceyos.

Arquiteutura tradicional editar

Ye unu de los pueblos de la contorna que meyor supo caltener les muestres d'arquiteutura popular, y por ello anguaño atopar de distintes tipoloxíes:

De primeres, viviendes de los sieglos XVI al XVIII, que presenten dos pisos d'estenses fachaes con ventanes recercadas de granitu. Como detalles decorativos cunten con pomas, ajimeces pa los casos más ricos, arcos conopiales en puertes y esquines en chaflán. Estos detalles, son l'escasu testimoniu que l'estilu góticu tardíu dexó impresu na arquiteutura popular de la villa y la contorna.

Como dicimos en Esparragosa de la Serena, entá persisten numberosos exemplos de cases solariegas de ciertu interés pa l'arquiteutura popular. Un exemplu de mención pola so bona factura y sobriedá constructiva, ye la llamada Casa del Capitán. Sirviendo d'esquina nun pequeñu enanche, sospriéndenos una fachada con dos baldíos n'altor y un emblema heráldicu en mediu. La fábrica ye de sillería granítica y piedra caliar en dos colores pal escudu; en blancu'l campu, con cinco flores de lliriu y estrella, y l'inscripción, y en rosado el yelmu. Los dos baldíos y l'escudu tienen recercos graníticos nuna sola pieza. Nel dintel del superior graba otru emblema. Complétase la fachada con moldura nel vanu inferior, ménsula sobre l'escudu sobre la que se superpone el pequeñu balcón con repisa, cornisa sol bistechu y una senciella gárgola de piedra.

Casa del Capitán editar

 
Mandada faer por Diego Maldonado en 1604, Capitán d'Infantería y Familiar de la Inquisición de Llerena

Sirviendo d'esquina nun pequeñu enanche, sospriéndenos una fachada con dos baldíos n'altor y un emblema heráldicu en mediu. La fábrica ye de sillería granítica y piedra caliar en dos colores pal escudu; en blancu'l campu, con cinco flores de lliriu y estrella, y l'inscripción, y en rosado el yelmu. Los dos baldíos y l'escudu tienen recercos graníticos nuna sola pieza. Nel dintel del superior graba otru emblema. Complétase la fachada con moldura nel vanu inferior, ménsula sobre l'escudu sobre la que se superpone el pequeñu balcón con repisa, cornisa sol bistechu y una senciella gárgola de piedra.

Esta vivienda, mandada faer por Diego Maldonado, capitán d'Infantería y Familiar del Santu Oficiu de la Inquisición, ye una construcción de principios del sieglu XVII y foi de tendalada entera con anchu pasu central en redol al cual distribuyéronse les habitaciones.

Otres cases típiques tantu de llabradores como fidalgos podemos atópase na Cai Fonda, Francisco Pizarro, Francisco Cañamero, Mártires, Cai Erillas y Plaza de Don Simón Gutiérrez, de la Constitución y d'España, onde en munches d'elles hai escudos heráldicos na so fachaes.

Chozo de la Irene editar

Igualmente podemos contemplar chozos, abondo utilizaos polos pastores y carboneros. Inda puede contemplase cercanu a la llocalidá'l denomináu Chozo de la Irene. La población de Esparragosa de la Serena con gran tradición ganadera, supo protexer y valorar tal edificación que fai que los vecinos actuales puedan esfrutar de les muertes que dexaron los nuesos antepasaos. Probablemente alzáu na dómina Moderna, respuende a la tipoloxía típica de los Chozos de pastores de la Baxa Estremadura. Respuende a un edificiu de planta circular con vanos abiertos al este y oeste y puerta al norte. Corona la so cubrición una bóveda realizada por aciu l'aproximamientu de filaes y rematada por una cobertera de sedimentu arenoso. Amás cunta na so contorna con toles estructures y edificaciones menores que complementen les sos funciones ganaderes. La so simetría y caltenimientu fai que sía'l más bellu de la población y de los pueblos estremeros.

Como otros exemplos d'arquiteutura menor, atopamos; pozos y fontes, como'l pocillu, la fontanica, Fuente Teresa y Fonte Vieya, o manantiales como'l Jerico; y bebederos como la Llaguna y la Llaguna de Tamayo; cruceros como la Cruz de Santiago, enclavada sobre l'antiguu camín que diba a la ermita de Santiago de Candalija; o antigües Yeres pal tratamientu y procesamientu del granu.

Arquiteutura industrial editar

Como muertes materiales y testimonios históricos de los procesos granible y teunolóxicu atopamos delles muestres en Esparragosa de la Serena.

Molín del Guadalefra editar

 
Dende'l sieglu XIX, y movíu pola fuercia de l'agua, sirvía pa moler el trigu

Pola so antigüedá, yá que data del segundu terciu del sieglu XIX, destaca'l Molín del Guadalefra. Edificación d'estructura bien elemental y llevantada a base de mampostería de baxa calidá con sillares graníticos en jambas, dinteles y esquines, y encimentáu sobre un llugar predresu del ríu. La so planta foi rectangular, con puertes d'accesu, y cubierta adintelada. Solamente caltiénense dos piedres pa esmagayar el granu. Utilizóse hasta mediaos del sieglu XX.

Antigua Fábrica Electroharinera editar

 
Construyida a principios del sieglu XX, dotó d'eletricidá per primer vegada al pueblu.

L'antigua fábrica Electro-Fariñera y Panificadora, conocida popularmente como la Fábrica o la Casa de Manolete, foi construyida a finales del sieglu XIX y ye unu de los pocos exemplos de Patrimoniu Industrial de la Contorna. Nel so conxuntu ta edificada con lladriyu y con granitu, con teyaos a dos agües, y allugó vivienda familiar, ya industria. L'edificiu sirvía n'otres dómines pa la producción de pan y farina aprovechando la so infraestructura: lleña y motores d'aceite. Amás, dotó per primer vegada d'enerxía llétrica a la villa.

Cruz de Santiago editar

 
Enclaváu pela rodiada de la población marca'l camín a la ermita de Santiago de Candalija

El Cruceru ye un elementu relixosu carauterísticu asitiáu nel Camín de Santiago. El símbolu de la Cruz, abiertu a los vientos marca la ruta de los pelegrinos. Desque fai más d'once siglos fuera afayáu'l sepulcru del Apóstol en tierres de Compostela, la ciudá de Santiago, constituyó un focu d'atraición pa la Cristiandá.

La devoción a Santiago Apóstol na nuesa zona tuvo que surdir según los espertos nel momentu de reconquistar y repoblación de la Contorna nel sieglu XII. Bien llueu s'estendió la devoción del Apóstol Santiago, del Cristianismu, al empar que s'alzaba como trunfo sobre l'Islam.

Nel nuesu pueblu hai evidencies de qu'un ramal del Camín Mozárabe que venía dende Córdoba, escurría pel Camín de Sevilla o Real, Camín de la Peraleda, entraba nel pueblu pela Cai Sevilla, actual Plaza de la Constitución, Calle Estremadura, Plaza d'España, y Cai Honda hasta'l regueru Cagancha y el llugar onde s'atopa'l cruceru, pa colar hasta Castuera pol llugar d'esta ruta. Sicasí podemos atopar elementos xacobeos na ventana derecha de la fachada de la Ilesia y na antigua ermita de Santiago de Candalija. Amás del Hospital pa pelegrinos güei desapaecíu.

Fiestes editar

Les fiestes de Esparragosa de la Serena dedicar al so patrón, San Bartolomé. Celebrar a finales del mes d'agostu, del 24 al 27. La Verbena Popular ye na Plaza d'España, metanes la ilesia y el conceyu.

Destaquen especialmente los Antroxos.En Esparragosa celébrense los antroxos dende hai más de 100 años ensin interrupción( a pesar de les prohibiciones en dómines posteriores a la guerra civil aportaron a los más famosos de la contorna, atrayendo asina a munchos visitantes, lo más famoso d'estes feches yeren les carreres de gallos que col tiempu esaniciáronse por respetu a los animales, agora síguense celebrando col mesmu ésitu que va unos años y atrayendo a más xente que d'antiguo.

Esparragosa de la Serena d'antiguo cuntaba cola so propia orquesta llamaos "Los Loras", orquesta que al cabu de los sos años foi perdiendo a los sos integrantes una y bones dalgunos d'estos finaron.

La so gastronomía ye bien variada, na que se destacar: les migues coles sardines y torrendu, el gazpachu estremeñu, la caldereta, los sos cocíos según tolos productos ellaboraos coles sos innumberables güertes familiares de la población. De la mesma son destacables los productos ellaboraos a partir de les sos matances tradicionales, qu'añu tres d'añu apurren una importante reserva de chacinas y xamones de gran calidá.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. INEbase. Variaciones intercensales. Alteraciones de los conceyos nos censos de población dende 1842. En llinia: http://www.ine.es/intercensal/ Consultáu 17-06-2011. Cuando se dispón del datu de población de fechu y de derechu tomóse la cifra más alta.
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE-06.047[2]
  5. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [3]

Ver tamién editar