Pedro Rodríguez de Campomanes

Pedro Rodríguez de Campomanes y Pérez, primer conde de Campomanes (1 de xunetu de 1723Sorriba – 3 de febreru de 1802Madrid) foi un políticu, xurisconsultu y economista español. Foi nomáu Ministru de Facienda en 1760 nel primer gobiernu reformista del reináu de Carlos III empobináu pol primer ministru Conde de Floridablanca y desaposiáu de los sos cargos ante la medrana qu'espertó nel rei Carlos IV la Revolución francesa en 1789.

Pedro Rodríguez de Campomanes
Vida
Nacimientu Sorriba1 de xunetu de 1723[1]
Nacionalidá Reinu de Portugal
Muerte Madrid3 de febreru de 1802[2] (78 años)
Sepultura cementerio de San Isidro (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu economista, historiador, escritor, políticuxurista
Miembru de Real Academia Española
Real Academia de Xurisprudencia y Llexislación
Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL[3]
Real Academia de Ciencies y Artes de Barcelona
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Hai pocos datos sobre la so biografía, yá que les investigaciones realizaes hasta la fecha son bastante espureches. Anque una caña de la so ascendencia yera de fidalgos arruinaos, nunca se-y tuvo como noble y careció de primeres de la so biografía grandes miseries materiales. Al finar el so padre, la madre confió la so mantención y formación a un tíu canónigu de la colexata de Santillana del Mar, y ellí formóse demostrando una intelixencia precoz nel estudiu de les llingües clásiques (a los diez años traducía fragmentos d'Ovidio). Depués empecipió la carrera de lleis n'Uviéu, que siguió y concluyó en Sevilla, y treslladóse a Madrid p'abrir un bufete d'abogáu.

Vidueñu de saber, especialmente en materies históriques, económiques y filolóxiques, dedicóse intensamente a estudiar llingües antigües y modernes y, amás, árabe. Frecuentaba la conxusta conventual del pernomáu polígrafu benedictín padre frai Martín Sarmiento, quien -y inculcó un amor ensin llendes a los patrióticos ideales de rexeneración del so hermanu d'orde, Benito Jerónimo Feijoo, de quien depués sería'l so más entusiasta apologista, biógrafu y editor. Al advenir al tronu Carlos III, afitar nél y foi nomáu miembru de los conseyos de Facienda y de Castiella y entornó la so vida por entero a la política, como pueden acreitar los numberosos cargos oficiales que desempeñó y los munchos asuntos pa los que foi riquíu. Consagrar a les reformes en tres sectores: xurídicu, económicu y políticu, sol signu de la Ilustración. Nel ámbitu políticu, clasificóse-y como defensor del despotismu ilustráu; nel económicu, oponer al monopoliu gremial y de la Mesta, últimos restos del anticuáu sistema económicu estamental; coles mesmes promovió'l comerciu y la industria y favoreció la espulsión de los xesuites y la desamortización de los sos bienes.

De 1747 ye la so arrogante obra Historia sobre la Orde y Caballería de los Templarios, unu de los documentos más importantes y completos sobre la Orde del Temple, el procesu que se-y siguió y la muerte na foguera de los sos dirixentes más destacaos, anque tamién, como economista, escurre minuciosamente sobre'l destín de los sos bienes; paecía equí antemanase'l regalismo d'una política que desaguaría venti años más tarde na espulsión de los xesuites (1767) a consecuencia o sida del motín de Esquilache (1766). D'esa mesma llinia ye la so Esquisa de política económica española, delineado sobre l'estáu presente de los sos intereses (1750), que robló col pseudónimu de Rodrigo Perianes Campu. Toos estos trabayos valiéron-y el so insertamientu na Real Academia de la Historia en 1748. Investigó entós, ente 1751 y 1754, los concilios celebraos n'España y publicó'l so estudiu nel tomu segundu de les Memories de l'Academia; en 1755 llogró'l puestu de direutor xeneral de Correos y Postas.

Carlos III nomar Ministru de Facienda en 1760. En 1762 foi nomáu Fiscal del Conseyu de Castiella, que más tarde presidió. En 1763 pasó a ser miembru de la Real Academia Española y en 1764 llogró la presidencia de la Real Academia de la Historia. Ente los sos llogros como ministru de Facienda figuren l'establecer subsidios pa les zones agrícoles más desfavorecidas, el consiguir lliberar el comerciu y l'agricultura de los impuestos que torgaben la so crecedera y el decretu de llibre circulación de les ceberes.

En 1765, añu nel que publicaría'l so importante Tratáu de la regalía d'amortización, bien llueu traducíu a les demás llingües europees, Campomanes foi nomáu Presidente del Conseyu de la Mesta. Aprovechó esi mesmu añu pa sofitar a la Compañía d'Imprentadores y Llibreros, nacida en 1763, concediéndo-yos el beneficiu de la edición esclusiva de les Obres completes de Benito Jerónimo Feijoo, qu'acababa de finar y hasta entós circulaben sueltes, y él mesmu encargóse d'escribir una "Noticia biográfica" pa la obra, que constó de catorce volúmenes n'octavu; pretendía asina sopelexar el nuevu pensamientu reformista por toa España.

 
Semeya póstuma (1879) por Eduardo Balaca.

En sofitando la espulsión de los xesuites (1767), quien calteníen el monopoliu de formación de los nobles y encabezaben la oposición a les reformes regalistas, xunir a Pablo de Olavide y al propiu Conde de Aranda pa entamar la repoblación o colonización de Sierra Morena y escribió la so Instrucción pa les nueves poblaciones de Sierra Morena y fueru de los sos pobladores, onde preconizaba reformes agraries que al so xuiciu tendríen d'aplicase a tol agru español: repartida de tierres ente pequeños propietarios, compatibilizar ganadería y agricultura ya imponer una llei d'arrendamientos al llargu plazu. Con esta mesma intención reformista publicó en 1774 la so Discursu sobre'l fomentu de la industria popular, que foi bien sopelexáu por toa España nos consistorios municipales y ente los covachuelistas; y en 1775 el so Discursu sobre la educación popular de los artesanos y el so fomentu, igualmente espublizáu. Como suplementu a esta obra publicar nesi mesmu añu cuatro apéndice, considerablemente más estensos cualesquier d'ellos que'l Discursu orixinal. Nel primeru cavílgase sobre les causes de la decadencia de los oficios y manufactures d'España mientres l'últimu sieglu. Nel segundu ufiértense los pasos necesarios p'ameyorar o restablecer les vieyes manufactures y apúrrese una interesada coleición de decretos reales col propósitu de defender les artes y oficios y l'introducción de materies primes estranxeres. El terceru trata sobre les lleis corporatives de los artesanos en contraste cola resultancia de la llexislación española y les ordenances municipales de les ciudaes. El cuartu contién ocho ensayo del arbitrista del XVII Franciscu Martínez de Matu sobre comerciu nacional, con delles observaciones afeches a les circunstancies de la dómina.

Nesi mesmu añu de 1775 constituyir por iniciativa so la Real Sociedá Económica de Madrid,[4] que'l so estatutu vieno ser el modelu de les demás que promovió por toa España y Colonies. Estes Sociedaes Económiques d'Amigos del País, fundaes col espíritu de la ilustración, pretendíen desenvolver y espublizar la industria, el comerciu, l'agricultura, la ciencia y la cultura a tolos ciudadanos.

En 1780 recibió'l títulu de conde de Campomanes, según una llei que dexaba aportar a la nobleza a persones influyentes, anque ensin tradición heráldica. En 1786 foi nomáu Presidente del Conseyu de Castiella y en 1788, por causa de les intrigues del favoritu de Carlos IV, el Conde de Floridablanca, cayó en desgracia. En 1789 foi nomáu Presidente de les Cortes.

A la so muerte en 1802 l'ilustráu español Joaquín Traggia compunxo ya imprimió una oración aciaga[5]y dar# en realizar un inventariu de la so biblioteca que reveló l'interés de Campomanes sobre les temes relatives al continente européu y la so fonda conocencia de la realidá político y social de la dómina.[ensin referencies]

Obres editar

  • 1747 - Dissertaciones hestóriques del orde, y Cavallería de los templarios, o resumen historial de los sos principios, fundación, institutu, progressos, y estinción nel Concilio de Viena. Y un apéndiz, o suplementu, en que se pon la regla d'esta orde, y distintos Privilexos d'ella, con munches Dissertaciones, y Notes, tocantes non solo à esta Orde, sinón à les de S. Xuan, Teutonicos, Santiago, Calatrava, Alcantara, Avis, Montesa, Christo, Monfrac, y otres Ilesies, y Monesterios d'España, con dellos Cathalogos de Maestres. Madrid: Oficina d'Antoniu Pérez de Sotu;
  • 1750 - Esquisa de política económica española, delineado sobre l'estáu presente de los sos intereses, manuscritu robláu col pseudónimu de Rodrigo Perianes Campo y publicáu por Jorge Cejudo en 1984.
  • 1756 - Antigüedá Marítima de la República de Cartago, col Periplu del so Xeneral Hannon, traducíu del Griegu, ya ilustráu por D. Pedro Rodríguez Campománes, Abogáu de los Conseyos, Asesor Xeneral de los Correos y Postas d'España etc. Madrid: Imprenta d'Antoniu Pérez de Sotu.
  • 1757 - Memorial del Principáu d'Asturies, sobre los agravios de les operaciones feches polos Comisionados pa regular la quota correspondiente á la Única Contribución.
  • 1761 - Itinerariu de les Carreres de Posta dientro y fora del Reyno, que contién tamién les Lleis y Privilexos con que se gobiernen n'España les Postas, dende'l so establecimientu. Y una noticia de les especies corrientes de Moneda extrangera, amenorgaes á la d'España, colos precios á que se paguen les Postas nos varios Países. Madrid: Imprenta d'Antoniu Pérez de Sotu.
  • 1762 - Noticia xeográfica del Reyno y caminos de Portugal Madrid: Joaquín Ibarra.
  • 1763 - Resume del espediente de la policía relativa a los Xitanos, pa ocupa-yos nos exercicios de la vida civil del restu de la nación.
  • 1764 - Respuesta fiscal sobre abolir la tasa y establecer el comerciu de granos.
  • 1764 - Esplicación y Suplementu de los dos Instrucciones publicaes, la primera en 25 de xunetu de 1751, y la segunda en 17 de payares de 1759, pal recogimiento y útil aplicación al Exército, Marina, ú obres públiques, de tolos vagantes y mal entreteníos, en conformidá tamién de lo que sobre esti punio tienen preveníes les Lleis del Reyno.
  • 1765 - Noticia de la vida y obres del m[uy] i[llustre] y r[everendo] p[adre] d[on] f[ray] Benito Gerónimo Feijoo, monge benedictín de la congregación d'España, Catedráticu de Prima de Teoloxía xubiláu de la Universidá d'Uviéu, Maestru xeneral del so orde, del Conseyu de S[o] M[ajestad]. Madrid: Imprenta Real de la Gaceta.
  • 1765 - Tratáu de la regalía de amortizacion nel qual demostrar pola serie de les varies edaes, dende la Nacencia de la Ilesia en tolos sieglos y países Católicos, l'usu constante de l'autoridá civil, pa torgar les ilimitaes enagenaciones de bienes raíz n'Iglesias, Comunidaes y otres manes muertes; con una noticia de les lleis fundamentales de la Monarquía Española sobre esti puntu qu'empieza colos Godos y síguese nos varios Estaos socesivos, con aplicación á la esixencia actual del Reyno dempués de la so xunta, y al beneficiu común de los vasallos. Madrid: Imprenta de la Gazeta.
  • 1767 - Dictame fiscal de la espulsión de los xesuites d'España;
  • 1768 - Memorial Afechu, fechu d'orde del Conseyu plenu, á instancia, de los Señores Fiscales, del Espediente consultivu vistu por remisión de S. Al. á él, sobre'l conteníu, y espresiones de distintes Cartes del R. Obispu de Cuenca Don Isidro de Carvajal y Lancaster. Madrid: Oficina de Joaquín Ibarra.
  • 1768 - Memorial Afechu, d'orde del Conseyu, con citación del Ilmo. Señor D. Pedro Rodríguez Campomanes, Fiscal del mesmu, y de la Cámara, y de D. Joseph de Pinedo, Caballeru de la Orde de Santiago, Procurador Síndicu xeneral d'esta Villa de Madrid, que contién los autos y providencies daes pol Conseyu sobre distintos ramos de los Abastos de Madrid, desque nel añu de 1766 poner d'orde de S. M. á cargu del so Correxidor y Conceyu, por escastase la Xunta que los remanaba, y algama la serie de los fechos hasta 20 de mayu de 1768. Madrid: Oficina d'Antoniu Sanz, 2 tomos en foliu.
  • 1769 - Respuesta de los señores Fiscales del Conseyu, el sr. Campomanes y el sr. Moñino, en que proponen la formación d'una Hermandá pal fomentu de los Reales Hospicios de Madrid, y S. Fernando, espresando los medios con que van poder fomentase tan útiles establecimientos con cuenta de que, esamináu tou, inclínese la caridá del vecinderu a esta obra pia tan privilexada. Madrid: Oficina d'Antoniu Sanz.
  • 1771 Memorial Afechu, fechu en virtú de Decretu del Conseyu, del Espediente consultivu qu'escolga nél, en xera de Real Orde comunicada pola Secretaría d'Estáu, y del Despachu universal de Facienda, con fecha en S. Ildefonso de xunetu de 1764, ente D. Vicente Faino y Hurtado, como Diputáu de les Ciudaes de Votu en Cortes, Badayoz, Mérida, Truxillo y la so Sexmo, Llerena, l'Estáu de Medellín y Villa de Alcantara, por sigo y tola Provincia d'Estremadura, y l'Honráu Conceyu de la Mesta xeneral d'estos Reynos, en qu'intervienen los Señores Fiscales del Conseyu, y D. Pedro Manuel Sanz de Pedruso y Ximeno, Procurador xeneral del Reyno, sobre que se pongan en práctica los diez y siete capítulos o medios qu'en representación puesta nes Reales manes de S. M. propón el Diputáu de les Ciudaes y Provincia d'Estremadura, pa fomentar nella l'agricultura y cría de ganaos, y correxir los abusos de los ganaderos trashumantes. Madrid: Joaquín Ibarra.
  • 1774 - Discursu sobre'l fomentu de la industria popular; Madrid: Imprenta d'Antoniu Sancha.
  • 1775 - Discursu sobre la educación popular de los artesanos y el so fomentu; Madrid: Imprenta d'Antoniu Sancha.
  • 1775 - Apéndiz á la Educación Popular. Parte primer, que contién les reflexones conducentes á entender l'orixe de la decadencia de los oficios, y artes n'España, mientres el sieglu pasáu, según demostrar los escritores coetaneos, que se reimprimen nesti Apéndiz, o que los sos pasages danse á la lletra; Madrid: Imprenta d'Antoniu Sancha.
  • Memorial Afechu, fechu en cumplimientu de Decretu del Conseyu, con citación de los trés Señores Fiscales, y del Procurador Xeneral del Reyno, del Espediente consultivu, que cola so audiencia instruyóse, en virtú de Real Orde, comunicada por que'l Conseyu plenu esponga'l so dictame sobre'l contestu d'una representación fecha á S. M., polos Sres. Marques de la Corona, y D. Xuan Antoniu de Albalá Íñigo, Fiscales del Conseyu de Facienda, en que soliciten que por aciu el derechu eminente, qu'hai na Corona, pa reintegrarse nos bienes, y efeutos que salieron del Patrimonial Real, por ventes temporales, o perpetues, restituyíu'l preciu primitivu d'elles; S. M. sía sirvíu de cerrar la puerta de too pleitu nesta materia, expediendo'l so Real Decretu á esti fin, y na forma qu'espresa la minuta que presentaron.
  • 1778 - Avisos al Maestru d'escribir, sobre la corte, y formación de les lletres, que van ser comprehensibles á los neños. Madrid: Oficina d'Antoniu de Sancha.
  • 1779 - Respuesta de los trés señores Fiscales del Conseyu nel espediente consultivu de les Cartuxas d'España, Madrid: Imprenta d'Antoniu Martín.
  • 1781 - Allegamientu Fiscal, qu'escribe'l Ilmo. Señor Conde de Campomanes, Caballero Pensionado de la distinguida Orde de Carlos III, del Conseyu y Cámara de S. M. y el so primera Fiscal, sobre que se declare llegar el casu de la reversión d la Corona de la Xurisdicción, Señoríu, y Vasallaxe del Valle de Orosco.
  • 1783 - Memorial afechu del Espediente de concordia, que trata l'honráu Conceyu de la Mesta, cola Diputación xeneral del Reyno, y la Provincia d'Estremadura, ante'l Ilmo. Sr. Conde de Campomanes y del Conseyu y Cámara de S. M., primer Fiscal, y Presidente del mesmu Honráu Conceyu. Madrid: Blas Román, 2 tomos.
  • 1783 - Allegamientu Fiscal, qu'escribe'l Ilmo. Señor Conde de Campomanes, Caballero Pensionado de la distinguida Orde de Carlos III, del Conseyu, y Cámara de S. M. y el so primera Fiscal, sobre que se declarara llegar el casu de la reversión á la Corona de la Xurisdicción, Señoríu, y Vasallage de la Villa d'Aguilar de Campos, y otros derechos. Madrid.
  • 1784 - Prevenciones y regles, que se deben reparar nos díes 13, 14,7 15 del presente mes de xunetu, nes funciones, y gayoles que celebra Madrid.
  • "Discursu sobre la Cronoloxía de los Reis Godos", enserto nos Semeyes de los Reis d'España dende Atanarico hasta'l nuesu católicu monarca Don Carlos III... según... los orixinales más antiguos... y el sumariu de la vida de cada rei (Madrid: Ibarra, 1782-1788, 3 vols.) de Manuel Rodríguez.
  • Disertación sobre l'establecimientu de les Lleis, y obligación de los subditos á conformase á elles, en llatín, unviada a l'Academia de Bones Lletres de Bastia, Córcega. Manuscritu.
  • Discursu Históricu Llegal, en que se prueba'l derechu de la Serenísima Señora Infanta Doña María de Portugal, fía mayor del Infante D. Duarte, Duquesa de Parma, al Reyno y Corona de Portugal; y el que por esta derivación correspuende á la Católica Magestad del señor Carlos III, Rei d'España, y de les Indies. Manuscritu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: campomanes-pedro. Apaez como: Pedro Campomanes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  3. «Elenco cronologico Soci Stranieri» (italianu). Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL. Consultáu'l 2 marzu 2018.
  4. Olegario Negrín Fajardo, Educación popular na España de la segunda metá del sieglu XVIII, UNED, Madrid, 1987, ISBN 84-362-2264-4
  5. Joaquín Traggia, Oración aciaga de Campomanes (Madrid, 1802).

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Plantía:Wikisource autor